Zoals beloofd
1. In een prettig leerklimaat worden regelmatig klassegesprekken gehouden.
Oneens omdat; Wij hebben vorig jaar regelmatig klassegesprekken gehad, en dat jaar was qua leerklimaat veel slechter dan dit jaar. (ik zeg niet dat dat door die gesprekken kwam, vaak worden er ook pas klassegesprekken georganiseerd als er iets aan de hand is in de klas, wat hier waarschijnlijk de rede was)
Wij hebben eigenlijk nooit klassegesprekken en het leerklimaat is erg goed vind ik. Ik denk eigenlijk dat klassegesprekken alleen goed zijn wil je er concreet iets mee berijken, en als er al problemen zijn. Loopt het allemaal gewoon goed in een klas, dan moet je daar denk ik niet te veel mee bezig zijn, dat zorgt er juist voor dat leerlingen zich druk gaan maken en het een negatief effect heeft. Vaak staan leerlingen helemaal niet zo stil bij de zaken die in zo'n gesprek worden besproken, in sommige gevallen is het juist goed om er bij stil te staan, maar het kan ook voor verkeerde ideën zorgen. (mijn ervaring met vorige klas )
2. In een prettig leerklimaat kunnen leerlingen zelfstandig leren.
Eens, omdat; Zelfstandig leren tot op bepaalde hoogte bedoel ik dan. Als het leerklimaat goed is moet dat te brijken zijn, een leerling heeft dan niet steeds een leraar nodig die hem/haar op de feiten wijst, maar het is juist goed dat de leerling het zelf uitzoekt. Als het goed is brengt een leraar in een goed leerklimaat de onderwerpen leuk, zodat de leerling zich er ook in wil verdiepen, en zo dus zelfstandig verder kan. Dus in je eigen tempo op je eigen manier
3. In een prettig leerklimaat legt de leraar de lesstof op een boeiende en interessante manier uit.
Eens, omdat; Het lijkt mij vrij logisch dat een leraar die de lesstof heel saai brengt de lessen niet leuker maakt, en dat dat ten koste gaan van de mativatie.
4. In een onprettig leerklimaat zitten de leerlingen niet in tafelgroepjes.
Oneens, omdat; ik vind het eigenlijk veel fijner om gewoon in rijen te zitten. Zo krijg je alles veel beter mee en word je minder snel afgeleid. Vaak is het in lokalen met tafelgroepjes ook veel rumoeriger, er ontstaan dan weer irritaties bij andere enz. enz. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat lessen in rijen saaier zijn denk ik.
5. In een prettig leerklimaat halen leerlingen goede cijfers.
Oneens, omdat; je het best heel erg leuk kan hebben in de klas, met plezier naar de lessen kan gaan, goed omgaat met leraren en het toch niet lukt met je cijfers. Al komt dit zeker neit ten goede aan het leerklimaat, maar het hoeft ook zeker niet slecht te zijn voor het leerklimaat denk ik. Dat is denk ik per persoon heel verschillend, ook hoe iedereen op slechte cijfers reageerd.
Bwah, vind het wel moeilijke vragen hoor
Helemaal omdat ik het zelf ook niet helemaal duidelijk heb, en er zitten overal weer 2 kanten aan.
Maarja, ik hoop dat je er iets aan hebt