[ENQ] Leerklimaat op school.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

[ENQ] Leerklimaat op school.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 18:26

Leerklimaat op school

Voor mijn opleiding (lerarenopleiding geschiedenis) moet ik een enquête houden over het leerklimaat in scholen, en dan met name binnenin een klas.
Leerklimaat is een breed begrip. Simpel gezegd houdt het, zoals het woord al zegt, het klimaat in de klas en op school in. Hoe gaan de leerlingen onderling met elkaar om? Hoe is de relatie tussen leraar en leerling? Wat maakt een klas prettig om in te leren? Moeten de leerlingen daarvoor in groepjes zitten? Moet de leraar met regelmaat grapjes maken?
Leraar en leerling functioneren pas goed als er sprake is van een leerklimaat waarin het prettig werken is.
Je hebt zelf in het voortgezet onderwijs veel ervaring opgedaan met het verschijnsel 'leerklimaat'. Je kunt je vast lessen herinneren waarin je goed kon werken of juist heel weinig hebt opgestoken, docenten bij wie je juist veel of weinig geleerd hebt, klassen waarin je je op je gemak voelde en klassen waar je een hekel aan had.

Aan de hand van deze enquête probeer ik er achter te komen welke zaken voor een prettig leerklimaat zorgen binnen een klas.

Ik heb 5 stellingen bedacht die betrekking hebben op het leerklimaat.
Natuurlijk spelen er veel meer zaken mee, maar we mochten maar 5 concrete zaken belichten.

De stellingen

Graag aangeven of je het eens of oneens bent met de stelling en de reden. De reden hoeft niet lang, maar als maar even duidelijk is waarom je het vindt.

1. In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.
Eens/oneens, omdat

2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.
Eens/oneens, omdat

3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.
Eens/oneens, omdat

4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.
Eens/oneens, omdat

5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.
Eens/oneens, omdat

Eventuele op- of aanmerkingen over deze enquête (inhoudelijk):


Alvast bedankt!!

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:25

Zoals beloofd

1. In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.
Oneens omdat; Wij hebben vorig jaar regelmatig klassegesprekken gehad, en dat jaar was qua leerklimaat veel slechter dan dit jaar. (ik zeg niet dat dat door die gesprekken kwam, vaak worden er ook pas klassegesprekken georganiseerd als er iets aan de hand is in de klas, wat hier waarschijnlijk de rede was)
Wij hebben eigenlijk nooit klassegesprekken en het leerklimaat is erg goed vind ik. Ik denk eigenlijk dat klassegesprekken alleen goed zijn wil je er concreet iets mee berijken, en als er al problemen zijn. Loopt het allemaal gewoon goed in een klas, dan moet je daar denk ik niet te veel mee bezig zijn, dat zorgt er juist voor dat leerlingen zich druk gaan maken en het een negatief effect heeft. Vaak staan leerlingen helemaal niet zo stil bij de zaken die in zo'n gesprek worden besproken, in sommige gevallen is het juist goed om er bij stil te staan, maar het kan ook voor verkeerde ideën zorgen. (mijn ervaring met vorige klas )


2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.
Eens, omdat; Zelfstandig leren tot op bepaalde hoogte bedoel ik dan. Als het leerklimaat goed is moet dat te brijken zijn, een leerling heeft dan niet steeds een leraar nodig die hem/haar op de feiten wijst, maar het is juist goed dat de leerling het zelf uitzoekt. Als het goed is brengt een leraar in een goed leerklimaat de onderwerpen leuk, zodat de leerling zich er ook in wil verdiepen, en zo dus zelfstandig verder kan. Dus in je eigen tempo op je eigen manier

3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.
Eens, omdat; Het lijkt mij vrij logisch dat een leraar die de lesstof heel saai brengt de lessen niet leuker maakt, en dat dat ten koste gaan van de mativatie.

4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.
Oneens, omdat; ik vind het eigenlijk veel fijner om gewoon in rijen te zitten. Zo krijg je alles veel beter mee en word je minder snel afgeleid. Vaak is het in lokalen met tafelgroepjes ook veel rumoeriger, er ontstaan dan weer irritaties bij andere enz. enz. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat lessen in rijen saaier zijn denk ik.

5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.
Oneens, omdat; je het best heel erg leuk kan hebben in de klas, met plezier naar de lessen kan gaan, goed omgaat met leraren en het toch niet lukt met je cijfers. Al komt dit zeker neit ten goede aan het leerklimaat, maar het hoeft ook zeker niet slecht te zijn voor het leerklimaat denk ik. Dat is denk ik per persoon heel verschillend, ook hoe iedereen op slechte cijfers reageerd.

Bwah, vind het wel moeilijke vragen hoor
Helemaal omdat ik het zelf ook niet helemaal duidelijk heb, en er zitten overal weer 2 kanten aan.
Maarja, ik hoop dat je er iets aan hebt

Anoniem

Re: [ENQ] Leerklimaat op school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:11

1. In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.

Eens/oneens, omdat beiden ik relevant vind. Klassegesprekken moeten niet gepland plaatsvinden, van en nu gaan we eens "gezellig" praten, dan komt er druk op, en wil het gesprek niet meer soepel. De beste gesprekken ontstaan spontaan, want dan doen de leerlingen het uit zichzelf, ze vertellen wat ze kwijt willen, en luisteren naar elkaar op de juiste manier omdat ze willen, en niet omdat het moet.

2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.

Oneens, omdat dit afhankelijk is van de groep leerlingen die je hebt, hoe die zijn qua gedrag en omgang met elkaar. Bepaalde groepen hebben gewoon een strakke hand nodig, en andere groepen kun je het zelf laten uitzoeken en doen met goede resultaten.

3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.

Eens, omdat dan de leerlingen werkelijk geïntereseerd in de lesstof raken, daardoor zelf willen luisteren en leren, waardoor de leraar zich begrepen voelt en zelf er ook moeite in wilt steken om ergens nader op in te gaan. Er ontstaat zo een goede wisselwerking wat ten bate is van het leren van de stof, en de sfeer in de klas, en het respect onderling

4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.

Kromme zin, 2 x een ontkenning, dus je wilt zeggen dat in een onprettig leerklimaat de leerlingen in rijtje zitten, en in een prettig leerklimaat in tafelgroepjes?
In dat geval oneens, omdat tafelgroepjes juist het groepsgevoel versterkt, het kan zorgen voor een knus gevoel, maar ook voor een afgeschermd gevoel. Rijtjes, of 1 grote kring met in het midden een groep tafel vind ik persoonljik fijner werken. Je bent dan meer een grote groep dan een hoop kleine groepjes


5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.

Eens omdat als de leerlingen gestimuleerd worden op de juiste manier door hun leraren en groepsgenoten, zal in de meeste gevallen de leerling meer gedreven zijn om goede resultaten te halen omdat ze het leuk vinden om de lessen te volgen, het groepsgevoel in de klas etc.

Eventuele op- of aanmerkingen over deze enquête (inhoudelijk):
Zie die opmerking bij vraag 4, ik weet niet of ik t wel begreep Verder succes ermee!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: [ENQ] Leerklimaat op school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:57

1 In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.

Ligt aan de groep. Ik vind wel belangrijk dat leerlingen naar elkaar leren luisteren en hun mening kunnen vertellen(in het gesprek).
Klassegespreken kan prima, want als je van te voren afspraken maakt, moet iedereen zich daar aan houden en kan er ook op worden aangesproken.

2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.

Ligt weer aan de groep. Als de groep druk is is het zelfst. leren moeilijker dan bij een rustige groep.

3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.

Eens, een rijke leeromgeving is voor leerlingen erg belangrijk(merk ik ook tijdens mijn stage in gr 6.)Ze pikken hun manier van leren of begrijpen eruit en onthouden het zo het beste.
Ook een boeiende manier van uitleggen zorgt ervoor dat de leerlingen het beter en eerder oppikken. Ze letten beter op en zullen de stof ook beter onthouden

4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.

Hier op kan ik geen antwoord geven. Ligt helemaal aan de activiteit.

5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.

Eens. ALs de leerling positief benaderd wordt zal het meer plezier hebben in het naar school gaan en het leren. Met betere cijfers als resultaat.

Succes!!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: [ENQ] Leerklimaat op school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:09

1. In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.
Eens, omdat er dan duidelijk wordt wat er allemaal speelt in de klas. Wij hebben bijna nooit klassegesprekken, maar ik zou dit wel graag willen.

2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.
Eens, omdat je dan de kans krijgt je werk te doen. Ik vind het heerlijk om af en toe lol te maken, maar wil wel huiswerk kunnen maken en vragen kunnen stellen aan de leraar.

3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.
Eens, omdat het de stof interessanter maakt en boeiender voor de leerlingen, dit komt de concentratie ten goede.

4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.
Oneens, omdat dit niets met de klasindeling te maken heeft, maar met de sfeer. Wij zitten niet in groepjes, maar missen dit ook niet, en hebben we een prettige sfeer.

5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.
Oneens, omdat dat voor iedere leerling ergens anders mee te maken heeft. Wij hebben een prettig leerklimaat, maar ik blijf dit jaar nog steeds zitten, omdat ik geen hout snap van de leerstof. Dan kan de leraar het nog zo boeiend vertellen en de medeleerlingen kunnen nog zo aardig zijn, ik snap het nog steeds niet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [ENQ] Leerklimaat op school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:18

1. In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.
Oneens, omdat ik dit zelf nooit gedaan heb. Ik geloof ook niet dat dit iets toevoegt op de meeste momenten. Alleen toen de vader van een klasgenoot overleden was hebben we hier met de gehele klas over gesproken, verder wordt dit nooit gedaan, wordt iedereen idividueel aangesproken.

2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.
Eens, omdat dit heel belangrijk is om tijdens je lessen je huiswerk (maak én leerwerk) te kunnen doen. Hierdoor kan je tijdens het maken/leren vragen stellen en heb je thuis minder huiswerk.

3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.
Eens, omdat het dan je aandacht trekt en je voor je plezier ernaar luisterd. Bij iemand die het op een monotone manier verteld haak je al snel af en ga je voor je uit zitten staren of contact zoeken met je klasgenoten die ook afhaken.

4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.
Oneens, omdat tafels in groepjes meer praten uitlokken, zeker wanneer de leraar niet zijn vakgebied op een boeiende manier verteld en het niet een vak is waar mensen echt voor kiezen en vele er dus zitten 'omdat het moet'. Daarbij is het vaak lastig om goed op het bord te kijken en evt. mee te schrijven als de tafels in groepjes staan.

5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.
Oneens, omdat het is nu eenmaal een gegeven dat niet iedereen in staat is overal tienen voor te halen. Maar zolang iedereen tijdens de les goed meedoet hoeft dit geen effect te hebben op het leerklimaat.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:38

1. In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.
Oneens,want wij hebben dat nooit en toch een prettig leerklimaat in de klas. Ik denk dat het belangrijk is dat wanneer er iemand problemen heeft of iets kwijt wil diegene wel naar een persoon toe moet kunnen gaan, en dan iemand waar hij/zij ook tegen durft te praten en zich bij op zn gemakt voelt

2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.
Eens, omdat je dan gelijk vragen kunt stellen wanneer je iets niet snapt en dus niet thuis vast loopt. Daarbij ben je dan niet ook nog de hele avond met school bezig, waardoor er veel minder stress komt.

3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.
Eens, omdat het anders heel erg moeilijk is om je aandacht vast te houden.

4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.
oneens, omdat het niet met groepjes te maken heeft denk ik. Wij hebben enkele lokalen op school waar de tafeltjes in groepjes staan en in die lokalen word minder goed gewerkt, en veel meer gekletst. Natuurlijk is het wel heel gezellig maar bij ons is het ook heel gezellig als de tafels in rijtjes staan.

5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.
oneens, omdat het niet allemaal van het leerklimaat afhangt. Als iemand geen zin heeft om te leren dan hangt dat niet van het leerklimaat af, of als iemand het gewoon niet kan bijhouden. Niet iedereen is even slim en snapt alles even goed!

Eventuele op- of aanmerkingen over deze enquête (inhoudelijk):

Loje
Berichten: 824
Geregistreerd: 16-05-05

Re: [ENQ] Leerklimaat op school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:41

1. In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.
Oneens, hier komen alleen maar meningsverschillen van en ikzelf zit in een heel onsamenhangende klas. Ik erger me kapot aan iedereen in mijn klas, gelukkig wel 2 vriendinnen waar ik heel veel mee omga. Onze klas bestaat echt uit van die groepjes en daar is absoluut geen behoefte voor gesprekken.

2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.
Oneens, omdat leren in de klas eigenlijk nooit goed gaat, ik kan me heel moeilijk concentreren in de klas, er hoeft maar iemand te praten en iedereen begint. Gewoon uitleg is dan nog beter, daar onthoudt je tenminste nog wat van.

3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.
Eens, omdat de stof dan makkelijker te onthouden is.

4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.
Oeens, omdat het moeilijker is om je te concentreren in een groepje. Groepswerk loopt in mijn geval altijd uit tot een boeiend gesprek dat niks met school te maken heeft.

5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.
eens/oneens, het is maar wat je er zelf van maakt, je moet het uiteindelijk allemaal zelf doen maar een goed 'leerklimaat' is kan wel helpen.

edit: had laatste vraag verkeerd begrepen

Maya1990
Berichten: 1627
Geregistreerd: 11-03-05

Re: [ENQ] Leerklimaat op school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:57

1. In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.
Eens/oneens, omdat de leraren en klasgenoten een beter beeld krijgen over wat er allemaal speelt in de klassen.

2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.
Eens/oneens, omdat ik zelfstandig zijn erg belangrijk vind, vooral voor later.

3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.
Eens/oneens, omdat er veel leerlingen zijn zoals ik, die zich absoluut niet kunnen concentreren in de les. Ik heb gemerkt wanneer n onderwerp me boeit of leuk en interessant wordt verteld, ik alles onthoud en ook wil oplettten.

4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.
Eens/oneens, omdat tja... uit t opzicht van de gemiddelde leerling is in groepjes zitten natuurlijk veel gezelliger, maar uit opzicht van de leraar is het dan minder overzichtelijk en moeilijker om orde te houden.

5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.
Eens/oneens, omdat het humeur van de leerlingen en vooral van de leraren een stuk beter wordt als er betere cijfers worden gehaald. Maar dat hangt natuurlijk niet alleen van het leerklimaat af, maar grotendeels toch van jezelf. Een goed leerklimaat kan je echter wel helpen en motiveren om betere cijfers te gaan halen.

X