stoppen met de studie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 13:07

zoals de meeste mensen al weten ben ik net gestopt met de PABO.
nou heb ik eens gekeken maar van alleen mijn klas, we zijn begonnen met 28 leerlingen, zijn er in 1,5 jaar 15 getsopt of overgestapt naar een andere school!! Dat is meer dan de helft!
Is dit op andere scholen ook zoveel? Of ligt het gewoon aan de PABO?

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:52

Dat is bijna overal zo hoor. Heel veel scholieren maken de verkeerde keuze. Heeft volgens mij ook wel een aantal redenen
- niet op tijd beginnen met het zoeken naar een vervolgstudie (hoeveel mensen moeten nog wat bedenken in mei of juni veel te laat)
- niet goed verdiepen in de studie (hoe zit het 1e jaar in elkaar, en hoe verloopt de rest van de studie)
- het niveau niet aankunnen

Ik denk dat veel scholieren ook door de bomen het bos niet meer zien. En na de middelbare school ben je nog heel erg jong. Kiezen is dan moeilijk.

Op mijn opleiding (hbo) waren er 7 klassen met 1e jaars over 2 locaties. Het 2e jaar begonnen we met 4 klassen en nu in het derde jaar zijn er nog 3 klassen over!

Bij ons valt 40% af na het 1e jaar(je moet 52 van de 60 studiepunten halen!). Ik vind dat juist prettig. Alle domme en ongemotiveerde mensen zijn dan weg. Je hebt op die manier alleen de slimme en gemotiveerden studenten nog over.

Ik denk ook dat veel scholieren heel moeilijk om kunnen gaan met echt studeren. In het hoger onderwijs moet je alles zelf uitzoeken. Je moet heel zelfstandig studeren en plannen. Een wereld van verschil met de middelbare school.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:04

Ik ben ook in mijn eerste jaar gestopt en ik denk dat uit mijn middelbare schoolklas ongeveer 10 van de 85 mensen gestopt zijn, met hun eerste studie. Ik doe nu rechten en daarbij zijn er echt ontzettend veel mensen afgevallen in het eerste jaar, maar daar staat rechten denk ik ook wel een beetje bekend om...

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 15:22

tjah een verkeerde studie kiezen kan natuurlijk altijd, maar veel mensen uit mijn klas zijn gestopt vanwege de school zelf.
verschillende redenen die ik gehoord heb:
Slecht georganiseerd
slechte begeleiding
theorie sluit niet aan op de praktijk
te weinig uitdaging
dat soort dingen, ik vind het toch erg veel hoor

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:45

flowerxxx schreef:
Dat is bijna overal zo hoor. Heel veel scholieren maken de verkeerde keuze. Heeft volgens mij ook wel een aantal redenen
- niet op tijd beginnen met het zoeken naar een vervolgstudie (hoeveel mensen moeten nog wat bedenken in mei of juni veel te laat)
- niet goed verdiepen in de studie (hoe zit het 1e jaar in elkaar, en hoe verloopt de rest van de studie)
- het niveau niet aankunnen

Ik denk dat veel scholieren ook door de bomen het bos niet meer zien. En na de middelbare school ben je nog heel erg jong. Kiezen is dan moeilijk.

Op mijn opleiding (hbo) waren er 7 klassen met 1e jaars over 2 locaties. Het 2e jaar begonnen we met 4 klassen en nu in het derde jaar zijn er nog 3 klassen over!

Bij ons valt 40% af na het 1e jaar(je moet 52 van de 60 studiepunten halen!). Ik vind dat juist prettig. Alle domme en ongemotiveerde mensen zijn dan weg. Je hebt op die manier alleen de slimme en gemotiveerden studenten nog over.

Ik denk ook dat veel scholieren heel moeilijk om kunnen gaan met echt studeren. In het hoger onderwijs moet je alles zelf uitzoeken. Je moet heel zelfstandig studeren en plannen. Een wereld van verschil met de middelbare school.


in grote delen ben ik het wel met je eens maar om te zeggen dat mensen die stoppen met de studie dom en ongemotiveerd zijn?! ik ben gestopt met mijn studie omdat ik er achter kwam door stages dat het gewoon niks voor mij was! toch denk ik dat veel mensen maar wat gaan doen omdat ze het niet weten! je moet je echt goed orienteren voor de opleiding zodat je na zoveel jaar een diploma hebt

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:52

vincentlover schreef:
Is dit op andere scholen ook zoveel? Of ligt het gewoon aan de PABO?


Ik doe de lerarenopleiding geschiedenis. In mijn jaar zijn er 68 begonnen, aan het begin van het tweede jaar waren er nog 35 over.
Daarvan is er een deel naar de universiteit omdat ze hun P hebben, een deel vond het niet leuk en is iets anders gaan doen en een deel haalde het niveau niet.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:09

Dat is bij alle opleidingen zo.
Niet omdat die mensen dom of ongemotiveerd zijn. Dat vind ik wel erg kort door de bocht.

Ik had het op de lerarenopleiding wiskunde echt super naar mijn zin, haalde hoge cijfers en had een geweldige klas. Gelijk het 1e jaar mijn P gehaald. In het 2e jaar ging ik 2 dagen in de week voor de klas en 3 dagen in de week naar school. Toen zag ik eigenlijk pas hoe mijn leven er verder uit zou gaan zien als ik echt lerares wiskunde werd. Dit beviel mij niet en toen ben ik gestopt met de opleiding. Erg jammer voor de vakken en de gezelligheid, want had het echt reuze naar mijn zin daar. Maar je doet een opleiding toch voor je beroep later en niet voor de 'leukigheid'. En ik kon die opleiding wel eerst afmaken en dan wat anders gaan doen, maar dan zou ik geen studiefinanciering meer krijgen en extra jaren kwijt zijn enzo.

Waar het voor het grootste deel aan ligt als ik zo om mij heen kijk bij mijn vrienden/familieleden/(ex-)klasgenootjes, dan ligt het vooral aan de voorlichting op de middelbare school en aan dat veel een opleiding kiezen die hun 'leuk lijkt' en niet kijken of het beroep wat daarbij hoort hun wel 'leuk lijkt'.

Tamara

Berichten: 10447
Geregistreerd: 20-07-01

Re: stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:02

Ik doe ook Pabo, 2e jaars nu. En ja, ook bij mij zijn er het 1e jaar veel mensen gestopt, we begonnen met 28, eindigden uiteindelijk met 19. Inmiddels zitten we weer op 21, door 2 deeltijdmensen die erbij zijn gekomen.

Reden waarom ze stopten was over het algemeen dat de studie ze niet lag en vooral het beroep niet. Het meisje waar ik mijn boeken van over had genomen, leek de studie leuk maar het beroep niet. En aangezien je erg veel stage loopt vond ze het niets. Een jongen uit mijn klas vond de kleuters niets dus stopte ermee, een meisje had faalangst en wilde uiteindelijk niet voor de klas en zo waren er meer die uiteindelijk vonden dat het beroep niet bij hen paste.

En het is misschien wat kort door de bocht, maar het is wel waar dat je aan het begin van het 2e jaar over het algemeen de mensen overhoudt die echt hard werken en gemotiveerd zijn. Of het iig zo leuk vinden dat ze er nog niet mee willen stoppen

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:58

Er stoppen inderdaad veel mensen. Daar zijn zoveel redenen voor.

Tijdens je studietijd verandert er zo ontzettend veel. Je wordt ouder en je maakt hele andere dingen mee, je krijgt soms heel andere interesses. Ik denk dat je dat niet kunt voorspellen, hoe goed je je daar ook op voorbereidt.

De manier van leren en werken is heel anders. Er worden ook hele andere vaardigheden verwacht. Dat kan tegenvallen, het kan ook maken dat je meer uitdaging of andere nadruk zoekt (iemand die pedagogiek gaat studeren omdat die zich wil verdiepen in de achterliggende theorie en onderzoek, of juist iemand die de theorie wel kan maar zo saai vindt, en liever gewoon praktisch aan de gang gaat.)

Op sommige opleidingen is de begeleiding of studeerbaarheid ook gewoon slecht. Organisatie waardeloos, materialen niet in orde, geen studiebegeleider te bekennen, etc. Dat motiveert ook niet.

Je kunt ook vooraf niet inschatten hoe het nou echt is om te gaan studeren of om te gaan werken. Dat merk je pas echt als je het doet. En ach, dat geeft ook niet echt... het is geen drama om te stoppen met je studie, dat wat je leert komt bijna altijd wel weer eens van pas, en je krijgt een beter idee wat je leuk vindt en wat niet, wat je kunt en wat moeite kost.

Als ik naar mezelf kijk had het denk ik niet uitgemaakt hoeveel tijd ik in de voorlichting en studiekeuze had gestoken, maar dat ik hoe dan ook was afgehaakt. Nu ik weer begonnen ben merk ik dat ik er heel anders tegenaan kijk dan op mijn 18e.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:03

De reden dat ik van studie geswitched ben:
Ik wilde altijd al diergeneeskunde doen en had eigenlijk geen alternatief. Eind van de 6e verder gaan zoeken en kwam toen uit op farmacie, dat leek me ook echt heel leuk. Tot ik in het tweede blok ineens veel natuur- en scheikunde en laboratoriumwerk kreeg. Ik vond het helemaal niks en bedacht me toen dat ik eens verder moest kijken dan alleen de betastudies. Gids van de UU doorgekeken en testen gemaakt en het enige wat me wel leuk leek was rechten. Daar had ik eerst nooit naar gekeken want dat is voor 'mensen die niet weten wat ze willen' en ook niet iets voor mensen met een natuurprofiel... Naja zo dacht ik onbewust wel.
Ik ben nu tweedejaars en de studie bevalt me gelukkig heel goed!

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:46

Ik doe milieukunde HBO. Ik zit nu in het tweede jaar maar bij ons is het ook een echte afvalrace. Het eerste jaar waren we begonnen met 17 eerstejaars (dat is al niet veel) zijn er in dat jaar 2 bijgekomen en nu in het tweede jaar zijn we nog maar met 12 en wat zijinstromers waar de helft ook al weer van af zijn gevallen. We zijn nu nog maar met een klein clubje. Bij ons vallen er veel af omdat de studie niet is zo zoals ze verwach hadden of dat het niveau gewoon te hoog is. De leraren vinden het eerste propedeutische jaar ook een soort van selectiejaar.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:52

je hebt wel gelijk want er stoppen heel veel mensen met hun opleiding! komt denk ik ook omdat ze er gewoon tijdens de opleiding achter komen dat het niks is...als je ebter ge-informeerd was geweesthad je dit wel geweten

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:55

Rianneke: dat hoeft dus niet zo te zijn. Soms kom je erachter dat je zelf anders bent dan gedacht.

En het is hoe dan ook onmogelijk om een opleiding van 3 of 4 jaar samen te vatten in een informatiefolder en een middagje open dag.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:56

Bovendien doen ze op een open dag alles vaak veel mooier voor dan het is...

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:17

shadow0 -> ja dat kan natuurlijk ook! om maar ff iets op te noemen niet iedereen kan leraar zijn! tuurlijk kan je ervoor leren maar als jij bijvoorbeeld geen dingen over kunt brengen op leerlingen houd het een beetje op...

misser-> ik ben ook naar een hoop open dagen geweest en tuurlijk doen ze de school zo mooi mogelijk voor! de iedereen doet er aan mee... denk maar eens aan sollicitatie gesprekken dan laat je ook je beste kant zien

ik ben nu 20 en ben me nu weer aan het orienteren voor een opleiding! beter laat dan nooit! toch merk ik dat ik veel beter oplet op bijvoorbeeld lesstof en hoe er word lesgegeven. daar dacht ik toen ik 15 of 16 was echt niet bij na! ben de perfecte opleiding aan het zoeken maar die vind ik waarschijnlijk nooit...

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:34

Ik heb wel eens geholpen op een open dag maar ik ben wel eerlijk als mogelijke studenten vragen aan mij van ik wil veel in het labratorium werken dan zeg ik wel dat ze dan beter een andere opleiding moeten gaan zoeken.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:48

corinec: dat is ook heel goed. Ik ben laatst op de open dag geweest bij het voorlichtingspraatje van pedagogiek, en die begonnen met de top drie redenen waarom je het niet moest gaan studeren

Toch blijft het ingewikkeld. Ga je kijken bij een alfa-opleiding met statistiek, dan is de 'pittige wiskunde / statistiek' heel vaak een punt dat wordt genoemd.

Kom je bij een technische studie dan klagen de studenten er niet over, terwijl het programma voor 50% bestaat uit zeer abstracte wiskunde.

Dat lijkt logisch, maar het is erg moeilijk om je dus als scholier een reeel beeld te vormen hoe moeilijk de wiskunde nou echt is.

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: stoppen met de studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:11

Ik doe nu het eerste jaar HBO-rechten en ga waars ook stoppen. Ik wilde al vanaf mijn 10de rechten doen en heb dus eigenlijk nooit verder gekeken. Nu besef ik dat deze opleiding het dus toch niet voor mij is. IN de zomer heb ik in een verpleegtehuis gewerkt en nu lijkt mij verpleegkunde ook heel erg leuk. Dus ga nu kijken of ik miss wat in die richting kan gaan doen na dit jaar.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:34

Het zijn zeker niet de enige redenen. Maar op mijn opleiding haken de meeste mensen af omdat ze niet gemotiveerd zijn. Rechten wordt vaak gekozen om verkeerde redenen "lekker algemeen" "ik wist niets dus dan maar dit" "later veel geld verdienen" etc.

Met dat dom bedoel ik dat veel mensen de studie onderschatten. En de havo sluit niet goed aan bij het hbo. De overstap vanaf de middelbare is erg groot. Veel mensen die makkelijk de havo halen denken het hbo ook wel "even" te doen. Met dom bedoel ik dat het niveau soms te hoog is. En dat je vooraf moet bedenken waar je goed in bent. Dus slecht in wiskunde dan geen beta opleiding. Slecht in verwerken van lange lappen tekst:geen rechten.

Ik vind dat scholieren ook veel eerder moeten beginnen met kiezen. Dus niet pas halverwege het laatste jaar. Als je op tijd begint kan je alles goed uitzoeken en geen overhaaste keuze maken.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:58

Ik vind zelf dat leerlingen te vroeg tot een keuze gedwongen worden. Sommige mensen zijn daar wel aan toe en kunnen die keuze weloverwogen maken, maar veel anderen kunnen dat gewoon niet. Dat is niet (alleen) omdat ze er te laat mee beginnen, maar omdat je gewoon nog niet zoveel ervaring hebt.

Ik hou niet van het leger of van de dienstplicht, maar een jaar of 2 er tussenuit en avontuur beleven zou heeeel goed zijn voor velen. (En dan niet thuiszitten, werken en geld verdienen, want dan is de overstap terug naar de studie erg groot. Maar op reis en wat levenservaring opdoen...)

En overhaaste keuzes... tsja. Over mijn eerste studie heb ik ruim anderhalf jaar nagedacht, en ook tijdens de opleiding nog een jaar getwijfeld. Over mijn huidige studie heb ik in goed 2 weken besloten.

In alle eerlijkheid, ik weet niet waarom het als zo'n probleem gezien wordt dat er veel afhakers zijn...?

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:40

toen ik mijn diploma bij het VMBO haalde was in net 16! ik wist absoluut zeker dat ik paardenhouderij ging doen.. 2 weken voor de laatste inschrijfdatums veranderde ik van gedachte.. ik ben maar helpende welzijn gaan doen...
Nu zit ik in het laatste jaar van HW en heb alleen maar problemen met school gehad.. Ik moet nu nog iets van 14 weken of zo maar ben totaal niet gemotiveerd meer! Dit heeft niet alleen met school te maken maar ook met mijn thuis situatie..

Ik kom uit een familie waar zowiezo een aantal kinderen depressies hebben opgelopen.. het zit ook gewoon echt in het bloed!
Ik ben nu 17 *bijna 18* en heb de opdracht van school gekregen aan mijzelf te werken.. ben bij maatschappelijk werk onder toetzicht.. maar dit alles heeft helaas geen goede invloed op mij gemaakt..
Ik ben dus zo ongemotiveerd als maar kan stage waar ik het altijd naarmijn zin heb wordt steeds minder mijn vorige stage is extreem fout gegaan en daardoor zou ik nu in een nieuwschooljaar NOg een stage van 30 weken moeten lopen.. Ik zie dat gewoon echt niet zitten.. Nu dus weer op zoek naar iets anders.. ik wete gewoon niet wat!

Ik ben dus een van de persoonen die er liever 1 jaar tussenuit zou gaan leren op een andere manier!


en ik wete dus nu nog niet wta ik wil!

Maatschappelijk werk heeft me een curusu aangeboden maar daar kan ik niet heen vanwege school *op een doordeweekse dag* en dan zit ik ook nog met het vervoer..

De motivatie verslechterd bij mij met de dag!
Ik sta nu over nog net voldoende voor terwijl ik ben begonnen met hele hoge cijfers!

Mijn examen was zo goed afgeron dat ik paardenhouderij op nivo 3 had mogen doen..
Had ik het achteraf maar gedaan