Opleiding Manege Instructeur Basissport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:17

Ik kan even geen link plaatsen omdat ik op mijn telefoon zit..maar ik ga er een beetje vanuit.. (En dan kan ik er natuurlijk naast zitten)dat de eisen aan de dressuur het zelfde zijn als die van die aspirant opleiding.. Omdat je met die opleiding vrijstelling krijgt. Daar staat bij de dressuur wat je moet kunnen. Licht rijden juiste been, rechte lijnen en voltes even uit mijn hoofd.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 16:18

Aha, nouja als daar naar gekeken wordt.. Dat kan ik nog wel haha

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:19

Er zijn wel een hoop eisen, maar ik wil de opleiding tot basissport doen.

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:21

Ja ik ga daar een beetje vanuit eigenlijk haha! Anders morgen even een belletje naar ze plegen? Dan weet je het zeker :)

Wie niet waagt wie niet wint, kom je er niet doorheen dan krijg je vast te horen waar je aan moet werken en dan wie weet het jaar der op maar ik denk echt dat het mee valt. Ik zie meer op tegen die digitale toets haha

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:30

De opleiding zelf moet wel lukken, ben met vijf paarden M dressuur en met een kan ik wel wat springen (BB) . Vijftien jaar geleden ooit de Orun gedaan en de certificaten theorie en rijden gehaald, gezakt op lesgeven toen door examenvrees.

Maar dat paard hè. Het dier waarmee ik spring is 1.50, mijn dressuurpaard zet ik niet onder een ander en ik heb nog een enorm grote maar die is zo kijkerig op de sprong... Nog veel te veel werk aan.

Orun dus niet.
België moet ik echt te hoog springen, dat is aanvangsniveau een meter, eindigend op L springen.
FNRS ook niet, paard, en waar trek ik als niet-gediplomeerde een baan vandaan? Ik heb geen contacten.

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:42

Urielle schreef:
Maar dat paard hè. Het dier waarmee ik spring is 1.50, mijn dressuurpaard zet ik niet onder een ander en ik heb nog een enorm grote maar die is zo kijkerig op de sprong... Nog veel te veel werk aan.


Gaan er ook andere op je paard? Bij de fnrs opleiding bedoel ik dan.
Weet inderdaad wel dat dat gebeurd bij de allround. Jij krijgt wel vrijstelling voor de dressuur Maarja dan loop je nog steeds tegen het springen aan..

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:49

hmm, wou op de site van de KNHS alles even nalezen, maar PDF reader doet het niet, gaat hem niet worden.

Krijg je zo makkelijk vrijstelling dan?

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:57

Ik ben geen fan van dat anderen op mijn paard moeten rijden, maar goed. Ik moet er blijkbaar wat voor over hebben.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:04

Volgens mij wel gezien de eis van de 1.60. Als anderen er niet op hoeven is die stokmaat van geen belang.

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:04

Sjolvir schreef:
hmm, wou op de site van de KNHS alles even nalezen, maar PDF reader doet het niet, gaat hem niet worden.

Krijg je zo makkelijk vrijstelling dan?


Je krijgt vrijstelling van de dressuur als je 2 paarden in het M hebt gereden en voor het springen als je 2 paarden in het L hebt gesprongen.

Maar ik moet heb wel van zowel de allround als de aspirant en de fnrs alle voorwaarden gelezen dus mijn excuus als ik er een door elkaar haal haha!

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:13

Oke, dus voor dressuur zou ik vrijstelling kunnen krijgen, maar geloof dat ik eigen rijden nou net weer het leukste vind van de cursus.
Springen moeten we dan wel doen, vind ik wel leuk, afh. van hoe hoog ze vinden dat we moeten gaan springen, paard is geen springwonder en ik ook niet. (hoewel met goede instr. er van ons nog wel wat te maken is maar die heb ik niet meer gevonden (wel gehad), heb iemand nodig die ons het vertrouwen geeft. .)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:18

Ene kant snap ik het op andere paarden rijden wel, omdat ze dan beter kunnen inschatten hoe handig iemand is qua rijden, andere kant denk ik dat het met minder gemakkelijke paarden nog weleens problemen kan geven. En goed kunnen rijden zegt niet perse dat je ook goed kunt lesgeven. Ik ken mensen die M rijden maar niet goed les gaven, en ook mensen die zelf amper konden lichtrijden, maar wel heel goed waren didactisch en konden analyseren waar het fout ging. Toch snap ik wel dat ze het zonder eigen rijden eruit hebben gegooid. Het is immers handig als iets niet lukt bij een leerling, dat de instructeur er zelf even kan opstappen.

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:21

Lastig weer lijkt erg op knhs orun.
Ik ken iemand die zou graaf instructeursdiploma willen halen maar niet zove geld ervoor neer willen tellen, ze kan goed les geven groeps en beginners. Heeft z2 dressuur gereden en L springen. Maar dit is niet mogelijk terwijl zei het examen met 2 vingers in der neus nu kan halen....

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:29

Alle opleidingen kosten geld en deze dus ook dat vind ik niet zo raar.

Bij de orun zonder eigen rijden moest je wel regelmatig een combinatie meenemen en ook naar het examen.

Maar als je heel graag zo'n opleiding wilt doen kun je dan van niemand een paard lenen of zo?? Ik heb zelf bij de orun toen ook een bijrijdpaard meegenomen omdat ik geen eigen paard had.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:32

Zo makkelijk is dat lenen nog niet, ik heb 3 paarden, kennissen zat met paarden maar hier wordt echt niet zomaar paard uitgeleend.

(op die van mij wordt regelmatig door anderen gereden, maar zelf mee door NL laten slepen vind ik nou ook weer wat anders.)

correctie... volgens de FNRS heb ik 3 ondermaatse pony's....

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:34

Ik wil al jaren de opleiding doen maar heb ook geen geschikt paard, en tot nu toe niemand gevonden van wie ik een paard kan lenen of huren.
Nu zit ik er maar over te denken om de opleiding in België te doen, is er iemand die daar meer over weet?

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:35

Ik kan een paard mee krijgen voor een keertje, maar niet op regelmatige basis.

Althans, die zijn er wel, maar dan van het kaliber: dan breek ik mijn nek wel op de sprong met een eigen paard :o
Het is niet mijn bedoeling om andermans paard te leren springen op dat moment.

Wat wil je weten over België?

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:37

Urielle schreef:
Wat wil je weten over België?


Is zie dat er een opleiding is bij bloso, maar ik kom er geen wijs uit.
- Bijvoorbeeld, ze hebben als eis dat je een B-bevret moet hebben. Moet je voor een B-bevret ook een A-Bevret halen? Hoe kom ik aan een B-bevret? Heb je daar een eigen paard voor nodig?
- Heb je uberhaupt voor de opleiding een eigen paard nodig, dat kan ik niet duidelijk vinden
- Hoe zit het verzekeringstechnisch als je lesgeeft in Nederland met een Belgisch papiertje?

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:37

En een advertentie plaatsen? Die zie ik zo af en toe wel voorbij komen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:44

Hier idem dito, ik deed het toen via de manege, dus combinatie mee naar lessen lukte wel (cursus werd daar ter plekke gegeven), maar voor het herexamen was het een probleem. Diverse mensen gevraagd, de een wilde niet springen, de ander had geen vervoer etc. Toen uiteindelijk via de Boktmarkt een oproepje gedaan en iemand gevonden. Dag van tevoren belde ze af, en zat ik dus zonder combi. Heb geen examen kunnen doen daardoor.
Daarbij ook nu als ik al een paard kan lenen, heb ik nog altijd geen vervoer van en naar locatie etc (heb geen trailer/auto en rijbewijs). Dus dat maakt het allemaal stuk ingewikkelder.

Verder dat de opleiding geld kost, vind ik niet meer dan normaal. Elke opleiding, in welke branche dan ook kost nu eenmaal geld.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:45

44Myrthe44 schreef:
Urielle schreef:
Wat wil je weten over België?


Is zie dat er een opleiding is bij bloso, maar ik kom er geen wijs uit.
- Bijvoorbeeld, ze hebben als eis dat je een B-bevret moet hebben. Moet je voor een B-bevret ook een A-Bevret halen? Hoe kom ik aan een B-bevret? Heb je daar een eigen paard voor nodig?
- Heb je uberhaupt voor de opleiding een eigen paard nodig, dat kan ik niet duidelijk vinden
- Hoe zit het verzekeringstechnisch als je lesgeeft in Nederland met een Belgisch papiertje?


Ja, je legt eerst A af en dan B. Dat kan op dezelfde dag.
Er is een lijst met locaties waar ze wanneer afgenomen worden, is dat een manege dan kun je vaak een paard van daar huren. Moet je dus wel met een vreemd paard een parcours van 90 doen hè.

De opleiding kan gedaan worden met schoolpaarden, dat zijn volgens zeggen wel behoorlijk slecht gereden paarden. Dat maakt het dus lastiger want je moet hetzelfde laten zien. Hou er ook rekening mee dat het niveau dressuurmatig weliswaar laag ligt, maar het springen pittig is voor de niet-springruiters. België is een springland en dat merk je.

Diploma's zijn Europees gelijkgesteld, dus verzekering zou geen probleem moeten vormen.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:47

Op bokt zit bij instructeurs en juryleden een pagina met daarop combinaties die wel examen willen rijden, misschien ideetje voor een volgende keer, wel ontzettend balen dat je toen gen examen kon doen. Heb je ondertussen je examen al gedaan en gehaald?

(Ik heb ook een keer examen gereden voor een bokker, was best grappig, maar voor haar ook lastig, want ze kende ons als combinatie natuurlijk ook niet.)

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:48

Urielle: Dankjewel! Dat klinkt echt ideaal.
Weet je toevallig ook waar ik die A- en B-brevetten kan halen?

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:55


darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:06

Sjolvir schreef:
Op bokt zit bij instructeurs en juryleden een pagina met daarop combinaties die wel examen willen rijden, misschien ideetje voor een volgende keer, wel ontzettend balen dat je toen gen examen kon doen. Heb je ondertussen je examen al gedaan en gehaald?

(Ik heb ook een keer examen gereden voor een bokker, was best grappig, maar voor haar ook lastig, want ze kende ons als combinatie natuurlijk ook niet.)


Ik kende die combinatie toen ook niet, maar op zich hadden we wel vooraf een en ander doorgesproken, waardoor ik wist wat zij en haar paard konden en waar de verbeterpunten zaten.

Heb toen geen examen kunnen doen, bijna 3 jaar geleden alweer was laatste kans om nog het 'oude' basisinstructeursexamen te doen en heb dat toen door familieomstandigheden niet kunnen doen. Wat betekent dat ik een volledig nieuwe cursus zal moeten volgen.