zit zo te twijfelen...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

zit zo te twijfelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 16:29

ik zit nu in 3 atheneum maar zit te twijfelen om volgend jaar naar 4 havo te gaan.
redenen om naar havo te gaan:
*ik wil zowiezo niet naar een universiteit maar wel een hbo-opleiding (dus heb daar geen vwo voor nodig...)
*havo is een jaar korter (niet echt van belang... maar als ik hetzelfde kan als met vwo...)
*de havo stof is veel makkelijker, niet dat ik moeite heb met vwo maar merk nu wel dat de derde al meer om echt inzicht gaat vragen en ze zeggen dat de vierde nog moeilijker wordt.
reden om op vwo te blijven:
*met vwo kan je wel meer... (weet eigenlijk niet of dat ook echt zo is op hbo gebied )

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:32

Tja - je denkt nu dat je geen universitaire opleiding wil gaan doen. Maar je hebt nog een paar jaar de tijd om daarover van gedachte te veranderen, en dan is VWO erbij wel ineens weer twee jaar.

Als je het kan, waarom zou je dan niet gewoon op het VWO blijven? Overstappen naar HAVO kan altijd nog...

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 16:35

Prrrr schreef:
Tja - je denkt nu dat je geen universitaire opleiding wil gaan doen. Maar je hebt nog een paar jaar de tijd om daarover van gedachte te veranderen, en dan is VWO erbij wel ineens weer twee jaar.

Als je het kan, waarom zou je dan niet gewoon op het VWO blijven? Overstappen naar HAVO kan altijd nog...


maar ik kreeg van andere mensen te horen dat je alleen van 3 vwo naar 4 havo kan overstappen.. en als je van 4 vwo naar havo wil moet je blijven zitten.
ik weet niet of dit op alle scholen is of alleen op onze school...

Vanillala

Berichten: 390
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:43

Ik heb die keuze moeten maken toen we moesten kiezen op Havo of VWO. Ik heb toen havo gekozen, want ik dacht dat ik DE perfecte opleiding had gevonden op HBO niveau. Bovendien had ik ook geen zin om nog een jaar langer op school te moeten zitten.

Nu heb ik er wel een beetje spijt van omdat ik best vwo had gekund. Die opleiding leek me twee jaar later ook niks meer en nu moet ik tussen allemaal HBO opleidingen kiezen die ik niks vind.

Dus als je het kunt, zou ik zeker doorgaan met vwo.

Dat pakken ze je niet meer af namelijk, en als die ene HBO opleiding niks blijk, of HBO in het algemeen, dan kan je altijd nog naar het WO.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:18

Als je het kunt zou ik doorgaan. Ten eerste al om de reden die Vanillala noemt. Ik ben zelf overgestapt van VWO-HBO en dat is toch wel een stuk gemakkelijker dan Havo-HBO. Bovendien ben ik nu snelstudeerder, waardoor ik deze opleiding in 3-3,5 jaar af kan ronden.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:21

loesjuhh schreef:
maar ik kreeg van andere mensen te horen dat je alleen van 3 vwo naar 4 havo kan overstappen.. en als je van 4 vwo naar havo wil moet je blijven zitten.
ik weet niet of dit op alle scholen is of alleen op onze school...


Ik ben na 5vwo nog naar 5havo gegaan. Dus het is wel mogelijk. Als je het vwo aankan zou ik zeker vwo gaan doen . Het staat goed op je cv, en wie weet verander je nog van gedachten over de universiteit.

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:06

verootjoo schreef:
loesjuhh schreef:
maar ik kreeg van andere mensen te horen dat je alleen van 3 vwo naar 4 havo kan overstappen.. en als je van 4 vwo naar havo wil moet je blijven zitten.
ik weet niet of dit op alle scholen is of alleen op onze school...


Ik ben na 5vwo nog naar 5havo gegaan. Dus het is wel mogelijk. Als je het vwo aankan zou ik zeker vwo gaan doen . Het staat goed op je cv, en wie weet verander je nog van gedachten over de universiteit.


dus je bleef zitten ?

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:27

ja ik bleef zitten. Maar of ik nu van dat ene jaartje extra slechter ben geworden?? Kom op, wat is nu 1 jaartje extra naar school? Ik zou het proberen. Je moet laten zien wat je kunt.

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:34

verootjoo schreef:
ja ik bleef zitten. Maar of ik nu van dat ene jaartje extra slechter ben geworden?? Kom op, wat is nu 1 jaartje extra naar school? Ik zou het proberen. Je moet laten zien wat je kunt.


ja oke dat is wel waar....
oh nou twijfel ik nog erger
dacht dat ik eerst bijna zeker naar havo zou gaan alleen nou wil ik aan de andere kant weer liever op vwo blijven, maar ik ben zo bang dat 4vwo zo moeilijk word

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:02

Of het moeilijk wordt weet je alleen maar door het te proberen . Wie niet waagt wie niet wint. Als het niet lukt ga je na 4vwo toch naar 4havo?

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:08

als je je propedeuse hbo hebt, kunje ook naar de universiteit. weet niet of dit voor alle studies geld, maar dacht wel voor studies die aansluiten. maar ja, dan maakt dat ene jaar vwo niet veel uit...
zelf zit ik nu op t hbo en heb hiervoor vwo gedaan, zit bijna met 2 vingers in mn neus hihi. ga hierna alsnog naar de uni

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:26

Pytje schreef:
als je je propedeuse hbo hebt, kunje ook naar de universiteit. weet niet of dit voor alle studies geld, maar dacht wel voor studies die aansluiten. maar ja, dan maakt dat ene jaar vwo niet veel uit...
zelf zit ik nu op t hbo en heb hiervoor vwo gedaan, zit bijna met 2 vingers in mn neus hihi. ga hierna alsnog naar de uni

Dat geld lang niet voor alle studies, zeker niet voor betastudies.
Bovendien is het VWO een betere voorbereiding op het WO dan een propedeuse HBO.

Ik zou zeker doorgaan met het VWO, zeker als je het wel aankan.
Toen ik in 3 VWO zat wist ik zeker dat ik naar het HBO wilde. Sterker nog zelfs toen ik geslaagd was voor het VWO wou ik perse naar het HBO. Ik heb toen een jaar een break genomen en ben toch WO gaan doen. Ik weet zeker dat ik daar veel beter op mijn plek ben.
Je kan altijd nog na je VWO naar het HBO gaan, maar je kunt niet zomaar na de HAVO naar het WO gaan.
Voor dat ene jaartje zou ik het niet doen.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:54

loesjuhh schreef:
maar ik kreeg van andere mensen te horen dat je alleen van 3 vwo naar 4 havo kan overstappen.. en als je van 4 vwo naar havo wil moet je blijven zitten.
ik weet niet of dit op alle scholen is of alleen op onze school...


Bij ons is dit ook zo Ik zou als ik jou was gewoon vwo blijven doen. Voor hetzelfde geldt verander je van gedachten en wil je wel een universitaire opleiding gaan doen...
Mijn zus heeft ook vwo gedaan, ze zou eerst een hbo opleiding gaan doen, maar is uiteindelijk toch een universitaire opleiding geworden. Ze riep altijd dat ze geen geneeskunde wou studeren, en juist dat doet ze Ze zit nu al in het 4e jaar...

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:31

verootjoo schreef:
Of het moeilijk wordt weet je alleen maar door het te proberen . Wie niet waagt wie niet wint. Als het niet lukt ga je na 4vwo toch naar 4havo?

Inderdaad.

Ik was ook altijd een Havo/Vwo mens. Ze zeiden dat Vwo mogelijk was, maar misschien ook niet. Havo was in ieder geval makkelijk haalbaar.
Ik zit nu in 4 Vwo en het gaat dus niet goed. Ik heb niet het gevoel dat ik het bij kan benen.

Mocht ik het aan het einde van het jaar niet redden, jammer. Niet geschoten is altijd mis. Je doet er dan wel een jaartje langer over, maar ach. Dat is de grootste ramp nou ook niet.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:34

Ik zou vwo gaan doen, waarom?

Omdat ik ook in 3 atheneum zat en ik heb het jaar een beetje 'weggegooid' omdat ik toch een HBO opleiding wilde doen (hotelschool), dus dat zou ik makkelijk met havo halen
Ik ben toen over gegaan naar 4 havo en in het begin van 5havo wilde ik geen hotelschool meer, ik wilde rechten studeren, maar geen HBO-opleiding, maar aan de universiteit. Het kan dus altijd veranderen. Ik ga nu overigens wel 2 jaar vwo nog doen.
En als je je vwo diploma hebt kan je die HBO-opleiding in 3 jaar doen geloof ik i.p.v. 4 jaar.

Succes nog met je keuze

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 17:21

nou jullie zijn me aan het overtuigen hoor

narrator

Berichten: 1878
Geregistreerd: 01-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:49

Alles nemen wat te krijgen valt!

Ik zit nu 3 havo/vwo. Moet kiezen tussen 1 van de 2 volgend jaar. Maar ik kan gewoon geen vwo. Ofja, ik doe er veels te weinig voor.
Daarom ga ik havo doen.
Ik denk nu ook om fysio te studeren. Eerst mensen en daarna over op dieren en dan wil ik verder studeren tot osteopaat.
Ik studeer alleen maar in iets wat ik Echt leuk vind (dat kun je wel aan mijn rapportcijfers zien).
En alle andere vakken laat ik echt allemaal zinken, maar het is zo moeilijk om wat te doen terwijl je half jaar haast niets hebt gedaan. Zo zou het ook bij jou kunnen gaan gebeuren. Dan ga je naar havo, dat is makkelijk voor je. En dan Hbo terwijl dat misschien heel erg kan tegen vallen.

Succes

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:51

ik zou ook op het VWO blijven als ik jou was... Ik hoor ook om mij heen dat de aansluiting Havo op HBO niet zo heel goed is. Ik denk dat je het op het HBO een stuk gemakkelijker hebt als je eerst VWO hebt gedaan...
Bovendien zal een latere werkgever je zeker op waarde weten te schatten als je een VWO diploma hebt...

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 17:21

Rhiannon schreef:
ik zou ook op het VWO blijven als ik jou was... Ik hoor ook om mij heen dat de aansluiting Havo op HBO niet zo heel goed is. Ik denk dat je het op het HBO een stuk gemakkelijker hebt als je eerst VWO hebt gedaan...
Bovendien zal een latere werkgever je zeker op waarde weten te schatten als je een VWO diploma hebt...


oh dat van die betere aansluiting had ik nog niet van gehoord...
maar ik ga er eerst anders met mijn leraren over praten, wat die het beste voor mij vinden.

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: zit zo te twijfelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:27

Als je VWO kan, gewoon doen.
Mijn zus heeft er, achteraf gezien, spijt van dat ze naar de HAVO is overgestapt, want VWO had ze makkelijk kunnen halen.
Je weet niet wat je over drie jaar doet, dan is het beste om alle keuzes open te laten.

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:10

oke ik ga nu proberen op vwo te blijven, maar als de leraren eind van het jaar vinden dat ik beter naar havo moet gaan (ivm inzicht...) dan doe ik dat
jullie horen nog hoe het afloopt want heb binnenkort gesprek met de decaan...

xxsweet

Berichten: 3657
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:15

kHeb niet het hele topic gelezen,
maar je kunt atheneum 4 eerst ook nog even aankijken.. En er goed over nadenken..
Als het niet wil kun je vast nog wel overstappen naar Havo 4..
Ik heb kort geleden ook zi'n crisis gehad maar dan iets anders..
Ik moet na dit jaar kiezen om of voor dierenartsassistente te gan leren of diermanegemant doen.. Beide zag ik niet zo zitten en ik was van plan om van school af te gaan.. Maar wat moest ik dan .. Ik wist anders niks meer.. Daarom heb ik maar besloten om management te gaan doen omdat dat een hele brede opleiding is zodat ik altijd nog kan kiezen.. En heel veel mensen waar ik nu mee spreek zeggen dat ik gewoon zoveel mogelijk moet pakken als maar kan.. Daar heb je later alleen maar profijt van.. Veel mensen die ik ken hebben het eigenlijk allemaal laten liggen (net als wat ik wou doen) En die hebben daar echt veel spijt van gehad..
Dus ik zou zeggen: Probeer het gewoon!
Je weet maar nooit Misschien valt het wel heel erg mee en kom je ineens een leuke studie tegen die je met je VWO/Atheneum diploma kan doen en je zou bijv. net je Havo-diploma hebben gehaald.. Dan baal je flink hoor
Suc6 !

Dora88

Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:28

Ik ben ook in de 2e naar 't VWO gestuurd. Leraren hadden blijkbaar te veel vertrouwen in me. En ik heb 't volgehouden, zonder te blijven zitten. Maar ik ga het, ondanks met veel doorzettingsvermogen, wel halen (wel met 6-en enzo, maar in ieder geval, dat diploma heb ik, hoop ik...)..
Nu zit ik inderdaad te twijfelen tussen HBO en universiteit. Universiteit lijkt me nét iets té theoretisch.
Als ik jou was, zou ik gewoon VWO gaan proberen. Als het niet lukt, kun je altijd nog terug. En wat maakt het nou uit, een jaartje op 'n mensenleven?
En dat ene jaartje extra wat je op VWO dan hebt gedaan, en je zit dan op het HBO, daar heb je lijkt me wél voordeel van.
Dus succes

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:36

bedankt mensen jullie hebben me overtuigd ik ga het proberen

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:46

peelemeisje schreef:
Maar ik ga het, ondanks met veel doorzettingsvermogen, wel halen (wel met 6-en enzo, maar in ieder geval, dat diploma heb ik, hoop ik...)..
Nu zit ik inderdaad te twijfelen tussen HBO en universiteit. Universiteit lijkt me nét iets té theoretisch.

Ik heb een jaartje pauze gehouden na mijn VWO ( was ook met 6en en een 4 geslaagd) en wilde in eerste instantie naar het HBO. In dat jaartje begon ik de theorie heel erg te missen en heb ik toch voor een universiteit gekozen en dit bevalt me zeer goed ( haal nu opeens allemaal achten).
Een vriendin van mij is HBO gaan doen, zij vind het erg simpel en hoeft niets te doen om een acht te halen, toch is zij blij met haar keuze, want het praktische gedeelte bevalt goed.
Dus denk goed na wat je precies wilt, het is natuurlijk ook studie-afhankelijk hoeveel praktijk je krijgt.

Loesjuhh, super dat je het gaat proberen!