Leren voor examen: hoe aanpakken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Leren voor examen: hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:05

Na toch zeker 3 jaar vrij letterlijk niks doen, en hooguit wat doorlezen de avond van te voren zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Ik moet dus even snel in 3 weken er een heleboel stof doorheen zien te stampen. Hoewel ik goede cijfers sta (niet lager dan een 7, geen idee hoe dat eigenlijk kan), heb ik wèl het idee dat ik een enorme achterstand met de stof heb.

Sowieso: ik heb nog nooit vooruitgewerkt, altijd een avondje van te voren mn boek gepakt (ook als het over 300 bladzijdes ging...). Maar toch, dat is vast niet helemaal de methode om te leren en zeker niet voor je examen....

En ik kan wel zinloos vragen gaan maken uit een examenbundel, maar van het meeste is de stof voor mij gewoon niet bekend... Help, kan iemand mij leren leren? Ik weet niet hoe ik moet beginnen..

Mr_PLH
Berichten: 1651
Geregistreerd: 13-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:07

Oepsie... Ben je daar nooit voor gewaarschuwd?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:10

Nee
Als ik er nou nog bagger voor stond zou er vast eerder een lampje zijn gaan branden, maar ik merk het eigenlijk nu pas dat dit niet helemaal een goede manier van leren is.

En nee, het is ook geen plotselinge examen-faalangst. Ik beheers de stof gewoon echt niet, omdat ik het altijd 'effe vlug' heb doorgelezen. Daardoor kon ik het wel de volgende dag verzinnen op m'n toets, maar waar alles nou eigenlijk over ging beheers ik echt niet...

Mr_PLH
Berichten: 1651
Geregistreerd: 13-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:14

Achja dan zit er niks anders op dan alles weer van voor af aan door te lezen...

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:15

Maar als ik alles doorlees, dan 'beheers' je het nog niet echt. Dus eerst doorlezen en dan opgaven maken ofzo?
En moet ik dan die uit het boek maken, of beter gelijk uit de examenbundel?

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:16

Als je maar niet zoals mij doet is geen aanrader . Avond voor mn eerste examen om 11 uur keek ik voor het eerst in mn agenda ehm ja morge eerste examen oliebol . Had nog niet eens doorgelezen .
Vraag me niet hoe ik geslaagd ben maar heb het gehaald maar geen tip dus .

Idd niks anders dan doen om alles weer helemaal door te lezen en nog eventueel aantekeningen te maken En wat uit de examenbundel maken?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:18

Ghehehehehe Chatelaine, dat moet je dus niet tegen mij zeggen, want ik ben er ook zo eentje . Dat motiveert dus ook niet, want als t jou lukt, waarom zou ik dan nog een boek open gaan doen?

Aantekeningen maken vind ik trouwens een super tip! Een soort eigen minisamenvatting van alles... Nou dan heb ik nog effe te gaan als ik van zeker de 5de en de 6de alle stof ga proberen door te nemen, maar op zich zou het wel moeten helpen.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:59

Oei, dit klinkt wel erg herkenbaar...
Ik blijf dit even volgen!

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:28

Ik zou beginnen met eens te kijken wat je nou nog mist voor je examen. Welke onderdelen weet je niet of vind je moeilijk?

Daar zoek je de belangrijkste dingen uit. Sommige zaken komen bijvoorbeeld op alle examens terug, dan weet je dat je daar aandacht aan moet geven. Over andere dingen wordt misschien een klein deel-vraagje gesteld of helemaal niets. Daar zou ik in eerste instantie minder tijd aan besteden.

Dan maak je voor jezelf een planning. Wat moet je leren en hoe deel je dat een beetje goed in de tijd in? Hou je zo veel mogelijk aan die planning, blijf niet te vastzitten op 1 detail wat moeilijk gaat. Je krijgt vaak ook punten voor een juiste methode van oplossen, of voor definities die goed zijn ook al is de conclusie niet helemaal correct, etc.

Ik zou zoveel mogelijk uitgaan van de proefexamens. Dan weet je wat er verwacht wordt.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 22:11

Hmmm ja, op zich kan ik dat ook wel doen, maar het probleem is gewoon dat ik van alles de basis gewoon mis. Omdat ik gewoon nooit een basisje heb gemaakt.

Ik zat gisteren eco te doen, en ik leer gewoon hele nieuwe dingen als het gaat over iets simpels als welke soorten investeringen er zijn...

Maar ik denk dat ik inderdaad toch maar gewoon eens begin met examens oefenen, na alles 1x doorgelezen te hebben. Zoiets

pline
Berichten: 23
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: nijkerk

Re: Leren voor examen: hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:30

hey! jij bent er net zo een als ik..!heb op het vwo ook vrij weinig gedaan (dreigde zelfs in de derde, vierde en de vijfde te blijven zitten, op het nippertje overgegaan).
In de zesde klas heb ik mijn leven gebetert en ben ik me wat meer gaan inzetten. en het resultaat mag er zijn: ik heb glans mijn examens doorstaan, en zelfs hogere cijfers gehaald dan bij mijn tentamen!
de truc: ga trouw naar je lessen en zorg dat je goed proefexamens oefent. dan is uren leren ook niet meer nodig (heb ik althans niet gedaan).

succes, en maak je niet te zenuwachtig. nergens voor nodig!