waarom nemen potentiele bazen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

waarom nemen potentiele bazen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:19

.....niet even de moeite om te reageren op een sollicitatie brief?
mijn dochter is druk aan het solliciteren, er gaan gemiddeld 3 brieven per week de deur uit. maar reacties? mondjesmaat!!!
het zal wel aan mijn leeftijd liggen hoor, maar ik vind dit gewoon onbeschoft
ik vind dat als iemand de moeite neemt om op jouw advertentie te reageren, ook al ben je inmiddels voorzien. je toch tenminste even een reactie terug kunt sturen!
knap van mijn dochter dat ze hier niet gedemotiveerd van raakt......

Jessicoo

Berichten: 424
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:45

Ik ben het helemaal met je eens..!!...
Dat is gewoon banketstaaf..!..
Ze kunnen idd op zijn minst iets terug sturen..

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:03

Heel vervelend inderdaad!
Toen ik voor een paar jaar terug solliciteerde naar een bijbaantje kreeg ik van de 15 tot 20 sollicitatiebrieven die ik stuurde maar 3 reacties terug..
Bedroevend!
Nou kan je er natuurlijk ook zelf achteraan bellen, maar ik persoonlijk vind dat wat opdringerig staan Hoewel er ook wat te zeggen valt voor oprechte belangstelling tonen (en dus bellen als je niks hoort)

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:06

Nou same here...word er gewoon super pissig van....!!!
Hoor maar niks en heb 15 sollicitaties lopen en heb pas van 1 bedrijf een mailtje terug gehad. Ik vind het meer dan onbeschoft....

Blend
Berichten: 278
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: waarom nemen potentiele bazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 02:00

Jep! same here. Als je een open sollicitatie stuurt krijg je wel vaak een antwoord terug, alleen is die ook meestal niet die je wilt horen. Is ook niet raar natuurlijk.
Ik loop nu bij het CWI en heb er vaak gehoord dat ik juist moet bellen, al is het maar met een smoesje of mijn sollicitatie brief is aangekomen.
Ik moet ook mijn afwijzingen aan tonen, maar dat is niet makkelijk als de meeste gewoon niet eens reageren!
Het komt ook wel eens voor dat ik reageer en niks hoor en een tijdje later staat dezelfde advertentie er weer, laat dan even weten dat je niet geschikt ben en ze toch iets anders zoeken

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 04:19

Ik vind het inderdaad niet echt vriendelijk!
Maar je moet je wel ff bedenken dat soms mensen misschien HEEL veel brieven krijgen en dus onmogelijk op allemaal kunnen reageren, maar dat is, denk ik, niet vaak!

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:30

Ik heb dit ook gehad.. Heb echt heel veel brieven geschreven en opgestuurd en er is er maar 1 geweest die me heeft opgebeld en mocht op gesprek komen, dit was enkel voor een bijbaantje..

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:42

gewoon bellen. Ik krijg per dag zo'n 20 brieven binnen en door een vakantie van collega en ziekte van de andere collega blijven die op dit moment liggen. Ik kan wel de hele dag afwijzingen gaan zitten versturen, maar dan komen de andere mensen ook nooit aan een baan

Maar ik snap dat het demotiverend is hoor, ik zou ook graag willen dat ik alles netjes kon beantwoorden. Al blijf ik erbij: bellen kan je zelf ook, jíj wil de baan

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:28

Ik weet niet in wat voor sector ze aan het solliciteren is, maar veel bedrijven krijgen bergen sollicitatiebrieven per dag. Als je geen reactie krijgt gewoon zelf bellen na een week of 2.
Wat ook nog wel eens kan helpen is de brief + cv persoonlijk en voorzien van pasfoto te gaan brengen.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 07:54

Laura schreef:
gewoon bellen. Ik krijg per dag zo'n 20 brieven binnen en door een vakantie van collega en ziekte van de andere collega blijven die op dit moment liggen. Ik kan wel de hele dag afwijzingen gaan zitten versturen, maar dan komen de andere mensen ook nooit aan een baan

Maar ik snap dat het demotiverend is hoor, ik zou ook graag willen dat ik alles netjes kon beantwoorden. Al blijf ik erbij: bellen kan je zelf ook, jíj wil de baan


waarom zetten ze dan in de advertentie: " reageren, schriftelijk ?"
kunnen ze er toch net zo goed in zetten: voor reageren, bel het volgende telefoonnummer?

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:25

Ze bedoelt bellen nadat je je brief hebt ingestuurd en ze al besloten hebben wie de baan krijgt.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Re: waarom nemen potentiele bazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:48

Ik heb echt nog nooit niks gehoord op mijn sollicitaties, maar goed: misschien verschilt het per sector? Maar het lijkt me inderdaad ontzettend demotiverend!

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:51

Ik werk op een W&S afdeling en kan zeggen dat iedereen die bij ons solliciteert (open of gericht) een bevestigingsbrief krijgt en een afwijzing of uitnodiging.

Lynn_Nikita

Berichten: 25527
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:09

bij mijn vorige baan kregen we ok tig reacties o 1 vacature. Als je dan weinig personeel hebt en druk is moet je echt tijd maken om iets terug te sturen. Ik vind dat het ook hoort, maar zijn zooooovel bedrijen die dat niet doen. Ik heb zelf ook vaker gesolliciteerd en je krijgt inderdaad 9 van de 10 keer niks te horen als je bent afgewezen. Ook geen reden waarom niet. Zelf al 2 keer meegemaakt nadat ik op gesprek was geweest en bij laatste zoveel zat dat ik niks meer te horen kreeg, en dat vind ik nog erger. Heb je al geen zin meer om te bellen en te vragen hoe het zit.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: waarom nemen potentiele bazen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:19

ik vind het ook niet erg netjes van een bedrijf als ze niks terug sturen!
het 1 keer wel iets heel aardigs terug gehad! een nette brief met uitleg dat ze 134 brieven hadden gekregen en dat ik vanwege ervaring afviel! met een nette handtekeing eronder! dacht toen nog die arme man heeft 133 keer zen handtekeing mogen zetten! maar ook ik hoor vaak niks van brieven! maar gewoon door proberen!

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 01:10

Laura schreef:
Maar ik snap dat het demotiverend is hoor, ik zou ook graag willen dat ik alles netjes kon beantwoorden. Al blijf ik erbij: bellen kan je zelf ook, jíj wil de baan


Volgens mij laat je dat zien met die brief, dat jíj die baan wilt -.-
En ik neem dat hun ook kunnen typen/bellen/mailen



Erachteraan bellen vindt ik persoonlijk best opdringerig lijken. En ik vind het ronduit onfatsoenlijk van een bedrijf. Wel advertentie's plaatsen omdat ze zo nodig personeel nodig hebben, maar niet de moeite willen nemen te reageren op de mensen die de moeite hebben genomen op hun advertentie te reageren. Misschien iets voor dat bedrijf om iemand aan te nemen die de hele dag reacties kan typen

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 01:20

Weet je in ieder geval dat je Dáár niet wilt werken ( ik solliciteer nog niet hoor ) maar toch.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:00

Niks opdringerigs aan een telefoontje of je brief ontvangen is.
Op het moment dat wij de bezetting weer in orde hebben hoop ik ook aan alles toe te komen. Maar houd je er ook rekening mee dat er mensen zijn die solliciteren om het solliciteren? Die moeten van het UWV. En sturen daarom brieven op vacatures waarbij ze al niet eens passen. Daar word ik als werkgever ook wel eens ziek van; dat is werkverschaffing voor ons, heb echt wel wat beters te doen dan die brieven beantwoorden.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 13:03

Laura schreef:
Niks opdringerigs aan een telefoontje of je brief ontvangen is.
Op het moment dat wij de bezetting weer in orde hebben hoop ik ook aan alles toe te komen. Maar houd je er ook rekening mee dat er mensen zijn die solliciteren om het solliciteren? Die moeten van het UWV. En sturen daarom brieven op vacatures waarbij ze al niet eens passen. Daar word ik als werkgever ook wel eens ziek van; dat is werkverschaffing voor ons, heb echt wel wat beters te doen dan die brieven beantwoorden.


oke, dat mensen gewoon solliciteren op elke functie puur omdat ze moeten..........maar je herkent toch ook wel de serieuze sollicitatie's?
die kun je dan toch wel in behandeling nemen?
ik snap best dat er bedrijven zijn die het erg druk hebben, maar als jij als bedrijf een advertentie plaatst dan weet (hoop) je toch op reactie's?
nou, dan vind ik het niet meer dan logisch dat jij dezelfde moeite neemt als de mensen die de moeite hebben genomen om op jouw advertentie te solliciteren...............beleefdheid heet zo iets.

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:07

Ik vind dat ook irritant, wanneer men helemaal niet reageert. Maar hier in Noorwegen is het heel gewoon en wordt er van tevoren vaak in de advertentie gezet dat alleen kansmakers bericht krijgen. Dan vind ik het wat anders. Maar in Nederland blijf je altijd maar in de stress zitten of je nu wel of geen brief terug kunt verwachten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:23

Ik heb jaren in de uitzend en W&S branche gewerkt, en ALTIJD een reactie teruggestuurd. Ik vind dat ook niet meer dan gewoon beleefd. Je zet jezelf als potentiële werkgever niet in een fraai daglicht als je niet reageert.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:11

Niet ééntje door de vingers geglipt Faye?
Ik ben er vandaag weer eens voor gaan zitten om reacties terug te sturen. Hele ochtend weer mee bezig geweest. Ik houd er namelijk ook niet van om een standaard reactie terug te sturen met 'de keus is op een andere kandidaat gevallen' Áls je dan iets terugstuurt doe het dan met een reden.

Typisch trouwens dat je met de hogere functies dan weer reacties krijgt op je afwijzing, dat ze het er niet mee eens zijn Kan best wezen, maar pech Als ik je netjes afwijs op een CV waarin weinig relevate werkervaring te zien is heeft het weinig nut om terug te gaan sturen dat je in die-en-die ervaring wel een paar weken met dat-en-dat systeem gewerkt hebt. Proberen mag altijd, maar je bespaar jezelf en mij alsjeblieft dat werk...

Overigens stuurde ik vandaag een dame het advies contact op te nemen met onze vestiging Apeldoorn die wel eens zaken doen met een bedrijf waarbij haar CV paste, krijg ik een mail terug waarom ik dat niet kon doen Wil jij de baan, of ik?

Ach, zo heb ik nog wel wat mooie verhalen. De man die niet bij mij langs wilde komen voor een orienterend gesprek zonder reiskostenvergoeding en het mij vervolgens kwalijk nam dat de opdrachtgever geen goed beeld van hem had; dat ik zeker mijn best niet had gedaan omdat de omzet voor de andere vestiging zou zijn waar hij zich ingeschreven had Sómmige mensen...

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:22

"Bezetting" is natuurlijk een k*tsmoes om niet te reageren. Een standaardbrief (of keuze uit meerdere standaardbrieven...) bij gebrek aan tijd voor iets persoonlijks is nog altijd beter dan helemaal geen reactie....
Of stuur desnoods in 1e instantie alleen een ontvangstbevestiging, dat kan helemaal standaard.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:27

Die gaan er ook standaard uit, dat is zo'n handige functie van de vacatureprogramma's. Ontvangstbevestiging krijgen ze dus altijd, maar afwijzingen vind ik niks om gestandaardiseerd te doen. Bezetting is misschien een poedersuiker, op een bepaald moment moet je ergens prio stellen.
Ik denk dat ik inderdaad op ga nemen 'Alleen op geselecteerde CVs zal reactie worden gegeven' in de vacatures. Slim plan, scheelt nog meer werk

justlove
Berichten: 28
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Back to the USA 12/05/06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:26

ik heb denk ik 30 soll brieven verstuurd in 4 weken tijd en heb er toen op 9 geen reactie gehad, en 2 ongeopend met briefje erbij terug gekregen.