Hoe maak ik een 'bon'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:34

Ik geef paardrijles, nu ben ik gevraagd op een zorgboerderij om daar een groep te begeleiden, maar er wordt gevraagd of ik er een bon(of hoe noem je dat ook alweer) van kan maken zodat hij dat kan declareren. Maar hoe doe ik dit? Kan ik zelf gewoon een a4tje typen? Wordt ik dan niet gecontroleerd ofzo? Ik vind het allemaal een beetje spannend.

Mutsie93

Berichten: 423
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:36

Ik denk dat je dan een factuur moet maken, ik denk dat als je op google zoekt naar een voorbeeld van een factuur je al snel een voorbeeld tegenkomt waarin staat hoe je dat op moet stellen. Anders zou ik het ook niet weten :+

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:37

Factuur maken, dat wil zeggen een geadresseerde bovenaan, datum en plaats, factuurnummer.

In het midden van de nota omschrijving van het geleverde / de dienst met daarachter een totaalbedrag. Je zou van jouw totaal 21% af kunnen trekken, dat bedrag noemen, daaronder 21% btw om onder de streep op jouw totaal uit te komen. Er vanuitgaande dat jij het opgeeft bij de belasting? Anders zou ik er nooit m'n naam (met KvK) onder zetten.
Laatst bijgewerkt door laliz op 01-03-15 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:39

Gaat volgens mij inderdaad om een factuur. Belangrijk is dat hier op staat wat de prijs is, de BTW, factuurnummer, bedrijfsgegevens, etc.
Dit is nodig voor hun boekhouding.

En ja, je kan controle krijgen. Dus je zal zelf ook KvK, BTW-nummer etc. nodig hebben. Anders kan je geen factuur maken.

Horsier

Berichten: 391
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:39

Als jij geen kvk/btw nummer hebt mag je geen bon schrijven die hij kan declareren.
Heb je wel een kvk nummer maar heb je vrijstelling van de omzetbelasting dan mag je volgens mij gewoon een bon typen als je er maar geen btw op vermeld.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:39

Hij kan declareren, maar als e.e.a. zwart gaat (en je dus niet bij de KvK ingeschreven staat met je bedrijf) kan de belastingdienst het jou knap lastig maken. Als je gewoon je eigen bedrijf hebt en daarmee wit werkt kun je gewoon een rekening maken op een A4. Briefhoofd met daarin je bedrijfsnaam, adres en bankgegevens en je KvK nummer.
Pak er maar eens een factuur bij van een verschillende bedrijven om te kijken welke indeling je aanspreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:40

Ik denk ook een factuur, even via excel iets opmaken en aan hun geven.
Als ze het aan de belasting willen geven zal er wel controle op komen maar hoe dat precies gaat weet ik niet.

XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:41

Zolang je geen zelfstandig ondernemer bent mag je geen btw bon uitschrijven.



Je zou wel een kwitantie van hun kunnen ondertekenen als bewijs dat ze het aan jou betaald hebben.
Laatst bijgewerkt door XUlyssesX op 01-03-15 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:46

Volgens mij mag je wel een bon uitschrijven maar niet met BTW.
Je mag een bepaald bedrag per jaar verdienen zonder dat je het op hoeft te geven dacht ik.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:49

Suzanne F. schreef:
Volgens mij mag je wel een bon uitschrijven maar niet met BTW.
Je mag een bepaald bedrag per jaar verdienen zonder dat je het op hoeft te geven dacht ik.


Maar zij hebben juist die bon nodig voor de BTW.

showteam
Berichten: 3637
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:02

Het kan toch zijn dat hij een bon wil omdat hij de kosten voor moet schieten oid en dit graag terug wil vragen, het hoeft niet persee meteen over BTW te gaan natuurlijk ;)

lauran__
Berichten: 354
Geregistreerd: 05-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:06

Je kan je ook gewoon bij de kvk inschrijven. Zitten tegenwoordig geen kosten meer aan. Is ook voor verzekeringen wel handig. (En je hoeft natuurlijk niet al je les klanten op te geven ;) )

Ik ga er namelijk wel vanuit dat het hun gaat om het terug vragen van de BTW. Dus dan moet je ingeschreven staan bij kvk.
Maar als het alleen gaat om kas/bank uitgaven, zodat ze kunnen zien waar het geld heen gaat. Zou ik gewoon een factuur maken die niet naar jou te herleiden is.

pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:08

Ik zou gewoon eens aan je "opdrachtgever" vragen hoe andere mensen dat doe die daar een groep begeleiden / wat hij precies van je verwacht te ontvangen?

Op zich als je vaker les geeft ofzo en er echt werk van wil maken dan kan je natuurlijk een heud bedrijfje beginnen en jezelf inschrijven bij de KvK en een BTW-nummer aanvragen bij de BD. Dan hoeef je toch pas belastingen af te dragen als je winst boven een bepaald bedrag komt maar dan ben je wel een stukje professioneler bezig.

Maar wellicht kan de zorgboerderij al gewoon wat met een simpel briefje dat ze in de administratie als bedrijfkosten op kunnen geven? Gewoon even vragen :)

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:09

Die factuur wil hij omdat hij jouw uitbetalingen vermoedelijk moet declareren bij het CIZ, omdat je uit PGB gelden betaald wordt. Een btw bon is voor een zorgverlener/begeleider niet altijd nodig. Belastingaangifte wel, zij/de budgethouders geven de betalingen als het goed is ook door dus de Belastingdienst weet als het goed is dat jij bedragen ontvangen hebt. Niet opgeven is los van frauduleus ook tamelijk riskant.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:07

Ts
Mijn advies, zoek eerst een aantal dingen goed uit.
BTW = alleen als je btw plichtig ben.
Factuur mag volgens mij tot een bepaald bedrag gewoon prive, bel anders met de KVK/ belastingdienst.
Anders moet je een eigen bedrijf starten. Stelt weinig voor als je het netjes doet.
Verzekering, hoe is dat geregeld met de zorgboer ? Die heeft een verzekering lopen anders mag hij geen zorgboerderij hebben maar vaak staat daar wel iet in over paarden en lesgeven.
Maar geef je de groep paardrijles ? of begeleid je een groep daar ?
Anders vraag je de zorgboer of hij iets opneemt.
Orun basis is geen verzekering, dat kan wel helpen om een verzekering af te sluiten.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:09

Voor je orun moet je je ook nog steeds gewoon zelf verzekeren. Orun betekend niet automatisch dat je je verzekerd bent.

Denk dat de betreffende eigenaar er inderdaad vanuit gaat dat jij een bedrijf hebt.

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:21

Zoals hierboven al genoemd: Met ORUN krijg je makkelijker een verzekering omdat je bewijs hebt dat je kan lesgeven. Maar het ís geen verzekering. En verzekeringen houden ook niet zo van zwart werk. Het is echt wel een risico dat je neemt door het op deze manier te doen. Ik snap je enthousiasme, ik was ook al begonnen met lesgeven, maar toen we erachter kwamen dat het niet te verzekeren valt, heb ik moeten stoppen.
Op mijn huidige werk (dus in loondienst) staat 'lesgeven' speciaal in de verzekering van mijn baas en dus zit het er bij-in :).

Anoniem

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:30

Ik doe het al 10 jaar zo, mij is toen verteld dat je automatisch verzekerd bent met een orun-diploma.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:34

Heb je mijn opmerking over pgb/CIZ gezien? Daar zitten namelijk onder omstandigheden automatisch een aantal verzekeringen aan gekoppeld. Wel belangrijk om te weten op basis waarvan je betaald wordt en of je een overeenkomst obv pgb aangaat.

Anoniem

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:35

Staat heel veel info, ik ga het morgen eens rustig doorlezen allemaal en even wat belletjes doen.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:38

Ik heb mijn Orun ook maar het is echt geen verzekering, die moet je apart afsluiten.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:41

Huh... Ga je nou openlijk op internet schrijven dat je zwart werkt terwijl je gegevens over wie je bent makkelijk te achterhalen zijn? Dat is misschien niet zo verstandig..?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe maak ik een 'bon'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 02:18

Je moet absoluut zelf een verzekering afsluiten, anders ben zowel jij als je clienten niet verzekerd.
Declareerd het bedrijf het geld via officiële instanties zoals bv PGB etc? Dan zul je ook nog eventueel door die bedrijven gecontroleerd kunnen worden namelijk.

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:26

Op de site van de Belastingdienst vind je wat er op een factuur moet staan: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... tuureisen/ Jij bent geen ondernemer voor de omzetbelasting, dus je factureert ook geen BTW (en vermeldt ook geen BTW- of KvK-nummer, die heb je immers niet).

Voor de inkomstenbelasting is dit resultaat uit overig werk, net als de inkomsten van je andere lesklanten. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... erig_werk/ Zwart werken lijkt leuk en slim, tot je controle krijgt: naheffing + forse boete. Zeker als je 'adverteert' op Bokt etc. en dit soort vragen stelt kom je in de picture bij de fiscus.

Wat verzekeringen en ORUN betreft heb je een beetje gelijk. Als je bij een KNHS-vereniging lesgeeft is de aansprakelijkheid verzekerd via de KNHS. KNHS-verenigingen zitten altijd op Veilig Paardrijden locaties en om daar les te mogen geven heb je een ORUN of vergelijkbaar diploma nodig. Kan me voorstellen dat daar het misverstand ORUN = verzekering door komt.

Als ik jou verhaal lees heb je vooral privélesklanten. Daar moet je zelf een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor afsluiten. Ik raad je met klem aan dat z.s.m. te doen. Eén pechgeval dat jou aangerekend wordt kan je persoonlijk faillissement betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:28

puma schreef:
Huh... Ga je nou openlijk op internet schrijven dat je zwart werkt terwijl je gegevens over wie je bent makkelijk te achterhalen zijn? Dat is misschien niet zo verstandig..?

Daar maak ik me niet zo'n zorgen om, omdat je onder een bepaald bedrag zwart mag werken. ;)
Bedankt voor de info Koeke!