opleiding diergeneeskunde , welke hbo opleiding propedeuse?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miesss

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-02-05

opleiding diergeneeskunde , welke hbo opleiding propedeuse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:03

ik wil heel graag diergeneeskunde gaan doen , maar heb alleen mijn havo diploma natuur en gezondheid. Nou wil ik een hbo opleiding gaan doen en dan proberen door te stromen, maar welke hbo opleiding is daarvoor geschikt ?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:24

Volgens mij is het niet mogelijk om via een HBO-propedeuse naar Diergeneeskunde door te gaan. Daar moet je echt via VWO heen.
Dan zal je dus je VWO moeten gaan halen.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Re: opleiding diergeneeskunde , welke hbo opleiding propedeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:41

Een collega van mij doet deze opleiding gewoon op HBO-niveau.
Ik zal eens vragen hoe zij dat precies gedaan heeft.
Door deze studie op HBO is ze geloof ik niet tot alles bevoegd, meer als assistent, maar ook weer niet helemaal *vaag dus *
Ik zal het voor de zekerheid nog even navragen bij d'r!

Misschien kun je deze opleiding volgen, propedeuse halen en dan doorstromen naar WO Geneeskunde.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: opleiding diergeneeskunde , welke hbo opleiding propedeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:23

volgensmij kan dat inderdaad niet via een HBO, omdat je bepaalde vwo vakken gehad moet hebben? daarnaast is het moeilijk om ingeloot te worden met een HBO propedeuse (bij gewoon geneeskunde wel in ieder geval)

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:21

Je kan niet met een HBO-propedeuse meedoen aan de loting, tenzij je er nog een aantal deelcertificaten bijhaald (natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie). Er is trouwens geen opleiding hiervoor op HBO-niveau, misschien wel voor dierenarts assistent, maar je kunt nooit dierenarts worden zonder de WO-opleiding diergeneeskunde.

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:22

Lieke schreef:
Je kan niet met een HBO-propedeuse meedoen aan de loting, tenzij je er nog een aantal deelcertificaten bijhaald (natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie). Er is trouwens geen opleiding hiervoor op HBO-niveau, misschien wel voor dierenarts assistent, maar je kunt nooit dierenarts worden zonder de WO-opleiding diergeneeskunde.


Dierenarts-assistent is MBO niveau.

Er is wel een HBO opleiding Dier & Gezondheid, op www.groenhorstbarneveld.nl zal daar wel wat over te vinden zijn.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:12

Zoals al gezegd kan je nooit met alleen een hbo-p instromen. Je moet op vwo niveau wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie hebben afgerond. Dus bijna een heel vwo diploma of anders met deelcertificaten.

Bedenk dat je in de laagste lotingscategorie komt. Er zijn immers nog honderden mensen die wel een volledig vwo diploma hebben.

Om dierenarts te worden moet je door de loting. Je wordt dan ingedeeld in een bepaalde categorie aan de hand van je cijfer. Mensen met een 8 komen altijd binnen. De rest van de plaatsen verdelen ze naar categorie. Hoe hoger die is hoe meer plaatsen. Zo waren er vorig jaar maar 15 plaatsen voor mensen met een 6 gemiddeld.

Bedenk je nog eens goed. DA opleiding is heel zwaar van hoog niveau. Totaal niet te vergelijken met hbo dieren.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:11

flowerxxx schreef:
Zoals al gezegd kan je nooit met alleen een hbo-p instromen. Je moet op vwo niveau wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie hebben afgerond. Dus bijna een heel vwo diploma of anders met deelcertificaten.

Bedenk dat je in de laagste lotingscategorie komt. Er zijn immers nog honderden mensen die wel een volledig vwo diploma hebben.


Je komt niet automatisch in de laagste lotingscategorie terecht (E: lager dan een 6.5). Eerst was het zo dat je met een propedeuse in C terecht kwam (7 tot 7.5), maar dat is nu afgeschaft (alleen als je al eerder heb meegeloot kan dat nog). (hier staat daar informatie over: http://www.ib-groep.nl/Images/Meeloten_tcm7-2032.pdf) De cijfers van je deelcertificaten tellen ook niet mee. Je deelcertificaten kan je bijvoorbeeld bij het James Boswell instituut halen (www.jbi.uu.nl/index.php)
Ik geloof dat je categorie gewoon wordt bepaald door je cijfers van je eindexamen havo

Citaat:

Vraag: Hoe zit het met toelating op grond van een HBO-propedeuse?
Antwoord: Het getuigschrift van een erkende HBO-propedeuse geeft, net als een VWO-diploma, toelating tot een universitaire studie. Voor een HBO-(propedeuse)diploma gelden voor toelating tot de loting voor de studie diergeneeskunde dezelfde eisen als bij het VWO-diploma met het profiel natuur en gezondheid: de vakken natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1,2 en wiskunde b1 moeten worden aangevuld en aantoonbaar (certificaat) zijn afgelegd op VWO eindexamenniveau.


Annelous
Berichten: 685
Geregistreerd: 12-11-05
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:03

Ik ben ook bezig met mijn deelcertificaten, Biologie 1,2 , scheikunde 1, wiskunde B1, en natuurkunde 1, te halen, en vervolgens op het van Hall in leeuwarden mijn diermanagement propedeuse te gaan halen, hiermee wordt je ingeloot in lootcategorie C. Het is alleen de vraag of je in de volgende jaren nog in kan loten met de propedeuse, ik heb steeds contact met de IB-groep en universiteit in Utrecht, en die weten ook niet tot wanneer het nog kan.
Je moet zoiezo de profielvakken van N&G van het VWO halen.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:36

behalve dierenartsassistent kun je iig ook gewoon paraveterinair worden. Is wel anders dan dierenarts, maar je mag meer dan een assistente... Is ook een MBO. (denk dat elady deze opleiding bedoelde...)