Manege instructeurs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:24

Hoi! Wat een interessant topic!
En erg nuttig ook.. Zelf ben ik geen instructeur, maar heb wel allerlei ideeën en misschien tips, gebaseerd op eigen(ruime) ervaring als manegeruiter in de jaren tachtig/negentig en de laatste jaren als enthousiaste " herintredende" ruiter en moeder van een dochter die ook is gaan rijden vanaf haar 11 de; maar helaas al een tijdje geleden is gestopt vanwege angst.
Deze angst zijn we nu voorzichtig aan het trotseren met behulp van therapie, optimisme en rust.

mala26

Berichten: 5005
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:27

De basis orun via school (groenhorst) toen
gevolgd. was theorie en lesgeven. eerste cursus begeleider was een ramp en die is weg gestuurd na alle klachten. 2de was zooo veel beter.
De commandanten fpg in harskamp gevolgd, fijne cursusleider en leuke groep, ze zijn toen nog allemaal een weekend bij mijn bedrijf (waar ik toen werkte) geweest als voorbereiding op examen, super leuk. dat was theorie, rijden 3 paarden en lesgeven.
Niveau 2 met eigen rijden in Leusden gevolgd, cursusleider was een ramp, kon niks met der. volgde die curus om meer te leren maar heb niks geleerd, klacht ingediend bij knhs. Was pure verspilling van tijd en geld. dat was theorie (vrijstelling voor gehad) lesgeven rijden 3 paarden en 2 extra opdrachten zogenaamde pvb's.
Ik zou nu geen orun meer doen, heb 3 papiertjes en vindt het wel best. weet niet hoe de nieuwe opleidingen zijn maar vond 3 jaar terug het niveau bedroefend slecht.

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:32

Hier ook Basis orun via Groenhorst college Barneveld, zonder eigen rijden. Erg fijne cursus begeleider waar we veel aan hadden. Wij waren de laatste lichting voor alles aangepast werd.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2426
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:33

Ik heb de basissport behaald via school ([plaats]) dit jaar. voorheen boden ze enkel aspirant aan maar door 6 zeer strevende leerlingen boden ze 1 malig de bassissport aan. Ook een ander les patroon gevolgd met cursussen van flex chair, osteo houding zit lessen etc. Was erg leerzaam maar wel erg zwaar! Ben blij dat ik hem behaald heb.
Het niveau lag bij ons examen best hoog evenals het theorie examen. Denk dat ze de eisen wat aangetrokken hebben

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:45

billy3105 schreef:
Ik heb de basissport behaald via school (breda) dit jaar. voorheen boden ze enkel aspirant aan maar door 6 zeer strevende leerlingen boden ze 1 malig de bassissport aan. Ook een ander les patroon gevolgd met cursussen van flex chair, osteo houding zit lessen etc. Was erg leerzaam maar wel erg zwaar! Ben blij dat ik hem behaald heb.
Het niveau lag bij ons examen best hoog evenals het theorie examen. Denk dat ze de eisen wat aangetrokken hebben



goede zaak, want het niveau was niet al te best.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:19

Basis instructeurs diploma van orun. Dit was de enige opleiding die ik kon volgen zonder de eis van een paard van 1.60 en winstpunten.
Ik rij geen wedstrijden, ben een recreant, die van haar hobby haar werk heeft gemaakt.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:51

Vond niveau orun toen ook niet super. Heb er toen wel wat dingen geleerd, maar focus lag mijns inziens teveel op standaardpaard en plaatje ipv dat je leerde echt naar t paard te kijken.
Heb mijn papiertje destijds (2009) dan ook niet behaald en start dit najaar bij de Voest Academy. Ook daar zijn dingen waar ik niet 100% achter sta maar meer dan de ORUN. Heb er dan ook super veel zin in!

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:02

darkadia schreef:
Vond niveau orun toen ook niet super. Heb er toen wel wat dingen geleerd, maar focus lag mijns inziens teveel op standaardpaard en plaatje ipv dat je leerde echt naar t paard te kijken.
Heb mijn papiertje destijds (2009) dan ook niet behaald en start dit najaar bij de Voest Academy. Ook daar zijn dingen waar ik niet 100% achter sta maar meer dan de ORUN. Heb er dan ook super veel zin in!



Mee eens, Er deed bij ons een vrouwtje mee met een western achtergrond.
Had een basiskennis en kon rijden. Top!
Maar het vrouwtje wat de cursus gaf kon niet verder nadenken buiten d'r eigen straatje en was zooo beperkt en star. T was gewoon gênant.
Elke discussie werd afkapt omdat ze inhoudelijk geen fatsoenlijk antwoord kon geven.

Nou dat moet dan een voorbeeld zijn van de KNHS. blegh

En zijn helaas vele van dit soort instructeurs
Beperkt en erg kortzichtig vooral napraten wat een ander zegt.

Totaal geen idee van hoe het menselijk lijf werkt of hoe het paard werkt.
Biomechanica bio wattes

en maar roepen, benen stil en tenen naar binnen. handen stil en hoofd omhoog.

Maar waarom kan die persoon z'n benen niet stil houden en staan z'n tenen naar buiten en gaan de handen alle kanten op en zakt het hoofd steeds naar beneden.
Niet omdat hij het niet wil of niet kan.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:18

Precies dat, en dat is ook waar ik op ben gezakt. Was niet genoeg met de hoofd hals houding bezig... Wat mijns inziens nog altijd een kadootje is van je paard op het moment dat je correct aan het rijden en trainen bent.

En ik ben laatste jaren zelf veel bezig met horsemanship, volg de Tristan Tucker training ook, en gebruik bepaalde dingen uit orun dan weer wel waar ik ze toepasbaar vindt. Clinic klassieke rijkunst gedaan, tijdje lid geweest van paarden begrijpen en veel gelezen. Ook buitenlandse teksten (is dat C&M profiel van de middelbare toch ergens goed voor).

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:14

Handig Naskapower, zo'n headset.
Afgelopen zaterdag ben ik naar de fjordenkeuring geweest op jouw manege, dus gelijk ook even rond gekeken.

Ik heb ook de basis instructie cursus gedaan.
Gelukkig wel in één keer geslaagd. Bijna de helft van de cursisten zakte...

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:21

Bij ons was wel iedereen geslaagd, degene die er niets van de opleiding bakten, waren van te voren al gestopt of verzocht te stoppen.
Degenen die moeite hadden met de leerstof kregen extra hulp aangeboden, door ons cursisten en door de cursusleidster. Maar je moest er niet met de pet erna gooien.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:53

riegje schreef:
darkadia schreef:
Vond niveau orun toen ook niet super. Heb er toen wel wat dingen geleerd, maar focus lag mijns inziens teveel op standaardpaard en plaatje ipv dat je leerde echt naar t paard te kijken.
Heb mijn papiertje destijds (2009) dan ook niet behaald en start dit najaar bij de Voest Academy. Ook daar zijn dingen waar ik niet 100% achter sta maar meer dan de ORUN. Heb er dan ook super veel zin in!



Mee eens, Er deed bij ons een vrouwtje mee met een western achtergrond.
Had een basiskennis en kon rijden. Top!
Maar het vrouwtje wat de cursus gaf kon niet verder nadenken buiten d'r eigen straatje en was zooo beperkt en star. T was gewoon gênant.
Elke discussie werd afkapt omdat ze inhoudelijk geen fatsoenlijk antwoord kon geven.

Nou dat moet dan een voorbeeld zijn van de KNHS. blegh

En zijn helaas vele van dit soort instructeurs
Beperkt en erg kortzichtig vooral napraten wat een ander zegt.

Totaal geen idee van hoe het menselijk lijf werkt of hoe het paard werkt.
Biomechanica bio wattes

en maar roepen, benen stil en tenen naar binnen. handen stil en hoofd omhoog.

Maar waarom kan die persoon z'n benen niet stil houden en staan z'n tenen naar buiten en gaan de handen alle kanten op en zakt het hoofd steeds naar beneden.
Niet omdat hij het niet wil of niet kan.



Ja.. Jammer inderdaad, dat kortzichtigheid en elkaar napraten nog zo vaak bij instructeurs/ trices de norm is..

Even een vraagje, wie deelt bij jullie op de manege de paarden in? Daar heb ik namelijk nogal wisselende verhalen over gehoord en vreemdsoortige dingen meegemaakt ook. Wat ik nog wel zal vertellen.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:33

Bij ons de manegehoudster die tevens mijn instructie is.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:15

Bij ons deelt elke instructeur z'n eigen lessen is.

Overgens heb ik Deurne paardensport gedaan om m'n papiertje te halen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:19

Ik deel de lessen in, soms als ik paarden over heb, leg ik de keuze bij de lesklant.

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:51

Mag ik me hier ook weer melden? Ik ben nog geen instructrice, maar wil dit in de toekomst wel graag worden, hopelijk krijg ik hier al goede tips :)
Bij ons deelt ook de instructrice in, al mag er vaak onderling wel gewisseld worden (in de gevorderde groepen, niet bij de beginners)

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:44

Wij hebben een schema waarop staat welke paarden welke uren lopen.
In mijn lessen rijden wat oudere meiden, dus die delen zelf de les in. Meestal gaat dit wel goed.
Maar het gebeurt ook wel dat er van te voren iemand op een paard gepland wordt.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:47

Oke, bedankt voor de antwoorden! Mijn dochter moest steeds maar weer op een pony waar ze als beginner niets van leerde, deze pony draaide ontelbare keren in een les rondjes om zijn eigen as, hij had ook maar EEN oog, dus voelde zich niet op zijn gemak met nog zes andere paarden in de( kleine!) bak... Dan hadden we ook nog een meisje dat aangaf niet op bepaalde paarden te durven, maar daar dus juist op werd ingedeeld.. :roll: dus het ging er daar niet zo logisch en veilig aan toe helaas.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 20:51

Ik deel de lessen in voor mijn groepjes. Ze mogen van mij ook op het bord schrijven op wie ze de volgende week graag willen. Een groepje doet zo praktisch hun eigen indeling. Inclusief hartjes en kusjes haha!
De meeste ruiters hebben zo hun eigen favoriet. Maar ik moedig wel aan om af en toe een ander paard te proberen. Dan zeg ik tegen ze: "Kies volgende week eens een andere" en dan gaat de club bij het uitstappen in discussie wie op wie zal gaan rijden.
Als iemand bang is of niet wil/durft ben ik niet zo moeilijk als ze willen ruilen.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:55

Kelly_ann schreef:
Ik deel de lessen in voor mijn groepjes. Ze mogen van mij ook op het bord schrijven op wie ze de volgende week graag willen. Een groepje doet zo praktisch hun eigen indeling. Inclusief hartjes en kusjes haha!
De meeste ruiters hebben zo hun eigen favoriet. Maar ik moedig wel aan om af en toe een ander paard te proberen. Dan zeg ik tegen ze: "Kies volgende week eens een andere" en dan gaat de club bij het uitstappen in discussie wie op wie zal gaan rijden.
Als iemand bang is of niet wil/durft ben ik niet zo moeilijk als ze willen ruilen.


Kijk, dat vind ik nou een vriendelijke, positieve en veilige aanpak :j

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 07:27

Bij ons deelt de manegehouder alle lessen in. In principe rijd iedereen elke week op een ander.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:20

Toen ik nog groepslessen gad maakte ik de indeling, maar ze mochten wel een voorkeur opgeven. Maar helaas veel dezelfde favoriet dus dan moet er soms toch ook op een andere pony.
Ik zette ze niet op iets waarvan ik dacht dat het niet kon en dat zei ik dan ook. En dan moesten ze wel proberen en als het niet ging pakte ik ander paardje. Had daarbij 1x een meisje die vooraf moest huilen, eind van de les vroeg ze of ze er nog een keer op mocht.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:46

Hoi, ik kom even binnenvallen! Ik zou graag op termijn een instructeurscursus willen volgen, niet zozeer om er echt voor het geld mee les te gaan geven maar wel om bijvoorbeeld mijn moeder les te mogen geven. Welke cursus raden jullie mij aan? En wat hebben jullie zelf gedaan?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:27

Als het alleen om je moeder les geven gaat. Dan zou ik het niet eens wagen. Dan kun je beter met een clinnic mee doen in de richting van lesstijl die je aanspreekt.

Als je een echte opleiding gaat volgen is het een beetje zonde van het geld en tijd, dat je het voor één persoon gaat gebruiken.
Het is dan vele malen goedkoper om een instructeur te laten komen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:24

@lollieloes als je alleen je moeder les wilt geven, zou ik zeker er niet aan beginnen.
zonde van je tijd. ga naar clinics en ga lessen bij leuke mensen.
Wat wel een leuke en waardevolle aanvulling op het rijden is: centered riding