Informatie over het vak M&O.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Informatie over het vak M&O.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:58

Hallo. Ik zit in 3 Vwo en moet een profiel keuze maken. Ik ga waarschijnlijk E&M kiezen. Alleen het nadeel is er is ons nog niks verteld over het vak M&O en ik zou er graag wat meer over willen weten. Wat houdt het vak in? Is het pittig? etc.

Alvast bedankt,

Groetjes Maaike

Kimbers

Berichten: 5111
Geregistreerd: 04-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:00

Ik heb zelf geen m&o...dat kies ik volgend jaar in de 5e aangezien ik dan ng ga doen en m&o dan als bijvak heb. Maar wat ik er van heb gehoord is dat het niet zo zeer een moeilijk vak is maar het is gewoon erg veel. Zal wel ff vragen aan mensen op school wat het precies inhoudt.

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re: Informatie over het vak M&O.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:01

Natuurlijk moet je niet op de informatie van 1 persoon af gaan, maar ik heb het vak [zit nu in 4 HAVO] en het is VRESELIJK.

Het is moeilijk vind ik, terwijl ik wel goed ben ik EC1 en EC2. Ik sta er nu een 4,4 voor, maar van mijn hele klas staat iedereen onvoldoende. Echt waar.

Ik heb er zo'n spijt van. Ik had het gekozen omdat ik dacht dat ik er later wel wat aan zou hebben, maar mede dankzij M&O weet ik zeker dat ik later niets in de economie wil.

Kimbers

Berichten: 5111
Geregistreerd: 04-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:04

Bij m&o leer je managementproblemen binnen een organisatie aan te pakken en op te lossen, zoals een manager dat zou doen. Ook leer je (bedrijfs)economische vraagstukken te bekijken vanuit het standpunt van bijvoorbeeld het personeel, de vermogensverschaffers, omwonenden en andere belanghebbenden. M&o komt dus niet alleen van pas als je voor een economische vervolgstudie kiest. Bijna iedereen komt later wel in situaties terecht, waarin verwacht wordt dat je verstand hebt van dingen op het gebied van management en organisatie.

Volgens mensen van mijn school is het vak wel te doen. Als je je leerwerk een beetje bij houdt. Mara zoals ik al zei, het zit hem niet in de moeilijkheid maar in de hoeveelheid.
Hoop dat je hier wat aan hebt

En wat betreft die reactie hierboven op mijn school staat de klas die m&o heeft gemiddeld een 7.6

kan zijn dat het studies zijn:P dat weet ik verder niet

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:30

Ik heb ook m&o en vind het niet echt een supermoeilijk vak. Je moet het wel bijhouden en het wel goed leren denk ik anders kom je wel in de problemen

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:31

mistery schreef:
Bij m&o leer je managementproblemen binnen een organisatie aan te pakken en op te lossen, zoals een manager dat zou doen. Ook leer je (bedrijfs)economische vraagstukken te bekijken vanuit het standpunt van bijvoorbeeld het personeel, de vermogensverschaffers, omwonenden en andere belanghebbenden. M&o komt dus niet alleen van pas als je voor een economische vervolgstudie kiest. Bijna iedereen komt later wel in situaties terecht, waarin verwacht wordt dat je verstand hebt van dingen op het gebied van management en organisatie.

Volgens mensen van mijn school is het vak wel te doen. Als je je leerwerk een beetje bij houdt. Mara zoals ik al zei, het zit hem niet in de moeilijkheid maar in de hoeveelheid.
Hoop dat je hier wat aan hebt

En wat betreft die reactie hierboven op mijn school staat de klas die m&o heeft gemiddeld een 7.6

kan zijn dat het studies zijn:P dat weet ik verder niet


Wij krijgen alleen maar stomme theoriesommen, niets geen probleemoplossingen en aanpak. We worden het hele jaar al doodgegooit met alleen maar balansen, rente over rente en variaties daarop.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:17

Ik hoor van m'n vriendinnen dat het echt heel moeilijk is.
Verder ben ik blij dat ik het niet gekozen heb.
Volgens hun zijn de leraren ook stom.

Dusja, ik ben tevreden met mijn keuze voor biologie.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:05

Ik heb M&O en dit is zó simpel.
Ik volg het nu ruim 1,5 jaar, heb nog geen som huiswerk gemaakt, lees voor mijn toetsen het hoofdstuk een keer door en weer een 7 of een 8 binnengehaald.

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Informatie over het vak M&O.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 18:25

Oke bedankt!!
Dus het is meer een leervak?

Nog meer reacties?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:57

Ik moet juist alleen maar formules toepassen en dan 4 meerkeuze vragen met 8 stellingen waarvan je moet zeggen: juist of onjuist.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:50

M&O is meer bedrijfseconomie, ik zelf zie het meer als een aanvulling bij wat je in de normale economie leert en daarbij gericht op een bedrijf.
ik vind het een behoorlijk makkelijk vak, we hebben 5 hoofdstukken voor het examen(HAVO)
Hst. 1 - interne organisatie en personeelsbeleid, dit was een beetje een inleidend hoofdstuk over hoe een organasatie in elkaar zit(doelen, strategieen e.d.) gevolgd door een stukje personeelsbeleid(CAO's , contracten, functioneringsgesprek e.d.)
hst. 2 - financiering van activiteiten, dit ging over rechtspersonen(vof, bv, nv, e.d.) en hoe bedrijven aan hun geld komen, ook met rente enzo.
hst. 3 - Marketing(de communicatie tussen aanbieders en vragers), marketingdoelstellingen, de marketingmix(de 4 P's), marktonderzoek.
hst. 4 & 5 - deze gaan over het financieel beleid en financiele verslaggeving, dit zijn dus de moeilijkere hoofdstukken, hierin komen het allerlei berekingen van wist, kosten e.d. aan bod maar ook balansen en begrotingen maken op verschillende manieren, dit is best lastig maar als je er genoeg tijd en besteed wel goed te doen.

ik hoop dat je nu een beetje een beeld heb van wat je leert.

LilPetat

Berichten: 153
Geregistreerd: 23-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:14

Ik heb zelf geen M&O maar bij ons in de klas zeggen ze wel dat het heel erg veel is, vooral de PO's die je krijgt. Zit nu trouwens in 6VWO, er staan geloof ik best wel wat mensen onvoldoende voor dat vak.. Maar als je goed bent in ec1 en ec2 dan zal het vast wel lukken..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:29

MRmichiel; Zo weinig hoofdstukken!
Ik zit nu in 5VWO en we zijn nu met hoofdstuk 13-14 bezig...
De eerste 12 hoofdstukken over commerciële ondernemingen.
Nu nog een stuk of 8 hoofdstukken over niet-commerciële ondernemingen.
PO's hebben wij er pas 1 van gehad en die was met 5 uurtjes helemaal klaar.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:03

jah sorry ik heb het verkeerde woord gebruikt, het moest 5 onderdelen zijn, 23 hoofdstukken in totaal. onze PO zijn we nu mee bezig, deze is extreem leuk, nl http://www.bizzkidz.nl/ .

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:51

Wij hebben een PO, die de leraar zelf bedacht heeft. Hij staat niet op internet.
Maar het kwam erop neer dat er een beginbalans, liquiditeitsbegroting, resultatenbegroting en een eindbalans gemaakt moeten worden voor een handelsonderneming en een vereniging.

MarrieLeen

Berichten: 11402
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:53

Heb het ook gekozen, zit nu in V4, maar ga het gelijk weer laten vallen.
Vind het echt 3x niks. Het heeft niks met management te maken, alleen maar bedrijfseconomie:
balansen, grote rekensommen etc. Maar het is net wat je wilt, als je dat later wilt gaan doen,
heb je er wel wat aan natuurlijk, maar voor alleen manager oid heb je er niks aan in mijn opzicht.

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Informatie over het vak M&O.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:09

Okee bedankt!!
Meer informatie mag altijd.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:54

Ik heb dit vak op de havo gedaan, vond het best makkelijk. Terwijl ik economie in de 2e klas helemaal niet goed kon. Heb M&O naast profiel NG gevolgd. Stond een 6,9 op mijn eindlijst geloof ik.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:00

Ik ben redelijk slecht in economie maar sta voor M&O een 8.4... Vind het dan ook een eitje, en erg afwisselend. Soms vrij veel sommen, afgewisseld met lappen tekst, erg veel met balansen, maar erg duidelijk uitgewerkt en nu kàn ik het tenminste ook. Erg handig als je later een egien bedrijfje hebt oid. We leren ook marketting strategien en enkele manager dingen. Echt een nuttig vak.

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Informatie over het vak M&O.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:01

Oke het is wat duidelijk geworden voor mij, bedankt!

Meer reacties zijn altijd welkom

Spoec
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Thuis :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:30

Ik volg nu ook M&O en heb als profiel N&G ..
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet moeilijk vindt (ff afkloppen)
Ik houd mn huiswerk bij, lees het hoofdstuk een keer over en heb een 7 ..

Tuurlijk zijn er bij ons ook uitzonderingen die een 2 halen ..
Maar er zijn er bij ons ook die een 9,8 halen ..
Dus verschil moet er zijn

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:36

heb m&o net laten vallen aangezien het moeilijk is niet wat ik verwachtte, je leert niet echt organiseren je moet zeer veel berekeningen maken! dus als je goed bent in wiskunde en met cijfers werken is dit wel een vak voor je