Iemand ervaring met SPSS??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Iemand ervaring met SPSS??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 16:44

Ik ben nu aan het afstuderen aan de studie P&A aan de NHL in Leeuwarden. Hiervoor moet ik een scriptie schrijven en heb bij mijn oude stage bedrijf een onderzoek gedaan naar werkdruk.
Ik heb onder de medewerkers vragenlijsten verstuurd en dat moet verwerkt worden in het programma SPSS.
Nu loop ik tegen een paar vragen aan met betrekking tot Spss.

Wie o wie heeft verstand van dit lastige statistische programma en wie is bereid mij te helpen??

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:56

Ik heb er in mijn jaartje universiteit wel mee moeten werken, maar snapte er helaas ook niet veel van.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:35

Succes met je zoektocht..ik heb er meerdere keren mee moeten werken maar snap er echt helemaal compleet niks van. Heb je dat rode/gele boekje ook? SPSS van vocht en de goede ofzo? Die gebruiken ze bij ons op school.

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:42

heb er laatst nog een aantal lessen over gehad... snap het wel maar tot op een bepaald punt...

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:43

Verschrikkelijk programma

Maar je hebt er wel een lesboek van...

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:00

Ik heb zeker wel een les boek die rode idd en Baarda en de Goede, maar dan blijft het nog acrabedabra....
Misschien reageren er nog mensen die het wel snappen..

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Re: Iemand ervaring met SPSS??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:35

Ik ben al een maand of wat intensief bezig met SPSS en vragenlijsten verwerken daarin en heb een boek (Inleiding SPSS van Eelko Huizingh; ISBN 90 5261 239 0) wat mij erg geholpen heeft geleend van mijn stagebegeleidster. Wel voor SPSS 9.0 maar het is ook gewoon bruikbaar bij de nieuwere versies, ik gebruik het bij 13.0 en het voldoet prima. Het is bijna letterlijk bijv. "Je wilt gemiddelden vergelijken op dat en dat meetniveau" -> die toets -> en dan staat er precies welke knopjes moet hebben, wat alle opties in dat menu'tje zijn enzovoort enzovoort. Inclusief simpele voorbeelden. Letterlijk SPSS voor dummies Ik vind het echt een superboek, aanrader voor als je met dat programma aan de gang moet.

Maar daardoor snap ik het wel enigszins nu, als je maar duidelijk kunt uitleggen wat je wilt weten/berekenen/vergelijken kan ik misschien wel helpen. Dus vraag maar raak

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Re: Iemand ervaring met SPSS??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:51

Ja echt een vreselijk programma, maar het is een goed boek. En gelukkig wist mijn zusje er ook een hoop vanaf. Succes. Volgens mijn heb ik het boek nog wel

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:53

ik ben ook P&A afgestudeerd, ook met SPSS. Misschien kan ik je helpen maar ik beloof niks... Is er geen docent die je kan helpen bij vragen?

Saar4
Berichten: 2349
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:04

Als je ooit een multivariate variantie analyse met de hand hebt uitgevoerd weet je SPSS wel te waarderen hoor.
klik-klik en klaar!

Wat moet je toetsen?

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Iemand ervaring met SPSS??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:20

Vientje schreef:
Dus vraag maar raak


Dat laat ik mij geen 2 keer zeggen

Ik heb dus een vragenlijst opgesteld en in een database van Spss geplaatst. Maar nu is mijn vraagstelling soms negatief en soms positief.
Bijvoorbeeld:
Is er genoeg tijd om het werk af te krijgen? Antwoord mogelijkheden Nooit (=1) Soms (=2) Vaak (=3) Altijd (=4)
DIt is een positieve vraagstelling, maar nu heb ik ook een negative vraagstelling
Heeft u te veel werk? Als je daar 4 op antwoord is dat niet echt goed natuurlijk.

Ik moet het nu dus gaan hercoderen en de old en new values veranderen, dus 1 wordt 4 en 4 wordt 1, maar blijft "soms" soms dus 2 blijft 2? en wat moet ik dan doen met 3..?
Ik heb al gekeken in de boeken die ik heb, maar daar wordt alleen een 5 puntsschaal uitgelegd en ik heb dus een 4 puntsschaal..

Ik hoop dat één van jullie mij hiermee kan helpen.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:46

Oke, je gebruikt dus een ordinale schaal als ik het goed begrijp (schaal geeft alleen een rangorde weer). Dan maakt het volgens mij niet uit welk uiteinde je de hoogste en welk de laagste geeft, zolang je maar labelt wat wat is. Om het makkelijker te maken kún je dus wel hercoderen maar het moet niet. Als je hercodeert moet je de rangorde hetzelfde houden, want daar draait het bij deze schaal om. Dus of het nou een 5- of een 4-puntsschaal is, het lijkt me dat je dan de hele boel om moet keren. Dus : 1 = 4; 2 =3; 3 = 2; 4 = 1. Maar dat lijkt me dus niet noodzakelijk, alleen maar duidelijker als je gaat analyseren (anders moet je bij elke vraag gaan kijken wat nou voor hoog en wat voor laag stond).

Boek van Huizingh zegt er dit over :
Citaat:
Ordinale schaal.
De waarde van een eigenschap geeft informatie over die eigenschap. In principe bent u vrij te kiezen welk uiterste van een eigenschap de hoogste score en de laagste score krijgt. Als u op een 5-puntsschaal meet in hoeverre men het eens is met een bepaalde stelling, kunt u voor 'volledig eens' in principe zowel de score 1 als de score 5 gebruiken. Het is echter gebruikelijk oplopende schalen te gebruiken. Dus als de schaal weergeeft 'de mate van eens zijn' met een stelling, moet een lagere score aangeven dat men het minder eens is met de stelling. We kiezen dan voor 1 is 'volledig oneens' en 5 'volledig eens'.


Je kunt bij deze meetschaal trouwens lang niet alle toetsen gebruiken! Die fout maakte ik zelf in het begin namelijk, was ik op ordinaal niveau met t-toetsen aan het fiedelen...

Ik hoop dat je hier wat mee kunt

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:57

Saar4 schreef:
Als je ooit een multivariate variantie analyse met de hand hebt uitgevoerd weet je SPSS wel te waarderen hoor.
klik-klik en klaar!

Kan dat ook met de hand dan? Da's pas afzien...

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:58

Hey Thanks!! Het is idd een ordinale schaal!

Ik denk dat ik dat boek ook maar ff aan moet schaffen!
Dit boek lijkt mij stukken makkelijker!

ff BJuwel pben of ze het boek wil verkopen!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:41

Oh hou je op!
SPSS

Afgelopen 2 periodes flink lopen poedersuiker met dat progamma, we hadden niet helemaal handige vragenlijsten, dus kwamen steeds in de knoop. Nou denk ik dat het eerder aan de samenwerking binnen de groep lag dan aan SPSS

Ikzelf heb het boek Cijfers Spreken van Joep Brinkman, hierbij wordt ook een hoop SPSS uitgelegd