probleem met leerkracht

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

probleem met leerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:54

We hebben dus een leerkracht en die geeft een redelijk belangrijk vka in onze richting. Vorig jaar was iedereen met glans geslaagd op dat vak en nu is meer dan de helft van de klas niet geslaagd, ik ook niet. Onze leerkracht legt het niet uit, ze duid maar de helft aan en stelt haar vragen moeilijk Dat op zich kan je gewend worden, zo leer je ook zelf te kijken wat je moet kennen en wat niet, zo gaat het in hogere school ook. Maar de helft van de tijd hebben we ook nog studie omdat ze er niet is of vervanging omet doen, de vervangnig die we nu hebben heeft ons een toets opgegeven van blz 1-12 (nieuw boek) en ze heeft maar tot blz 6 gezien Dan nog heeft ze niets uitgelegd, gewoon al die tekstjes gelezen We hebben er over gepraat met onze leerkracht van vorig jaar van dat vak en zij wil ons nu proberen te helpen. Moeten we hier mee naar onze klas titularis of naar onze coördinator? en wat kan zij doen? Of moet mijn moeder eventueel bij de ouderavond daar een keer iets van zeggen?
Want dit is echt niet leuk meer

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:34

Ik zou het eens met de hele klas bespreken en een lijstje maken hoe jullie de lessen graag zouden zien verlopen: op welke manier worden jullie goed voorbereid voor een toets? Wat gaat er nu mis en hoe denken jullie dat het goed op te lossen is?
Dan kondig je aan bij de vakdocent dat jullie graag een gesprek willen, evt. maak je er met de klas een aparte afspraak voor buiten de lessen om. Op een niet-aanvallende manier gaan jullie een klassengesprek aan en geeft de lijst aan de docent.

Mocht de docent niet open staan voor een gesprek dan is de eerste stap jullie mentor (degene die jullie klas begeleidt?).

Ik sta zelf voor de klas en lesgeven is echt best moeilijk. Je moet informatie geven, verduidelijken en de les moet nog 'leuk' of 'interessant' zijn ook. Het is even slikken als een klas het niet goed vindt gaan maar de meeste docenten staan open voor een gesprek om de situatie te verbeteren zolang het niet aanvallend gebeurd en de leerlingen serieus moeite willen doen om de situatie te verbeteren, dus met iets concreets komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:36

dat de lessen niet leuk zijn zou ik op zich niet zo erg vinden als ik ze daarna begreep. Maar nu zijn ze niet leuk en ik begrijp ze niet
Dankje voor de tip Urielle

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:47

Ik zou het er serieus met je mentor over hebben, en ook de leraar zelf aanspreken. Miss dat jullie haar kunnen vertellen hoe jullie de lessen het liefst zouden hebben (wel redelijk blijven hè ) en onder welke manier v. lesgeven jullie het beste presteren.
Je kunt haar dan vragen om bv. een week lang les te geven op jullie manier, en dat jullie dan een compromis sluiten.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:18

Als ze uitvalt moet je natuurlijk wel gewoon door blijven gaan met de stof zodat jij wel die 12 bladzijde gedaan hebt voor je toets. De lessen voor de toets eis je gewoon op met vragen stellen als je iets niet snapt, desnoods een keer in een pauze.

Ik weet niet in welke klas je zit, maar bij mij werd vanaf de 4e (atheneum) zowiezo al niets meer uitgelegd als je daar niet om vroeg. In grote lijnen werd het een en ander verteld over het onderwerp en de rest zoek e maar zelf uit. Als je het niet snapt kan je het vragen, werkt super!