Fysiotherapie, welke school?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Fysiotherapie, welke school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 13:57

Het afgelopen jaar zit ik met Fysiotherapie in mijn gedachten als vervolgopleiding, na mijn VWO.

Ik woon zelf in het Westland, vlakbij een buslijn en een treinstation (Maassluis West), ik wil wel thuis blijven wonen, maar kan mij dus vrij makkelijk verplaatsen met OV.
Nu is mijn vraag; Naar welke school? R'dam is het dichtste bij, Leiden en Utrecht is ook niet lang reizen met OV. Is er verschil tussen die scholen? Ik las net was over een school in Nieuwegein? Hoe groot zijn de verschillen, is het de moeite waard om langer te reizen naar Leiden/Utrecht?
Rotterdam is 55 minuten
Leiden is 70 minuten

Ik ben in Leiden naar een open dag geweest in nov/dec, hier zeiden ze dat ze vrij kleine groepen hadden en je dus meer geholpen kan worden, dan in een grotere groep.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Fysiotherapie, welke school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:57

Wat vind jij een prettige manier van studeren?
Ik zit in Leiden, het is een hele gezellige school, de fysio heeft echt een beetje een aparte afdeling. Voor mij is Rotterdam ook dichterbij, maar ik heb voor Leiden gekozen omdat de opleiding me hier meer aansprak (en de stad/school ook).

In Leiden is sinds 2,5 jaar een nieuwe manier van onderwijs, waarbij je veel vrijer wordt gelaten. In het eerste jaar zit je in groepen van ongeveer 12 personen waarin je casussen op gaat lossen, en daarnaast heb je praktijklessen en 4 theorietoetsen. Het tweede en de eerste helft van het derde jaar heb je projectonderwijs, waarin je in een groep van ongeveer 8 personen projecten gaat maken. Na het eerste jaar heb je ook helemaal geen theorietoetsen meer! Je wordt dan beoordeeld op de projecten, stage en praktijktoetsen.
Na het derde jaar ga je de grote stages in en afstuderen.

In Rotterdam hebben ze nog het oude onderwijssysteem, dus dat is wat schoolser en meer theorie gericht. In Leiden ga je ook eerder de stage in (in het tweede jaar, op wat snuffelstages in het eerste jaar na), dat is wel prettig omdat je dan meteen ziet of dit is wat je wil. (het is vervelend als je daar pas laat in de studie achter komt natuurlijk).

ik heb nu net de hoofdfase afgerond en ga de afstudeerfase in en ben wel tevreden over de opleiding in Leiden, op wat dingen in de organisatie na. Je moet hier wel zelf de motivatie hebben, anders red je het niet.

Hoe het in Utrecht gaat weet ik eigenlijk niet, ik ken niemand van de opleiding in utrecht. Maar volgensmij werken ze daar ook nog via de oude onderwijsmethode.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:51

Dus grote verschil is dat je in Leiden veel meer in de praktijk bezig bent dan met je theorie?
Dat spreekt mij op zich wel aan...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Fysiotherapie, welke school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:19

Ja, in Leiden wordt je wat meer vrij gelaten en zijn ze wat praktijkgerichter (je hebt vrij weinig verplichte lessen, zeker in het eerste jaar, maar er wordt wel van je verwacht dat je zelf gaat oefenen en je in dingen gaat verdiepen), in Rotterdam maak je langere dagen en heb je nog les in verschillende vakken waar je tentamens over krijgt.

Ik heb zelf niet in rotterdam op school gezeten, dus weet het niet zo precies, maar ik begreep van mijn vorige stagebegeleider en een jongen die in Rotterdam de studie doet dat dit het grootste verschil is. En het verschilt per persoon waar je beter op je plek bent

Het kan trouwens zijn dat andere hogescholen ook binnenkort op de nieuwe manier van onderwijs over gaan, volgensmij hebben ze in Amsterdam ook al het nieuwe systeem en zijn ze er in Groningen ook mee bezig.

Mzz_emmatje

Berichten: 1961
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:14

mijn broer zit op de Calo in Zwolle, daar kun je zo'n beetje elke opleiding doen die te maken heeft met beweging, sport en dus ook fysiotherapie.. (Maar ik lees net dat je dicht bij huis wilt, dan heb je hier niet zoveel aan denk ik )

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 20:35

Nee Zwolle en Groningen zijn nogal ver van huis

Irene alvast hartstikke bedankt! Ik ga binnenkort nog eens de open dagen van R'dam opzoeken. Op zich sprak Leiden mij tijdens de open dag ook wel heel erg aan. Maar met open dagen wordt altijd alles mooier gemaakt dan het is...

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:31

Ik doe de opleiding in Utrecht.

Utrecht heeft zo te lezen grotere groepen dan Leiden. Wij hebben de eerste 3,5 jaar 2 uur theorie per week (lees: hoorcollege). Verder heb je 2 uur per week PGO (dus ook casus uitwerken). De rest van de lessen is praktijk.

Halverwege het 2de jaar ga je de eerste stage lopen en eind derde en het vierde jaar loop je de lange stages.

Verder heb je in Utrecht ook de mogelijkheid om fysiotherapiewetenschap te gaan doen, maar daar weet ik niet zo heel veel vanaf.

Utrecht heeft wel een hele leuke opleiding, dus ik zou zeker een keer naar een open dag gaan. Er bestaat geloof ik ook een mogelijkheid om een dag lessen mee te volgen.

Succes met je keuze!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:19

Ik heb even het adres van Utrecht opgezocht, maar dat is bijna 2 uur reizen... Dus Utrecht valt hierdoor zeker weten af.
Maar iig bedankt voor je reactie!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:26

Ik ken Leiden (door mijn vriend, fysio 4e jrs) ook precies op dezelfde manier als Ireentjuh.
Zelf ben ik er meerdere malen geweest, ik vind het ook een prettig ogende school, besloten en fijne klassen

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:24

Ik ga Fysio doen in Enschede...

Mja.. denk dat dat een beetje heel ver reizen wordt voor jou