"Slechtse" leerlingen gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:33

ChocoBesnier schreef:
miramii schreef:
Hè lijkt me beter om hier geen mensen af te vallen. Er worden hier heel veel (naar mijn mening aanvallende) aannames gedaan en conclusies getrokken. Daar gaat het topic niet over.

Graag weer on-topic.


Huh :=
Heb je het over mijn laatste bericht? Want het is zeker niet de bedoeling iemand aan te vallen hoor.
Het gaat mij gewoon over verschillende types ruiters. En ik ken er die veel ja maren. Zoals ikzelf.
En ik ken er die het omgekeerde zijn en die een uur niets zeggen maar achteraf vanalles uitzoeken om hun eigen geen spiegel voor te houden. En er zit daar vanalles tussenin natuurlijk.
En dat laatste lijkt me moeilijk om mee om te gaan als instructeur. En vroeg mij af hoe instructeurs in dit topic hiermee zouden omgaan.
Heb zeker niemand persoonlijk in het vizier.


nee doelde niet per se op jou. Merk dat er snel geoordeeld wordt op opmerkingen. Er wordt gevraagd om een voorbeeld van slecht leerlingen gedrag en vervolgens gaan een aantal reageren dat het wel aan de instructeur zelf zal liggen.
Natuurlijk zal dat in sommige gevallen ook de reden kunnen zijn, maar om zonder verdere info gelijk te oordelen..

maralyn

Berichten: 10449
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:54

Ik geef geen les, maar geniet er erg van om langs de bak te staan, en naar andere mensen te kijken.
Ook om te reflecteren of ik het zo zou doen, of absoluut niet.

Zo kwam ik eens een meisje tegen, die overal een ja maar op had.
En niet zo maar een "Ja maar"
Nee...

"Ja maar, hij wil niet harder."
"Ja maar, hij wil de hoek niet door."
"Ja maar, hij wil de hindernis niet over."

Na een uur, kwam ik er achter, dat de instructrice het al had opgegeven.
"Dit doet ze elke les. Of ik het nu in tienvoud uitleg, in jip en janneke, het komt niet door, en ze heeft overal een ja maar op."
Ouders waren hier al over ingelicht...

Moeilijk... lijkt mij.

Ook een jonge dame, die alles vergeleek met de andere instructeur waarvan ze les had.
"Ja, maar hij doet het zo." Waarop geantwoord werd, "Dit is niet de snelste weg, de makkelijkste weg, maar wel een vriendelijke weg, waar ik het erg mee eens ben."
Deze instructrise legde ook alles van punt tot punt uit. Ook met de vraag WAAROM!
Waarom doe je iets?
Waarom maak je een volte, en daarna, hoe maak je een volte. Waar let je op?
Ik zag in haar lessen, dat ze overal de tijd voor nam.
Ik kan me dan best voorstellen, dat iemand die altijd maar de andere instructeur er bij haalt, erg vervelend is!!!

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:15

Ik rij, nu we allemaal zijn aangewezen op de binnenbak, vaak bij een privéles in. Die dame kan wel 10x in een half uur "ja maar" zeggen. Ik zou daar helemaal niet goed van worden. Ja maar m'n rug doet pijn, ja maar mijn voet gleed uit de beugel, ja maar ik heb een stijve nek, ja maar paard komt net uit de wei en is moe.... ben blij dat ik haar geen les hoef te geven ;) Maar blijkbaar heeft ze toch wat opgepikt van de lessen want ze rijdt op M niveau rond.

Mijn instructrice stelt trouwens open vragen om het antwoord "Ja, ik begrijp het" te voorkomen. Dus ik krijg vragen als: wat voel je nu, wat zou je nu anders willen, waarom gaf je net been enz. Werkt echt heel goed want nu kom ik niet meer weg met een simpele ja en ik wordt uitgedaagd om na te denken over waarom ik wat doe.

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:27

ik geef les aan een stel pubers en verstandelijk beperkten
dan word ik wel eens uitgelachen door de moeders aan de kant als ik iets voor sta te doen hoe hun paard op hun hulpen reageerd :')
ook wel eens een kwade moeder gehad omdat ik haar dochter niet het hele uur help ja sorry ik heb er meer in een les
en ook een meisje gehad iets zegt te doen en dan als je kijkt netjes rijden en als je niet kijkt schoppen trekken en alles doen wat eigenlijk niet moet daar word je zo moe van

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:24

Urielle schreef:
Dan leg ik alsnog uit waarom ik zeg wat ik zeg en waarom ik in dit geval niet kies voor methode X uit de Bit of methode Y waar Anky voorstander van is.
Mensen mogen, nee móeten, best kritisch kijken naar wat ik zeg. Gaan ze betere ruiters van worden, want zij kunnen dan ook in de toekomst het een tegen het ander afwegen.

Maar goed, ik ben zelf ook zo'n trutje met ja maar. Heb al op zoveel manieren les gehad, de een wil eerst nageeflijkheid en ontspanning in stap, de ander wil hem groot en vlot door de baan en dan komt het vanzelf, nog een ander werkt vanuit ronder zetten in verzamelde draf en nummer vier laat je de spanning eraf galopperen en dan aan het werk.
Er leiden vele wegen naar Rome, ik wil altijd weten wanneer je voor welke weg kiest en ik wil ook dat mijn lesklanten die afweging gaan leren maken.

Het paard de schuld geven hou ik ook niet van maar dan leg ik meer uit over de belevingswereld van het paard. Tot dusver werkte dat inzicht bij jong en oud.


Amen...

Cchanny schreef:
Ik vind het vooral vervelend dat de ouders dan langs de bak staan en de kids aanwijzingen gaan geven en dus niet meer naar mij luisteren.


Ik HAAT dat. Of je vertrouwt je kind toe aan mijn les dat uur, óf je gaat ze zelf lesgeven. Het kan niet allebei.
Vandaag weer een moeder die riep; "teugeltjes strak!" (Ik heb sowieso een hekel aan verkleinwoorden als teugeltjes, handjes, voetjes, etc.)
Maar die pony liep voor geen meter en elk rondje riep die moeder "teugeltjes strak". Ik heb haar vriendelijk verzocht geen aanwijzingen te roepen. Maar ik dacht het minder vriendelijk. Gaat namelijk elke week zo...

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:54

Mijn instructrice stuurt ouders die zich ermee bemoeien weg.
Mijn moeder vraagt vaak dingen en das prima. Maar spreekt mij nooit rechtstreeks aan.
Andersom ook, mijn moeder rijd sinds een paar maand manege les, zelfde instructrice als ik priveles van heb, en ik mag bij in de bak zitten in de hoek. Op voorwaarde dat ik me stil houd.
Af en toe steek ik eens een duim op of knipoog, maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt me met de les te bemoeien.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 02:24

Ik heb wel eens iemand les moeten geven die het eigenlijk allemaal al kon, maar niet volgens het boekje. Maar hij moest het volgens het boekje leren voor een examen. Iedere keer weer met mij in discussie waarom de regels van het boekje/de vereniging niet beter waren dan hij gewend was, waarop ik wel 20x gezegd heb "het is niet perce beter maar zo komt het wel op het examen en zijn onze paarden het gewend" en daar was ie het steeds wel mee eens maar dan was het de volgende keer toch weer "waarom is methode X beter dan methode Y, ik doe Y al 15 jaar en dat gaat altijd goed" |o

Overgens ben ik zelf wel een beetje een "ja maar" ruiter maar meer als het me zelf niet lukt/dat ik het niet snap dan dat ik mijn paard de schuld geef. Ik heb daar ooit een instructrice mee tot waanzin gedreven 8)7 maar die kon ook dingen maar op een manier uitleggen/aanleren waardoor we steeds vast zaten als mij iets niet lukte en zij me dan niet verder kon helpen en de instructie maar luider ging herhalen. Wij waren niet echt een match :(:)

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:28

miramii schreef:
Er wordt gevraagd om een voorbeeld van slecht leerlingen gedrag en vervolgens gaan een aantal reageren dat het wel aan de instructeur zelf zal liggen.

Ik denk dat je het genuanceerder moet zien. Niet een zwart/wit "het ligt aan de leerling" of "het ligt aan de instructeur"
Spoiler:
politiek correct moet dat m/v zijn, maar ik ben m dus gebruik even de m vorm ;)

Zo is het ook met de verhouding ruiter/paard, ook daar is het een balans tussen beide waarom iets niet lukt. De ene keer omdat de ruiter niet de juiste hulp in de juiste dosering geeft, de andere keer omdat het paard er wat minder zin in heeft of stijfjes in het lijf zit of zo. Belangrijkste verschil is dat je niet van het paard kunt verwachten dat ie zich aanpast, dus moet de ruiter zich richten naar het paard. Met als gevolg "het ligt altijd aan de ruiter".

Zoals je als ruiter graag een paard hebt dat van zich voorwaarts loopt zonder heet te worden, makkelijk de aanleuning zoekt enz is het voor een instructeur het fijnste als je een leerling hebt die dingen makkelijk oppikt, vraagt als hij het niet snapt enz. Op het moment dat het paard niet zo voorwaarts is begint voor de ruiter de uitdaging dat op een nette manier op te lossen. Zo ook als een leerling de dingen niet goed oppakt of ja maart begint voor de instructeur de uitdaging om de leerling de stof anders uit te leggen of om de reden achter het ja maar te zoeken. Dat is wat in zowat alle voorgaande posten bedoelt wordt met "het ligt aan de instructeur". Dat wil dus niet zeggen dat de instructie slecht is maar dat er gezocht wordt naar mogelijkheden om met de uitdagingen van instructie geven om te gaan.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:58

Dat heb je super geformuleerd :))

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:02

Het 'ja maar' staat met stip bovenaan!
Ja maar mijn paard wil dit niet.
Ja maar dat kan/wil/durf ik niet.
Gelukkig is dat met privélessen wel een stuk minder dan met groepslessen, maar daar kan ik (als toeschouwer) helemaal kriegel van worden.

Karlijnxxx
Berichten: 1423
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:11

Ik kan hele discussies houden met mijn instructrice. Dit komt doordat als ik ergens het nut niet van in zie de reactie van mijn paard niet kan categoriseren en hier geen response op kan geven. Met andere woorden, ik moet wel vragen. En dit kan zo 20 minuten na de les doorgaan. Echter komen wij wel tot elkaar begrijpen waarin vaak zowel mijn mening als haar uitleg worden bijgeschaafd. Zo leer je van elkaar.

Selina

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:15

Science90 schreef:
Het 'ja maar' staat met stip bovenaan!
Ja maar mijn paard wil dit niet.
Ja maar dat kan/wil/durf ik niet.
Gelukkig is dat met privélessen wel een stuk minder dan met groepslessen, maar daar kan ik (als toeschouwer) helemaal kriegel van worden.


"Ja, maar dat durf ik niet" vind ik al minder erg.
Ik moest pas langs een letter rijden waar het paard er altijd vandoor gaat. Ik ben zelf angstig.
Dus toen heb ik ook 3x 'ja, maar dat durf ik écht niet' gezegd.
Uiteindelijk heeft ze me toch overgehaald om erlangs te gaan, maar ik vind dat je best mag aangeven dat je iets niet durft.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:24

Kelly_ann schreef:
Ik ben een keer te kakken gezet tijdens mijn instructeurscursus. De betreffende ruiter had meer rij/wedstrijdervaring dan ik, dus ik voelde me al wat ongemakkelijk. Naar mijn idee was paard te kort in de hals. Ik verzocht diverse malen om meer lengte te geven. Maar daar werd niets mee gedaan. Om mijn aanpak te veranderen vroeg ik de ruiter om de handen wat meer naar voren te doen om het paard uit te nodigen meer op lengte te komen.

Ruiter steekt de handen daarop tussen de oren van het paard, geeft een welgemikte prik met de sporen en het paard vliegt ongecontroleerd naar een andere hoek van de bak.

"Een soort aangedikt zie je wel, dit werkt niet" En vervolgens weer verder rijden op de manier zoals ze gewend was.


Dit zijn de ergste!

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:46

aangeven dat je iets niet durft is in mijn ogen nooit een probleem, ookal begint dat met jamaar.....
ik vind het erger als een ruiter angstig is en dat niet aangeeft, daar ontstaan situaties door die als instructeur heel lastig te doorbreken zijn en soms tot gevaarlijke situaties kunnen leiden

Tink89
Berichten: 2952
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:50

Slina schreef:
Science90 schreef:
Het 'ja maar' staat met stip bovenaan!
Ja maar mijn paard wil dit niet.
Ja maar dat kan/wil/durf ik niet.
Gelukkig is dat met privélessen wel een stuk minder dan met groepslessen, maar daar kan ik (als toeschouwer) helemaal kriegel van worden.


"Ja, maar dat durf ik niet" vind ik al minder erg.
Ik moest pas langs een letter rijden waar het paard er altijd vandoor gaat. Ik ben zelf angstig.
Dus toen heb ik ook 3x 'ja, maar dat durf ik écht niet' gezegd.
Uiteindelijk heeft ze me toch overgehaald om erlangs te gaan, maar ik vind dat je best mag aangeven dat je iets niet durft.


Ik vind dat 'dat durf ik niet' ook moet kunnen. Niet in alle situaties (meisje kiest bewust en zelf een pony waarvan ze weet dattie wel eens wil bokken bij het aangalopperen en roept vervolgens alleen maar dat ze niet durft te galopperen, krijgt dus niet zomaar meer die pony), maar in veel situaties vind ik dat je als ruiter moet kunnen aangeven dat je iets eng vindt. Anders kun je als instructeur toch ook niet constructief met die angst omgaan?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:54

Toch is de drempel om te zegge dat je niet durft soms groot, dat merk ik aan bijvoorbeeld kinderen in de manegeles. Zonder dat ik het 'wil' heb ik al een enorme status als juf zijnde. Ik kwam daar achter toen een zusje ging vragen of haar zus eens op een grotere pony mocht. Meisje durfde het zelf niet goed te vragen. Dat opende mijn ogen wel om momenten te creëren waarin ik toegankelijk ben om iets te kunnen vragen.

Ouders zijn soms ook lastig, ik heb eens een ruitertje gehad dat van haar pony viel. Geschrokken maar mankeerde niets. Dus ik haar een beetje moed ingepraat, dat we haar pony gingen vangen en het nog een keer gingen proberen; "Kom op, we kunnen het"

Toen kwam moeders uit de kantine rennen: "Kindje toch, wat erg... en je hebt zeker wel veel pijn... wat een stomme pony, je hoeft er niet meer op te rijden hoor"

Gevolg, kind in dikke tranen en wilde niet meer op de pony.

Mijn werk was voor niets geweest.....

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:01

Heeft ze daarna nog wel gereden? Sommige kinderen stoppen dan helemaal met rijden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:22

Dat weet ik niet meer, dit was op een manege bij een vakantiepark. Waar de parkgasten tijdens hun vakantie konden rijden. Ik heb haar in ieder geval niet meer in mijn les gehad.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:32

Ja maar!... het is slechtsTe :+ :P

Ik ben gestopt met lessen op de manege omdat ik het dus geen waarde meer vond hebben.
Moet zeggen dat de instructrice steeds meer afgeleid werd door het volk aan de kant van de bak.
Je zit al met 8 man in de bak als dan ook nog het publiek interessanter is dan blijft er weinig tijd over voor aanwijzingen.

Ze kunnen op een manege maar zoveel voor je doen en daar houdt niet iedereen rekening mee.
Vooral ouders en kind combinaties waren bij ons altijd wel irritant.

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:00

karin1985 schreef:
Ja maar!... het is slechtsTe :+ :P

Zie je wel, ik had al een raar gevoel bij de topictitel. Daarom dus }:0

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:40

denisesilver schreef:
HTM, nu hebben we gelijk een voorbeeld met verschil in ruiters! Wat je als laatste zegt over dat vragen wat je er mee opgeschoten bent, zou ik als ruiter me aangevallen voelen (ookal weet ik dat dit niet zo is en dat ik niet gefrustreerd moet worden op paardlief, omdat dat niet werkt). Ik ben zo iemand waar tegen je zou moeten zeggen nee niet doen en uitleggen wat ik nu precies tegen het paard heb gezegd. :)



Er zijn net zo veel verschillende ruiters als paarden, en ik weet dat wat ik bij de ene doe soms niet bij een ander werkt.
Wat ik op dit moment vooral les geef zijn kinderen, en ik zie graag dat kinderen nadenken waarom ze op het paard zitten, en wat ze daar aan het doen zijn.
En niet alleen maar een rondje hobbelen een uur lang, en daarna weer van het paard af stappen met de vraag wat heb ik eigenlijk geleerd, en tot de conclusie komen dat het antwoord niks is.

Ik heb al veel mensen les gegeven, en ik weet ook dat niet iedereen les van mij kan / wil hebben :o
Ik ben fanatiek, wil mensen graag wat leren, en verder helpen om beter te leren rijden.
Sommige mensen willen een uurtje per week bezig gehouden worden in de bak, die mensen zijn bij mij gewoon aan het verkeerde adres.
Ik kan dat niet, ik wil dat niet want ik verveel me dood na 15 minuten in die bak.

En hoe ik met iemand omga in de les ligt echt aan de verwachtingen die de persoon zelf van zichzelf heeft.
Wil jij binnen 2 jaar Z rijden, dan moet je niet na 3 rondjes draven gaan lopen piepen dat je moe wordt, dan mag je er van mij nog 4 extra.
Ook kinderen, gewoon even doorzetten, net nog een stapje verder gaan dan je eigenlijk kon, en dat elke keer weer.
Zo wordt je beter, en kom je verder naar mijn idee.

denisesilver

Berichten: 2924
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:06

:j
Dat is overigens ook weer zo'n type ruiter, ik denk dan vaak waarom les je dan?

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:09

Ik heb wel eens een les gegeven op de manege aan een groep puber meiden die gewoon niet luisterden. Bijvoorbeeld op de pony's terug gaan naar stal, terwijl ik ze echt wel duidelijk had verteld dat dit echt niet mag. Dit was een inval lesje en daarna hebben we ze ook duidelijk gemaakt dat als ze dit nog één keer weer deden niet meer hoefden te komen.
Ik kan me wel ergeren aan pijntjes die altijd spontaan opkomen als ze op een pony of paard zitten die ze wat minder leuk vinden.
Ik ga er altijd van uit dat de kinderen wel willen, anders kwamen ze niet. Vaak zal het onkunde, onmacht of angst zijn.
Zo heb ik zelf ook vaak dat mijn hakken omhoog gaan, of dat ik wat voorover ga zitten. Niet omdat ik niet wil luisteren, maar omdat het gewoon gebeurt en ik hier nie constant aan denk.

En ouders, laten we het daar maar niet over hebben..

Tink89
Berichten: 2952
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:59

denisesilver schreef:
:j
Dat is overigens ook weer zo'n type ruiter, ik denk dan vaak waarom les je dan?


Om een uur lekker te sporten, ontspanning te vinden, omdat je paarden leuk vindt en omdat het gezellig is. Wat is er mis met niet per se beter willen worden?

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:12

Ik heb dan weer geen moeite met de 'ja maar'-leerling :) Ik ga er dan vanuit dat iemand dan meer wil weten over een onderwerp, niet alleen wil weten hoe maar ook waarom, of niet weet hoe te combineren met een andere hulp, of hoe iets te doen in een andere situatie etc, alleen maar goed dus. Maar ik hou dan ook absoluut niet van de 'jij moet doen wat ik zeg'-lesgeefstijl, ik wil ook juist graag dat een leerling tegen me kan zeggen dat hij/zij iets eng vindt en gewoon met al z'n vragen en twijfels bij me terecht kan. Het lesgeven zie ik ook als begeleiding van de persoon die op het paard zit, niet alleen de amazone of ruiter in die persoon.

Enige waar ik me aan kan ergeren zijn de opmerkingen als in 'paard WIL het niet', 'paard is te eigenwijs', 'paard doet dit en dat expres', je kent ze wel. Hoewel dat dan wel weer een mooie gelegenheid is om iemand iets te leren over hoe paarden leren en het besef dat alles een reactie is op de actie van de ruiter.
En natuurlijk de 'koste wat het kost in de krul willen rijden'-leerling, maar daar zijn ze bij mij vaak heel snel vanaf :o