stoppen met studie? ik weet me geen raad meer!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

stoppen met studie? ik weet me geen raad meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 12:57

hallo...
ik zit er volledig door met studeren,
ik doe de PABO, maar ik vind het gewoon helemaal niet leuk meer!
het liefst zou ik vandaag nog aan het werk gaan, of een poosje naar het buitenland, om daar te werken.
het enige waar ik mee zit, zijn mijn ouders, ik woon nog thuis, en mijn vader betaald een groot deel van mijn schoolkosten, ook zijn ze behoorlijk prestatie gericht, een een enige vorm op opleiding is echt een must.
wel heb ik al een SPW diploma, maar betreft de pabo,.. ppfff... daarbij komt dat ik het jaar waarschijnlijk niet haal, en als nog moet vertrekken.
gister heb ik mijn periode gesprek gehad met mijn mentor, en hij zei ook dat het beter voor mij was om me te gaan orrienteren op iets anders.
nu zou ik niets liever willen, maar ik heb geen idee hoe ik het mijn ouders aan het verstand moet krijgen.
help!!! ik weet me geen raad meer!!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:34

Wat heel belangrijk is hoe ver ben je nu? Zit je nog maar in het 1e of 2e jaar dan zou ik mij iets in kunnen denken. Maar ben je al veel verder dan moet je doorzetten.

Ga op school eens naar de decaan (op iedere hogeschool aanwezig) die hebben veel ervaring met dit soort dingen. Ze kunnen ook een test laten maken.

Ik kan je ouders wel begrijpen hoor. Alleen mbo is ook niet veel zeker als jij wel hbo kunt doen. Maar het is wel jouw toekomst en als je niet wilt en geen motivatie meer op kunt brengen lukt het niet.

Als tip: Maak een lijstje met reden voor en tegen de pabo.
Bedenk waarom je de opleiding niet meer leuk vind. Is het te zwaar?, wil je wel voor de klas staan? of spreken de vakken je niet aan. De reden is heel belangrijk. Het kan zijn dat de vakken nog veranderen of dingen anders gaan worden. Mijn 1e jaar was heel zwaar op het hbo. Nu zit ik in de 3e en wordt er heel anders lesgegeven.

Op dit moment zijn overal open dagen. Ga eens kijken bij andere studies (ook als je die niet meteen geweldig lijken). Je krijgt dan een goed beeld en weet ook wat je niet wilt.

Misschien is SPH, MWD, SJD, of cultureel werk (noem maar wat) meer wat voor jou.

Een jaar in het buitenland is ook een goed idee maar wel om de juiste redenen! www.wilweg.nl voor vrijwilligerswerk en www.sosforevs.org/www.code-international.nl deze laatste sites betalen zelfs jouw reis en verblijfskosten daar!! Ze hebben alle soorten projecten in heel veel landen. Het geld is dan geen probleem meer.

Ga nu eerst zelf dingen op een rij zetten. Dan praat met je decaan over de mogelijkheden. Weet je zeker wat je wilt praat dan met je ouders. Ouders kunnen ook helpen en ze willen vast niet dat jij zo in de zorgen zit!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:35


Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:42

Als je wil stoppen: eerst weten wat je dan wél wil. Zowel voor jezelf als je ouders. Als je wil gaan werken; waar dan? Wat voor ervaring heb je? etc... Wil je gaan reizen: zorg dat je alles uitgezocht hebt, ook financieel. Maar wil je toch verder studeren, ga dan ook eerst naar een andere opleiding kijken, en weet wat je dan echt wil, voordat je stopt.
Zolang je nog niets anders hebt, zou ik dit gewoon blijven doen (dat heb ik zelf ook ooit gedaan). Is altijd beter dan thuis zitten

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Re: stoppen met studie? ik weet me geen raad meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:04

Ik ben ook gestopt met school omdat ik t niet leuk vond en totaal geen motivatie had. Mn ouders betaalden dat en gelukkig zijn zij helemaal niet prestatiegericht dus ze vonden het niet zo erg dat ik stopte, al moest ik wel mn volgende opleiding zelf gaan betalen, wat ik nu dus ook doe. Ik ben nadat ik gestopt was 2,5 maand gaan reizen en dat was t beste wat ik had kunnen doen! Daar leer je meer van dan een opleiding die je niet leuk vind!
Je leert toch voor jezelf? Toch niet voor je ouders? Als je het niet leuk vind: stoppen! Je hebt MBO, als je niet verder wilt leren dan moeten ze daar toch maar genoeg mee nemen? Het is jouw leven, dus gewoon doen wat voor jou t beste voelt!

Gr00viejjj
Berichten: 305
Geregistreerd: 08-04-06

Re: stoppen met studie? ik weet me geen raad meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:05

Je moet er toch eerst uit zien te komen wat je dan wél wilt..
Anders zit je straks met lege handen thuis en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Wat je ouders betreft: heel vervelend maar als jij het gevoel heb dat je iets aan het doen bent wat je eigenlijk helemaal niet wilt is dat jouw keuze..
Als je met je ouders gaat praten en ze vertelt dat je het niet meer ziet zitten en het er dan ook met ze overhebt welke richting je dan wél op wilt accepteren ze het misschien..

Je hebt dus een gesprek gehad op school?
Is het geen idee om je ouders een gesprek te laten voeren met die mentor?

baukie
Berichten: 223
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Jorwert

Re: stoppen met studie? ik weet me geen raad meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:10

Hej...
Lastig allemaal...
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje! Zit nu in het 2 e jaar van een opleiding, waar ik nu ook heel veel twijfels bij heb. Heb al wel gesprekken op school gehad, maar mijn ouders weten niet beter dan dat het allemaal wel goed gaat!! eigenlijk wel erg.., maar ik durf het gewoon niet te vertellen. Heb hiervoor ook al een jaar een opleiding gedaan waar ik ook mee ben gestopt! Zullen ze me niet in dank afnemen!
Succes..

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: stoppen met studie? ik weet me geen raad meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:22

Als je nog niet heel lang bezig bent en je hebt nu al zulke twijfels, dan zou ik stoppen.
Ben je in je laatste fase, bijt dan nog even door, en "beloon" jezelf door meteen na afloop een jaar te gaan rondreizen. Even een tijdje ertussenuit ter bezinning en om te bedenken wat je WEL leuk lijkt.

De grootste fout die ikzelf heb gemaakt, is om altijd maar door te gaan. Mijn ouders zijn ook extreem prestatiegericht.
Na het VWO mocht ik niet eerst een jaar wat anders doen (had ik wel moeten doen...). Wist niet zo goed wat ik wilde en heb toen voor een brede universitaire studie gekozen.
Op de universiteit heb ik me ook nog teveel door m'n ouders laten beinvloeden, toen had ik eigenlijk wel naar het buitenland gewild etc...bovendien wist ik nog steeds niet zeker of ik het allemaal wel leuk vond. Gelukkig was het laatste jaar wel weer erg leuk!!!
Na de universiteit had ik een vriend en is er van het rondreizen ook niks gekomen. Sterker nog: we wilden samenwonen dus er moest geld op de plank komen...
Ik zit nu in een baan met een contract dat per augustus afloopt en ik
weet echt niet wat ik hierna zou willen doen. Ben 27, heb geen zin in een nieuwe studie, maar heb het wel gehad met mijn huidige type werk...

Snap je gevoelens wel een beetje. Maar een afgeronde opleiding is ALTIJD handig, dus als je al met de laatste loodjes bezig bent, rond het dan gewoon af. Is het tenminste ook geen CV-killer!

Olympia

Berichten: 55605
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:46

Praat is met je ouders.. Denk dat dat het beste is.. Ik neem aan dat je ouders wel opde hoogte zijn dat je het waarschijnlijk niet haalt dit jaar en vertel ze eerlijk dat je met een decaan hebt gesproken en dat hij ook heeft voorgesteld om iets anders te doen..

gomir

Berichten: 25561
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:34

Ik verplaats dit topic even naar School, Studie en werk.

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 13:55

allemaal super bedankt voor jullie berichten!
ik ben nu bezig alles op een rijtje te zetten, en alle voor en tegens af te wegen.
ik laat het weten wannneer ik er uit ben!!