Uitingen jurylid, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:12

Ik denk wat Miiess1 zo gefrustreerd is dat geen duidelijk antwoord van de jury heeft gehad waarom de punten zo laag waren? Nogmaals het is een jury sport maar er zou wel een duidelijke verklaring moeten zijn waarom je laag punt of een verlies punt toedeelt aan een deelnemer. Ik bedoel alles heeft een reden en als de desbetreffende deelnemer na de wedstrijd vraagt om uitleg dan kan ik begrijpen dat met alleen *dat is gewoon zo* je niet tevreden bent.

Niobe

Berichten: 7993
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:19

Rocamor schreef:
Grinnik, kun je nagaan, daar heb ik zelfs nooit bij stilgestaan (bloos).


:= Nouja, ik weet het ook niet zeker dat het zo gegaan is, maar de kans is groot! Ik zou dat bijvoorbeeld misschien ook doen met een rotbaan. Het ligt gewoon ontzettend aan de situatie.

Maar ik vind je eerste voorbeeld trouwens ook heel mooi, het kan er in het hokje/de auto heel anders uitzien dan je denkt. Dat kan zowel positief als negatief zijn.
Ik heb eens een M1 proef afgegroet, die voor mijn gevoel echt heel belabberd ging. Komt het jurylid het hokje uit en begint een heel verhaal tegen mij aan te houden dat het beeld er heel anders uit kan zien dat je denkt en ik moest hem beloven dat ik nooit meer op zou geven. Vervolgens mocht ik doorrijden. Ik had lang geen winst, maar de punten waren tot dat onderdeel niet zo laag als ik dacht. Ik heb sindsdien nooit meer afgegroet :')

Maar omdat de proef er bij het hokje er anders uit kan zien dan het gevoel, heb ik er vaak moeite mee als mensen zeggen dat ze niet de punten hebben gekregen die ze verdienen (ook zowel positief als negatief), ik trek daar toch altijd mijn twijfels bij. Er kan wel gefilmd zijn, maar dat is toch altijd vanuit een andere hoek. Als je bijvoorbeeld bij de B staat te filmen, dan zie je niet hoe scheef een A-C lijn gereden wordt of hoe het wijken gaat, om een paar zijwegen te noemen.

Ik weet ook wel dat er juryleden zijn die niet van haflingers/friezen/fjorden/etc. houden, ik hoor die opmerkingen vaak genoeg om me heen. Ikzelf ben ook absoluut geen fan, maar toch eindigen ze bij mij vaak in de bovenste helft van de uitslag. Niet omdat ik dan andersom ga jureren of zoiets, maar omdat die combinaties vaak moeten vechten voor hun punten (of misschien alleen voor hun gevoel), dus vaak zo'n nette proef rijden, waar ik gewoonweg niet omheen kan. Althans, dat is mijn theorie.
Niet dat ik er omheen wil hoor :') Ik jureer altijd nog proeven, geen paarden.

Enne... het kan trouwens ook nog allemaal andersom. Ik heb een keer een moeder bij me gehad, omdat ze vond dat ik haar dochter (die een super nette, heel vriendelijk gereden proef reed) teveel punten heb gegeven. Ze had beter "aan de teugel" moeten rijden. Mijn klomp en alle andere schoenen die in mijn kast staan, inclusief mijn paardrijlaarzen, die braken allemaal :')

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:22

Nou niobe daar zou mijn klomp ook van breken moet er niet aan denken om mijn dochter zo negatief neer te zetten :=

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:35

Óoit heb ik bij een jury geschreven. Komt er een haflinger binnen. Kon ik gelijk een aantal 5en opschrijven bij de staponderdelen want dat kunnen ze toch niet. Ze was nog niet eens begonnen met haar proef....

Bij ons op de manege zijn er ook juryleden die niet meer gevraagd worden. Ook bij de FNRS wedstrijden. Daar verwachten we dat de opmerkingen tactisch worden gebracht omdat je met kinderen werkt. En dat is heel soms niet het geval. Het moet wel leuk blijven.

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:51

Nee klopt, jup dat was in de M1, ik begrijp jou ook wel! Die voorbeelden waren meer omdat je vroeg of je er dan vanuit kan gaan dat het aan de haf ligt, daarin kan je dat ook niet opmaken.
Wel uit haar meningen toen ik vroeg waarom ik voor verschillende onderdelen bepaalde punten behaalde.

Ik denk dat het inderdaad lastig is om hier echt iets mee te doen bij de KNHS. Maar ben wel benieuwd of ze dan nog wel iets laten horen of het gewoon ergens noteren en je verder niets meer vertellen.

Het jammere is dat ik mij wilde bij laten schrijven bij ins op de vereniging die zaterdag erna, totdat ik erachter kwam dat dezelfde jury weer zou jureren. Vervolgens had ik op zondag weer wedstrijd, en had ik heel toevallig een andere jury, de groepen na mij hadden namelijk een jurywissel met diezelfde jury.

Dat vind ik gewoon jammer, dat ik er dus nu gelijk op ga letten, terwijl ik vind dat je bij iedere jury moet kunnen rijden, Alleen bij zon jury zou/ga ik niet meer starten, want het heeft weinig zin om het op te gaan zoeken!

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:28

Antwoord gekregen van de KNHS.

Zoals ik zelf vond word vanuit de KNHS toch bevestigd. Ze hebben oom de jury aangesproken.

Mijn 1en waren onterecht en mijn proef werd afgestafd op impuls (die er overigens wel was) en haflinger..
Jury gaf in eerste instantie zelfs aan dat ze de wedstrijd niet gejureerd had. Dan denk ik dat ze zelf al wist hoelaat het was.

Heel veel schiet je er niet mee op. Maar ik hoop toch dat ze voor ieder ander die bij haar gaat rijden deze punten wel verbeterd.

Niobe

Berichten: 7993
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:46

De KNHS die zegt dat bepaalde punten onterecht zijn? Die is nieuw voor mij... :=

Rocamor

Berichten: 10951
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:56

Miess had toch de proef gefilmd en dat ter beoordeling meegestuurd?

Niobe

Berichten: 7993
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:58

Rocamor schreef:
Miess had toch de proef gefilmd en dat ter beoordeling meegestuurd?


Ja, maar ik heb ze horen zeggen dat ze niets met filmpjes doen, omdat die toch vaak een ander beeld geven dan bij de jury.
En ook dat ze geen oordeel geven over punten, omdat ze ervanuit gaan dat juryleden na de cursus prima punten kunnen geven, om het even kort te zeggen.
Maar ik zal het wel mis hebben..

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 21:52

@Miesss18: mooi dat je ook reactie hebt gehad van de KNHS. Ik ook. De KNHS zal allicht de klachten registreren en de betreffende jury aanspreken maar dat is ook prima. Ik verwacht niet direct sancties of weet ik veel wat voor toestanden.

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:05

Heb inderdaad alles opgestuurd.
Deze jury stond al bekend om het niet rechtmatig jureren op diverse terreinen.

Ze hebben de jury erop aangesproken en ik heb in ieder geval weer wat meer vertrouwen gekregen, werd er echt Door de grond getrapt die dag...daarvoor is een jury, geen jury..

Daarnaast had ik op beide protocollen een 1 voor mijn onderdeel halthouden, achterwaarts, wegrijden... terwijl ik alles heb laten zien. Wat dus ook op film staat en waar ik dan ook gelijk in heb gekregen.

Daarnaast heeft ze mijn hele proef afgestraft op impuls (wat wel aanwezig was, op kleine oefeningen na maar niet heel storend) Waar de KNHS aangeeft dat ze dit in principe alleen op het punt impuls mogen aangeven, tenzij het paard geheel stil valt... Zo zijn er meerdere dingen waar ik dus te horen heb gekregen dat dit niet goed gejureerd was..

En wellicht dat jury's toch anders jureren dan op de cursus waardoor de KNHS nu wel meer ermee aan het doen is. Maar je hoeft het natuurlijk niet te geloven;) daar heb je mij niet mee!

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:13

Goed dat je er iig iets mee gedaan hebt!
We moeten een ander met respect behandelen en eerlijk tegenover elkaar zijn. Als dit niet gebeurt doe je er naar mijn mening goed aan om dit ook daadwerkelijk te melden. In hoeverre ze je gelijk kunnen en mogen geven omtrent de cijfers weet ik niet wat ik daarvan vind. Maar ik denk wel dat je een goede stap gezet hebt!

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:13

femskie schreef:
@Miesss18: mooi dat je ook reactie hebt gehad van de KNHS. Ik ook. De KNHS zal allicht de klachten registreren en de betreffende jury aanspreken maar dat is ook prima. Ik verwacht niet direct sancties of weet ik veel wat voor toestanden.

Dat is ook het enige wat ze doen, klacht registeren en aanspreken/verhaal halen bij de betreffende jury.

Helaas wordt er niets aan de punten gedaan en er volgen geen sancties.

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:21

Aan de punten kunnen ze ook niet veel doen..
Dat zou gewoonweg oneerlijk zijn tegenover andere die die dag gestart hebben, maar daar maak ik me ook niet druk om.

Ik vind het gewoon jammer dat dit soort juryleden je soms echt zo naar beneden halen!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:51

Zooo, lekker op wedstrijd geweest en netjes 181 en 185 gereden met mijn slecht gebouwde paard }:)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:18

Zoveel verschillen die punten toch niet van je vorige wedstrijd? Of krijg je bij jouw vereniging pas winstpunten vanaf een bepaald aantal punten?

Bi de LRV kijken ze niet naar het aantal punten, maar naar de plaatsing. Ik ben hier in de war :')

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 20:27

Nee joh, die punten zijn prima, snollygoster! Maar het ging ook niet om de punten in mijn openingspost maar om de andere opmerkingen van de geweldige genuanceerde jury.

Bij jullie sportbond telt dus de plaatsing? Oh... nou dan was ik nu 1e en 2e en dat is helemaal geweldig natuurlijk! :D

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:30

Oh ja, dat snap ik best. Maar vanaf welke punten heb je dan winst?

Bij ons krijgt de 1ste 10 winstpunten, de 2e 7, de 3e 6, enzo verder.. Ik vind het wel een fijn systeem, sommige jury's geven echt ontzettend lage punten, maar als je dan bij de eerste 8 zit heb je alsnog winst :)

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:31

Snollygoster schreef:
Oh ja, dat snap ik best. Maar vanaf welke punten heb je dan winst?

Bij ons krijgt de 1ste 10 winstpunten, de 2e 7, de 3e 6, enzo verder.. Ik vind het wel een fijn systeem, sommige jury's geven echt ontzettend lage punten, maar als je dan bij de eerste 8 zit heb je alsnog winst :)


He, wat raar. Dus als er maar 3 meedoen heb je altijd veel winstpunten :P?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:39

Neen, als je onder een bepaald aantal deelnemer zit krijg je maar 1/3 van de punten of zo iets. Ik weet niet meer precies hoe dat in zijn werk gaat :')

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:35

Ik vraag me af of dat een Belgisch dingetje is(of alleen bij jou)
Ik ken het ook als als je je totaal deelt door het aantal te beoordelen punten je minstens een 6 gemiddeld moet hebben voor een winstpunt (dus bij 30 punten om te beoordelen moet je minstens 180 punten hebben voor een winstpunten, zoals hier denk ik?)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:01

Jeetje, dat soort systeem ken ik niet! Maar ja, het kan op verschillende manieren natuurlijk. Hier is het inderdaad zo dat je met 180 punten 1 winstpunt hebt, boven de 195 2 winstpunten en boven de 210 (??) 3 winstpunten.

Je mag met 10 winstpunten in een dressuurklasse over naar de volgende dressuurklasse.

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:20

Dus als je pech hebt in België, dan rij je een goede proef, maar met allemaal goede proeven kan het zijn dat je nog geen winst rijdt. Of als je het minst slecht rijdt wel..
Niobe, in reactie op je post van vorige blz: volgens mij was je toentertijd nog niet uitgesloten als je met paard en al viel. Alleen als je eraf kukelde.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:21

Tja dan heb je inderdaad pech ja :'). Hier moet je voor van B1 naar B2 te mogen minstens 15 punten halen, maar met 25 punten ben je verplicht om over te gaan. Van B2 naar L1 moet je er minstens 40 hebben, maar vanaf 50 ben je weer verplicht, en zo stijgt het dus per klasse. Ik had vorig seizoen 44 winstpunten dus ik was wel verplicht om over te gaan. Vroeger was het ook zo dat als je genoeg winstpunten had je gelijk een klasse mocht overslaan, dus als het reglement van vroeger nog van toepassing was zou ik dadelijk naar de L1 hebben gemogen. En NOG vroeger was de regel dat je minstens één keer 1ste gemaakt moest hebben om over te mogen :')

Hoe zit het dan bij jullie als de jury niet boven de 180 punten geeft? Ik heb bijvoorbeeld ooit eerste gemaakt met 174 punten, met 5 punten verschil van de 2e, dat was gewoon een jury die erg streng was met de punten.

friendly
Berichten: 8401
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Uitingen jurylid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:47

Dan heb je gewoon geen winstpunten.