Blijven zitten (4Vwo)?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Blijven zitten (4Vwo)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:53

Helaas, ik ga waarschijnlijk blijven zitten dit jaar

Mijn ouders hadden gister gesprek met mijn mentor en met mijn Natuurkunde leraar. En ik blijf dus waarschijnlijk zitten. Tenminste mijn mentor zei gewoon: Ze blijft zitten.

Mocht ik blijven zitten, krijg ik dus de keuze om opnieuw 4Vwo te doen of naar havo te gaan & dan in 4Havo terecht te komen.
Maar ik dacht dus; Dan ga ik lekker havo doen.

Maar ik weet het niet meer zeker?

Aan de ene kant, ik ben bang dat ik Vwo gewoon niet haal. Tenminste dat ik dit jaar dan over ga doen. Op m'n 17e in 4Vwo zit. Op m'n 18e 5Vwo, en dat ik het dan weer niet haal. Dus nog een jaar 5Vwo moet doen. Dat wel haal en uiteindelijk examen doe op mijn 20e en dat ik het examen niet haal & daar als 20-jarige zonder diploma sta.

Havo lijkt me iets makkelijker, en dan ben ik alsnog op mijn 18e klaar. Verder wil ik waarschijnlijk geen WO-opleiding doen, omdat dat gewoon nix voor mij is.

Aan de andere kant, Vwo is beter natuurlijk. Meer kans enz..enz.. *genoeg van die praatjes gehoord*


Heeft 1 van de bokkers dit ook meegemaakt? En zoja, wat heb je gedaan in die situatie?

Ik doe trouwens N-stroom, zou volgend jaar 5Vwo NG gaan kiezen. Helaas snap ik Natuurkunde gewoon totaal niet. (Gedeeltelijk door de docent, die wss aankomend jaar ontslagen wordt). Scheikunde denk ik te snappen, maar op het laatst haal ik constant een 5,3. En dan nog Wiskunde wat ik van mijn mentor krijg en hij is een ontzettende eikel vind ik & hij werkt niet echt bevorderlijk op mijn concentratie.

Bij Natuurkunde zijn de gemiddeldes van de repetities 3en/4en.
Bij Wiskunde vallen er héél veel 5en.

Dus blij met de docenten Natuurkunde & Wiskunde zijn we nou ook niet echt bepaald.

narrator

Berichten: 1878
Geregistreerd: 01-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:51

Mijn zus die is 19 en die doet dit schooljaar examen.. 6 vwo.. Ze heeft eerst havo gedaan. Vind opzich de leeftijd niet beperkent..

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: Blijven zitten (4Vwo)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:54

Opzich niet, maar ik wil nix qua opleiding met WO (dus Vwo).

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:21

Nou opzich is leeftijd inderdaad niet beperkend, maar ...

Ik ben nu 19 in mijn eindexamenjaar (wat jij dus ook zult zijn begrijp ik als je nu door gaat op vwo) van het vwo, en ben zo'n beetje de oudste. (op 1 of 2 na die na havo vwo zijn gaan doen) en leuk is anders. Ik ben gemiddeld 1,5 a 2 jaar ouder dan mijn klasgenoten en merk gewoon dat ik dat op sommige punten vervelend vind. (ze kijken me bijvoorbeeld vreselijk raar aan als ik zeg dat ik een vriendje heb die doordeweeks bij me slaapt) Ik voel me oud, heb er geen zin meer in, en wil gewoon weg, wil verder, dingen leren die ik WEL interessant vind. Gelukkig als ik zo door ga gaat dat ook gewoon lukken, maar leuk is anders hoor 19 op 6vwo!

Ik ben in groep 8 terug gegaan naar groep 7, omdat ik gewoon kwa ontwikkeling en gedrag niet toe was aan de middelbare (had dus niks met leren te maken) ... en in de 5de ben ik blijven zitten waarom?

Omdat ik in de 4de en de 5de geen reet uitvoerde. Eigen schuld dus, dat geef ik zo toe. Nu kwam ik met geen reet doen, door 4vwo nog wel heen, maar 5 vwo ging ik dus onderuit. 5vwo is een heel stuk pittiger dan de 4de. 6vwo is gewoon veel werk... maar niet zozeer veel moeilijker dan de 5de.

Tuurlijk is het vwo diploma meer waard dan de havo, maar dat ligt er maar net aan wat je wilt.

Als je nu al ZEKER weet, dat je niet naar het wo wilt dan kun je net zo goed gewoon havo gaan doen. Je bent dan een jaar eerder klaar, het niveau is iets makkelijker en je kunt gewoon sneller verder. Waarom dan vwo gaan doen, als het niet hoeft! Havo is echt niet om te schamen hoor, havo is nog steeds om erg trots op te zijn!

Kijk en mocht je er later achterkomen dat je toch onverwachts iets op het wo wilt. Kun je bij de meeste studies op het wo ook van tevoren je propedeuse halen op het hbo.

Oftewel, je haalt je havo, gaat vervolgens 1 jaar hbo doen, je haalt je propedeuse (als het goed is ) ... en kunt vervolgens naar een wo studie die aansluit op je hbo studie. En je bent in feite dus evenlang bezig als het vwo doen en gelijk door naar wo.

Opzich staan met havo de meeste opties dus nog gewoon voor je open!

Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt en waar je vertrouwen in hebt! Maar onderschat je zelf niet, je komt een beetje over alsof je erg weinig vertrouwen in jezelf hebt en alsof je wat faalangst hebt. Probeer een beetje in jezelf te geloven!

Anoniem

Re: Blijven zitten (4Vwo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:33

Ik ben blijven zitten in 4 VWO en ik moet zeggen dat de 2e keer 4 VWO een stuk beter te doen was. Ik weet nog wel dat je bij ons op school dan in 5 VWO niet nog een keer kon blijven zitten, wat de gevolgen hiervan zouden zijn, weet ik niet (gelukkig is het bij 1 keer blijven zitten gebleven).

Als ik jou was zou ik even goed op een rijtje zetten waardoor je eventueel blijft zitten. Als je heel erg je best hebt gedaan, maar je het net niet bij kan benen, dan lijkt het me geen slechte keus om naar 4 HAVO te gaan.

Heb je echter weinig uitgevoerd/kunnen voeren (misschien persoonlijke omstandigheden?), maar kan je het niveau en het tempo in principe wel goed aan, dan zou ik ervoor kiezen om 4 VWO nog een keer te doen.

Dat ik bleef zitten in 4 VWO kwam bijvoorbeeld door meerdere omstandigheden die toevallig allemaal in hetzelfde schooljaar vielen. Zelf wilde ik eigenlijk naar 4 HAVO omdat ik zo snel mogelijk klaar wilde zijn met school, maar mijn ouders bleven aandringen dat ik beter VWO kon blijven doen omdat ik het in principe wel gewoon kon, maar dat het alleen dat ene jaar even niet is gelukt door omstandigheden. En inderdaad, het is goed gekomen. Ik vond zelf 5 en 6 VWO prettiger omdat ik daar alle rotvakken kon laten vallen, maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig precies in elkaar zit.

In ieder geval veel sterkte gewenst met het maken van de juiste keuze!

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:40

Daar heb je opzich wel weer gelijk in cccorine. Het jaar dat je opnieuw doet valt erg mee. Dat had ik vorig jaar ook met de tweede keer op 5vwo, alles ging een stuk beter, ik zette me nu WEL goed in en ik begreep de stof nu ook.

Wat ik alleen wel merk is dat ik nu ik op 6vwo de laatste nieuwe stof krijg (die ik dus niet al eens eerder had gezien) ik weer lichtelijk terug zak in mijn oude patroon. 5vwo was makkelijk, maar dat had vooral te maken met dat ik het meeste al gezien had.

Als je 4vwo gewoon echt moeilijk vind en het maar net kan bijbenen terwijl je wel je best doet, dan zou ik uitkijken. 5vwo wordt kwa stof namelijk moeilijker... Maar moet met veel oefenen goed te doen zijn hoor. Maar misschien is havo dan wel slimmer, zeker als je toch geen WO gaat doen.

Als je gewoon weinig hebt gedaan, om wat voor reden dan ook, dan kun je het net zo goed opnieuw proberen en dan wél je best doen.

Wat dat betreft is het denk ik makkelijker om in de 5de te blijven zitten dan in de 4de... dat omdat je in de 5de gewoon erg veel nieuwe stof krijgt, waarvan veel erg belangrijk is. En voor mijn gevoel is het nuttiger daarom de 5e over te doen, dan de 4de... maar goed... weet dat verder niet zo goed omdat ik de 4de niet twee keer heb gedaan

Laura1989

Berichten: 600
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: achter de computer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:42

Ik ben in vwo 4 ook bijna blijven zitten en mocht toen ook kiezen... Havo 4 of vwo 5 (4 als ik echt zou blijven zitten) en ik kan je vertellen dat vwo 5 me nu veel beter gaat. Even doorzetten, en anders zou ik gewoon vwo 4 nog een keertje herhalen.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:16

Ik zit nu in 4VWO, ben in 3VWO blijven zitten, ook met voor mij de keus: 4 HAVO of 3VWO.
Ik heb gekozen voor nog een keer 3vwo.. en het heeft me echt goed gedaan.. idacht ook zoals jij, dat ik ontzettend twijfelde over het wel of niet aankunnen.. maar het heeft me echt goed gedaan, en ik moet er nog steeds wel wat voor doen, maar zoals het er nu uit ziet.. gaat het goedkomen
natuurkunde: bij ons in de klas is bijna iedereen daar slecht in.. de natuurkunde die je in 4V krijgt en die je in 3V kreeg, verschilt gewoon énorm. Mijn leraar zegt"ook st aje aan het eind van het jaar misschien een krappe zes, ik weet zeker dat je op natuurkunde slaagt in 6V, iedereen.... je moet gewoon heell erg wennen zegt hij, en dat lukt niet in 3/4 tentamens!
Denk er nog een keer goed over na, maak je niet druk over je leeftijd! hier zit er nog een die bijna 19 is als ik hopelijk klaar ben

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: Blijven zitten (4Vwo)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 08:04

Thnx voor de reacties allemaal.

Ik vind het zo moeilijk om te moeten kiezen. Gewoon omdat ik niet weet of ik nou mijn best gedaan heb of niet. Met Scheikunde & Natuurkunde ben ik de laatste 3 repetities namelijk beter gaan leren (vanaf dat punt dacht ik; het móet beter). En toen haalde ik bij SK constant een 5,3, telkens rond de 5 eigenlijk. Bij natuurkunde haal ik 3en.

Ik ben opzich wel lui, maar ik doe wel veel. Alleen soms dat ik het huiswerk oversla.

Ik heb dus ook te horen gekregen dat de 3Havo van dit jaar (dus volgend jaar 4Havo) echt géén leuke klas is.

Dus ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet doen. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik toch denk ik 4Havo kiezen. Maar dan zit ik alsnog met die klas & ik wou bijv. als ik over ging CKV2,3 erbij kiezen en dat gaat niet bij Havo N&G.

Echt een probleem wordt dit nog

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:58

Wat ik in 4V heel erg merk: je kunt leren wat je wilt, maar vooral bij de vakken als natuurkunde en scheikunde moet je het gewoon dóen. Dat was in de derde niet zo, als je dan gewoon leerde voor het proefwerk lukte het wel, en haalde je nog eens hoog cijfer ook! Maar in de vierde moet je gewoon echt je huiswerk bij houden, vaak de oefeningen doen, snap je het de eerste keer niet, gewoon verder gaan en later (als je de juiste antwoorden uit het antwoordenboek niet meer uit je hoofd weet ) nog een keer maken, net zo lang tot je het snapt.. echt dat helpt.
Ik zou zeggen: probeer de laatste periode nog even vol te houden, maak je huiswerk en kijk of dit misschien werkt..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:02

ik ging met wat moeite naar 4 VWO en rond de kerst werd duidelijk dat ik dat jaar zou blijven zitten, dus ik ben toen met de kerst van 4 VWO naar 4 Havo gegaan, moest 1 vak erg inhalen de rest was ik ongeveer gelijk met de Havo jaar erna 5 Havo en met gemak geslaagd

je moet wel bedenken dat je met Havo max HBO kan doen en met VWO ook naar de universiteit kan, maar als je na je school een MBO of HBO opleiding wil doen, is Havo genoeg en zou ik niet een jaar langer over het VWO gaan doen, terwij je dat dus nergens voor nodig hebt
Ik had prima het VWO af kunnen maken, maar ik was teveel aan het spijbelen&bij de paarden en ik wilde toch niet naar de uni, dus vond ik de Havo een beter idee

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:24

ik ben ook blijven zitten in 4vwo, maar dit was gewoon omdat ik te lui was om iets te doen. had ook n&g. het jaarna heb ik weer 4vwo gedaan met hetzelfde profiel met iets meer inzet en toen heb ik alles gehaald. ben je er al uit wat je gaat doen?

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: Blijven zitten (4Vwo)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:15

Nogsteeds niet, ik zit nogsteeds te verzinnen. Blijven zitten ga ik waarschijnlijk zoiezo wel doen. Klinkt hard, maar ik red het niet meer met de paar cijfers die we nog krijgen waarschijnlijk.

En hoe overtuigd ik ook was van; Ik ga 4Havo doen. Ik zit er nu weer over te denken om 4Vwo te gaan doen voor de 2e keer. Het is idd zo dat ik redelijk wat huiswerk oversloeg & dacht; het komt wel. Maar ik hoor echt van alle kanten "N(&G , en &T) is doen, dat moet je doen, je moet alles maken en bijhouden en oefenen". En ik heb zo'n idee dat ik dat niet gedaan hebt.

Stiekem hoop ik nog wel over te gaan, ik blijf liever in de 5e zitten
Dat omdat je in 5Vwo internationalisering hebt (uitwisseling) & ik dat graag met de klas die ik nu heb zou willen doen. Maar helaas, dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:20

hahah adat hebben ze hier in 4VWO, dus dan had je hier moeten zitten
Nu klinkt het als heel veel werk: alles doen, maar straks scheelt het ehct omdat je bijna niet meer hoeft te leren als je het bijgehouden hebt!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:33

Je zegt dat je als je nu het 4e jaar nog een keer overdoet, je bang bent dat je als je het dan wel haalt, je het 5e jaar dan alsnog niet haalt en dan 5vwo ook weer over moet doen, begrijp ik dat goed? Nu heb ik ook vwo gedaan en ik had altijd begrepen dat je 2 keer mag blijven zitten mits dit niet allebei in de onderbouw OF allebei in de bovenbouw is. Klopt dit niet of zou je hier misschien ook rekening mee moeten houden? Ik wil je helemaal niet ontmoedigen en hoop ook niet dat ik dat doe maar dit was volgens mij altijd het geval dus correct me if I'm wrong, maar anders is het wel iets om ook rekening mee te houden denk ik.

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: Blijven zitten (4Vwo)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 21:14

Klopt daar waarschuwde mijn mentor me ook voor.

Maar sinds deze week is er weer een kleine kans dat ik overga. En ik hoop het stiekem zo!

Ik sta voor wiskunde bijna voldoende (5,42) & tja, ik ga gewoon proberen toch nog over te gaan. Dan volgend jaar wss maar blijven zitten & dan alles herhalen. Volgend jaar ga ik ook bijles krijgen, als ik blijf zitten & als ik over ga.

Dus ik probeer er nog wat van te maken. Mocht het niet lukken, dan zullen jullie dat nog wel lezen op bokt, want dan ga ik er ongetwijfeld van balen.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:32

nou kom op, je ff voor 300% inzetten en overgaan!

en als je dan over gaat... gewoon volgend jaar vanaf het begin af aan overal aan mee doen... (en als je dan ff geen zin hebt, laat dan op zijn minst de minder belangrijke vakken die eigenlijk toch niet zooooo veel energie nodig hebben zitten en niet de vakken als wiskunde, scheikudne natuurkunde!)

In het profiel N&G is het echt gewoon DOEN... en MAKEN.. zeker bij wiskunde, natuurkunde en scheikunde... biologie trouwens ook net zo goed! Gewoon alles maken, het is namelijk een handigheid die je moet krijgen en niet een theorie die die je in je kop moet stampen!

En als je dan in de 5de toch blijft zitten, is dat echt niet zo'n ramp... ik denk dat het namelijk veel nuttiger is om in de 5de te blijven zitten dan in de 4de, want in de 5de krijg je echt de belangrijkste (en het meeste) stof die je van het vwo krijgt!

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:38

Ik ben met mijn hakken over de sloot over gegaan in VWO4, zit nu in VWO5 en sta er nog steeds niet best voor. Bij mij was het de reden omdat ik gewoon bijna niets voor school deed, de 1e drie jaar ging het zo gemakkeljk en vanaf de vierde word er veel meer van je verwacht..
Maar wat is bij jou de reden? als je je helemaal uit de naad hebt gewerkt en toch haal je het niet, is het misschien wel verstandig om havo te doen, maar als je er iets in ziet en toch vwo wilt afmaken, zou ik dat doen! Blijven zitten in vwo5 is ook altijd nog een optie hoor
En wat wil je later doen? Iets waarvoor je wo moet doen, of hbo?
Heel veel succes iig met je keuze!

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:17

Is het misschien niet een idee om dan C&M of E&M te gaan doen als je zoveel moeite hebt met de exacte vakken?

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:16

Indd...naar een M profiel zou een optie zijn

Ik zit zelf in Havo 4 N/G *ben ook 17 trouwens maar heb eerst VMBO gedaan*
En daar is wiskunde en natuurkunde ook niet makkelijk

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Blijven zitten (4Vwo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:31

Ik ben ook blijven zitten in 4 vwo blijven zitten en ik heb toen de keuze genomen om over te stappen naar 4 havo. Ik ben echt heel blij dat ik naar de havo ben gegaan, het is zoveel makkelijker, en als ik mijn virendinnen hoor die in 5 vwo zitten! Het is echt super moeilijk in 5 vwo, super veel mensen blijven (bijna) zitten.

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: Blijven zitten (4Vwo)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 18:11

Iedereen vraagt of ik niet beter Maatschappij kan doen. Maar ik was zo slecht in AK, GS & Eco de vorige jaren. Dat ik daar gewoon expres niet voor gekozen heb.

Net als mickey1989, heb ik het de 1e 3 jaar best wel makkelijk gehad (op AK & GS na, daar had ik iets langer voor nodig, en hetzelfde met Eco, maar dat kreeg ik pas in de 3e). Ik denk daarom dat ik er dit jaar ook te makkelijk over gedacht heb.

Ik krijg nu ook van alle kanten te horen "N is doen, je moet alles doen. Alles maken, alles bijhouden enz." Maar dat heb ik echt niet gedaan. Ik heb regelmatig stukken overgeslagen van bijv. een hoofdstuk van SK Maar ik dacht; Hoef het toch alleen maar te leren . Blijkbaar heb ik er dus iets te makkelijk over gedacht. En ik hoop dat de komende repetities van SK & Wisk goed gaan & dat ik gewoon een 5,5 sta aan het eind van het jaar.

Dan maar (misschien) in de 5e blijven zitten, hopen dat volgend jaar gewoon beter gaat.

Miss87
Berichten: 784
Geregistreerd: 07-08-04

Re: Blijven zitten (4Vwo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:28

Ik ben ook blijven zitten in VWO 4. Zit nu in mn eindexamenjaar en ben achteraf heel blij dat ik lekker een jaar over gedaan heb! Heb sindsdien nooit meer een onvoldoende op mijn rapport gehad en ga nu dus met goede punten mijn examen in. In april wordt ik 19 en ik kom dan al bijna een jaar met de auto naar school. Gelukkig ben ik niet de enige in mijn klas, er zijn er nog 4 die ooit zijn blijven zitten. Ik ben dus gewoon blij dat ik op het VWO ben gebleven. Na dat ene extra jaar snapte ik alles veel beter en had ik het ook veel beter naar mijn zin op school!

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:10

Ik zit nu in de derde van het vwo. Wij krijgen steeds allemaal te horen, dat je best havo kunt gaan doen want áls je al WO wilt gaan doen, dat je dat ook via een 'omweggetje' kunt doen. Hoewel je eigenlijk geen jaar kwijt raakt. Je haalt dan gewoon je havo diploma doet 1 jaar HBO en kunt dan alsnog instromen om het WO ..
Succes.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:22

Ik ben vorig jaar (4vwo) bijna blijven zitten, ik deed N&G en N&T (dubbel profiel). Toch met mijn hakken over de sloot, en ben naar alleen N&G overgestapt. Dit jaar gaat weer ontzettend slecht en ik blijf zitten. Nu heb ik de keuze gemaakt over te stappen naar C&M. Veel gezeik, want ik moet nu in de paar maanden die me nog resten heel 4vwo van C&M inhalen, helemaal zelf doen, zonder lessen e.d. Zwaar, maar wel de beste keus. Als ik zou blijven zitten en volgend jaar weer N&G zou doen zeggen de leraren nog dat ik mijn examens niet zal halen, en daar zit ik niet op te wachten.

Maar denk er alsjeblieft goed over na of je echt N&G wil houden. Als je nu al slechte cijfers haalt wordt het waarschijnlijk niet beter, de 5e is nog steeds ontzettend moeilijk. En als je eenmaal in de 5e zit is er meestal niet meer de mogelijkheid over te stappen naar een ander profiel (ik had het geluk dat de decaan me erg graag mag en goed woordje heeft gedaan ), en nóg een keer blijven zitten is al helemaal geen feest.

Succes.