Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:21

Hallo bokkers,

Ik vroeg me af tegenover juryleden: hoe reageren jullie op foutjes van de deelnemers?
Met foutjes bedoel ik dingen die niet gebeuren zoals het in de proef beschreven staat, dat kan van alles zijn; van steigeren en bokken tot zweepgebruik na het M1.

Om maar even een voorbeeld van mijn eigen proef te noemen: afgelopen weekend reed ik in mijn proef (proef 11, L2) eerst het wijkgedeelte rechtsom, ik kwam uit tussen E en H uit op de hoefslag en moest vervolgens dan bij M van hand veranderen in middendraf. Toen ik op de hoefslag kwam zag mijn pony iets in de hoek. Ik voelde dat al ruim op tijd aan en dus zette ik iets meer druk met mijn buitenbeen, zodat mn pony niet zou stoppen en gewoon netjes de hoek door zou draven. Maar de extra druk was net iets té extra (en dat zul je dan altijd zien in een proef :P ) en madame sprong in de hoek aan in galop. Ik baalde natuurlijk wel, maar nam haar na 1 pasje weer rustig terug en vervolgde mijn proef. Dit was tussen twee onderdelen door. Er stond dan ook niets op mijn proef, voor het wijken had ik een 6 en voor de middendraf een 7. Dit vond ik natuurlijk hartstikke fijn. Maar ik vroeg me af: stel dat ik nou heel boos was geworden op mn pony? Dan was het nog steeds tussen twee onderdelen in geweest; maar zou er dan wel wat van zijn gezegd?

Ik vraag me dus af hoe andere juryleden dit soort dingen aanpakken. Nou: Brand maar los!

:)

Anoniem

Re: Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:26

Toch raar dat het niet is meegenomen, ook tussen de onderdelen neem je alles mee, in dit geval in het volgende onderdeel.. Zou wat zijn als je tussen de onderdelen kan doen waar je zin in hebt ;)

Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Re: Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:28

Ik weet niet of het echt daaraan lag hoor! Maar daar ging ik van uit, weet niet waarom ze het er anders niet op zouden zetten :P

Anoniem

Re: Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:30

Kan zijn dat ze het gemist heeft, misschien was ze nog met vorige onderdeel bezig :) Mocht je nou heel boos hebben gereageerd, dan had ze er vast wel iets mee gedaan, duurt immers langer en dat was vast opgevallen.

Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Re: Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:38

ja dat klopt! Misschien lag het er ook aan dat het in een binnenbak en in een hoek bij C was en ze het daardoor niet helemaal goed konden zien

Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Re: Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:40

Maar hoe zit dat bijvoorbeeld als een paard steigert? Dat moet natuurlijk niet volgens de proef, maar stel dat je het heel rustig oplost en ook daarna rustig blijft, maakt dat de onvoldoende dan wat minder diep? Ik vraag me echt af hoe verschillend juryleden daarover oordelen. :)

Anoniem

Re: Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:42

Hier eens een paard gehad dat is beginnen bokken. Heb er geen punten voor afgetrokken kregen, naast het onderdeel stond: Heel mooi en vriendelijk opgelost.

Anoniem

Re: Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:46

Steigeren is een vorm van verzet, dit neem je dus mee in het onderdeel waarin hij het doet en je neemt het nog eens mee in de eindcijfers, puntje ontspanning/effect hulpen oid..

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:47

Ik heb op een manegewedstrijd wel eens gehad dat pony steigerde. ik bleef rustig zitten en reed ook gewoon verder (overigens wel met een smile omdat het wel grapig vond :') ) bij mijn punten was er bij aanspringen in de galop een 5, en bij rijvaardigheid en effect van de hulpen stond een 7, maar daarachter wel 'hij was even ontdeugend' nu weet ik niet of ik daar aftrek voor heb gekregen op dat punt.

dus bij het aanspringen wel een aantekening en een puntje of 2 aftrek

edit: bij mij was het wss geen vorm van verzet, maar meer door de spanning :) heeft pony wel vaker op wedstrijd, wedstrijdspanning :')
Laatst bijgewerkt door Lindeeee op 27-03-15 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:48

Ik heb wel eens in mijn B proef gehad dat mijn paard met aangaloperen staakte. Ik
Kreeg tijdens het onderdeel een 2 en de twee erna een drie. Zonder commentaar of wat dan ook.
Terwijl ik tijdens een andere proef buitem(op hetzelfde onderdeel) had dat er een grote hond bij het hek stond en mijn paard daar van schrok en omhoog kwam. Ik ben blijven zitten en tussen hand en been gehouden tot hij klaar was en aangegaloppeerd, een 9 voor mijn aangaloperen. Verschilt denk ik heel erg per jury.

Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:55

liedjuh2 schreef:
Ik heb wel eens in mijn B proef gehad dat mijn paard met aangaloperen staakte. Ik
Kreeg tijdens het onderdeel een 2 en de twee erna een drie. Zonder commentaar of wat dan ook.
Terwijl ik tijdens een andere proef buitem(op hetzelfde onderdeel) had dat er een grote hond bij het hek stond en mijn paard daar van schrok en omhoog kwam. Ik ben blijven zitten en tussen hand en been gehouden tot hij klaar was en aangegaloppeerd, een 9 voor mijn aangaloperen. Verschilt denk ik heel erg per jury.



Wow dat zijn wel echt twee uitersten!

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:59

Dat is voor ons natuurlijk moeilijk te beoordelen maar 1 pasje heb je als jury zo gemist, zeker in de grijze gebieden want dat is het moment om even op de proef te kijken of een blik op het protocol te gooien.

Echt verzet moet je afstraffen, niet voor de deelnemer zelf, die wordt al genoeg gestraft maar tegenover de andere deelnemers. Een laag punt met een positief commentaar is beter dan een hoger punt uit medelijden... De uitslag en plaatsing moet wel realistisch blijven.
Stel dat een paard langer dan 20 sec verzet geeft, moet ik de combinatie uitsluiten. Ik zal dit dan ook keihard doen maar de combinatie mag de tijd vd proef wel gebruiken om de proef af te maken. Wordt het gevaarlijk dan zal ik ingrijpen en de combinatie verzoeken het terrein (te voet) te verlaten...

Als er echt een onvoorziene omstandigheid gebeurt waardoor de combinatie in de problemen komt, dan kan het zijn dat ik een onderdeel laat overrijden maar dat beslis ik ter plekke. Voorbeeld zou kunnen zijn het opstarten van een tractor, opstijgen heteluchtballon, etc. Geen hond of paraplu want dat kan je thuis gewoon oefenen...

Voor alle andere gevallen is het reglement duidelijk. We beoordelen de gehoorzaamheid, meer niet. We zoeken geen excuses of verklaringen, we beoordelen alleen wat we zien zonder verder erover na te denken. Dat is moeilijk maar wel noodzakelijk om het spelletje eerlijk te houden :D

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:21

Het ligt er helemaal aan wat er gebeurt.
Praktijkzaken die ik bijvoorbeeld meegemaakt heb en waar ik eigenlijk niks mee gedaan heb
- grote grijze container op de hoek van de rijbak, en die valt om door ontzettend harde wind op het moment dat de combinatie daar voorbij rijdt. Pony schrikt, amazone trekt pony op de volte en rijdt daarna verder.
- idem zoals hierboven, maar dan met grote plantenpotten die naast de ring stonden.
- paard van de buren komt zonder ruiter in galop bij mij de ring in. Rijdende combinatie moet stoppen totdat het paard weg is.
- binnenhoefslag rijden omdat de buiten hoefslag zoooo nat/modderig is dat daar niet meer fatsoenlijk te rijden valt

Helaas zelf ook ooit meegemaakt dat er een grote mestwagen achteruit mijn ring in reed, tot bijna op de x. Mijn paard bleef er nog redelijk rustig onder toen dat gebeurde moet ik zeggen. Dit gebeurde zelfs 2x in 1 proef, en er kwam aan de achterkant ook nog water uit. Ik heb even gewacht tot het ding de ring weer uit reed. Jury vond dat niet correct. Ik werd behoorlijk afgestraft in mijn punten met als commentaar dat ik dit had moeten negeren en door had moeten rijden. Naar mijn mening had zij als jury de proef stil moeten leggen tot dit voorbij was geweest.

Waar ik wel wat mee doe (afstraffen) is verkeerd rijden, door stuurfouten je paard niet in de ring kunnen houden, steigeren/bokken, paarden die spoken in de ring zien en aan de kant springen. Ook als dat in het grijze gebied is, want dat hoort gewoon bij je proef.

En ja, je mist wel eens een paar tellen omdat je net in het boekje keek bijvoorbeeld.

Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 19:34

Scum schreef:
Het ligt er helemaal aan wat er gebeurt.
Praktijkzaken die ik bijvoorbeeld meegemaakt heb en waar ik eigenlijk niks mee gedaan heb
- grote grijze container op de hoek van de rijbak, en die valt om door ontzettend harde wind op het moment dat de combinatie daar voorbij rijdt. Pony schrikt, amazone trekt pony op de volte en rijdt daarna verder.
- idem zoals hierboven, maar dan met grote plantenpotten die naast de ring stonden.
- paard van de buren komt zonder ruiter in galop bij mij de ring in. Rijdende combinatie moet stoppen totdat het paard weg is.
- binnenhoefslag rijden omdat de buiten hoefslag zoooo nat/modderig is dat daar niet meer fatsoenlijk te rijden valt

Helaas zelf ook ooit meegemaakt dat er een grote mestwagen achteruit mijn ring in reed, tot bijna op de x. Mijn paard bleef er nog redelijk rustig onder toen dat gebeurde moet ik zeggen. Dit gebeurde zelfs 2x in 1 proef, en er kwam aan de achterkant ook nog water uit. Ik heb even gewacht tot het ding de ring weer uit reed. Jury vond dat niet correct. Ik werd behoorlijk afgestraft in mijn punten met als commentaar dat ik dit had moeten negeren en door had moeten rijden. Naar mijn mening had zij als jury de proef stil moeten leggen tot dit voorbij was geweest.

Waar ik wel wat mee doe (afstraffen) is verkeerd rijden, door stuurfouten je paard niet in de ring kunnen houden, steigeren/bokken, paarden die spoken in de ring zien en aan de kant springen. Ook als dat in het grijze gebied is, want dat hoort gewoon bij je proef.

En ja, je mist wel eens een paar tellen omdat je net in het boekje keek bijvoorbeeld.


Wat raar dat je daarop afgestraft wordt.. Jij hebt er toch niet om gevraagd of die mestwagen even je proef in wilde rijden? En dan ook nog terwijl je paard er rusting onder blijft, de mijne zou zo snel mogelijk de ring uit zijn, dat weet ik zeker.

Een paard dat spoken ziet vind ik echt het vervelendste wat er is.. vooral omdat je je dan vaak niet op het wegspringen kunt voorbereiden. Maar daar kan een ruiter toch niet altijd voorkomen? Alleen zo goed mogelijk proberen op te lossen. Dat je er punten aftrek voor krijgt snap ik wel, want het hoort nou eenmaal niet in de proef.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Hoe reageer je als jury op 'foutjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:10

Ja klopt. Het ene paard ziet meer spoken dan het andere. Maar hoe dan ook kun je zo'n oefening niet meer met hele hoge punten gaan belonen. En hoe sneller het opgelost wordt, hoe minder de schade.

Anudi
Berichten: 95
Geregistreerd: 05-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 10:34

Scum schreef:
Ja klopt. Het ene paard ziet meer spoken dan het andere. Maar hoe dan ook kun je zo'n oefening niet meer met hele hoge punten gaan belonen. En hoe sneller het opgelost wordt, hoe minder de schade.


Qua punten bedoel je?