paarden les iemand tips ideeen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

paarden les iemand tips ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 11:03

Volgende week ga ik een les verzorgen voor vmbo leerlingen uit de tweede klas. Als onderwerp heb ik paard gekozen (lekker makkelijk ), maar ik ben een beetje inspiratieloos op het moment .

Ik heb al bedacht dat ik een werkblad ga maken, maar kom nog niet echt ver.
Voor alle duidelijkheid ik heb 45 min de tijd om deze theorie er door te werken. Trek daar de introductie van 10 min van af en je houd nog 35 min over.
Er zijn boeken aanwezig waar de leerlingen dingen in kunnen opzoeken. het moet niet te moeilijk worden, velen hebben geen ervaring met paarden dus de informatie moet vrij basisch blijven.
Dus heb je nog ideeen help me, ik ben vrij inspiratieloos op deze woensdag ochtend

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:07

..Vele hebben geen ervaring met paarden..

Dan zou ik mooi voor een ander onderwerp gaan, lijkt me vrij moeilijk een tweede klas vol VMBO leerlingen te intresseren voor paarden.

Zou iets algemeens nemen, drug/drankbeleid..

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 11:13

sorry even vergeten, ik geef dierverzorging. Dus het mag over dieren gaan . Ze hebben al heel vaak iets gedaan met cavia's hamsters, konijnen, gerbils kippen etc. maar nog niks over paarden. Er zitten een aantal meisjes tussen die paarden fanaten zijn dus die vinden het denk ik wel leuk.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:04

Aha, dan is het een heel ander verhaal.

Iets over verzorging, hoefsmid, voer, en 'gebruik' van paarden versus Brook Hospital.... (hoe het wel en niet moet)
Kan niet precies verwoorden wat ik bedoel, nogal druk hier...

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:50

Ben toch maar even aan de slag gegaan. Ik heb het heel basisch gehouden. Ik wilde niet meer als 2 a4tjes, want dan vinden ze er al snel niks meer aan.

Omdat de voorkennis nihiel is, ben ik eerst begonnen met hele makkelijke vragen, zoals hoe heet een mannetjes paard, en hoe heet die als die gecastreed is. Het geeft de ll zelfvertrouwen als ze die vragen goed kunnen beantwoorden.
Dan een vraag over waar of niet waar, dingetjes als een paard kan staand slapen, en de stelling een paard is een herkauwer net als een koe . Bij de bespreking kan ik dan uitleggen dat een paard de ruwe vezels verteerd door een in verhouding heel lang darmkanaal.

Dan heb ik een plaatje van een paard waarbij ze de onderdelen moeten benoemen. Ook een plaatje van aftekeningen aan het hoofd die ze moeten benoemen. En een plaatje waarbij ze de verschillende borstels moeten benoemen.

En een strikvraag; hoeveel tenen heeft een paard aan elk been? Ben benieuwd wat voor antwoorden ik erop krijg

ryannuh

Berichten: 507
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:53

Lijkt me een heel leuk verhaal voor leerlingen die er geen ervaring mee hebben. Vooral die 'weetjes' zijj vaak leuk en grappig! Dat met waar en niet waar bedoel ik.