Lesjes op pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamzel

Berichten: 243
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Utrecht én Zwolle

Lesjes op pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 00:06

Beste bokkers!

Ik zit met een paar brandende vragen. Wij hebben een lief Shetlandertje waar mijn buurmeisje op rondhobbelt.
Nu hadden we het idee om lesjes aan te bieden. We hebben alleen geen diploma.
Mondeling rond gevraagd wilden er al wat, maar nu ben ik gewaarschuwd door een persoon dat ik geen lessen mag aanbieden omdat ik geen diploma heb.

Maar mag ik nu überhaupt geen lessen geven, mag ik nu geen lessen meer aanbieden en/of mag ik het geen lessen meer noemen (maar wel, idk, ritjes of zo?)

We geven altijd netjes door aan ouders dat het op eigen risico is en we voor een paar eurootjes per keer instructies geven.

Maar ik wil niet het risico lopen een boete te krijgen of iets anders en hoop hier het antwoord te kunnen krijgen!

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:08


fifi123
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:20

Lijkt me ook niet slim... Ik Heb zelf ook geen diploma's maar help wel eens iemand. Noem dit echter geen lesgeven. Wil je er geld voor hebben? Dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Wil je echt instructie geven of alleen buitenritjes begeleiden?

KimW

Berichten: 776
Geregistreerd: 03-08-13
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 05:40

Ook mij lijkt dit geen verstandig idee. Je moet inderdaad wel gediplomeerd instructeur zijn, wil je officiële bevoegdheid hebben om les te geven.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 07:23

Waarom zou je geen les mogen geven zonder diploma?
Het is alleen de vraag of de ruiter les wil hebben en wil betalen voor iemand zonder diploma.
Op een vereniging of manege kan je nooit lesgeven zonder diploma, dan mag niet voor de verzekering.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Lesjes op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 07:28

Paardrij instructeur is geen beschermd beroep, je mag je dus gewoon zo noemen zonder diploma's en les geven.
Mocht er iets gebeuren, is het verzekerings technisch minder handig..

en volgens mij houd ook echt niet elke manege of vereniging zich echt netjes aan deze regel (maar dit weet ik natuurlijk niet zeker..)

Tamzel

Berichten: 243
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Utrecht én Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 09:21

fifi123 schreef:
Lijkt me ook niet slim... Ik Heb zelf ook geen diploma's maar help wel eens iemand. Noem dit echter geen lesgeven. Wil je er geld voor hebben? Dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Wil je echt instructie geven of alleen buitenritjes begeleiden?

Het gaat om kleine kindjes die dan wel eens op mijn Shetlander willen hobbelen en poetsen/knuffelen. We vragen dan een paar eurootjes als vergoeding voor de verzorging van de pony. Verder wil ik er niet mijn beroep van maken of zo.
We hebben een bak tot onze beschikking dus meestal gaan we daar in.

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Lesjes op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:47

Zou niet weten waarom niet.. als het recreatief is en verder gewoon gezellig poetsen is en af en toe een rondje.. Ik heb zelf een meisje ook 'les' gegeven op mijn pony, trouwens meerdere meisjes, maar daar vroeg ik niets voor. Enkel bij het laatste meisje omdat ik haar op ging halen, een vergoeding voor de benzine.
Op de manege waar ik vroeger reed, gaf een meisje wel eens manegelessen, en zij had geen diploma, dat vind ik nu echt niet kunnen, maar gewoon beetje recreatief..

Tamzel

Berichten: 243
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Utrecht én Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 10:59

Okee, het geven van recreatieve lesjes leek mij ook niet zo'n probleem.
Maar hoe zit het nu met aanbieden? Zou ik mij op verschillende manier (advertenties bijvoorbeeld) mogen aanbieden of is dit strafbaar?

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:07

Tamzel schreef:
Okee, het geven van recreatieve lesjes leek mij ook niet zo'n probleem.
Maar hoe zit het nu met aanbieden? Zou ik mij op verschillende manier (advertenties bijvoorbeeld) mogen aanbieden of is dit strafbaar?


ik zou wel even, voor de zekerheid, contact opnemen met je verzekeraar.
Het is mij nl altijd verteld dat als je geen diploma hebt je niet bent verzekerd. Dit is, volgens mij, ingesteld nadat een turnster gevallen was tijdens een les van een instructrice zonder diploma. De turnster raakte verlamd, de instructrice werd verantwoordelijk gesteld en was dus niet verzekerd.

7ofhearts

Berichten: 2787
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Lesjes op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:23

Zoals TS het beschrijft ben ik óók begonnen.
Ouder meisje met eigen super brave IJslander.
Lesjes van een half uur á vijf gúlden toen de tijd.
Eerst aan de longeerlijn, later los in een in elkaar geknutselde rijbak.
Was het safe, dan mocht je onder begeleiding een buitenrit maken.

Noem jezelf géén instructeur, maar laat een kind gewoon "onder begeleiding " vrij worden op een ponyrug.
Gewoon als opstapje naar een échte manege.
Maak inderdaad wel goede afspraken, over wat als er inderdaad een kind schade oploopt.
Mijn ouders waren daar heel nuchter in, dus ik geloof niet dat ze er ooit een gevaar in hebben gezien.
Ik vond dat een super tijd!!!!
Als je het doorzetten wil wens IK jullie veel plezier!!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:27

Strafbaar is het sowieso niet. Alleen een verzekeringskwestie.

Tamzel

Berichten: 243
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Utrecht én Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 11:38

Mandarijn12 schreef:
Strafbaar is het sowieso niet. Alleen een verzekeringskwestie.

Iemand beweerde dat ik een boete kon krijgen.. Vond het al een raar verhaal. Maar wel heel vriendelijk dat deze persoon meedacht.

Maar inderdaad, wij willen kinderen kennis laten maken met pony's als opstapje voor de manege, of als extraatje. Onder begeleiding

Maar we zullen het dan geen les meer noemen, dat is wel een goede!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:42

Het is enerzijds een verzekeringskwestie en anderzijds een kvk kwestie. Tot op bepaalde hoogte mag je "heitje voor karweitje" doen, maar als je het "professioneler" maakt wil de belastingdienst al gauw graag weten wat je inkomsten zijn. Ik zou dus voorzichtig zijn met adverteren e.d. Oproepje op facebook kan natuurlijk prima, maar bijv van advertereren in de krant is minder slim.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:44

RaafSmits schreef:
Zoals TS het beschrijft ben ik óók begonnen.
Ouder meisje met eigen super brave IJslander.
Lesjes van een half uur á vijf gúlden toen de tijd.
Eerst aan de longeerlijn, later los in een in elkaar geknutselde rijbak.
Was het safe, dan mocht je onder begeleiding een buitenrit maken.

Noem jezelf géén instructeur, maar laat een kind gewoon "onder begeleiding " vrij worden op een ponyrug.
Gewoon als opstapje naar een échte manege.
Maak inderdaad wel goede afspraken, over wat als er inderdaad een kind schade oploopt.
Mijn ouders waren daar heel nuchter in, dus ik geloof niet dat ze er ooit een gevaar in hebben gezien.
Ik vond dat een super tijd!!!!
Als je het doorzetten wil wens IK jullie veel plezier!!



Als het kind schade oploopt tijdens de les ben je als eigenaar van de pony aansprakelijk voor de schade.
Afspreken dat het op eigen risico is heeft daartegen geen zin, je bent en blijft de eigenaar.
Als de verzekering er dan achterkomt dat je ervoor betaald wordt, dan ben je bedrijfsmatig bezig en heb je een bedrijfsverzekering nodig en die is duur :)

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:45

Mwhua, je mag tot een paar duizend euro 'zwart' verdienen zonder KVK inschrijving mits je het aangeeft bij je jaarlijkse belastingaangifte. :)

@ TS: maak goede afspraken met de ouders van de kids, dat voorkomt een hoop narigheid :)

Tamzel

Berichten: 243
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Utrecht én Zwolle

Re: Lesjes op pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 11:48

Ik vind het echt helemaal super alle tips en informatie die ik van jullie krijg! :D

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:53

Amable schreef:
Het is enerzijds een verzekeringskwestie en anderzijds een kvk kwestie. Tot op bepaalde hoogte mag je "heitje voor karweitje" doen, maar als je het "professioneler" maakt wil de belastingdienst al gauw graag weten wat je inkomsten zijn. Ik zou dus voorzichtig zijn met adverteren e.d. Oproepje op facebook kan natuurlijk prima, maar bijv van advertereren in de krant is minder slim.


Je mag toch tot 8 uur per week werken zonder dat je dan je hoeft in te schrijven bij de kvk en het op hoeft te geven bij de belasting, of zit ik nou te fantaseren? ik weet het niet meer zeker, is al een tijdje geleden dat ik geïnformeerd heb bij beide partijen :D

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Lesjes op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:14

Ik weet ook niet precies hoe het zit, dat is bij de kvk na te vragen, maar ik weet wel dat ze tegenwoordig al veel eerder graag willen weten wat je uitspookt.

Tamzel

Berichten: 243
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Utrecht én Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 13:37

Soms geven de criteria niet genoeg duidelijkheid. Dan telt ook de tijd die u in uw bedrijf steekt mee. Gemiddeld moet dat meer dan 15 uur per week zijn.

We begeleiden meestal zo´n 3 uur per week kinderen met onze pony.
Ik denk dus dat we niet in aanmerking komen als ondernemers met een bedrijf. Of wel?

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:37

Heel interessant!
Hoe zit zoiets verzekering technisch in elkaar?
Als je een paar euro per 'lesje' vraagt, wat voor verzekering heb je dan nodig om eventuele opgelopen schade te dekken?

Heel kleinschalig rijden er hier ook enkele kindjes op de shetlanders, voor een paar euro per keer.
Ik heb dan wel een Orun diploma, maar na een belrondje met verzekaars ben ik nog weinig wijzer..

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Lesjes op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:55

Voor zover ik weet mag je iemand helpen, maar er dan geen financiële vergoeding voor vragen.
Als je echt les gaat geven waar een financiële vergoeding tegenover staat moet je gediplomeerd zijn omdat het anders verzekeringstechnisch niet handig is. Als er dan wat in jouw lees gebeurt met leerling ben je verantwoordelijk.
Zo is het mij ooit verteld.

Maar dat neemt niet weg dat er genoeg mensen vinden dat zij *professioneel* les mogen geven zonder een diploma.
Of zonder dat ze er speciaal voor opgeleid zijn.