doorgaan met deze opleiding of iets anders?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

doorgaan met deze opleiding of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:51

November 2004; Open Dagen afgeweest voor deze HBO-opleidingen
*de HAS in Den Bosch waar ik misschien voor Dier- en veehouderij wilde gaan. Maar na 2 jaar kon je pas de paarden in en ik vond de opleiding te breed.
*de St. Joost in Breda, Avans. Opleiding Communication & Multimedia Design wezen kijken en bij Grafisch Ontwerpen. CMD is een soort combinatie van kunst (tekenen etc) en computers. GO trok mij iets minder, toch even wezen kijken..

Maart 2005; bij CMD nog keer wezen kijken en zo'n loting door gegaan. Ik was toen niet door, er zaten allemaal meiden/jongens die miljoenen tekeningen en schilderingen en zooi hadden.. super mooie dingen.. Ik voelde me niet echt thuis daar.. Dus toen super twijfelen!

Juni 2005; geslaagd voor mijn Havo 5 diploma en toch de MBO Paardenhouderij? Daar wezen kijken en super leuke school en daar voelde ik me wel thuis zeg maar..

Dus in September 2005 Paardenhouderij gaan doen en het is super leuk op school, maar zoals we al hadden gehoord we leren erg weinig en ze hebben een flut leer systeem wat niet werkt...

Citaat:
We hebben bijna elke dag begeleidingsuren. Dan is het de bedoeling dat je prestaties maakt. Dit zijn werkstukken over bijv. aankopen van een paard, toiletteren, afstamming bestuderen etc. Wij hebben toen nog een 'keuring' gehouden, tenminste laten zien hoe het gaat op een keuring. Met de schoolpaarden. Dan moet je op zo'n blaadje schrijven waarop je beoordeeld wilt worden. Op presenteren, mondeling communiceren en samenwerken bijvoorbeeld. En qua inhoud, hoe we het vertellen over monsteren/voorbrengen. Dus dan moet je leraren hebben die er bij kijken en op die punten letten.

Je moet een verslagje maken of werkstuk, wat je in je portfolio zet. Dit is een soort opslagmap, alleen dan online. Daar kunnen ze het bekijken en beoordelen en kan je reageren etc.. 1x in de week hebben we praktijklessen, gaan we rijden en krijgen we les op de schoolpaarden of longeren of vrijspringen of iets anders..

Tussen door krijgen we ook theorielessen over huisvesting, voeding, rijden, longeren en andere dingen. Vaak kopietjes etc, bijv uit de hoefslag. En dan moeten we weer opdrachtjes maken en die in je portfolio zetten ofzo en AF EN TOE (tot nu toe 3) toetsjes gehad... Hmm veel informatie moet je opschrijven in je schrift, maar we doen er haast niets mee.. 3 stages van 4 weken en snuffelstage in het beginv an het jaar van 1 week gehad. Hierna nog 1 stage in juni ofzo..


Maar ja, op deze school kom ik niet veel verder EN IK WEET GEWOON NIET WAT IK WIL!!! AL 1,5 JAAR NIET!!!

Een ramp he.. Tsja doorgaan op deze school heeft geen zin ben ik bang, want het systeem werkt niet. Tsja of de BBL (werken/school) maar ja moet je wel een stal vinden. Of ander werk doen. Of toch een andere opleiding? Zoja wat dan? Ik weet gewoon niet wat ik wil, oke ik heb HAVO, zou een HBO opleiding kunnen doen van 4 jaar. Hmm is wel lang of toch werken dan verdien ik iets..

Pas waren we op school (met mn ouders), hadden we ouderavond en wij moesten er zelf ook bij zijn. Zaten we met meid uit de 3e te praten en die vond het ook niets op school en kwam er na 3 jaar achter. Die had een ORUN opleiding instructie gedaan.. en kan daar nog leuk mee verdienen met lesgeven, maar die rijd zelf ook wel hoog geloof ik..

Mijn ouders vonden het wel een idee als ik die basis instructie ga doen, maar ja hallo pap/mam. Ik rijd geen wedstrijden, hobbel beetje mee op manege en oke that's it..

Pfff en mn ouders worden er (net als ik) gek van, dat ik niet weet wat ik wil. Telkens over praten enzo pff wil het er juist niet over hebben. Maar het jaar is zo om

Ik weet het gewoon niet
Laatst bijgewerkt door Karin op 22-02-06 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:54

Waarom kijk je niet eens naar opleidingen buiten de paarden. Een paardenopleiding is blijkbaar niet wat je zoekt, en geloof me, als je er al een afmaakt, hebt je er daarna ook niks aan. Ga een beroepskeuze test doen, en kijk wat daaruit komt. Misschien komen er wel hele verrassende dingen uit, waar je nooit aan hebt gedacht, omdat je je misschien wel hebt blindgestaard op de paarden.

Felinde

Berichten: 1179
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:55

heej, ik zit hier met hetzelfde probleem. Wou altijd zo vreselijk graag bloemiste worden, maar ik vind de opleiding, en de school niet leuk. Dus moet ik iets anders kiezen.

Toen dacht ik aan SPW (sociaal pedagigisch medewerker) in de richting ouderen verzorging. Maar het blijkt dat daar heel weinig werk in te vinden is

Het allerliefste zou ik natuurlijk een baan willen hebben in de paarden, maar dit doe ik absoluut niet. Meestal moet je zo en zo al een behoorlijke smak geld hebben, wil je iets beginnen, en dan is het ook nog maar afwachten of het wat wordt..duss jah...

In ieder geval veel succes!!!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:58

Dat heb ik dus ook gehad,
Ik ben daarom gaan werken,

Heb volgende week een sollicitatie gesprek bij een drogist,
met opleiding erbij,
dat lijkt me wel wat..

Echt ik heb geen idee wat ik wel zou willen doen..
dus ik werk gewoon en denk goed na!

1 tip voor jou,
Ik ben ook 2 keer begonnen in de paarden,
dit is leuk,maar niet leuk genoeg om je werk van te maken,
als je al werk vind!

Succes met je keuze,
Probeer jou positieve kanten en negatieve kanten op een papier te zetten,
Doe een beroepskeuze test en zoek daar wat uit waar je zelf bij past!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:55

Voor zover ik er verstand van heb, is er in de paardenwereld weinig werk te vinden en ook niet veel werk te vinden wat echt goed betaald. Tenzij je een uitblinker bent, maar dan ook echt 1 die er uit springt.

De optie is al eerder genoemd: ga eens een beroepskeuze test doen. Er zijn verschillende instanties die deze testen aanbieden. Ik zal niet zeggen dat het DE oplossing biedt, maar misschien wel wat meer duidelijkheid.

Ik zou een HBO opleiding niet helemaal uitsluiten hoor! Als je het kan, heb je een leuk papiertje op zak, en tijdens je studie kan je nog wat bijwerken dus je hoeft echt niet op zwart zaad te zitten.

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 00:33

Bedankt voor jullie reacties..

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:36

Join the club, dat vond ik ook en heb alleen t eerste jaar in dordt afgemaakt.

Misschien iets van administratie?

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:46

AM > ST

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:47

Dit is zonde van je energie (en geld).
Kijk of je ergens een leuke baan kan vinden, in bijv. een restaurant. En ga dan rustig op zoek naar studies die je leuk lijken.

Als je havo hebt gedaan is MBO inderdaad erg simpel voor je, zeker als je havo met gemak deed.

Een vriendin van mij heeft maar MBO Detailhandel gedaan, zij wist ook niets en dit leek haar wel wat. Maar nu (ze zit in 4e jaar) weet ze zeker dat ze niet in een winkel wil vertoeven. Maar ze weet ook niet wat ze dan wél wilt. Om nu weer zomaar ergens aan te beginnen is zonde en zij gaat een jaar bij haar vader in het restaurant werken. Misschien blijkt dit wel heel leuk en blijft ze dit doen en anders gaat ze na een jaar weer verder als ze wat leuks heeft gevonden.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:19

En als je nou bedrijfskunde op de HAS gaat doen, brede opleiding waar je later echt wel een baan met paarden kan vinden. Niet qua rijden etc, maar misschien wel in de verkoop/advisering van paardenvoeding, commercieel medewerker bij een bedrijf dat stallen bouwt, maneges, rijhallen etc....

Ik roep ook maar wat!!! Ik vind de opleiding en mooie 'algemene' opleiding die zich op de agrarische sector richt. Dier/veehouderij heb ik zelf een jaar gedaan, die opleiding was gewoon niks.

Misschien dat je indd van het idee 'paarden' af moet stappen, verder dan beetje stallen mesten en dus een opleiding te doen waar je niks leert schiet je er niks mee op.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: doorgaan met deze opleiding of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:11

ligt er aan wat je naast paarden nog meer leuk vind! ik vind het zonde dat je niet gebruik maakt van je havo diploma om het zo maar te zeggen...met hbo kun je zoveel meer alleen dan ngo de geschikte opleiding vinden! op zich vond ik die tip van bedrijfskunde wel een goeie! hele brede opleiding zeg maar waar ej nog veel kanten mee op kunt
succes!

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:15

Persoonlijk zou ik stoppen met die opleiding en iets gaan doen wat je leuk vindt. Kan werken in de paarden zijn (waar je vaak echt geen opleiding voor nodig hebt), maar kan ook een andere opleiding zijn waar je wèl toekomst in hebt.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Re: doorgaan met deze opleiding of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:47

Coentjuh schreef:
Ik weet gewoon niet wat ik wil, oke ik heb HAVO, zou een HBO opleiding kunnen doen van 4 jaar. Hmm is wel lang of toch werken dan verdien ik iets..


Sommige HBO-opleidingen kun je ook duaal volgen. Dus 1 a 2 dagen in de week naar school, en daarnaast werken. Zo kun je het werken en leren dus mooi combineren. En verdien je nog wat geld ook . Misschien is dat een idee..?

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 22:09

Bedankt voor jullie reacties. Maar ik ben alweer een stapje verder sinds net...

Ik stop met mn MBO Paardenhouderij.. en ga nu een aantal maanden werken op bedrijf hier vlakbij, waar ik vorig jaar oko vakantiewerk heb gedaan. Ik hoor nog wat en hoe, maar kon zoiezo komen (net gesolliciteerd), dus dat zit wel goed.

Want op die school leerde ik toch niets..

Het eerste uur is altijd: stallen mesten of vegen of opruimen in stal, of paarden longeren.. dan had je een paar uur 'begeleiding' (werkstukken maken over paarden etc) tsja achter de pc zitten en lekker vrij internetten..

Af en toe hadden ze workshops (lessen) er tussen gestoken, die moest je zelf aanvragen... dus je wilt bijv. over hoefverzorging meer weten, dan moet je een workshop aanvragen over hoefverzorging.. maar dit zelf aanvragen werkt niet goed hiihi.. het is ook niet altijd verplicht die workshops, dus dan was je gewoon vrij ofzo.. CONCLUSIE die school werkt niet echt..

En mocht ik op een manege oid gaan werken, dan heb je toch geen papiertje nodig.


In aug/sept ga ik misschien weer gaan leren, en kan ik nu over nadenken, want ik weet nog steeds niet wat en hoe. Dan doe ik nu tenminste iets nuttigs, verdien nog en zit niet te nixen op deze flut school...