rechtrichten van manegepaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

rechtrichten van manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 12:23

Ik geef les op een manege. Daar heb je te maken met veel beginnende ruiters en scheve paarden. Op welke manier werken jullie (instructeurs op maneges) aan het rechtrichten van de paarden?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: rechtrichten van manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:50

Dat is inderdaad best een lastige. Houding en hulpen van de ruiters zijn erg belangrijk. Daarnaast niet in een 'rijtje' rijden en veel binnenhoefslag.

Florionn
Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-15

Re: rechtrichten van manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:56

Hetzelfde als bij 'gewone' paarden lijkt me?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: rechtrichten van manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:04

Met de manegeruiters begint het na 'blijven zitten' en reactie op de hulpen. Je gaat verder met recht/correct zitten. Dan rechte lijnen sturen en ronde voltes, niet uitzwaaien. De goede galop aanspringen, etc. Dan stelling en buiging vragen, opzij voor het been. Vervolgens ontspanning, paarden laten de hals wat vallen, geven na, dat aanmoedigen en de ruiters leren hoe daarmee om te gaan.


Echt rechtrichten van een scheef paard verwacht ik pas als iemand dat ook merkt en voelt, dan spreek je al over een gevorderde ruiter. Ze zullen de voorhand voor de achterhand moeten kunnen 'sturen' en de verkeerde druk van het paard niet compenseren maar rechtbreien. Best een klus, voor mij al, laat staan voor de manegeruiters die het paard maar 1 keer per week onder het zadel hebben of minder.