Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:09

Ik zit nu in de 4e en ik heb nu opgegegeven dat ik C&M met economie ga doen. Maar eigenlijk heb ik nogal een hekel aan economie, en ik denk ook niet dat ik later de economie kant op wil.. Dus ik zit erover te denken om met economie te stoppen en in plaats daarvan scheikunde te doen. Maar ik ben eigenlijk best wel slecht in de exacte vakken, dus ik vroeg me af of scheikunde dan een beetje te doen is... Is het erg veel berekenen en kan je het ook zonder natuurkunde en wiskunde B enzo?
Oja ik doe trouwens VWO..

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:57

Inprincipe is het wel te doen, iemand van Maatschappij heeft bij ons ook Scheikunde gekozen en staat een 7.

Zelf doe ik Natuur en vind ik het erg moeilijk. Sta 5 / 6 ong.

Het ligt er maar net aan of het je ligt of niet.

[Edit: Zit zelf ook in 4VWO ]

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:59

Bij ons op school schijnt het in het vierde jaar heel goed te doen te zijn, maar dat zeggen dan kinderen die scheikunde sowieso 'makkelijk' vinden. In de 5de(VWO) schijnt het behoorlijk pittig te zijn met veel berekenen etc. Iets wat mij ernaar maakt
dat ik ook behoorlijk begin te twijfelen

Anoniem

Re: Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:04

Ik zit zelf in Havo 4, en heb profiel NG gekozen. En dan economie in het vrije deel, omdat je daar veel kanten mee op kunt (al ben ik ook niet de beste in eco ). Ik ben wel redelijk goed in exacte vakken (althans, ik KAN het wel). Natuurkunde vind ik helaas erg lastig, maar dat ligt deels aan de leraar. Scheikunde is ook lastig, maar minder dan Natuurkunde. Daar komt bij dat ik een leraar heb, die het goed kan uitleggen. Maar of het een goed idee is om scheikunde te kiezen als je er niks van snapt... Ik weet het niet...
Persoonlijk zou ik in jouw geval toch voor economie kiezen, maar wat je doet ligt natuurlijk aan jezelf . Scheikunde is echt niet gemakkelijk als je er geen bal van snapt

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 16:42

Scheikunde stond ik vorig jaar een 7/8 voor, dus toen snapte ik het wel.Maar het was niet zo veel berekenen.
Ik hoor wel van anderen dat scheikunde nu niet moeilijk is .. Maar als het later wel veel berekenen is
Maarja aan de nadere kant, economie wordt later ook steeds meer berekenen. Dat ziet er ook aardig ingewikkeld uit vind ik

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:40

Bij ons is zowel economie als scheikunde niet makkelijk.

Ik heb ook de exacte vakken al ben ik daar niet echt goed in. Ik sta ook een onvoldoende voor scheikunde. Hoofdstuk 1 was wel een makkie, maar daar na.... Molrekenen, hou op. Als je het echt heel goed snapt, dan haal je ook wel een hoog cijfer.

Economie (al heb ik dat gelukkig niet) is heel veel en dus heel veel werk. Ook schijnen de toetsen niet al te makkelijk te zijn.

Scheikunde is ook niet helemaal mijn ding.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:47

Scheikunde is dit jaar vrij pittig (5VWO) maar als je goed je best doet moet het te doen zijn.
Ik heb de vorige hoofdstukken echt niets gedaan in de les, het laatste proefwerk had ik dan nog net wel het hoofdstuk helemaal gemaakt. Toen had ik nog een voldoende (5.8).
Het gemiddelde van de klassen SK1 is niet hoog, het is dus behoorlijk pittig. Maar Scheikunde kan je echt leren, en is niet zoals bijv natuurkunde snappen en begrijpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:12

Ik denk dat je beter je decaan eens kan aanspreken over de mogelijkheden.

Verder, economie is ook niet mijn beste vak of grootste interesse, maar ik ben wel blij dat ik het destijds erbij heb gedaan (N&G met Ec1) omdat het een mooie basis is, ook voor je algemene kennis. Voor wat betreft Scheikunde vraag ik me af of jij daar nut aan gaat hebben als je verder wel het bij C&M houdt

Heb je al enig idee welke richting je later uitwilt met je vervolgstudie na de middelbare of nog niet?

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:12

Ik vond dat scheikunde eerst altijd leuk en makkelijk leek tot ik in 4 mavo en 4/5 havo zat. Dan moet je veel berekenen. Molecules en formules maken dat vond ik leuk en een eitje.

Ik zelf ben niet goed in exact maar heb scheikunde uiteindelijk wel gehaald, zo ook wiskunde A en uiteindelijk wiskunde B ook. Economie 1 is makkelijk en economie 2 vond ik ook moeilijk EN saaiiii.

Dus het kan wel. Natuurkunde hoef je bij mij niet aan te komen en wiskunde B nu ook niet meer...ik weet er niks meer van hahaha.

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:11

Als ik jou was zou ik eerder biologie erbij kiezen ofzo, daar heb je meer aan lijkt me. Economie nog beter, maar dat wil je laten vallen. Maar als je scheikunde leuk vind, tja. Als je het bijhoudt, is het echt goed te doen. Als je niets doet, is het heeel erg moeilijk! Ik had voor m'n toetsen altijd onvoldoendes want ik hield het niet bij, examen had ik een dikke 7, examen gemaakt met buikgriep Als ik het kan, kan jij het ook! De vraag is alleen; wat heb je eraan?

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:15

Ja biologie is indd ook heel leuk. Maar of je daar iets aan hebt?? Ik zelf ben nergens echt goed in uitgezonderd van biologie omdat ik dat altijd leuk gevonden heb!

Mijn vakkenpakket oude stijl was:

- Nederlands
- Engels
- Biologie
- Scheikunde
- Wiskunde A
- Wiskunde B
- Economie 1
- Economie 2

Kaia
Berichten: 307
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:09

Ik vind het eigenlijk niet zo'n hele geslaagde combi!

Waarom wil je scheikunde erbij doen? Veel kan je er uiteindelijk niet meedoen. Scheikunde heb je vaak nodig bij beroepen die je kan kiezen als je N&G of N&T wilt doen. Bij C&M zou ik inderdaad dan eerder aan biologie denken, dat past er stukken beter bij.

Ik heb zelf mijn natuurkunde/biologie en wiskunde B zekers nodig gehad bij scheikunde. Juist door alle berekenigen, waar je echt niet onderuit kan! 50% van het examen was bij ons rekenwerk. Enige natuurkundige, biologische en wiskundige kennis was hierbij errug handig

Ik zou het inderdaad even met je decaan bespreken! Daar zijn ze immers voor!

Veel succes met je keuze

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:03

Nou ja als het is om een ander vak weg te laten vallen waar ze slecht in is is het niet zo'n raar idee. Oke je hebt er niks aan maar je slaagt wel!

En inderdaad scheikunde is veel rekenen en vanaf dat moment vond ik het niet meer leuk en makkelijk.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:29

Biologie wilde ik liever keizen vorig jaar dan economie, maar dat werd afgeraden zonder natuurkunde en wiskunde B... Bovendien hebben ze met biologie al zoveel gedaan dat het eigenlijk niet meer in te halen is.
Dan heb ik nog keuze uit duits 2 (heb je niks aan en ik vind Duits een rottaal), natuurkunde (veel te moeilijk), Grieks (vond ik vreselijk ) en Wiskunde Extra Dus dan leek scheikunde me nog het leukst/makkelijkst. Maar veel heb je er niet aan nee, met C &M profiel.
Ik heb totaal geen idee wat ik hierna wil, dus dat maakt het er ook niet makkelijker op.
ik heb vandaag even in een scheikunde boek gekeken, en de eerste 3 hoofdstukken is allemaal leren, maar daarna komen 3 hoofdstukken rekenen....

Dus ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik blijf waarschijnlijk toch bij economie (1)

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:31

Ik vind biologie juist een losstaand vak, daarvoor heb je niks nodig als steun........dus beetje raar dat ze jou dat afgeraden hebben.

Biologie is geen rekenen, gewoon leren en bijhouden...en ik vond het wel interessant niet elk onderwerp natuurlijk maar toch. Dus ook veel makkelijker dan scheikunde echt waar!!
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 01-03-06 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:32

Het kan zeker ook zonder de andere vakken, maar het is wel erg veel rekenen ook....

Ik zelf vind scheikunde heel erg moeilijk, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders (en ik doe 5vwo nu)

Biologie vind ik veel leuker, en makkelijker. Je hebt de nadere vakken daar minder bij nodig!!

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re: Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:37

Ik ben ook heel slecht in natuurkunde en wiskunde (terwijl ik toch het NG profiel doe, voor biologie, want dat konden wij niet bij een M profiel kiezen...), maar scheikunde lukt op zich wel.
Er zijn enkele hoofdstukken met wat rekensommetjes (mol bereken is het rotste hoofdstuk...), maar die zijn met veel oefenen wel te doen. En hetzelfde komt steeds weer terug..
Voor de rest is het vooral leren, maar biologie helpt daar wel bij denk ik..
Scheikunde in de 4e en 5e vond ik moeilijker dan nu in de 6e

Biologie vind ik echt tegenvallen dit jaar! In de 1e en 2e vond ik het altijd leuk, en best makkelijk, maar nu vind ik die onderwerpen zo saai! Haal dan ook niet echt meer goede cijfers daarvoor..

Met jou profiel heb je idd meer aan economie, maar je moet het wel leuk vinden..

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:38

En kunnen natuurlijk, ik zakte door economie 2 met een 3 voor het examen....

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:44

Ik hoor juist van iedereen dat scheikunde heel makkelijk is en biologie moeilijk... Maar biologie is ook niet echt een optie meer omdat ik gewoon al te veel gemist heb.
En economie (1) is dat veel berekenen later? Want als dat ook heel veel berekenen is kan ik net zo goed scheikunde doen..

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:45

Nee economie 1 vind ik juist simpel. Is gewoon beetje logisch nadenken dat moet iedereen kunnen.

Ook veel makkelijker dan scheikunde, misschien dan nog wel makkelijker als biologie!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:14

Economie 1 vond ik stukken simpeler dan scheikunde. Bovendien is eco ook veel oefenen en lezen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:18

Economie 1 is idd veel makkeler dan Scheikunde..! Beetje begrippen stampen en die berekeningen stellen echt helemaal niets voor
Maar biologie is idd erg leuk en een stuk makkelijker dan Schekunde, en vind juist scheikunde minder bij t profiel passen dan bio !

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Scheikunde als je niet goed bent in exacte vakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:13

Oke, ik blijf denk ik dan toch maar bij economie 1..