loeizware bak, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

loeizware bak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 21:58

Hallo juryleden,

Ik moet as zaterdag starten in een bak waarvan ik vandaag heb gehoord dat deze bekend staat als een loeizware bak waar bijna niet in te rijden valt. Mijn pony is al niet zo'n held in een wat zwaardere bak, dus ik ben er toch wel een beetje bang voor. Heb het nu van veel verschillende mensen los van elkaar te horen gekregen. En zelfs mn instructrice zei al: dat is geen bak voor jou.. Ik vind dit geen reden om me vooraf af te melden dus daarom stel ik jullie de vraag: als je de omstandigheden van zo'n terrein kent, houd je er dan rekening mee met de puntentelling?

Dank jullie wel alvast!

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:42

Nee eigenlijk niet. Of minimaal in ieder geval. Als je weet dat de bak zo zwaar is dan zou ik niet starten. Er zijn hele hete paarden die in zo'n bak juist extra uit de verf komen maar een beetje flegmatieke is natuurlijk niet vooruit te branden in zo'n bak.

Daarnaast vind ik het een slechte zaak dat zo'n bak als wedstrijdlocatie wordt gebruikt trouwens.

Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 10:55

Suzanne F. schreef:
Nee eigenlijk niet. Of minimaal in ieder geval. Als je weet dat de bak zo zwaar is dan zou ik niet starten. Er zijn hele hete paarden die in zo'n bak juist extra uit de verf komen maar een beetje flegmatieke is natuurlijk niet vooruit te branden in zo'n bak.

Daarnaast vind ik het een slechte zaak dat zo'n bak als wedstrijdlocatie wordt gebruikt trouwens.


Mijn pony is inderdaad zo eentje als het tweede geval wat je noemt. Ik weet het niet.. aan de ene kant denk ik: misschien hebben ze er iets aan verbeterd en is het toch de moeite waard om te gaan. Maar aan de andere kant denk ik juist, het is al jaren zo dat die bak heel slecht is, dus is het dan wel nodig om al die moeite te doen en vervolgens te moeten afgroeten omdat ik mn paard niet aan het werk krijg.. En op het moment doet ze het erg goed in de training, dus dan wil ik dat ook juist laten zien op concours. Maar met zo'n bak gaat dat er niet uitkomen..

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:13

Ik weet dat hier en daar de bakken niet goed zijn. Zwaar, onrustig of met een mini losrijring. Dan start ik niet, want ik weet dat ik dan mijn paard niet goed uit de verf kan laten komen.

Ik ben geen jurylid, maar ik denk niet dat je er heel veel rekening mee hoeft te houden, het is de keuze van de ruiter om wel / niet te starten.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: loeizware bak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:19

Waarom rij je niet vandaag of morgen even maar die locatie om te kijken hoe de bak erbij ligt, dan kan je beslissen of je erin wilt starten of niet.

Lisanne1988

Berichten: 99
Geregistreerd: 22-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:24

Weet niet welke locatie jij moet maar wij zijn bij deze locatie paar weken terug geweest om te testen gezien we meer verhalen hoorden over de slechte zware bak. En ja het was niet de meest lichte bak maar goed te doen tot de L2. Voor een M proef zou ik het niet doen. Wel besloten om daar nogmaals te gaan starten zaterdag gezien het toch maar een B proef is voor ons en het wel erg fijn is om op zaterdag te starten... Vorige jury had ook aangegeven rekening te houden met de bak omdat paarden vaak minder fijn lopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: loeizware bak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:27

Wat de een een zware bak vind, valt een ander misschien alles mee. Wie weet is dat verhaal drie keer over de kop gegaan en zes keer aangedikt.
Gewoon van tevoren dus gaan kijken. Ik ben zelf ook eens gaan kijken omdat het volgens de verhalen een dramatische bakbodem zou zijn, maar er was niets mis mee.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:39

Cayenne schreef:
Wat de een een zware bak vind, valt een ander misschien alles mee. Wie weet is dat verhaal drie keer over de kop gegaan en zes keer aangedikt.
Gewoon van tevoren dus gaan kijken. Ik ben zelf ook eens gaan kijken omdat het volgens de verhalen een dramatische bakbodem zou zijn, maar er was niets mis mee.

Mee eens.

Blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die er wel willen starten anders worden ze daar op den duur echt niet meer georganiseerd.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: loeizware bak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:54

Kijken naar je paard en beslissen.
Ik heb er 1 die juist beter loopt door zware bodem maar 1 die ik echt niet mee neem als de bodem zwaar is.
Wil je het zeker weten dan de bak gaan bekijken zoals hier al gezegd word.

Maar nee er zal geen rekening mee gehouden worden ohz lijkt me. Want het is nog steeds je eigen keus te starten en niet ieder paard heeft daar moeite mee, keuze van de ruiter om te starten of niet.

Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Re: loeizware bak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 16:39

Ik zal eens kijken of ik mn pa opgetrommeld krijg om mee naar de bak te rijden vanavond. Dan kan ik het idd gewoon met eigen ogen zien.
Ik ben wel ooit op de locatie geweest, niet om zelf te rijden maar met iemand mee, en toen is me niet opgevallen dat het een hele zware bodem was. Maar moet er ook bij zeggen dat ik daar toen ook niet echt op lette.

In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: loeizware bak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:03

Was het niet toevallig een concurrent van je die ervan overtuigd is dat jij er straks met de winst vandoor gaat? :D

Agile

Berichten: 75
Geregistreerd: 09-04-15

Re: loeizware bak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:21

Afgelopen weekend helaas ook in een veel te zware bak proef moeten rijden. Later bleek dat deze vaak onder water wordt gezet voor crosslessen :( voor mijn paard was het geen succes (nog niet sterk genoeg om dan in balans te blijven) maar er waren ook paarden die er prima op liepen. Werd verder door jury geen rekening mee gehouden, die weet natuurlijk niet of je in een andere bak beter/anders zou rijden.
Succes alvast zaterdag!

Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 21:32

Cayenne schreef:
Was het niet toevallig een concurrent van je die ervan overtuigd is dat jij er straks met de winst vandoor gaat? :D


Haha! Nee, helaas niet! Toen ik in de groepsles van onze club vertelde dat ik daar moest riepen ze allemaal meteen dat er niet goed te rijden valt. En die rijden allemaal tussen de paarden, haha. En naderhand zei ik t ook tegen mn privé instructrice en zij antwoordde precies zo. :P

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: loeizware bak, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:57

In principe hou ik er geen rekening mee. Het ene paard loopt daar gemakkelijker door dan het andere. Het kan lastig te beoordelen zijn of een paard niet fijn loopt door de bak of vanwege een andere reden.
Heb van de ze zomer een heel fijn paard in de ring gehad, torenhoge punten. Week daarna op de regiokampioenschappen weer hetzelfde paard. Bodem was erg slecht en het paard moest ploeteren, hij voelde zich duidelijk niet thuis op die bodem. Andere paarden die na hem moesten starten terwijl de bodem nog slechter werd liepen er wel gemakkelijk doorheen.

Als jou paard niet fijn loopt op die bodem zou ik niet starten daar, en een andere locatie uitkiezen.