Universiteit: Nijmegen of Enschede?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Universiteit: Nijmegen of Enschede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 02:08

Ik - als Belg zijnde - ben van plan om komend academiejaar met Erasmus op uitwisseling te gaan naar Nederland. Nu moet ik een universiteit opgeven die mijn voorkeur wegdraagt. Ik kan kiezen tussen Nijmegen, Enschede en Groningen. Groningen valt al weg, omdat ze hier niet echt mijn studierichting aanbieden (= communicatiewetenschap).

Zijn er hier studenten die aan de universiteit in Nijmegen of Enschede studeren? En die toevallig ook communicatiewetenschap studeren?

Wat zijn jullie ervaringen? Welke universiteit draagt jullie voorkeur?
Wat vinden jullie van deze steden an sich? Hebben deze wat te bieden?
Zijn er veel paardrijmogelijkheden ?


Barst maar los !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:03

Communicatiewetenschappen in Nijmegen is wel goed geloof ik, ken een paar mensen die daar naar tevredenheid gestudeerd hebben.

Enschede is meer een HBO studentenstad, toch andere sfeer.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:47

Wat een onzin Zep.

De universiteit in Enschede is inderdaad kleiner, maar de opleiding communicatiewetenschap is beter dan in Nijmegen.

Enschede vind ik zelf heel gezellig, weinig ballen, wel een overschot aan jongens vanwege de vele technische opleidingen. In nijmegen heb je juist weer veel meer meiden rondlopen, dat geeft toch een ander sfeertje.

biep

Berichten: 488
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Amsterdam & Hilversum

Re: Universiteit: Nijmegen of Enschede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:08

Ik zou (qua stad) zeker voor Nijmegen gaan.

Ik denk dat dat Enschedese boer'n toaltje je na een week al de keel uit hangt

Daarbij vind ik de sfeer in Nijmegen veel gezelliger, lekker veel studenten, veel gezellige kroegen etc, ook qua stad vind ik het wat 'warmer' dan Enschede.

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:12

jammer dat groningen uitvalt, daar was ik het liefste heen gegaan.

als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor enschede. zeker omdat daar de opleiding beter schijnt te zijn.

biep: bijna alle studenten in enschede komen van buitenaf... en in enschede kom je toch al bijna geen mensen tegen die plat praten. laat staan mensen die echt twents praten

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:18

Klopt... studenten hier komen echt uit alle windrichtingen.
Er wordt op de universiteit gewoon ABN gesproken hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:25

Ik studeer ook aan de universiteit in Enschede en het is zeker geen boerencultuurtje hier, laat staan een HBO stad!! Echt niet! Ik vind het een hele gezellige studentenstad met heel veel mogelijkheden om leuke dingen te doen (cultuur, sport etc). Zoals wendy ook al zegt, de studenten komen uit het hele land.. Jammer dat er zoveel vooroordelen zijn over Enschede, het is hier hartstikke leuk!

carootje90
Berichten: 198
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Enschede

Re: Universiteit: Nijmegen of Enschede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:36

ENSCHEDEEEE ..!! ..
Hihi sorry ..
Maar das omdat ik dr woon ..
Weet eigenlijk niet echt hoe t studeren hier is, maar t uitgaansleven is GRAN-DI-OOS ..
Ook belangrijk voor een student ..

carootje90
Berichten: 198
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Enschede

Re: Universiteit: Nijmegen of Enschede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:37

biep schreef:
Ik zou (qua stad) zeker voor Nijmegen gaan.

Ik denk dat dat Enschedese boer'n toaltje je na een week al de keel uit hangt

Daarbij vind ik de sfeer in Nijmegen veel gezelliger, lekker veel studenten, veel gezellige kroegen etc, ook qua stad vind ik het wat 'warmer' dan Enschede.


Twents is een super taaltje om te spreken ..!
Alleen beetje iritant als je naar een plaats gaat waar iedereen abn praat ..
Dan maken ze je vaak belachelijk, maar ik ben het absoluut niet met je eens dat Twents je uit de keel gaat hangen ..
Ons Twents verveelt nooit ..

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Universiteit: Nijmegen of Enschede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:43

biep schreef:
Ik zou (qua stad) zeker voor Nijmegen gaan.

Ik denk dat dat Enschedese boer'n toaltje je na een week al de keel uit hangt

Daarbij vind ik de sfeer in Nijmegen veel gezelliger, lekker veel studenten, veel gezellige kroegen etc, ook qua stad vind ik het wat 'warmer' dan Enschede.

haha nee hoor Enschede is veel leuker.. dat boer'n toaltje is gewoon veel leuker.. maar láng niet iedereen praat zo ik kan ook wel zeggen; ik denk dat je na 1 week die taal van die "Westerlingen" wel zat bent (ik tenminste )

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:45

Ehm, ik ben eigenlijk een zacht g veel sneller zat dat het boerentaaltje
Maar serieus, het Twents hoor je hier vooral in de wijk en in de stad, maar niet onder studenten.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:49

Over Enschede kan ik weinig zeggen, maar Nijmegen is een leuke stad. Het is een echte studentenstad, vrij alternatief, links, met een lichte afkeer wat betreft studentenverenigingen, veel buitenlandse studenten, gezellige sfeer, veel te doen.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:51

xjudithx schreef:
met een lichte afkeer wat betreft studentenverenigingen

Een paar vriendinnen van me studeren in Nijmegen, maar een lichte afkeer van studentenverenigingen is mij (en mijn vriendinnen) daar nog nooit opgevallen.
Sterker nog, ik denk dat er daar in verhouding meer lid zijn van een vereniging dan hier.

carootje90
Berichten: 198
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:54

Wendy schreef:
Ehm, ik ben eigenlijk een zacht g veel sneller zat dat het boerentaaltje
Maar serieus, het Twents hoor je hier vooral in de wijk en in de stad, maar niet onder studenten.


Het is net Zoals Wendy zegt, het echte Twents hoor je alleen bij Tukkers onder elkaar .. Zijn genoeg Twentenaren die ook abn praten hoor ..! Ik zou zeggen: Ontdek t zelf .. Heb trouwens wel een liedje op de computer in het dialect, als je die wilt moet je me even pb'en .. Kun je meteen wennen aan het dialect

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:54

Ik ken beide steden en ik zou absoluut voor Nijmegen gaan. De stad op zich is veel leuker en heeft veel meer mogelijkheden.
Wat betreft de taal.... ik denk dat dat bijna geen verschil maakt. Voor elke uni geldt dat de studenten overal vandaan komen. Daarnaast valt de zachte g in Nijmegen nog heel erg mee hoor...daarvoor moet je verder naar het zuiden Maar het platte twents zal je ook in Enschede niet horen (hoewel ik het echte twents/tukkers geweldig vind....sommige dingen leer je echt wel waarderen ).
Kortom... ik denk dat het nogal per persoon zal verschillen wat voor antwoord hij/zij geeft. Misschien dat je vooraf eens deze kant op kan komen om het zelf te ervaren??
1 voordeel nog van Nijmegen..... het ligt minder in een uithoek dan Enschede

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:21

AM --> ST

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:23

Wendy schreef:
xjudithx schreef:
met een lichte afkeer wat betreft studentenverenigingen

Een paar vriendinnen van me studeren in Nijmegen, maar een lichte afkeer van studentenverenigingen is mij (en mijn vriendinnen) daar nog nooit opgevallen.
Sterker nog, ik denk dat er daar in verhouding meer lid zijn van een vereniging dan hier.


Ik zeg ook niks over Enschede, of daar meer of minder mensen lid zijn van een studentenvereniging. Ik zeg alleen wat over hoe het in Nijmegen is. Er zijn wel studentenverenigingen, maar je hebt er geen copsballen, zoals in sommige andere steden (nogmaals, ik weet niets over Enschede). Wat dat betreft is Nijmegen wat alternatiever. Ik heb in Nijmegen gestudeerd en woon er nu 10 jaar.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:25

Toevallig ken ik een paar corpsballen uit Nijmegen :')

Maar er lopen inderdaad ook een hoop alternatievelingen rond

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:27

Wendy schreef:
Toevallig ken ik een paar corpsballen uit Nijmegen :')

Maar er lopen inderdaad ook een hoop alternatievelingen rond



Het kunnen wel ballen zijn, maar in Nijmegen is geen corps.

Olive

Berichten: 235
Geregistreerd: 16-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:33

Ga gewoon naar een opendag van beide universiteiten en plak er een dagje sfeer proeven in de stad aan vast. Dan kan je zelf een oordeel over beide steden vormen. Iedereen is anders, dus alleen jijzelf kan bepalen welke stad voor jou het leukst is!

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:35

Inderdaad, bezoek de steden en de universiteiten eens. Dan kan je je keuze baseren op je eigen ervaring. Iedereen heeft een andere smaak en de een vindt andere dingen belangrijker dan de ander.
Heb je al voorlichtingsmateriaal aangevraagd?

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Re: Universiteit: Nijmegen of Enschede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:52

Bedankt voor de reakties!

Ik moet bekennen dat ik een beetje aan de late kant ben met mn beslissing.
Vandaag voor 12h moet mijn aanvraagformulier ingediend zijn.
Daarmee dat ik me snel nog even tot Bokt richt .

Als ik alles zo'n beetje lees, spreekt Nijmegen me als stad het meeste aan.
Het is alleen dat de opleidingen in beide steden zo verschillend zijn. In Nijmegen gaat het vooral om het voeren van wetenschappelijk onderzoek; kwalitatief, kwantitatief, ... (= logisch aan een universiteit ), in Enschede gaat het eerder om theorie waar je later nog iets mee bent (corporate communication, marketing, ...). En dan gaat mn voorkeur toch uit naar Enschede.

Ik moet dus beslissen of ik nu voor de ambiance van de stad kies, of voor de inhoud van de opleiding.
Mn verstand zegt dat ik voor het laatste moet kiezen ...

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:54

De inhoud lijkt me belangrijker. Mijn mening is dat als je ergens eenmaal zit qua uni het er altijd wel gezellig wordt

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:56

Je kunt in beide steden gewoon een heel leuke tijd hebben

biep

Berichten: 488
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Amsterdam & Hilversum

Re: Universiteit: Nijmegen of Enschede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:14

SarahJ schreef:
Bedankt voor de reakties!

Ik moet bekennen dat ik een beetje aan de late kant ben met mn beslissing.
Vandaag voor 12h moet mijn aanvraagformulier ingediend zijn.
Daarmee dat ik me snel nog even tot Bokt richt .

Als ik alles zo'n beetje lees, spreekt Nijmegen me als stad het meeste aan.
Het is alleen dat de opleidingen in beide steden zo verschillend zijn. In Nijmegen gaat het vooral om het voeren van wetenschappelijk onderzoek; kwalitatief, kwantitatief, ... (= logisch aan een universiteit ), in Enschede gaat het eerder om theorie waar je later nog iets mee bent (corporate communication, marketing, ...). En dan gaat mn voorkeur toch uit naar Enschede.

Ik moet dus beslissen of ik nu voor de ambiance van de stad kies, of voor de inhoud van de opleiding.
Mn verstand zegt dat ik voor het laatste moet kiezen ...



Mij lijkt juist het onderzoek kwali/kwanti leuker dan theorie, maar dat is natuurlijk vrij subjectief.

Kun je niet gewoon bij beiden een meeloopdag doen?

(aja, geef mij maar gewoon Amsterdam )