WAT vinden jullie van....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Equitherapie helpt de client / klant?

Poll eindigt op

ja
17 (43%)
nee
Geen stemmen
misschien een beetje
3 (7%)
ik vind het echt belachelijk
3 (7%)
ik vind het goed
14 (35%)
ik vind het stom
Geen stemmen
wat is equitherapie?
2 (5%)

Totaal aantal stemmen: 39


love_01
Berichten: 124
Geregistreerd: 14-04-07

WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 20:56

Equitherapie?

hallo allemaal,

Voor een opdracht op school doe ik mijn praktische opdracht over equitherapie. Daarin moet ik een discussie 'maken'
daarom heb ik een vraag voor iedereen.

-Wat vinden jullie van Equitherapie (paardrijden voor gehandicapten of mensen met psychische of fysieke problemen ,etc) ?
- Denk je dat mensen die aan equitherapie doen er iets aan hebben, of het helpt dus?
- Vind je het belastend voor het paard omdat het paard een gevoelsdier is en opgezadeld wordt met de problemen van een ander?


Geef a.u.b. een reactie, maakt niet uit of het volledig is of niet,
Bedankt voor je hulp

Pling Haha!

Shorty21
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Sluiskil, Zeeland

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:16

Bij deze mijn reactie Knipoog

Ik vind het erg goed, en ik ben ervan overtuigd dat het een positieve invloed heeft op mensen met een mentale/fysieke handicap.
Ik ben van deze mening omdat ik het in mijn dichte omgeving mee maak.
Mijn partner heeft MS en is rolstoel-gebonden. Door spastisiteit in zijn benen kan hij niet meer stappen en zien z'n voeten soms echt erg blauw door de slechte doorbloeding...
Sinds vorige zomer rijdt hij 1x in de week op een haflinger. Gewoon rondstappen, zonder zich vast te houden aan het zadel, om zijn evenwicht te trainen. Hij houdt zich niet vast aan de teugels, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij aan het bit gaat hangen.

Sinds hij dit doet is zijn doorbloeding veel beter en heeft hij zelfs minder last van spastische benen!
Kortom, ik ben er vast van overtuigd dat dit erg goed is!
En zolang het paard er geen last van ondervind, is er geen probleem vind ik.

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:20

Ik heb er niet veel verstand van wat betreft de medische kant, maar ik weet wel dat het mensen met een handicap heel gelukkig kan maken. Als ik zelf gehandicapt zou raken, zou ik het ook alleen maar geweldig vinden om nog te kunnen rijden, al is het maar een paar rondjes stappen. Zolang het onder goede begeleiding gaat van mensen die ook kijken hoe het paard het ervaart, vind ik het een heel goed initiatief Ja .

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:42

ligt er aan met welk doel en welk probleem denk ik...

wammesje

Berichten: 1456
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: klaaswaal

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:32

Voor mij is het heel belangrijk! ik kan niet zonder, heb al 12 jaar M.S. Ik merk dat het ontspant, en me in conditie houd, voor mijn evenwicht is het ook goed, als ik op mijn paard zit, kan ik heel ver, zonder dat iemand ziet dat ik iets mankeer.
En hij is mijn steun en toeverlaat, voor hem moet ik mijn bed uit, en zie ik mensen met dezelfde passie
kortom als ik alleen aan hem denk, ben ik hem voor altijd dankbaar, voor wat hij mij nu al aan liefde en steun heeft gegeven Bloos

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:38

AP --> STW

Carmen
Berichten: 2626
Geregistreerd: 04-02-07

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:42

Vind het belachlijk, want, als je dat heb, dan kan je niet paardrijden. Klaar uit.

Nix aan te doen, je kan het niet.

Doei,

love_01
Berichten: 124
Geregistreerd: 14-04-07

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 12:10

Bedankt voor jullie reacties

[quote]Vind het belachlijk, want, als je dat heb, dan kan je niet paardrijden. Klaar uit.

Nix aan te doen, je kan het niet.

Doei,quote]

Dit vind ik nogal een stomme reactie. Zelf heb je zeker gen handicap of beperking. Dan dacht je misschien anderss....

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:45


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:52

ik vind het juist goed om paarden daarvoor in te zetten,meestal is het alleen maar stappen,dus daar hebben ze echt geen last van hoor....
Bij mijn opleiding in engeland hadden we iedere week z'on les,met mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking,je zag gewoon dat het ze goed deed ,waarom dan niet?

Westerntrail

Berichten: 1747
Geregistreerd: 30-09-06

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:03

Ik zeg van ja, en vind het dus goed.
Het is goed voor de paarden/ponys, en de gehandicapten hebben er juist baat bij,het is een soort van therapie.

De paarden zetten als het waarde een knopje om omdat ze in de gaten hebben dat er wat met hun berijder is.
Je ziet de gehandicapten daardoor ook opknappen.
Een stuk of wat jaren terug heb ik zelf als vrijwilligster gewerkt, met gehandicapten en paarden.
Ik hielp ze dan met het paard op te zadelen, en liep er dan naast in de les.

Ik vond dit heel erg dankbaar werk, en erg leuk om te doen.

No_worries

Berichten: 1830
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: WAT vinden jullie van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:10

Carmenn_ schreef:
Vind het belachlijk, want, als je dat heb, dan kan je niet paardrijden. Klaar uit.

Nix aan te doen, je kan het niet.

Doei,
Beetje kortzichtig gesteld, niet? Nee, met sommige handicaps/beperkingen kun je niet paardrijden op de doorsnee manier. Maar wel aangepast en dáár gaat het hier over! Het gaat ook niet zo zeer om het dressuurmatig rijden van een paard, maar meer om er gewoon op te zitten en mee te rijden zodat je evenwicht beter wordt / je spieren wat ontspannen / je voor een half uurtje min of meer onafhankelijk bent omdat het paard voor je loopt als jij dat zelf niet kan / je een goed gevoel krijgt door alle dingen hiervoor genoemd. Als je dat kan bewerkstelligen door iemand een keer in de week een half uurtje te laten paardrijden, is dat toch prachtig? De paarden krijgen er niets van, hard werken hoeven ze meestal niet in deze lessen. Ik heb zelf een tijdlang geholpen als vrijwilliger bij de gehandicaptenles, als je dan zag hoe volkomen spastische mensen na dat half uurtje eindelijk eens een beetje ontspannen waren, en dat kinderen die altijd enorm gespannen waren na dat half uurtje breed glimlachend weer van het paard af kwamen, dan weet je weer waarvoor je het doet Ja

Ik heb dus gestemd voor dat equitherapie meestal wel goed is!