Ouders en cijfers..

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Ouders en cijfers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:55

Heey,

Ik heb een gigantisch probleem..
Ik sta alleen voor 2 vakken onvoldoende.. (5) En dat zijn: Frans en Engels.. Nu doe ik mijn best er echt wel voor.. maar dat zien mijn ouders niet.. Ik vandaag mijn cijferlijst laten zien, en had de laatste 3 weken echt een 'down' voor pwen een 3/4/5 en voor een so een 5/6.. En mijn moeder opeens donders hellig: "Ja die cijfers gaan omhoog en je leert niet! bla bla" ik dus ook weer boos omdat ik er echt wel voor leer, maar iederen kan toch een keer een down hebben? Met engels heb ik eindelijk dit jaar 2 voldoendes gehaald (in die down) een 7,5 en een 6,4 Daar zecht mijn moeder weer niks over, en dan denk ik weer van: "Haal ik is een voldoende is het nog niet goed.. " (omdat ze dan weer zit te bekken en ik als straf niet meer mag ik niet meer (paard)rijden..

Ik moet nu eigenlijk leren van me ouders, maar ben dus zoals altijd weer super boos op hun.. En dan kan ik me weer niet concentreren op me leerwerk.. Echt zo s.h.i.t is dat!) Als ze zich nou ff niet meer bemoeien met mijn onvoldoendes (dat weet ik zelf ook wel dat die omhoog moeten!) en nou is een keer als ik goed cijfer haal (8/9/10) keer zeggen van: "Goedzo zie je wel je kan het wel!" Dan wil ik juist gaan leren omdat ik dan weet,, pap en mam zijn tevreden.. Maar elke keer niks zeggen bij een goed cijfer en boos worden als ik een 5,4 haal.. werkt natuurlijk niet... dan ga ik er gewoon met de kop tegen in.. zo zit ik eenmaal in elkaar..

Me vader overigens die gaat gewoon helemaal met mijn moeder mee.. (meeloper! ) Opzich kan ik wel met hem overweg en hij motiveert mij soms heel iets,, maar zegt er net zo hard niks van als ik een goed cijfer haal.. voor mijn gevoel is het ook helemaal niet nodig om een goed cijfer te halen, want ik krijg dan toch geen 'aandacht' en als ik dus een slecht cijfer haal wel.. oke het is geen leuke aandacht maar toch..

Ik moest mijn verhaal gewoon even kwijt..

Groetjes

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:57

Ouders....
Heb ik af en toe ook last van... dan doe je zo erg je best op iets, haal je alsnog een onvoldoende, worden ze helemaal boso enzo.
Maar heeft je school geen steunles of iets??

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:04

Jawel, alleen voor het 1e leerjaar..
Ik zit nu in de 2e (ben 14) en heb voor Engels dus bijles.. (van me eigen leeraar,, en met nog 5 andere kinderen waaronder 1 uit een andere klas (tweeling broer van iemand uit mijn klas die ook bij bijles zit.. ) Voor frans heb ik aan mijn lerares gevraagd waar het aan lag, die heeft me een paar 'oefen'site's gegeven.. en ben benieuwd of dat werkt hoop het wel. Voor de rest heb ik niet echt ergens echt moeite voor.. Dat snap ik opzich ook wel.. En eigenlijk heb ik voor elk vak wel een keer een 8 of 9 gehaald.. *behalve dan frans of engels* dus tja...

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:12

ghehe, ok. Nouja, het enige dat ik nog kan zeggen is heel veel oefenen (klinkt ook weer lekker afgezaagd) Veel succes..!!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:24

Dankje.. Maar ik heb met school echt de *** aan mijn ouders..

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:31

Ik weet niet hoelang je van te voren leert?
Je moet het goed verdelen, een goede tip is ook:
Laat je overhoren door je ouders!
Dan weten ze ook zeker dat je het goed hebt geleert, en kunnen ze je niet afzei.ken dat je niet goed hebt geleert

Mijn ouders zijn net zo hoor
Zeggen ze:
Ja je zit op HAVO en kon naar VWO.
(ik heb allemaal 7ens en 8en op mijn rapport)
En je moet meer inzet tonen, want je doet er niks voor
(Klopt ook maar goed )
En dan heb ik een 6 voor iets wat ik moeilijk vind:
o maar een 6?
kan ik dus niet tegen.

Maar ik sta mijn woordje wel klaar

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:33

OMG, is idd heel erg irritant! heb er zelf ook last van gehad, maar nu regent het onvoldoendes bij frans en wiskunde, dus nu zeuren ze er niet meer over! Maar ik zeg gewoon geen cijfers meer tege ze, de ene keer mag ik niet meer naar Saar, de andere keer gaat ze me overhoren, en weer een andere keer wordt i-net afgesloten

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Ouders en cijfers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:36

Ken het verhaal..Gelukkig vallen mijn ouders nog mee als ik af en toe verhalen van klasgenoten hoor,
Mn ouders vragen wel altijd heb je je huiswerk af, en proberen me wel te motiveren. MAar als ik een onv. heb gehaald, zeggen ze jammer volgende keer beter, probeer het dan weer op te halen.

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:38

ow ..dit komt me ook erg bekend voor! Vorig jaar ben ik blijven zitten..op Havo 4 n&g samen met nog 13 andere mensen uit mijn klas! Heb echt mijn best gedaan om het te halen. Dat geloven ze ook wel..maar nu ik thuis kom met 6jes vinden ze dat te laag , voor een zittenblijver ..ik ben er allang blij mee maarja..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:41

ik ken het helemaal mijn moeder dreigde altijd dat ik naar een kostschool moest
maar ik deed op de middelbare school ook niet bepaald mijn best moet ik toegeven
nu ben ik juist een stuudje geworden en zijn mijn ouders helemaal happy met mijn cijfers. gewoon NOG harder studeren, alles is in principe leerbaar ( op wiskunde na )

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Ouders en cijfers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:25

Ahh wat vervelend zeg..
Zelf heb ik er niet zo'n last van. Ik sta gemiddeld een 3 voor Grieks en een 4 voor Latijn. Vorige x een WEEK van te voren gaan leren en ik had wéér een 3,7. Ik ga er volgend jaar toch mee stoppen en mn ouders weten dat ik mn best er voor doe maar het gewoon niet lúkt.

Het is meer als ik een onvold. haal: "Hoe kan dat nou? Je kon het zo goed." Blablabla. Maarja.. Als ik gewoon weer voldoendes haal, is het weer goed.

sylv_n_

Berichten: 416
Geregistreerd: 23-12-05

Re: Ouders en cijfers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:30

Hoi
Voor engels en voor frans als je wwordjes moet leren is het misschien handig handig om memorie te maken je maakt kaartje schrijf het op en op de achterkant de vertaling. Zo kan je het beter leren is wetenschappelijk bewezen en je kunt je dan beter concentreren.

Je moet dan natuurlijk niet 1 dag van te voren de kaartjes gaan maken maar wel 3 dagen ofzo


als je dan alles weet kan je het nog een paar keer kijken met schrijven en klaar goed cijfer kom maar
succes

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:19

Ik herken jouw verhaal heel duidelijk in die van een vriendin van mij.
Haalde ze een onvoldoende, dan mocht ze gelijk voorlopig het huis niet uit (niet winkelen, paardrijden enz.). Terwijl zij juist zo hard leerde..
Ik denk dat het idd alleen maar een negatieve werking heeft, als je bij elk slecht cijfer extra de grond in geboord wordt.. Alsof je het zelf niet erg vindt...
Ik haal de laatste tijd niet al te beste cijfers, maar toch staan m'n ouders achter me en helpen ze me als ik dat wil. Hier ben ik erg blij mee. Ik vind het zelf al erg genoeg als ik weer een onvoldoende terug krijg..

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Ouders en cijfers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:47

Vervelend zeg!

Mijn houders zijn heel relaxt. Ik haal over het algemeen wel goede cijfers en als het dan minder is zeggen ze: 'Nouja je hebt je best gedaan, volgende keer beter '
Ze hebben zich ook nooit met toetsen/huiswerk bemoeid, tenzij ik om hulp vroeg.

Moet zeggen dat ze volgens mij het idee hebben dat ik veel meer doe dan ik in werkelijkheid doe En mijn 2 broers waren een regelrechte ramp en bij mij gaat het allemaal wel vanzelf....

ckaatjj
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-02-06

Re: Ouders en cijfers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:43

iedereen die op dat berichtje van je reageerde heeft t allemaal wel meegemaakt ik ook duss ,,.. vorig jaar zat ik op havo/vwo en k was sooo bo0s op al die lerare niet normaal gewoon,,.. najaa dat snap jj vast wel,, me ouders helemaal pissig op mij en (bijna) nooit een complimentje,

k ben dus nu gezakt naar vmbo-t,.. maar nu h0ef k helemaal niks te doen en kom k erachter dat t flink ver%^@#^t heb .. na 4-t ga ik gewoon weer 4h doen, dat is natuurlijk super zonde van al je tijd.

K heb niet echt een advies vo0r je ofsow,,.. alleen dat je gewoon allerlei manieren moet bedenken om het zo goed mogelijk te doen (en k weet niet hoe het met jouw is maar ik zat veeeeeel te veel achter msn t leek wel alsof k bezete was )

veeel s6 in ieder geval nog dit jaar !! (Y)

-x-

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:18

Goede cijfers haal je voor jezelf en niet voor je ouders.
Misschien is dat een goede motivatie voor je? Je toekomst? Ik weet dat het op die leeftijd heel moeilijk is om al zo ver vooruit te kijken (ervaring), maar denk er maar eens over na

Mijn ouders doen nooit moeilijk over m'n cijfers. Het is mijn verantwoording, niet die van hun (zo denken ze erover). Ze proberen me wel zover te krijgen (zelfs nu nog op het HBO ) dat ik me er wel voor blijf inzetten .

Edit: oh en ckaatjj, msn-taal is NIET toegestaan op Bokt! (geen wonder haast dat je een niveau naar beneden moest, gezien je spelling... )

ckaatjj
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:25

ik weet dat het niet mag, maar ik dacht dat dit juist super mee viel, normaal op msn is het veel erger, en denk je nou echt dat ik een niveau lager ben gegaan omdat ik op internet "apart" typ? maar ja dat is jouw mening dan.

-x

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:17

Marinke, hoe zit het met de andere vakken, gaat dat wel gemakkelijk of werk je eigenlijk boven je kunnen?
Ik zou eens bespreken met je mentor of je op het goede niveau zit en zo ja, wat je kunt doen aan je studievaardigheden. Misschien dat de remedial teacher je verder kan helpen hoe je voor de talen precies moet leren? Duits gaat wel goed?

BellyBel

Berichten: 1279
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Twente Leeftijd: 18jr.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:25

Marinke ik ken het precies, en ik weet ook hoe veel moeite je er voor doet.. (voor de andere bokkers: Zit bij haar ind e klas.. ) En Urielle: Die andere vakken haalt ze wel goede cijfers voor, ik weet neit hoe hard ze daar voor leert maar Marinke kenende.. als iets 'makkelijk' is dan doet ze er geen moeite voor.. als iets moeilijk is juist heel erg! Bij mij is het juist andersom, voor talen kan ik wel een niveau hoger maar voor wiskunde, o.i.d juist niveau lager.. En volgens mij kan jij voor wiskunde, techniek o.i.d hoger en talen lager.. Maar goed volgend jaar kun je frans laten vallen.. Heb jij even geluk dat we ind e pww leesteksten krijgen voor de talen.. (daar ben je toch goed in?)

Ponygekkie95

Berichten: 75
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Amsterdam Z-O

Re: Ouders en cijfers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:48

ik vint het best gemeen dat je dan niet mag paardrijden!
jij kan er toch niets aandoen dat je een paar slechte cijfers haalt?
en als je eens zou kijken naar de goeie cijfers die je haalde!
ik vindt het echt heeeeel gemeen hoor!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 20:16

Bedankt voor alle reactie's. Zo te horen is het een probleem die vaak voorkomt.. Ik vind het zelf ook 'gemeen' van me ouders en denk ook vaak: Hun zitten wel te klagen over hun schoolperiode, maar ze weten niet dat ze mij nu ook behandelen als hun vroeger weren behandelt (wat ik uit hun verhalen opmaak is dat mijn vader en moeder vroeger allebei op ong. de zelfde manier weren behandelt als ik nu.. ) God als ik later kinderen krijg hoop ik niet dat ik ze ook zo ga behandelen arme kindjes

tasjee_bas

Berichten: 799
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Niemandsland!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:57

heej

ik heb presies het zelfde probleem als jou
en wat mij het best lijkt dan is om te gaan praten met jou ouders
of zij jou willen helpen met over horen enz
en als je met ze gaat praten kun je ze
ook eens vragen waarom ze niks zeggen
als je een voldoende haalt
en dat je wilt dan dat ze daar ook wat van zeggen
maar okeej suc6 ermee
dit heeft bij mij wel geholpen,
me ouders weten nu dat ik er moeite mee heb
en als ik een onvoldoende haal,
vragen ze altijd of ik wel geleerd heb
heb ik dat wel worden ze niet boos
zo niet ja dan is het mijn eigen schuld.
hoop voor je dat het wel weer goed komt

groetjes natascha

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:19

heb ongeveer hetzelfde maakt niet uit hoe mn cijfers zijn, is altijd had ook hoger gekund (ok doe een opleiding onder mn niveau) maar toch... eh laat zien dat je dr aan werkt, vraag ze s of ze je willen overhoren en laat ze merken dat als je een 7 haalt ze t best s mogen waarderen..
succes ermee

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:00

Zonder ontspanning kan je ook niet leren
zeg dat maar eens tegen je ouders.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:27

Urielle schreef:
Marinke, hoe zit het met de andere vakken, gaat dat wel gemakkelijk of werk je eigenlijk boven je kunnen?
Ik zou eens bespreken met je mentor of je op het goede niveau zit en zo ja, wat je kunt doen aan je studievaardigheden. Misschien dat de remedial teacher je verder kan helpen hoe je voor de talen precies moet leren? Duits gaat wel goed?


Ja, alleen voor engels en frans haal ik onveldoendes.. De rest is gewoon eigenlijk altijd wel boven een 6/6,5