"Slechtse" leerlingen gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rieltje

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-12-14

"Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 04:43

Naar aanleiding van het "Slechtse tip/instructie" die jij ooit hebt gekregen" vroeg ik mij af of the instructeurs ons hier een spiegeltje konden voorhouden en vertellen waar het mis gaat aan de andere kant.

Wat is dus gedrag waar jij helemaal niks mee kunt? En wat doen leerlingen (mischien wel massaal) waar jij helemaal niet op zit te wachten?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 05:00

Ja maar..

En dat 100 keer in een half uurtje.

Ik sta best open voor discussie, dat houdt me scherp. Maar met dit soort kinders kan ik he le maal niets.

Rieltje

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 05:35

Jasmijn159 schreef:
Ja maar..

En dat 100 keer in een half uurtje.

Ik sta best open voor discussie, dat houdt me scherp. Maar met dit soort kinders kan ik he le maal niets.


Is dat vooral hele jongere kinderen of ook volwassenen?

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 05:43

als leerlingen zelf niet gaan trainen buiten de les om....

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:27

Ufurio4e schreef:
als leerlingen zelf niet gaan trainen buiten de les om....


Hm ja dat schiet helemaal niet op.
Ik heb 1 x een leerling gehad die alleen maar boos bleef doen op de pony, helemaal gefrustreerd, alleen maar schoppen en trekken. En dan roepen: Jij ga jij er dan op! Dus ik erop en was echt een fijn dier. Dus ik mijn geduld weer bij elkaar geraapt en uitgelegd hoe ik het deed en hoe zij het moest doen. En weer roepen dat het niet lukte en helemaal gefrustreerd. Toen heb ik gezegd dat ze een andere instructrice moest gaan zoeken als ze zo door ging. Was er zo klaar mee.

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:29

Ufurio4e schreef:
als leerlingen zelf niet gaan trainen buiten de les om....

Hoe moet je dat doen als je alleen maar op de manege kunt rijden en verder geen andere mogelijkheid hebt dan rijden tijdens de lessen?

Ik heb nu een eigen paard en ik oefen me nu echt wel de sokken uit de laarzen voor de volgende les, maar nu kan het ook.

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:34

Jasmijn159 schreef:
Ja maar..

En dat 100 keer in een half uurtje.

Ik sta best open voor discussie, dat houdt me scherp. Maar met dit soort kinders kan ik he le maal niets.


Dit idd! Vaak zijn het volwassenen die dit zeggen.

Of van die verwachtingen, dat alles in een paar weken moet lukken. En als het dan nog niet lukt, dan ben je een slechte instructrice. Terwijl er gewoon meer getraind moet worden. En dan treffen ze een instructrice die zegt; trek 'm maar naar beneden. En dan lukt het allemaal, maar wel met heel veel spierkracht. Een halfjaar later wordt het dan vaak een paard dat staakt.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:35

Een leerling die inderdaad alle frustratie op de pony afreageerde.
Tijdens les gefrustreerd van het paard stappen en weglopen. ( daar sta je dan met het arme dier)
En na 100 meter draven alweer willen stappen omdat de ruiter buiten adem is.
En inderdaad net als bij Ufurio4e alleen een keer per week lessen en verder niet rijden.
Daar kan ik helemaal niets mee.
Het Ja maar vind ik helemaal niet erg in de les.
Ik vind het juist fijn als er veel gevraagd word.
Ik zie dat juist als iets positiefs

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:37

Kala schreef:
Ufurio4e schreef:
als leerlingen zelf niet gaan trainen buiten de les om....

Hoe moet je dat doen als je alleen maar op de manege kunt rijden en verder geen andere mogelijkheid hebt dan rijden tijdens de lessen?

Ik heb nu een eigen paard en ik oefen me nu echt wel de sokken uit de laarzen voor de volgende les, maar nu kan het ook.


Denk dat hierin een verschil zit tussen de instructeurs op de manege, of de gene die privé les of groepsles geven op een locatie. Als je op manege les zit, kan je logischer wijs niet vaker. Heb je privé les of groepsles, dan heb je het vaak al over mensen met eigen of verzorgpaarden.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:26

Dat je een vraag stelt aan de groep en dat niemand antwoord geeft!

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:32

kamille schreef:
Dat je een vraag stelt aan de groep en dat niemand antwoord geeft!

Dat is niet zo vreemd, een vraag die je aan "iedereen" stelt, stel je in feite aan niemand.

Als het paard niet de gewenste reactie geeft moet de ruiter zich aanpassen om tot het juiste resultaat te komen. Als de leerlingen niet de gewenste reactie geven.....


Daarom heb ik ook zo'n respect voor mensen die goed les kunnen geven, je moet niet alleen de stof beheersen, je moet het ook nog over kunnen brengen op leerlingen van diverse niveau's, instelling en karakter.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:36

Ik roep al bijna een jaar tegen mijn penny meisjes hakken laag. Inmiddels doe ik dit geen 100x meer in een half uur want de dames doen er toch niets mee. En eergisteren hebben ze hun eerste fnrs proef gereden. Het commentaar van de jury kwam volledig overeen met wat ik al een jaar lang roep. Wanneer dat al te moeilijk is geef ik het ook op :')

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:41

Pony probeert ruitertje uit en gaat als er balkjes gedraafd moet worden net voor de balkjes stappen. Als ik dan zeg dat ze strenger moet zijn en haar benen meer moet gebruiken en net voor de balkjes een tikje moet geven dan niks doen. Vervolgens vraag ik na 3x herhalen waarom ze het niet doet en dan vind ze het zielig. Ja grr... Als ik dan herhaal dat ze beter 1x een goede tik kan geven ipv 10 kleine tikjes dan zegt ze ja daar heb je gelijk in maar het vervolgens nog niet doen. :Y)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:43

Ik ben een keer te kakken gezet tijdens mijn instructeurscursus. De betreffende ruiter had meer rij/wedstrijdervaring dan ik, dus ik voelde me al wat ongemakkelijk. Naar mijn idee was paard te kort in de hals. Ik verzocht diverse malen om meer lengte te geven. Maar daar werd niets mee gedaan. Om mijn aanpak te veranderen vroeg ik de ruiter om de handen wat meer naar voren te doen om het paard uit te nodigen meer op lengte te komen.

Ruiter steekt de handen daarop tussen de oren van het paard, geeft een welgemikte prik met de sporen en het paard vliegt ongecontroleerd naar een andere hoek van de bak.

"Een soort aangedikt zie je wel, dit werkt niet" En vervolgens weer verder rijden op de manier zoals ze gewend was.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:52

Captain schreef:
Pony probeert ruitertje uit en gaat als er balkjes gedraafd moet worden net voor de balkjes stappen. Als ik dan zeg dat ze strenger moet zijn en haar benen meer moet gebruiken en net voor de balkjes een tikje moet geven dan niks doen. Vervolgens vraag ik na 3x herhalen waarom ze het niet doet en dan vind ze het zielig. Ja grr... Als ik dan herhaal dat ze beter 1x een goede tik kan geven ipv 10 kleine tikjes dan zegt ze ja daar heb je gelijk in maar het vervolgens nog niet doen. :Y)


Vaak vinden kinderen het ook eng om een tik te geven omdat de pony/het paard dan harder gaat dan dat ze willen. Of angst voor bokken oid, dat is een angst van heel veel manege ruiters(tjes) Maar dat zeggen tegen 'de juf' is ook weer eng :')

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:54

Ja precies! Ook als ze dingen niet begrijpt dat zegt ze niks. En ik blijf maar herhalen, als je iets niet snapt moet je het aangeven dan kan ik het uitleggen. Nougoed, met veel geduld kom je ver. Maar soms heb ik het gevoel tegen een muur te praten en dan is dat geduld ook een keertje op. :') :o

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:55

Pieperds! Daar heb ik toch zo'n hekel aan.. Beetje doorzettingsvermogen is best handig. Angst is niet erg, daar kunnen we wat aan doen, maar van die mensen die altijd een pijntje hier, pijntje daar hebben.. |o

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:56

Ongemotiveerd zijn :+

Ik geef kleine kindjes op mijn shet les af en toe en die hebben een korte spanningsboog. Maar er zitten echt kindjes bij die het niet leuk vinden, niets willen of juist de andere boeg enkel willen galopperen of springen. :n

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:00

Angstige ruiters/ruitertjes zijn heel moeilijk. Je moet zo werken aan het zelfvertrouwen, en leren dat doorpakken echt nodig is om verder te kunnen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:52

Kelly_ann schreef:
Ik ben een keer te kakken gezet tijdens mijn instructeurscursus. De betreffende ruiter had meer rij/wedstrijdervaring dan ik, dus ik voelde me al wat ongemakkelijk. Naar mijn idee was paard te kort in de hals. Ik verzocht diverse malen om meer lengte te geven. Maar daar werd niets mee gedaan. Om mijn aanpak te veranderen vroeg ik de ruiter om de handen wat meer naar voren te doen om het paard uit te nodigen meer op lengte te komen.

Ruiter steekt de handen daarop tussen de oren van het paard, geeft een welgemikte prik met de sporen en het paard vliegt ongecontroleerd naar een andere hoek van de bak.

"Een soort aangedikt zie je wel, dit werkt niet" En vervolgens weer verder rijden op de manier zoals ze gewend was.


Dat is gewoon asociaal. Ga daar dan niet rijden als je niet bereid bent om te luisteren. Ze rijden daar voor jou, niet jij voor hen.


Ik heb een leerling (jaar of 17)die in de groepslessen (eigen paarden dat wel) elke keer als ze geen aandacht krijgt voltes om me heen gaat rijden. Precies in me beeld. Als ik dan nog niks zeg komt er een heel zeuren, " juuuuuf mag ik..."
En altijd als ze afstapt zegt ze tegen d'r moeder " ik heb maar 10 aanwijzingen gehad deze les, zo waardeloos" Ze telt ze ook echt blijkbaar want het aantal veranderd per les.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:58

Dan moet ze prive les nemen. Is alle aandacht voor haar :')

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:59

Blon_D schreef:
Ik roep al bijna een jaar tegen mijn penny meisjes hakken laag. Inmiddels doe ik dit geen 100x meer in een half uur want de dames doen er toch niets mee. En eergisteren hebben ze hun eerste fnrs proef gereden. Het commentaar van de jury kwam volledig overeen met wat ik al een jaar lang roep. Wanneer dat al te moeilijk is geef ik het ook op :')


Tip; misschien hebben ze geen balans vanuit de zit. Is misschien geen kwestie van niet luisteren, maar kunnen ze het gewoonweg niet.

Wat ik af wil schaffen zijn ouders die langs de kant 'meehelpen' met lesgeven. Of ouders die mij vertellen wat hun kind wel of niet moet meedoen/leren/kunnen etc

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:39

Kelly_ann schreef:
Ik ben een keer te kakken gezet tijdens mijn instructeurscursus. De betreffende ruiter had meer rij/wedstrijdervaring dan ik, dus ik voelde me al wat ongemakkelijk. Naar mijn idee was paard te kort in de hals. Ik verzocht diverse malen om meer lengte te geven. Maar daar werd niets mee gedaan. Om mijn aanpak te veranderen vroeg ik de ruiter om de handen wat meer naar voren te doen om het paard uit te nodigen meer op lengte te komen.

Ruiter steekt de handen daarop tussen de oren van het paard, geeft een welgemikte prik met de sporen en het paard vliegt ongecontroleerd naar een andere hoek van de bak.

"Een soort aangedikt zie je wel, dit werkt niet" En vervolgens weer verder rijden op de manier zoals ze gewend was.

Om haar vervolgens uit te leggen dat je altijd eerst een kleine hulp moet geven voor ze de hulp groter maakt??;)

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:09

Rex_Rolfo schreef:
kamille schreef:
Dat je een vraag stelt aan de groep en dat niemand antwoord geeft!

Dat is niet zo vreemd, een vraag die je aan "iedereen" stelt, stel je in feite aan niemand.

Als het paard niet de gewenste reactie geeft moet de ruiter zich aanpassen om tot het juiste resultaat te komen. Als de leerlingen niet de gewenste reactie geven.....

Waarmee je dus eigenlijk bedoelt dat ik slecht les geef?
Ik vind het leuk als een groep actief meedoet. Als ik geen spontaan antwoord krijg spreek ik iemand met naam aan en herhaal mijn vraag.

Daarom heb ik ook zo'n respect voor mensen die goed les kunnen geven, je moet niet alleen de stof beheersen, je moet het ook nog over kunnen brengen op leerlingen van diverse niveau's, instelling en karakter.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 04:16

Rieltje schreef:
Jasmijn159 schreef:
Ja maar..

En dat 100 keer in een half uurtje.

Ik sta best open voor discussie, dat houdt me scherp. Maar met dit soort kinders kan ik he le maal niets.


Is dat vooral hele jongere kinderen of ook volwassenen?


Sommige volwassenen hebben hier ook een handje van. Maar het ergste zijn die jonge meiden van een jaar of 12-16 :P