Eerste keer lesgeven, halgevorderd...tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HighVoltage

Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-12

Eerste keer lesgeven, halgevorderd...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 16:47

Hoi!

Ik ben gevraagd geweest deze zomer enkele lessen te geven aan een lesklantje van 10.
Ik ken haar ondertussen al een paar jaar en we hebben steeds veel plezier,
maar door omstandigheden zal ik een paar keer haar les moeten overnemen van onze gemeenschappelijke instructrice.
Nu heb ik hier helemaal geen probleem mee en ik kijk hier hard naar uit!
Hebben jullie soms tips of ervaringen die zouden kunnen helpen? Of variaties op telkens dezelfde leerstof?
Stap en draf zitten er al goed in, galop kan ze, maar ze is erg snel bang, ook basisoefeningen kan ze heel netjes rijden.

Dus, instructeurs van Bokt, wat kunnen jullie me nog meegeven om een goede
lesgeefster voor mijn ruitertje te zijn?

Groetjes

Dingen waar ik zelf al aan zat te denken: juiste been, teugels op maat, juiste galop, houding, het uitvoeren van de oefeningen, juiste gebruik van de hulpen, overgangen

Deeks93
Berichten: 1109
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Eerste keer lesgeven, halgevorderd...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:49

Blijf positief! Breng dingen in het sandwich model; positief/negatief/positief
Leg duidelijk uit wat je bedoeld
Geef haar de tijd

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Eerste keer lesgeven, halgevorderd...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:18

Mijn dochter doet aanvullend op dressuur en springen gymnastiek te paard en spelletjes. Laatst had de instructrice tennisballen op lepels van de hindernissen gelegd en daar kon ze alleen bij als de pony er strak langs stond en mijn dochter er half naast zou gaan hangen ( heel laag).
Ook slalommen of voor warm weer water spelletjes te paard zijn leuk. Door het spelelement vergeten kinderen sneller hun angst.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Eerste keer lesgeven, halgevorderd...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:27

Als ik het goed begrijp, ga je lesgeven aan één meisje?
Super, want dan kun je alles aanpassen op wat zij wil. Vraag haar eens of ze iets leuks weet. Laat haar eens zonder beugels rijden (bijvoorbeeld in stap, echt heen en weer schommelen) of met één hand aan de teugels.
Verschillen rijden vind ik zelf ook heel leuk, dus eerst een vierkant rijden en dan een volte. Vaak is de volte dan nog netter dan normaal. Of een slingerlijn en dan een rechte lijn. Een slangenvolte met rechte tussenstukken of zeg maar 'lusjes'.
Ook kun je balkjes neerleggen om overheen of juist tussendoor te rijden. Laat haar eens halthouden tussen twee balken (in de lengte) en dan weer weg stappen of draven.
Als ze galop spannend vindt, vraag haar dan waardoor dat komt. Misschien vindt ze het minder eng op een volte? Of juist in korte stukjes?

Misschien vindt ze het ook leuk om eens een F-proefje te rijden? Pony invlechten voor de les, laarzen gepoetst en hup, de 'ring' in.

Juiste hulpen e.d. zijn natuurlijk heel belangrijk, maar ik vind zelf dat het plezier altijd op nummer één moet staan.

Veel succes & plezier samen :)

HighVoltage

Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-12

Re: Eerste keer lesgeven, halgevorderd...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:59

Handige tips! Dankjewel allemaal! Meteen al enkele notities genomen

Fortitude

Berichten: 3087
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:20

Als ik les gaf/geef dan probeer ik de kinderen wel altijd uit te leggen waarom ze iets moeten doen van mij, ik merk dat ze dat erg leuk vinden. Wel op een manier dat het te begrijpen is uiteraard, ik maak soms de raarste vergelijkingen. Persoonlijk vind ik de zit iets heel erg belangrijks, daar hamer ik -op een leuke manier- dan ook best wel op.

Ook vraag ik ze vaak wat ze zelf van een oefening vonden: ging het goed, was het makkelijk, kon er misschien nog iets beter? Daarna nog een keer doen. Zo zijn ze echt bewust aan het paardrijden. Ook het 'boodschappenlijstje' werkt bij sommige kinderen best goed. Daarmee bedoel ik hardop herhalen waar je op moet letten.

Spelletjes zijn ook altijd leuk en kunnen heel nuttig zijn!

Ik vind het ook altijd leuk om wat met pionnen te doen, of een keertje zitles aan de longeerlijn bijvoorbeeld. Je kunt ook allerlei gekke figuren rijden. Een 'sprongetje' (heel laag bijvoorbeeld) of een balkje is ook altijd leuk.

Misschien kun je haar zelf ook eens vragen wat ze graag wil leren of verbeteren?

Zo, dat was even wat ik zo snel kon bedenken. Hopelijk heb je er wat aan, maar als jullie beide plezier hebben en ze steekt er ook nog wat van op dan ben je best goed bezig!

[edit] ik weet niet hoe stevig ze zit, maar zonder beugels vinden veel kinderen ook helemaal leuk.

HighVoltage

Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-12

Re: Eerste keer lesgeven, halgevorderd...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:31

Zonder beugels heeft ze inderdaad al een paar keer gedaan, grappig was dat!

Ze luistert altijd ontzettend nieuwsgierig en vol bewondering als ik het over wedstrijden/brevetten heb. Ik denk dat een 'proefje' rijden haar wel eens zou kunnen bevallen... Dan zien we ook meteen hoe ver ze staat om een brevet af te leggen.