slechte stagelopers GRR

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:11

ik heb MBO en (nu) HBO stage gedaan,
moet zeggen dat ik ook ff moest wennen dat het niveau bij HBO zoveel hoger ligt.. haha
maar ik vraag uit mezelf heel veel over mijn leerweg, gewoon feedback vragen.. en vraag ik het niet dan krijg ik het wel , en juist hier leer ik het meeste van! zeg mij maar wat ik fout doe kan ik er meteen aan werken, anders krijg ik aan het einde ineens een hele lijst waarom ik het niet gehaald heb..
dus misschien kan je meteen aan de bel trekken en zeggen wat er niet goed gaat...
ik krijg trouwens ook wel een vergoeding, niet veel maar genoeg voor de benzine..

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: slechte stagelopers GRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:43

russel schreef:
Citaat:
Owwww flower ik wil zo bij jouw op stage hoor, Maar ben iets ouder en weet hoe moeilijk het is om een plek te vinden en uberhaupt een baan. Idd kan je super veel leren, maar ik denk dat het een houding is om hun angsten vanwege hun onzekerheden te camoufleren.
Hmm nou ik denk (en hoop) dat er geen nieuwe stagiaire meer komt. Grr heb gewoon dagen in mensen zitten investeren voor niets! Ze worden na een paar dagen ziek en laten zich afmelden. Een jongen liet gewoon niets meer van zich horen hij had al wat anders gevonden. Begrijp het niet is een leuke stage.
Maar voor mensen met jouw instelling zal er zeker wel een plaats zijn!


Citaat:
In discussie met een rechter, heb je wel lef... of oliedom of juist heel erg goed op de hoogte, iig lijkt mij wel tof om met een rechter van gedachten te wisselen aan de hand van je studie, maar dat zal wel niet het geval zijn geweest

. Tja rechters staan over het algemeen hoger dan de rest van het personeel. Ze willen best uitleggen hoe en waarom ze dingen beslissen maar leggen geen verantwoording af. En zeker niet aan een stagiair...... Het meisje uit mijn klas dacht de rechter even te vertellen dat iets anders moest. Pff hoe haal je het in je hoofd denk ik dan. Zeker bij de overheid gaan dingen omslachtig en het is niet aan jou om daar iets aan te veranderen.

Ik heb ook een beetje het idee dat veel jongeren meteen resultaten willen. Aan het begin van je stage heb je eerst de mindere of simpele klussen. Je moet je eerst bewijzen en laten zien wat je kunt. Veel mensen willen op de stage vanaf het begin al de grote zaken of hebben alleen interesse in een bepaald onderwerp. Een stagiair luisterde alleen als ik iets over strafrecht vertelde! En dat terwijl je juist veel kunt leren over gebieden waar je minder van weet.

Je mag op een stage fouten maken daar leer je van. Maar door werkzaamheden te weigeren leer je zeker niets. Ik had vroeger ook wat angst om instanties op te bellen. Maar moest vanaf dag 1 slachtoffers van misdrijven en boze mensen te woord staan. Gewoon proberen volgens mijn inwerker. Daar leer je van!

Zucht... gelukkig zijn er meer bokkers met dit probleem. Jammer dat sommige mensen het voor anderen kapot maken!

LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:56

ik wil even reageren op : * durft niet de telefoon aan te nemen laat staan zelf te bellen (daar ben ik echt nog niet klaar voor)

ik weet mijn stage nog wel in het ziekenhuis en daar belde artsen en die kwamen dan met termen waar ik het bestaat niet van iwst en ze al zeker niet wist te spellen ik heb toen ook de telefoon niet op hoeven nemen , ik heb een aantal keer meegeluisterd en daarna gewoon opgenomen . wist ik niet waar ze het over hadden dan zei ik gewoon : sorrie , ik vraag even een collega aan de telefoon te komen , ik loop hier net stage en ik weet dit nog niet helemaal zelfstandig te regelen .

of ik belde bijvoorbeeld bureau nazorg op en begon dan met : hallo ik ben die ne die ik loop stage op die en die afdeling , ik wil u wat vragen stellen over het ontslag van huppeldepup , ik heb dit alleen nog nooit eerder gedaan.
nou ik kreeg me een uitleg ik nam daarna elke keer de telefoon met zelfvertrouwen op .

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: slechte stagelopers GRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:00

LPtjuh als je ook gewoon aangeeft ergens nieuw in te zijn en te willen leren zijn de meeste mensen vaak erg behulpzaam, had ik ook de eerste keren dat ik naar groothandelaars moest bellen:

Ik heb geen flauw idee wat het is maar ik zoek een blablabla balletje

Of als er vismensen opbellen:

Uh....eenn eh....wat?
Ik geef u heel even iemand anders die daar heel veel meer vanaf weet dan ik

almroos
Berichten: 42
Geregistreerd: 19-06-05
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:02

ik ben nu bezig met mijn vierde stage, en ik snap ook heel goed waarom mensen zich iriteren aan de houding van sommige stagiares!

maar goed, je kunt niet alle stagiares over 1 kam scheren. ik heb in me tweede stage zo me best gedaan dat ik er een contract aan over gehouden heb!

ik vind dat als er een stagaiare is die niet goed zijn of haar best doet. dat hij of zij na verschillende waarschuwingen eruit kan.

je bent nu eenmaal bezig met een opleiding en ik vind dat je je daar 100 % voor moet inzetten! MBO of HBO geen verschil!

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: slechte stagelopers GRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:05

Ach ja, stage. Jemig, dat is bijhna jeugdsentiment voor mij. Maarre, als je het goed doet, kun je er veel van leren.
Mijn eerste stage-opdracht was een stukje elektronische besturing zodanig verbouwen dat het in een onmogelijk hoekje zou passen. Iedereen (allemaal ir of ing) ging er zo'n beetje van uit dat het waarschijnlijk niet zou lukken.
Nou, helaas dan, ikke kreeg het binnen twee maanden voor elkaar en bovendien werd later het ontwerp vrijwel ongewijzigd goedgekeurd voor de amerikaanse markt (dat moest ik als een groot compliment beschouwen alsdus mijn begeleider)

LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Re: slechte stagelopers GRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:11

Sily schreef:
LPtjuh als je ook gewoon aangeeft ergens nieuw in te zijn en te willen leren zijn de meeste mensen vaak erg behulpzaam, had ik ook de eerste keren dat ik naar groothandelaars moest bellen:

Ik heb geen flauw idee wat het is maar ik zoek een blablabla balletje

Of als er vismensen opbellen:

Uh....eenn eh....wat?
Ik geef u heel even iemand anders die daar heel veel meer vanaf weet dan ik


ja inderdaad , ik zoek eeeennuhhh tja ik weet ik niet hoe je dat uitspreekt maar ik zal het even spellen

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 18:02

Dat van de telefoon was nog wel het slechtste! Ze weigerde gewoon de telefoon op te nemen. Ik heb heel erg uitvoerig uitgelegd wat ze moest zeggen (stond ook op papier) en hoe ze naar de rest van de collega's moest doorschakelen. En wij waren vlakbij dus alles kan je snel navragen.

Ik heb er zelf bijgestaan om het gesprek over te nemen!

LP zoals jij het hebt gedaan was ook prima toch? Lijkt mij niet meer dan logisch dat je als beginner geen verstand hebt van medische of in ons geval juridische termen. Beide zijn vakjargon en die leer je alleen door ervaring.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je op een kantoor moet kunnen telefoneren. Blijkbaar zijn er mensen die denken dat advocaten geen telefoon hebben?

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: slechte stagelopers GRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:15

LPtjuh schreef:
Sily schreef:
LPtjuh als je ook gewoon aangeeft ergens nieuw in te zijn en te willen leren zijn de meeste mensen vaak erg behulpzaam, had ik ook de eerste keren dat ik naar groothandelaars moest bellen:

Ik heb geen flauw idee wat het is maar ik zoek een blablabla balletje

Of als er vismensen opbellen:

Uh....eenn eh....wat?
Ik geef u heel even iemand anders die daar heel veel meer vanaf weet dan ik


ja inderdaad , ik zoek eeeennuhhh tja ik weet ik niet hoe je dat uitspreekt maar ik zal het even spellen

Hahaha, zoiets had ik ook eens, maar ik zat aan de andere kant. Ik belde een leverancier, maar ik had geen idee wie of welke afdeling ik moest hebben en het was een super-technisch onderwerp. Och gerem, krijg ik een stagiere aan de lijn die er net een dag zat en haar begeleider zat stevig op de plee. Dat arme kind moest dus alleen uit mijn verhaal wijs zien te worden wie ze in hemelsnaam moest hebben, terwijl ze amper wist wat die leverancier allemaal had en deed. Dat heeft de nodige hilariteit opgeleverd.

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:59

is trouwens ook iets heel vaags:
mbo'ers hoeven niet betaald te worden voor hun stage,
terwijl hbo'ers wel een stagevergoeding krijgen.
vind dat raar geregeld. ik snap wel dat ze niet beiden hetzelfde hoeven te verdienen ivm verschil tussen niveau en leeftijd, maar vind het wel raar dat een stagevergoeding voor de 1 wel verplicht is en voor de ander niet.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:15

Onze dochter deed hbo maar had geen vergoeding.
Wat stage betreft heeft school toch de taak om te wijzen op hoe je naar stage gaat.
Ook wat betreft kleding kunnen ze aangeven wat er verwacht wordt. Dit kan een hoop narigheid voorkomen.
Wat betreft het niet durfen opnemen van een telefoon, volgens mij heb je het over een centrale?
Die werken toch wat anders als een gewone telefoon en ja ik kan me indenken dat niet iedereen daar zo achter gaat zitten.

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:22

@jaantsje:
bij hbo is naar mijn weten echt verplicht om een stagevergoeding te geven hoor. ik zou eens goed informeren want een zakcentje is nooit weg. stage lopen moet je toch wel

*Wat stage betreft heeft school toch de taak om te wijzen op hoe je naar stage gaat*
bedoel je hiermee eigenlijk dat de school verantwoordelijk is voor het zoeken van een stageplek voor je?
mocht je dat bedoelen, dat is niet zo. op een heleboel scholen moet je zelf voor een stageplek zorgen.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:31

Ik denk dat een vergoeding niet verplicht is en meestal ben je al blij dat je een plek hebt gevonden.
In principe hoort school er voor te zorgen dat er stage plekken zijn dat hoort bij de opleiding.
Wat ik bedoelde was de voorbereiding op het stage lopen.

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:53

als ik jou was zou ik het van de vergoeding nalopen. misschien is er op internet wat over te vinden...
stage plekken hoeven niet door school verzorgd te weorden. dit ligt net aan het beleid van de school. ik heb op 2 verschillende scholen gezeten waarbij ik zelf stageplekken moets zoeken. nou is het wel per school verschillend want sommige scholen doen dat inderdaad voor je. ligt geloof ik ook aan de opleiding.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:00

Nee, op het HBO is een stagevergoeding niet verplicht. Was het maar waar, ik loop vier jaar lang een half jaar stage
@ LPtjuh, ik herken dat hoor! Ik studeer om geschiedenis te geven op het middelbaar, moest ik lesgeven over onderwerpen waar ik zelf niks van afwist En ik maar hele nachten surfen op internet!

Tamara

Berichten: 10447
Geregistreerd: 20-07-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:01

Ik ben een 2e jaars Pabo studente, en ik moet zeggen, de school heeft ons in het begin heel goed begeleid met wat er wel en niet kan op stage qua kleding, gedrag en houding naar de leerkrachten toe. Dus correcte kleding, openstaan voor alle opdrachten want daar kan je van leren, telefoon uit onder stage, initiatief nemen om dingen over te dragen, feedback vragen etc. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet overal goed geregeld is...

Wel vind ik het absoluut belachelijk om je als stagiaire zo te gedragen als in de voorbeelden die in dit topic genoemd zijn. Ja, ik vind het ook doodeng om te bellen of de telefoon aan te nemen, maar als het moet, dan moet het. Ik zal dan ook nooit zomaar zeggen dat ik iets niet wil, hooguit dat ik het niet zo goed kan & dan vragen hoe het wel moet. Je bent toch op stage om te leren? Denk dat je alleen maar dankbaar mag zijn dat die mensen de tijd & de moeite nemen om jou van alles te leren!

Overigens krijg ik geen vergoeding voor mijn stage, maar dat is ook maar 1x per week. Als ik verkort traject ga doen of OIS (opleiding in de school) dan krijg ik wel een kleine vergoeding maar daar doe ik het niet voor! En stage wordt in principe door de school geregeld.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: slechte stagelopers GRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:29

Yvonniej schreef:
Dat is het zelfde als dat je zegt :"ik begin echt een hekel te krijgen aan mensen met blond haar"


Nu heeft blond haar weinig met niveau te maken
*moet even haar eigen blonde haar verdedigen*

Maar idd, de instelling van sommige mensen is echt slecht tijdens stage. Je bent er om te leren en daar moet je je ook echt voor open stellen .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:45

mijn ervaring is tot nu toe geweest dat MBO'ers gemotiveerder waren dan de HBO'ers, die een hoop werkzaamheden "beneden hun niveau" vonden en er dus maar niet eens aan begonnen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: slechte stagelopers GRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:03

Vergeet ik toch bijna wat joh

Mijn ouders hadden vroeger een eigen zaak, groente en fruit, en wij kregen daar ook stagairres.
Licht gehandicapt, niet geestelijk maar lichamelijk en dan licht want het was best weleens zwaar werk.

Op een dag kregen we een buitenlandse jongen, op zich een aardige jongen, kon het er goed mee vinden.
Wordt ik door het personeel geroepen (mijn moeder kreeg gezondheidsproblemen dus nam alles een beetje over) dus ik kom binnen.
Ja meneer wil niet vegen.
Niet vegen? Dat doet die normaal toch gewoon?
Ja maar absoluut niet willen vegen.

OK, dus ik roep hem, hij komt naar me toe, en ik vraag goh kan jij het magazijn even aanvegen.

En wat zegt hij?
Nee dat is vrouwenwerk.

Pardon?
Vrouwenwerk

En de vorige keren dat je het deed was het mannenwerk?
Vrouwenwerk.

Ok, dan kan je kiezen, nu gewoon het magazijn aanvegen of je spullen pakken en je verhaal op school uit gaan leggen en niet meer terug komen.

Hij heeft zijn spullen gepakt, naar school gegaan en nooit meer terug gekomen.
Snapte er niets van....de eerste 4 keer heeft hij gewoon geveegd, en toen opeens was het vrouwenwerk, begon toch even te twijfelen of ze van huis uit op hem in zijn gaan praten toen bleek dat hij ook weleens de winkel aanveegde.

Preddy

Berichten: 2627
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:38

Nahh Sily, dat is echt ernstig!
Maar praat me niet over "luie"stagelopers, wij hebben er ook regelmatig wat mindere tussenlopen.
-Mobiele telefoon gaat af in de winkel, gewoon opnemen (mobs zijn al niet toegestaan om bij je te hebben onder werk)
-Simpele klusjes afraffelen (lees bijv. stofzuigen)
-Met je handen in je zakken gaan staan "omdat ik niet meer weet wat ik moet doen"(terwijl er duidlijk wordt gezegt: kom naar 1 van ons als je klaar bent met klusje X)
-Naveltruitjes dragen met een decolete tot de navel (jawel!)
-gewoon domme vragen stellen (waar is het bad, als je in de badkamer staat ---> even een fantasievoorbeeldje)
- etc etc etc.. gelukkig zitten er ook goede tussen, die met volle tevredenheid de stageperiode afronden...

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:55

Ik wil het ook even over een andersom situatie hebben. Ik liep stage op een school en daar was gewoon niemand die de moeite nam me dingen uit te leggen. Ik was constant dingen aan het zoeken om te doen, maar doe dat maar eens in een bedrijf wat je helemaal niet kent en waar je niet weet hoe alles daar gaat. De eerste keer vraag je braaf of je iemand kunt helpen, maar na 3/4 keer durfde ik dat niet meer zo goed. Ik nam wel echt alles aan om maar bezig te zijn. Maar geloof me dan duren 6 weken heel lang.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:05

Ik loop stage op een middelbare school (lerarenopleiding) en ik krijg eigenlijk alleen maar te horen hoe goed het gaat. Hierdoor krijg ik ook ontzettend veel vrijheid en dat maakt de stage weer extra leuk en uitdagend.

Er waren laatst klachten geweest van stagiaires die voor de klas (!!) hun mobiel aan hadden staan

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:29

Nou sorry hoor Sily maar ik kom ook niet op mijn stage om de elke keer te vegen. Zo maken ook veel mensen misbruik van stagaires, alsof het geodkope slaafjes zijn.

Ik loop ook stage op mbo niveau en vind sommige werk dingen ook echt onder mijn niveau maar daar zeg ik niks van. Ik doe het gewoon. Maar als ik elke keer moet vegen nou dan hoeft het voor mij ook niet meer. En ik ben echt niet lui ik heb een hartstikke goede beoordeling gekregen en ze zijn super aardig daar. Vind het een beetje triest dat je zo iedereen over een kam scheert

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: slechte stagelopers GRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:32

jij hebt het idd niet getroffen met je stagiares(of hoe je het schrijft)
Echt heel vervelend voor je..

xxsweet

Berichten: 3657
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:33

Jaah daar lijkt het wel op Stephanie, maar er wordt wel een paar keer genoemd in dit topic dat er ook goede stagelopers zijn..