Manege instructeurs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:20

Ook ik meld mij hier. Geef les sinds 2008 toen heb ik mijn basis-instructeurs opleiding gehaald.
Heb toen een aantal jaren bij stallen en maneges lessen gegeven.
in 2010 de switch gemaakt om alleen nog maar met mijn eigen paarden les te gaan geven.

Ben begonnen met één Haflinger die ik al in m'n bezit had, later nog een Haflinger bijgekocht. Daarna zijn is er nog een Haflinger bijgekomen en deze merrie had een tweejarig zoontje die is ook meegekomen.
Onlangs heb ik een Exmoor pony erbij gekocht.

Inmiddels is m'n paarden bestand aardig uitgebreid, helaas heb ik in december mijn eerste Haflinger in moeten slapen vanwege artrose en ouderdom.

Op dit moment geef ik per week tien privélessen, dit doe ik naast mijn baan fulltime moeder zijn.

af en toe val ik bij een manege in de buurt in als ze hoog zitten.

Tijdens mijn lessen is m'n streven om de ruiter op en met het paard te werken, maar plezier staat bovenaan.
Mijn klantenbestand is heel gevarieerd van de jongste 7 jaar tot de oudste +/- 40 jaar.
Met leerproblemen en autisme tot "normale" ruiters.
Ruiters die bang /onzeker zijn tot zelfverzekerde ruiters.

Het voordeel van privélessen is dat je het lesprogramma op de ruiter kan afstemmen.
Zoals bijvoorbeeld de ruiter met autisme, ik vraag aan haar voor de les wat ze wil, in de bak aan het werk of een buitenrit. Als ze het druk in d'r hoofd heeft gaan we lekker naar buiten. Gaat het goed, gaan we in de bak aan het werk. Al grondwerk of erop.

De paarden van mij zijn hele goede spiegelpaarden, ze voelen feilloos aan wie op hun rug zit.
Als je de juiste hulpen niet geeft zullen ze de opdracht ook niet uitvoeren. Dus ze wijzen de ruiter op hun "fouten" en dan is de taak aan mij om ze te corrigeren.

Tijdens mijn lessen ben ik niet sport/wedstrijd gericht aan het lesgeven, maar puur recreatief, ben zelf ook maar een recreant.

Helaas zit door tijdgebrek en kwakkelende rug er niet in om zelf intensief te rijden. Dus zodra ik mij goed voel en tijd heb, spring ik er zelf ook op.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 16:00

Maar wat is het verschil tussen sportgericht of niet? Figuurtjes rijden, houding en zit, hulpen geven... Dat is ook de basis voor de sport, of je nu wel of niet ooit een wedstrijdje gaat rijden, in welke discipline dan ook.

Wij hebben onlangs een FNRS wedstrijdje gehad, in de aanloop daarnaartoe veel proefgericht geoefend. Dus nu ben ik daar even helemaal klaar mee. Twee weken gelede heb ik een estafette opgezet, vorige week een balkenparcoursje. En komende week denk ik wat snelheid en behendigheid, b.v stoelendans met pionnen. Zweepje in de pylon steken als verovering. En dan steeds meer pionnen weghalen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:28

Kelly_ann schreef:
Maar wat is het verschil tussen sportgericht of niet? Figuurtjes rijden, houding en zit, hulpen geven... Dat is ook de basis voor de sport, of je nu wel of niet ooit een wedstrijdje gaat rijden, in welke discipline dan ook.

Wij hebben onlangs een FNRS wedstrijdje gehad, in de aanloop daarnaartoe veel proefgericht geoefend. Dus nu ben ik daar even helemaal klaar mee. Twee weken gelede heb ik een estafette opgezet, vorige week een balkenparcoursje. En komende week denk ik wat snelheid en behendigheid, b.v stoelendans met pionnen. Zweepje in de pylon steken als verovering. En dan steeds meer pionnen weghalen.



Het verschil zit voornamelijk in de prestatiedrang, bij wedstrijdruiters is die drang vaak groter omdat ze het op wedstrijden weer willen zien.
Bij mijn ruiters gaat het voornamelijk om het lekker bezig zijn met de paarden en dan maakt het tempo waarin alles aangeleerd wordt niet uit, zolang de uitkomst hetzelfde blijft.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:09

Ik meld me ook. Leuk en interessant topic!
Ik geef al heel wat jaren les op een manege en heb sinds 2007 m'n Orun.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:33

Ik ben ook in bezit van een Orun diploma en heb een tijdje op een manege les gegeven maar ik ben te sportgericht en had moeite met de leeftijd van 11 t/m 16 omdat die leeftijd vaak net wat minder serieus was en meer kwam voor de lol. En lol is belangrijk natuurlijk, maar Elkaar inhalen, pony's omtrekken en schoppen, laten zien dat je kunt 'rijden' door maar zo hard en opvallend door de bak te gaan als je kunt etc werd ik niet goed van. Alleen maar spelletjes willen doen en geen serieus werk.
De bazin van de manege vond dat Plezier maken. Nou Ik niet.. Zeker niet ten Koste van de paarden. En dan die bemoeienis langs de kant van ouders, of ouders die denken te bepalen op welke pony hun dochter moet. Ook kinderen met overgewicht die bang zijn en dan perse op kleinste pony's wilde omdat ze bang waren. Ik heb daar een half jaar gewerkt in de hoop kinderen te kunnen motiveren, te leren, en kennis te laten maken met de paardensport. Maar er was weinig animo voor echt leren rijden.
Vond het z'n stel lui volk bij elkaar. 2 minuten voor tijd binnen vallen en verbaasd kijken waarom hun pony niet klaar staat.
Ik weet dat het op andere maneges vast anders kan en gaat. Maar ik vond dat z'n afknapper, dat ik nu alleen maar ponyclubs en privéles geef. En dan al dat niet passend tuig wat ik zo vaak op maneges zie.
Mijn oom heeft een manege maar dan alleen met paardenlessen, en voormalig sportpaarden en die tolereert geen ongemotiveerde mensen die 1 uur in de week hun frustraties op die beesten uiten. Daar kun je komen om te leren en ook voor fijne buitenritten.Daar vind ik het dan wel fijn om les te geven. Ik heb vroeger altijd zelf streng doch rechtvaardig les gehad en dat je lief en eerlijk met je pony omgaat. Anders kon ik afstappen. Nou dat hoef je nu niet meer te zeggen, hen je boze ouders aan je been hangen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:07

Ouders breek me de b.k niet open. Genoeg meegemaakt in de periode dat ik op maneges les gaf.

Dat probleem heb ik nu gelukkig niet meer, alle ouders van mijn lesklanten staan achter mijn manier van lesgeven zonder druk en dwang.
natuurlijk push ik de ruiters wel wat om hun grenzen wat te verleggen, maar zij geven aan tot hoe ver en niet ik.

Waar ik af en toe wel tegen aanloop is dat bij sommige ruiters (voornamelijk de jonge ruiters) de ene week ontzettend goed gaat en de andere week drie stappen terug vallen. En dat ze een hele les nodig hebben om weer te vorderen en dan nog niet op het niveau van de vorige les zitten.

Ik merk zeer duidelijk dat zodra de jongere ruiters ouder worden dat ze spurten hebben in niveau groei en dat het dan weer een poos stil staat.

Rond de leeftijd van 12 / 13 jaar krijgen ze ineens zo niveau spurt, zodat je denkt van wauw waar komt dat ineens vandaan.

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:12

Ook ik meld me!
Mijn naam is Jody ik werk nu al 3,5 jaar op een grote 5 sterren manege.
Nu klinkt dit alsof het dan standaard slecht manegelessen zijn. Iig krijg ik dat gevoel altijd.
Maar gelukkig is dat hier helemaal niet zo. Ten eerste zijn wij erg gesteld in het welzijn van de paarden en pony's ook lopen ze gemiddeld 1a 2 uur.
Om te zeggen hoe ik lees geef vind ik erg moeilijk ik geef 20 uur per week les aan jong oud gevorderd beginners recreanten wedstrijd passief en actieve ruiters. Waarschijnlijk nog een paar vergeten. Maar ik probeer altijd te kijken naar de soort ruiter en probeer ik veel af te wisselen in het indelen. Zo houd ik dat voor mezelf en voor de ruiters het interessant. Wat ik vooral belangrijk vind is ontspanning en gevoel.
Maar daarbuiten vertel ik ook altijd dat iedereen komt om lekker te rijden en plezier te hebben.
Maargoed ik geef heel veel les en ik raak soms ook een Beetje inspiratie/ motivatie kwijt. Zeker bij groepen waar de mensen erg passief zijn en geen doorzetters. En laat ik daar nou 1 groep van tussen hebben.... Lastig!
Ik heb nu al weer wat motivatie / inspiratie gekregen door dit topic dat belooft wat!
Laatst hier ook een vergadering gehad met de eigenaar en alle instructeurs/trices ook erg fijn!:)

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:18

Jody lastig zeg dat je een hele groep hebt die niet te motiveren is. Is het geen optie om die groep helemaal te splitsen en de ruiters ovet de andere groepen te verdelen.
Wat mij namelijk opvalt dat wanneer dit in een groep afspeelt de spiraal moeilijk te doorbreken valt en zodra de indeling van de groep veranderd de spiraal totaal veranderd in wel gemotiveerd.

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:14

Nouja ze willen allemaal gewoon lekker wen rondje rijden... En zijn zelf tevreden en wel een hechte groep(zijn volwassenen btw) dus uitelkaar lijkt mij niet handig.... Probeer ook wel af en toe wat te veranderen maar de ene helft doet dan fanatiek mee en de andere krijgen er de zenuwen van en willen niet... Moet mezelf steeds zo gemotiveerd houden. Balkjes lopen carrousel wijken lekker lange teugel rijden, alles geprobeerd. En word ook wel gewaardeerd maar niet zo enthousiast als de andere groepen, vind het erg lastig... Ook altijd gezeur met de paarden ze hebben er allemaal een aantal waar ze niet op willen.( omdat ze dat paard niet leuk vinden) en als ze er dan wel op zitten dan een drama...

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:33

Klinkt misschien hard, maar ik denk dat je ze een keer een flinke spiegel voor moet houden door te zeggen wat hun houding en hun gebrek van motivatie met jou doet. Het zijn volwassenen dus zijn in het dagelijkse leven gewend om feedback te krijgen.

Misschien is het ook een idee om de groep eens onder elkaar te laten "uitvechten" wat ze tijdens de les willen doen. Laat ze maar eens met iets komen wat iedereen leuk vind. Dit is tevens ook een spiegel voor iedereen.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:55

wat ik ook een poos gedaan heb, was, kinderen zelf laten opschrijven wat we die les gedaan hadden :+ (soms hele leuke opsommingen, dat je weet dat ze uiteindelijke doel in de les niet zo voor ogen hadden) Met onderaan altijd dat ze mochten opschrijven wat ze heel graag wilden leren, doen, etc.
Iedere week schreef iemand anders de informatie. Zo had ik een overzichtje maar ook een kijkje in hun denkwereld en wat ze graag wilden.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:41

Dat vind ik nou echt een super goed idee Ladypaard !
Een schriftje meenemen en inderdaad elke week een ander kind daarin laten schrijven !

Die groep die jij beschrijft Jodyy93, dat komt me wel bekend voor. Zijn waarschijnlijk wat oudere mensen ? Die komen voor hun wekelijkse uurtje gezelligheid/bezigheid. In mijn ogen kun je hier niet zoveel aan doen behalve eens met de groep in gesprek gaan met de vraag wat ZIJ willen. Niet iedereen heeft nou eenmaal de drive en als instructrice hebben we dat wel.

De niveau spurts ken ik ook heel goed myk_en_shant, vooral als op een gegeven moment na lange tijd een kwartje valt zie je ze ineens vooruit schieten.

Grappig, wat jij zegt Zsazsa herken ik helemaal niet met die groep. Op de manege waar ik heb gewerkt had ik zo'n groep in die leeftijdscategorie. Dat was de leukste groep die ik toen had. Ontzettend hecht, nergens bang voor en ze wilden alles proberen en leren. Wat heb ik een lol met die groep gehad.. Zij stonden ook allemaal keihard te janken toen ik weg ging daar.

Ik denk dat iedereen wel sportgericht bezig is. Wij als manegeinstructeurs willen allemaal dat onze paarden/pony's lang heel blijven en goed aan de hulpen staan. In mijn ogen is dat sportgericht bezig zijn.
Wat betreft niveau van de instructeur. Ik ben zelf nooit de klasse B uitgekomen, heb alleen maar m'n Orun Basis diploma omdat ik niet de mogelijkheid heb en nooit gehad tot een eigen paard. Door lieve mensen om mij heen die mij paarden ter beschikking hebben gesteld en mij les hebben willen geven heb ik toch ontzettend veel kunnen leren voelen en kunnen leren zien. Op basis niveau kan ik daarom ook gewoon goed meekomen qua lesgeven + mijn Orun diploma biedt mij wel de mogelijkheid om te doen wat ik leuk vind ondanks dat ik zelf geen niveau heb.
Daarnaast heb ik ook heel veel bijgeleerd in de afgelopen jaren.. Paardrijden en zeker lesgeven leer je aldoende. Er is geen paard wat je op dezelfde manier benaderd dus ga je dingen proberen om tot een oplossing te komen en daar gaat de ervaring en 't oog van de instructeur tellen (denk ik).

Nadia_dc

Berichten: 75
Geregistreerd: 06-08-14
Woonplaats: Zuidland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:58

nu ik dit zo lees wilmik echt een andere instuctrice :')

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:30

Leuk idee, ladypaard!

Ik houd zelf wel een schrift bij waar ik in schrijf wat ik gedaan heb met een les.
Elke week probeer ik wel wat anders te doen, al is het maar met een balk of met pionnen. Soms behandel ik tijdens de les ook een stukje theorie, want sommige ruiters weten echt niks van ziektes etc.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:48

Hoe pakken jullie dat aan met het schrijven of het doen van een stukje theorie? Ik zou best willen, maar in praktische zin is het vrijwel onmogelijk.

Ik heb van 09.00 tot 10.00 les, van 10.00 tot 11.00, van 11.00 tot 12.00 en ga zo maar door. Ofwel, er is geen ruimte tussenin en nauwelijks ruimte voor gewoon een gezellig gesprek. Iedereen wil immers rijden en wil aandacht hebben. Daarbij wordt echt van mij verwacht dat ik les geef; althans zo voel ik dat. Ik ben aangenomen om lessen te geven, en alles er omheen wordt mij al 'uit handen genomen'. Ik sta zelfs zoveel in de bak dat ik amper weet in welke box welk paard staat.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:41

Na 3 uur moet je toch echt ff pauze kunnen nemen vind ik.
Vind het juist belangrijk om elke les vol enthousiasme en vol aandacht te kunnen geven.
Mijn laatste werkgever stond ik ook vaak 5 uur in de bak in de avond... vreselijk, ik was altijd kapot die laatste les/ twee lessen.
Omdat ik elke les vol enthousiasme ben en vaak even meeloop met de ruiters.
Godzijdank kan ik dat nu zelf indelen. Heb alleen zaterdag 4 uur achter elkaar staan, maar dat is dan ook echt de max, en slechts om de week.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:17

Dat is vervelend Picassox..
Ben het wat dat aangaat met CM_ eens.. Ik heb dat ook gedaan, op woensdag van 13.00 tot 17.00 en van 18.00 tot 22.00. Gelukkig had ik echt hele leuke lessen anders is het niet te doen..

Wat betreft theorie. Ik heb een poosje meegedaan met ruitergym bij mij in de buurt. Het wordt gegeven door een fysiotherapeut die zelf ook actief in de paarden is en is voornamelijk gericht op hoe je je lichaam kunt verbeteren met betrekking tot het paardrijden. Hij gaf heel veel leuke balansoefeningetjes en opwarmoefeningetjes. Ik heb dus een x de les zo gedaan dat ze niet meteen opstapten maar eerst naast het paard een balansoefeningen deden die ik ze daarna op het paard liet herhalen om ze te laten voelen dat ze hetzelfde moeten voelen als wanneer ze op de grond staan. Duurde niet meer dan 5 minuutjes, stukje uitleg erbij en daarna te paard dat als thema gedurende de les. Heb daarna gevraagd wat ze daarvan vonden om zo ook te weten te komen of ze niet vonden dat je daarmee het rijden verspilt.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:27

Deed theorie eigenlijk altijd aan de hand van beeldmateriaal. Dus of echt met paard, of een tekening in het zand, 3dpoppetje of ander materiaal. En zit vaak al een beetje ingebakken in de les.

Dus even als voorbeeldje Hoofddoel van aantal weken: stelling en buiging
1e les balkjes in de hoeken, met opdracht dat ik, zodra ze in de lengte van het balkje zijn, wil zien dat ze het paard een beetje naar binnen laten kijken (in wat voor sterkte dan ook :') )
Na natuurlijk paar figuurtjes stukje stappen, en tijdens stappen uitleg met stelling. Met nadruk op gebieden van paard: hals, nek, nekgewricht, kaakgewricht. (en een vaste regel die ze kunnen opdreunen : stelling alleen in nek en kaakgewricht)
en van daaruit verder oefenen. Met aan het eind (uitstappen) eigenlijk nog een korte herhaling van het kleine stukje theorie.

Zou ik iets van zadels bijvoorbeeld willen uitleggen dan had ik het makkelijk omdat er met alle 3 de soorten zadels werd gereden.

of rassen, gewoon een gesprek beginnen over wat ze mooie rassen vinden, of kenmerken van rassen kunnen noemen.

En wat vooral altijd werkt zijn soort kwissen :D .

Denk eigenlijk dat ik dus sowieso veel theorie in de les al meegaf. Maar komt denk ik ook omdat ik zelf een theoriemens ben. En gaf ze soms ook wel eens huiswerk op, om zelf eens op internet te gaan zoeken.
En heb ook eens "gymnastiek" van te voren gedaan om ze opmerkzaam te maken van de spieren die je gebruikt en wat het effect is als je al van te voren voorbereidt. Dan liet ik ze gewoon iets eerder komen zonder paard, of deden het in twee keer, dus 1 persoon 2 paarden vasthouden.


Even voor het lesboek: zorg dat je een pagina vooraan hebt waar je al een overzicht maakt met wat de kids moeten invullen. Sommigen zijn namelijk zo kort mogelijk en dan heb je een lege bladzijde :')
Dus bijv.
Datum en welke les.
Wie reden er mee en op welke paarden.
wat hebben we gedaan
Zijn er nog speciale dingen gebeurd? (valpartijen of leuke dingen e.d.)
Wat zou jij (jullie) graag nog willen leren of doen of herhalen?
Schrijver

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 11:12

Ik mis wel eens een groot krijtbord langs de bak, dan kan je nog eens iets uittekenen.

Ik vraag wel eens of iedereen op de volte wil komen stappen en dan leg ik kort iets uit over wat we gaan doen. Maar eigenlijk altijd over het rijden en niet zozeer over staltheorie zegmaar. Gisteren bijvoorbeeld de uitleg en demonstratie te voet over het verschil tussen schuin lopen en zijwaarts gaan (wijken). Zo sta ik ook wel eens te galopperen in de baan.

Wij zijn wel bezig met het organiseren van extra activiteiten, een keer een theoriemiddag met quiz is erg leuk natuurlijk!

Leuk idee van dat (evaluatie) schriftje :j En dan gewoon iedere les even bekijken en aan de volgende meegeven?

Ik kan me voorstellen dat je na een x aantal uren bent afgedraaid, ik heb nu 3,5 uur en dat is goed te doen.

Gisteren zijn mijn plannen in het water gevallen. Er liep een nieuwe pony mee, dus dan ga je geen gekkigheid doen met je groep zoals een stoelendans. Volgende week weer een poging!

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:16

hallo meiden,

ik ben ook manege juf maar daar naast ook sport juf :D
momenteel even druk aan het werk en ik wilde stippen voor dit topic, vanavond lees ik even uitgebreid het topic om mijn ervaringen te delen.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:27

Ik geef 8 uur les op zaterdag, met een halfuurtje pauze. Meestal is dat halfuurtje zo voorbij omdat je nog even staat na te kletsen of de eerste van de volgende les zijn al weer binnen. Het is altijd een hele opgave dan nog een broodje naar binnen te krijgen! :D

Na die 8 uur heb ik ook nog 2 privélessen thuis (geen manegeklanten dus), dan heb ik nog even een halfuurtje in de auto om op te laden.

Aan de ene kant zwaar, aan de andere kant mijn eigen keus. De manege wilde mij aannemen voor een halve dag, ik heb aangegeven dat ik eventueel meer wilde lesgeven. Dus vandaar dat ik een hele dag draai. Dat komt omdat ik student ben, als ik dan één dag in de week volledig werk, is dat goed te doen en kan ik mijn studie bekostigen.

Ik herken wel dat je naar een aantal uur een beetje motivatie verliest. Het is wel zo dat ik dat weinig heb door de enorme afwisseling. Ik heb eerst een uurtje beginners (echte beginners, meisjes van 7, 8 en 9 jaar) daarna een uurtje die al iets verder zijn dan beginnend, daarna een uurtje die weer een stapje verder zijn en dan een uurtje met oudere meiden vanaf 16 jaar die op paarden rijden (daarvoor allemaal pony's). Dan heb ik een halfuurtje pauze en heb ik 3 x een halfuur privéles, meestal zeer beginnende volwassen ruiters. Vervolgens heb ik een uur groepsles met ver gevorderden (meeste rijden KNHS wedstrijden/hebben eigen paarden thuis/rijden F12 of hoger), altijd een erg leuk uurtje waar ik wisselend les geef: soms laat ik iedereen zijn eigen gang gaan en geef ik ieder individueel aanwijzingen, soms pak ik de groep wat meer samen voor bijv keertje schouderbinnenwaarts te laten zien en voelen. Dan heb ik het uur daarna nog 2x een halfuur privéles die zeer uiteenlopend zijn. Soms iemand met eigen paard die KNHS wedstrijden start, soms een proeflesje van een beginnend iemand.

Kortom, zoveel afwisseling zorgt ervoor dat ik toch niet hetzelfde riedeltje af kan draaien en dat ik altijd met nieuwe dingen moet komen.

Een krijtbord naast de baan zou ik ook wel willen. Toch lijkt het bij ons (mijn collega's) erg ongebruikelijk om dingen voor te doen, uit te tekenen enzovoort. Maar ik vind het wel een prettige methode en ben op die manier ook altijd een beetje een vreemde eend in de bijt. Ik galoppeer wel eens in goede of verkeerde galop door de baan :') om uit te leggen wat de beenzetting van een paard doet. Mijn collega's staan/zitten eigenlijk altijd aan de kant.

Al moet ik zeggen dat ik ook aan de kant sta als ik rest van aanwijzingen geef. Dit omdat ik van buitenaf veel meer kan zien als dat ik in het midden sta. Het geeft meer overzicht.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:32

Ik meld me ook. Ik ben een soort van manege juf :) het bedrijf waar ik werk is een soort van natural horsemanship manege en kleinschalig met maar 9 paarden en pony's :) ik ben bezig met mijn ORUN en ben in November klaar :) nu geef ik al 1 a 2 keer per week les daar :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 11:45

Picassox schreef:
Al moet ik zeggen dat ik ook aan de kant sta als ik rest van aanwijzingen geef. Dit omdat ik van buitenaf veel meer kan zien als dat ik in het midden sta. Het geeft meer overzicht.



Ik heb ook 'geleerd' om meer van buiten te gaan staan tijdens de les. Maar ik ben daar nu wel iets genuanceerder in geworden.
Met name in de minder gevorderde groepen ben je ook een soort baken en steun, je fysieke aanwezigheid in het midden zegt dan veel meer dan wanneer je in een hoek staat. Bovendien kan je sneller ingrijpen als er ergens een opstopping is of een pony niet meewerkt.

Bij de meer gevorderde ruiters duik ik vaker een hoek in , want dan ga je ook praten over rechtrijden en ga je op voltes kijken naar het uitzwaaien etc.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:46

Kelly_ann schreef:
Ik heb ook 'geleerd' om meer van buiten te gaan staan tijdens de les. Maar ik ben daar nu wel iets genuanceerder in geworden.
Met name in de minder gevorderde groepen ben je ook een soort baken en steun, je fysieke aanwezigheid in het midden zegt dan veel meer dan wanneer je in een hoek staat. Bovendien kan je sneller ingrijpen als er ergens een opstopping is of een pony niet meewerkt.

Bij de meer gevorderde ruiters duik ik vaker een hoek in , want dan ga je ook praten over rechtrijden en ga je op voltes kijken naar het uitzwaaien etc.


Hier exact hetzelfde!

De eerste twee lesjes sta ik continu in het midden of in elk geval dichtbij genoeg om een pony te pakken indien nodig. De rest van de lessen neem ik wat afstand.

beemst36
Berichten: 478
Geregistreerd: 18-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:51

Hier ook sinds kort manege juf. In 2012 ORUN behaald. Toen vooral clublessen gegeven en privélessen bij ons op het dorp. Sinds kort ook lesgeven op de manege. Geef 4 uur achter elkaar en inderdaad varierend qua niveau van beginnend en jong tot jong volwassen en aardig niveau qua rijden.
Probeer veel te varieren. In de kleinere kinderen stoelendans met balkjes, cavalettie. Laatst in alle lessen gevoetbald, pepermuntjes op het zadel om doorzitten te oefenen. met pionnen kan je qua schakelen drafpassen, galopsprongen tellen etc.
Wanneer er fnrs wedstrijd is (1 x per maand) meer proefgericht qua specifieke onderdelen oefenen.