Motivatie paraveterinair

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margriet_

Berichten: 7045
Geregistreerd: 11-05-05

Motivatie paraveterinair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:52

Zijn er hier ook mensen die de opleiding paraveterinair heeft gedaan??
Zo ja waarom? Wat was jullie motivatie?

Zjadore

Berichten: 249
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Leersum

Re: Motivatie paraveterinair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:28

Ja ik heb de opleiding gedaan.
Ik vond het een leuke veelzijdige opleiding. Ik ben het vooral gaan doen omdat ik graag met dieren wilde werken.

Na mijn opleiding heb ik in een paar dierenartspraktijken gewerkt maar dat viel toch wel tegen. Het werk wordt slecht betaald en je maakt lange dagen. Op het laatst had ik het idee dat ik alleen maar aan de balie zat of schoon aan het maken was...

Het werk is dus niet alles maar de opleiding vond ik zeker de moeite waard want ik heb veel geleerd en het komt weer van toepassing bij mijn huidige opleiding (HBO homeopathie voor dieren)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Re: Motivatie paraveterinair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:11

Ik ben bijna klaar met de opleiding, en hoewel ik het een leuke opleiding vind, raad ik het anderen toch af.
Ik heb veel geleerd, en het is ook een veelzijdig beroep. Je bent zowel baliemedewerker als telefonist, als (operatie)assistent, als apotheker, als labmedewerker, je werkt in de rontgen, doet de bestellingen, schoonmaken en ordenen, in principe run je de hele praktijk.
Maar daardoor wordt je ook uitgebuit, meestal werk je lange en onregelmatige dagen voor een minimunloontje.
En je hebt weinig weerwoord, want voor jou 10 anderen, en daarnaast is er nog niet eens een CAO voor pv's.
Momenteel zijn er veel mensen die deze opleiding doen, en dat worden er steeds meer. Terwijl er weinig vacatures zijn. Weinig kans op een baan dus, en je hebt in het werk zelf ook geen doorgroeimogelijkheden.

Uthrick
Berichten: 2961
Geregistreerd: 27-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:33

Hay

Ik heb de opleiding Paraveterinair aan het Groenhorst College Barneveld gedaan.
De opleiding was leuk en interesant en het meerendeel van de stage's ook!
Toch heb ik na het behalen van mijn diploma besloten om niet in deze sector te gaan werken. Zoals hierboven ook al beschreven is, doe je ook veel ( naar mijn idee te veel) werkzaamheden die vrij weinig met het dierwelzijn zelf te maken hebben. ( Administratie, schoonmaken, bestellingen enz enz)

Ik heb besloten om door te studeren aan een HBO opleiding en ik ben vorig jaar mei afgestudeert aan het Van Hall waar ik de opleiding HBO Diermanagement/Gezondheidszorg afstudeer richting Voorlichting&Beleid heb gedaan.
Dit was/is een erg leuke interesante studie waarbij je ( voor in het diergezondheidsgedeelte) veel meer contact met de dieren hebt dan een paraveterinair heeft.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:45

Ook hier een gediplomeerde paraveterinair.
Ook ik heb ne het afronden van de opleiding besloten om verder te gaan leren. Vanuit de opleiding (Barneveld) werd dat ook aangeraden, gezien het feit dat er weinig toekomst is in dit beroep. Er lopen zeer veel werkloze paraveterinairen rond en er verdwijnen alleen maar dierenklinieken.
Het is een erg leuke opleiding, maar ik kan het niet aanraden.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:36

Hey ik ken een aantal mensen die deze opleiding doen of hebben gedaan. Vriendin is bijna klaar in Barneveld maar gaat ook doorstuderen (zoals bijna haar hele klas!).

Hoor van iedereen dat de opleiding en stages heel leuk zijn. Maar daar heb je niets aan. Je moet kijken wat je daarna met de opleiding kunt, en dat is vrij weinig.

Het beroep is vooral gericht op administratie en schoonmaken (lees heel veel schoonmaken van alle hokken, van de praktijk en de behandelkamer). Hoorde van iemand anders dat ze meer tijd achter de balie en met de stofzuiger doorbracht dan met de dieren.
De dieren mag je vasthouden als de DA bezig is Verder mag je medicijnen toedienen en ze terugbrengen naar hun hok. Op de opleiding leer je veel leuke dierendingen. In de prakijk doet de DA of een DA co-schapper alle dieren dingen.

Dus weinig werk, slecht betaald en geen kans om verder te groeien in je werk. Niet doen dus. Er zijn al veel te veel mensen met deze opleiding.

Kies een opleiding buiten de dieren. In de dieren of paardenbranche is weinig werk. En wat al is gezegd. Voor jou 10 anderen, een rij vrijwilligers of stagiairs.

Nadua

Berichten: 1157
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Otterlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:39

een Afrader (spreek uit ervaring )