Ik zie het niet meer zitten :-(

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Ik zie het niet meer zitten :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:27

Vorig jaar zat ik op de Havo. Alles ging perfect. Ik wist wat ik wilde gaan doen na de havo en haalde hoge cijfers. Helaas werd ik uitgeloot voor die opleiding, verloskunde. Ik wilde niet een jaar stoppen met school,bang dat ik het zou verleren o.i.d. Dus besloot een jaar VAVO VWO 5&6 in één jaar te doen. Achteraf is dit dus een foute keuze geweest. Ik word onderhand helemaal depri van die school en zit er echt al maanden serieus over te denken om ermee te kappen. Niet dat ik het niveau niet aankan, maar ik heb gewoon totaal geen zin meer in die algemene theorie en dat schoolse onderwijs. Bah bah bah, ik walg gewoon.
Gewoon stoppen kan niet zomaar. Ik heb scholierengeld ontvangen en zou dit dus moeten terug betalen als ik ermee stop. 1200 euro uit mijn mouw schudden lukt mij niet zomaar, daar moet ik wel een maand of langer voor werken.
Nu heb ik dus de keuze; doorgaan en echt iedere morgen zowat huilend naar school toegaan. Ik heb er ècht de balen van en zie het allemaal niet meer zitten.
De andere keuze is stoppen. Ik moet dan 1200 euro gaan terugbetalen. Ik weet trouwens niet of ik dit ineens moet doen of in termijnen kan terug betalen... Ik zou dolgraag willen stoppen. Ik zit hier al maanden over te denken, maar hoe langer ik wacht, hoe moeilijker het is om die beslissing te maken. ALs ik stop kan ik natuurlijk direct aan het werk gaan om die 1200 euro terug te betalen.

Wat vinden jullie? ik weet het namelijk echt niet meer.
Kunnen jullie mij misschien helpen om een keuze te maken?

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:36

Owjeh!!!ff denken!

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:37

Ik zou echt even doorzetten, je bent bijna klaar!!!

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:38

Verwacht je niet teveel van jezelf!!??Ik bedoel, als je het wel aan moet kunnen, waarom lukt het dan niet?? Slechte punten, stomme school/kinderen/leraren??Vertel eens wat meer Ik denk dat je door moet zetten, maar ik weet het hele verhaal niet!!

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:40

ik zou ook gewoon doorgaan, je bent er bijna, het staat altijd goed op je CV en bovendien; fulltime werken is ook niet alles

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:40

Probeer nog even vol te houden. Het jaar is bijna voorbij!
Ik snap je helemaal ik heb zelf ook het gevoel, samen met mijn 2 klasgenoten. Zo dat standaard school-patroon zat, in die smerige school waar je pas naar de WC gaat als je het echt bijna in je broek doet. Waar alles zó verplicht en strict volgens de regels is, waar niet vanaf kan geweken.
Helaas moeten wij hierna nog een jaar.

Maar je bent bijna klaar! Zet nog even je tanden op elkaar, ik heb zelf nog maar 55 dagen les en dan is het zomervakantie! Dat is zó weinig. Probeer je er nog even toe te zetten, hoe moeilijk het ook is.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:41

Ik heb na de havo 2 jaar vwo gedaan, zit nu int laatste jaar, en ben het ook onwijs beu. Maar kom op, het is nog maar heel even, en dan kun je ook naar een vervolgopleiding net als iedereen

Roosch

Berichten: 36699
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:43

Moeilijk, heel moeilijk.
Waaróm word je er depri van?

Ik zou ook zeggen; ff doorzetten!
Je kunt het wel én het is toch een stukje beter dan havo.

Succes!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:47

Als je het enigszins kunt opbrengen zou ik zeggen: maak het af. Maar ik weet ook wat het is om iets te doen waar je diep ongelukkig van wordt, dus als je het echt niet trekt zou ik het niet raar vinden als je ermee kapt. Als je heel zeker weet dat dat de juiste beslissing is tenminste, dit soort beslissingen zijn moeilijk terug te draaien... Sterkte!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:47

KOM OP MEID het is maar een jaar, waar heb je het over Na dit jaar kan je zooooo veeeeeel meeeeer. Een jaar op een mensenleven, even doorzetten en hierna komen jouw jaren eraan

Ik snap wel dat je het nu even niet ziet zitten....... maar straks moet je voor een baas werken, en dan is opgeven niet zo makkelijk meer............

Effies schouders eronder, en dit jaar gewoon netjes af maken en heeeeeeul blij zijn als het straks voorbij is....... EN sterker nog heel TROTS zijn op jezelf dat je het voor elkaar gebokst heb

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Ik zie het niet meer zitten :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:51

Ik heb een ziekte, het syndroom van Menière (een evenwichtsstoornis). Hierdoor kan ik niet fulltime aan mijn huiswerk zitten omdat dit aanvallen opwekt. De studiebelasting is bij de VAVO natuurlijk enorm. Ik heb vaak dagen dat ik van 9 tot 9 op school zit met een stuk of 4 tussenuren. In die tussenuren wordt van je verwacht dat je je huiswerk doet en dat je leert. Ik kan al amper de lessen bijwonen, laat staan dat ik in die tussenuren nog eens aan mijn huiswerk ga. Ik loop dus altijd achter de feiten aan. In het begin van het jaar ging het nog goed, want toen was mijn achterstand nog niet zo groot, maar nu gaat het de mist in. Bij biologie krijgen we per week 1 hoofdstuk uit "biologie voor jou" en dit is met alle vakken zo. Mis ik 3 weken doordat ik mijn achterstand inhaal, loop ik dus alweer 3 hoofdstukken achter...
Nu is het zo dat ik voor wiskunde hard ga falen.... Dit omdat ik op de havo geen wiskunde heb gehad doordat er een leraar de ballen er niet van snapte. Ik begon dus al met een achterstand en dit is niet in te halen. Ook voor biologie haal ik nu rotcijfers, terwijl daar om mijn havo diploma toch een 8 voor staat...

Ik heb een soort van faalangst. Bij mij moet alles goed gaan, anders heb ik er geen zin meer in. En ik heb een vooruitzicht met onvoldoendes en waarschijnlijk (zown 70% kans) zal ik het jaar toch niet halen...
Ik moet nog 10 boekverslagen nederlands maken, een profielwerkstuk van 80 uur en heb nog toetsen die ik in moet halen plus nog anderhalve toetsweek erbij.

Een beetje extra informatie bij wat ik denet schreef Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Alvast bedankt!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:53

tjeutje ........ kan je daar niet met je studiebegeleider over praten? wellicht zijn er oplossingen binnen handbereik

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Ik zie het niet meer zitten :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:57

Mijn studiebegeleidster is helaas een persoon waar ik niet mee op kan schieten. Ik zit op volwasseneneducatie en wordt als een kleine puber behandeld terwijl ik dat echt niet meer ben.
Zij accepteert niet dan sommige mensen niet helemaal gezond zijn en doet mijn verhaal meer af als iets wat totaal onbelangrijk is. Onze school is zo klein (ongeveer 100 leerlingen) dat er geen andere leraar o.i.d. is om mee te praten helaas...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:59

dan zou ik even naar de directie stappen........ gewoon een afspraak maken, voordat je naar binnen gaat even een papiertje met alle punten opstellen, en dan alle punten behandelen....... OOK de houding van je studiebegeleider

Heel veel sterkte meid

Anoniem

Re: Ik zie het niet meer zitten :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:16

Zo he, kan me voorstellen dat je je daar knap *** door voelt. Ik heb zelf ook zo'n probleem, het begin van het jaar ging het nog wel redelijk, maar de tijd die volgde, werd ik steeds onzekerder, en m'n cijfers werden maar niet beter...
Ik heb een PO voor duits niet ingeleverd in de vorige periode (dat betekent dus, dat ik daardoor kan blijven zitten! ), moet nog een PO voor ANW maken, waarbij ik het idee heb, dat ik er straks alleen voor sta, omdat dat meisje waar ik dat PO mee deed, ook geen zin meer heeft in school, en er waarschijnlijk vanaf gaat. Verder heb ik nog een aantal Nederlandsboekverslagen te doen, en een dom wiskundePO, waarvan de helft van het groepje het de hele tijd niet met de andere helft (mij inbegrepen) eens is.
Ik ben dus echt superblij dat het nu vakantie is, eventjes rust en er niet aan denken. Toch wil ik deze vakantie nog iets aan mijn huiswerk doen, om de achterstand bij te werken, maar geloof me, ik ga ook echt elke dag met tegenzin naar school. Elke avond lig ik te bedenken welke smoes ik de volgende dag ga gebruiken om niet naar school te hoeven...
Voor wiskunde moet ik dinsdag 2 uur nakomen, omdat ik mijn huiswerk niet heb gemaakt, en ik heb nog 2 proefwerken in te halen van hetzelfde vak...
Ik voel me elke dag echt zwaar klote, en heb zo het idee, dat ik er niet meer 'bij hoor' in de klas. Echt iedereen heeft sowieso wel een vriendin waarbij ze dan in een groepje gaan als dat nodig is, en nooit een keertje wordt ik uitgekozen. Hier ben ik dus echt zo zat van...
Zo maar stoppen kan helaas nog niet, omdat ik nog geen 16 ben (ben 15 1/2).
Toch denk ik, dat ik niet wil stoppen. Ik kan het ook best wel, maar ik wil het eigenlijk gewoon niet. Ik denk dat ik toch wel heel dankbaar ben, als ik de havo heb afgerond...

Sorry voor het lange verhaal, maar dit zijn mijn gevoelens...
Het is altijd wel fijn om er met iemand over te kunnen praten

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Ik zie het niet meer zitten :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:26

@ o0Bianca0o

Ik snap je helemaal! Ook omdat ik zo vaak afwezig ben doordat ik ziek ben heb ik niet echt vrienden in mijn klas. Ik heb voor ieder vak zo'n beetje wel een andere klas omdat sommige mensen maar 1 VWO vak volgen bijvoorbeeld.
Ik ben nu al 19 en heb een havo diploma met een 8 gemiddeld. VWO was voor mij een overbrugging, meer niet.

Bedankt iedereen voor de reacties!

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:15

Wat zeggen je ouders van de situatie? En ga je weer loten voor verloskunde?? Stel dat je weer uitgeloot wordt, wat ik raar vind met en 8 gemiddeld voor je HAVO.....wat dan?

MayBelle

Berichten: 729
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:22

Ja, wat zeggen je ouders?

Ik zou persoonlijk nog even doorzetten, het is een klein half jaartje nog en dan heb je wel een mooi diploma'tje en misschien een grotere kans om dan nog ingeloot te worden voor de verloskunde.. Of niet?

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:28

Als je het aankan zou ik gewoon doorgaan.
Zeker omdat je zegt dat je het schoolse onderwijs zat bent.
Op veel HBO-opleidingen is dat schoolse element nog heel sterk aanwezig.
Terwijl WO onderwijs veel minder schools is.
Bovendien ben je nu al zover gekomen, het is nog maar tot juni.
Dan heb je er een diploma bij waarmee je veel meer mogelijkheden hebt en bovendien dat je trots kunt zijn op jezelf.

Je zegt zelf dat je wat last hebt van faalangst, geef daar niet aan toe, probeer door te zetten.
Je zegt dat je het niet goed kunt vinden met je begeleider, misschien wel met een andere leraar die je prettig vind.
Succes ermee iig.

En kijk niet op tegen het profielwerkstuk en boekverslagen.
Als je een leuk onderwerp kiest en leuke boeken kan dit juist erg leuk zijn.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:05

orionneke schreef:
Wat zeggen je ouders van de situatie? En ga je weer loten voor verloskunde?? Stel dat je weer uitgeloot wordt, wat ik raar vind met en 8 gemiddeld voor je HAVO.....wat dan?


De loting bij verloskunde gaat niet om je cijfers, maar om je SQ (sociaal quotiënt). Daarvoor moet je een test afleggen. (lees www.srov.nl).

mer_bren
Berichten: 73
Geregistreerd: 23-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:58

ik zou toch proberen door te zetten... hoewel het me wel heel moeilijk lijkt...

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Ik zie het niet meer zitten :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:31

Heb de knoop doorgehakt; ik ben gestopt
Afgelopen nacht voor het eerst sinds een half jaar een nacht door kunnen slapen!
De reden was dat ik het jaar waarschijnlijk toch niet zou halen. Dit omdat ik veel te vaak afwezig was vanwege mijn ziekte. Ik zou zo waanzinnig veel achterstallig werk in moeten halen, dat zou echt niet te doen zijn.

Ik ben blij, opgelucht en ik kan de hele wereld weer aan dat was vorige week nog wel anders....

Toch bedankt voor de reacties!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:37

Als jij je goed voelt bij deze beslissing dan heb je de juiste gemaakt Heel veel succes met wat je verder gaat doen!

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:41

Fijn dat je je nu zo opgelucht voelt Ga je werken? De opleiding lijkt me ook wel heel zwaar hoor ! Zelfs als je geen evenwichtsstoornis hebt

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Ik zie het niet meer zitten :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:34

Ik ben inderdaad aan het solliciteren
Schoonmams is personeelsconsulente dus ik kan waarschijnlijk bij "haar" verzorgingstehuis terecht.

VAVO is inderdaad zwaar, maar wel te doen als je niet te vaak ziek bent (ik was er 50% van de tijd niet). Voor mij is dit dus de juiste keuze geweest.

Bedankt!