Een jaar 'pauze' na de examens, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vaaagheid

Berichten: 138
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:22

als ik mn eindexamen heb gehaald, ga ik een high school year doen in amerika .. omdat ik dat gewoon leuk vind

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Re: Een jaar 'pauze' na de examens, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:13

Een vriendin van mij zit nu ook voor al bijna een jaar in Ecuador. Ze heeft het daar super, zit op een highschool en leert heel wat over de cultuur daar. Ze is er nu eindelijk achter wat ze wil gaan doen, tourisme. Dat lijkt me ook echt wat voor haar! Het is echt zo'n avonturier.

Zelf was ik 16 toen ik slaagde en de leerplicht bestond nog steeds voor mij. Dus ik ben hoe dan ook heel snel een nieuwe opleiding gaan zoeken. Dit werd secretarieel maar het was niet mijn ding. Vooral in het 2de jaar kwam ik daar achter. Toch afgemaakt, diploma erbij. Nu ga ik toch door met Sociaal Juridisch Medewerker en hierna wil ik door naar het HBO. Ik wil mijn mogelijkheden zoveel mogelijk uitbreiden!

Veel plezier daar straks! And who care's dat je niet rijdt

SaskiaB

Berichten: 3279
Geregistreerd: 28-07-03

Re: Een jaar 'pauze' na de examens, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:36

ik heb na mijn diploma van t MBO vorig jaar ook bewust een stap terug moeten zetten.

Ik zou pas later kunnen beginnen, wist niet wat ik precies wilde, en wil gewoon met een groep beginnen en niet later binnenvallen.

Ik werk nu dit jaar, maar ik kan niet wachten om weer terug in de schoolbanken te zitten. Dat ik er wat langer over doe, en mijn toekomstige klasgenoten waarschijnlijk een stuk jonger zijn dan ik, doet mij er niet toe.

Ik heb gewoon gemerkt dat ik nog niet klaar ben voor een "echte" baan, en daarnaast vind ik leren leuk.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:53

sans6 schreef:
heb ik ook gedaan, maar helaas werd t een erg lange pauze! Ben dus niet meer teruggegaan naar school, en daar heb ik nu eeuwig spijt van!!


Voor mij geldt hetzelfde. Als je er eenmaal tussenuit bent en gaat werken, dan is de stap om weer terug naar school te gaan erg groot. Je raakt gewend aan een inkomen en een andere manier van leven.
Ik heb evengoed mijn weg wel gevonden en heb nu ook wel een leuke baan, maar als ik het over kon doen met wat ik nu weet, dan was ik niet gestopt met leren.

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:04

Voor de studie die ik wil gaan doen moet ik loten. Als ik niet ingeloot wordt heb ik eigenlijk geen andere studie die me genoeg trekt om eraan te beginnen. Waarschijnlijk ga ik dan dus ook een jaar 'niets doen'. De wintermaanden werken bij mn vader in de zaak, de zomer werken in het buitenland waarschijnlijk, en me tussendoor heel goed op andere vervolgopleidingen orienteren.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:42

Vaaagheid schreef:
als ik mn eindexamen heb gehaald, ga ik een high school year doen in amerika .. omdat ik dat gewoon leuk vind


Ik zag daar bij ons op school ook een poster van hangen, lijkt me ook wel leuk maar wel eng en moeilijk.... mijn engels is ronduit poedersuiker ben ik vandaag bij m'n mondeling achter gekomen (5,3)

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:25

shadowflower schreef:
ik ga gelijk door met mijn opleiding . Nu doe ik vmbo-niveau 4
hierna volgend jaar dus zit ik op het ROC in goes . daar doe ik 4 jaar spw ofzo . dan ga ik mischien tussendoor nog een HBO opleiding doen en daarna ga ik maatschappelijk werk studeren . Ik ben nog wel een tijdje bezig maar ik wil graag maatschappelijk werk doen . Tussendoor wil ik mijn diploma halen om paardrijles te kunnen geven en mijn auto rijbewijs en op mezelf gaan ^^ ooooo wat een plannen allemaal



hmm je kunt niet tussendoor een hbo opleiding doen. Je komt pas op het hbo als je een mbo niveau 4 diploma op zak hebt. En maatschappelijk werk en dienstverlening is een hbo opleiding (4 jaar)

Een tip voor TS waarom kijk je niet of je een half jaar vrij kunt nemen? Heel veel opleidingen hebben een februari instroom!! Er zijn dan 2 momenten per jaar dat je kunt beginnen met de opleiding. Als je een leuke school hebt gevonden zou ik zeker even informeren. Een half jaar pauze lijkt mij meer dan genoeg. Met alleen een middelbare school diploma ben je veroordeeld tot een jaar lang goedkoop en vies werk doen.


Ik ben zelf als alles goed gaat volgend jaar klaar met mijn HBO!! En natuurlijk hoort daar een beloning bij (vind ik zelf ). Ik ga in de zomervakantie een maand met mijn vriend naar Azie om een reis te maken. Komende zomer gaan we alvast even oefenen in Tunesie. We gaan daar een trektocht maken door de Sahara!

Voor mensen die een jaar willen werken heb ik nog wel een goede organisatie. Je kunt zelf een land kiezen (voornamelijk EU en Zuid-Amerika) en krijgt door de organisatie betaald!! Dus de reis, kost en inwoning en soms zakgeld. Dit komt door de subsidie van de EU. Helaas maken maar weinig mensen hiervan gebruik. Je kunt echt de meest uiteenlopende dingen gaan doen. Als tegenprestatie moet je in Nl wat terug doen. Bv voorlichting op school of presentatie houden over je reis en werk. [b]bij code-international krijg je betaald om in het buitenland vrijwilligerswerk te gaan doen Een huisgenoot heeft daar stage gelopen en zit nu een half jaar in Guatemala. Voor meer info mail me maar.

Als ik mocht kiezen zou ik liever naar het buitenland gaan. Een jaar lang suf en slecht betaald werk doen lijkt mij niets. Je gaat je echt vervelen. Zorg dus voor een goed plan als je een pauze neemt. Dit mag trouwens alleen als je 18 bent. Voor mensen jonger dan 18 is de leerplicht van toepassing. Je moet dan naar school en mag niet zomaar een jaar gaan werken. Een jaar buitenland mag trouwens wel onder de 18.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Een jaar 'pauze' na de examens, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:36

Ik ben na mn VWO direct doorgegaan met studeren (ik was toen 17). Dat was echt een drama, foute opleiding gekozen, stomme stad, ik vond het verschrikkelijk en was er ook nog helemaal niet klaar voor. Het jaar daarop werd ik uitgeloot en toen ben ik naar Amerika gegaan om daar te werken. Nooit spijt van gehad, ik ben echt blij dat ik dat extra jaartje voor mezelf genomen heb. Ik vond het ook helemaal niet moeilijk om weer met studeren te beginnen, maar ik was dan ook erg gemotiveerd. Ik raad het iedereen aan die niet zeker weet wat ie wil qua studie, dat ene jaartje maakt later ook niet meer uit en je leert er zo veel van.