dierenarts assistente... echt zo weinig werk?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindaatjuh23
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-01-06

dierenarts assistente... echt zo weinig werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 14:10

Hallo allemaal

Ik ben Linda, 23 jaar en ben gestopt met mijn studie. nu lijkt de opleiding tot dierenarts assistente me wel heel leuk, maar ik hoor van heel veel mensen dat er maar weinig stage plekken te vinden zijn en dat je er bijna geen werk in krijgt..

zijn hier mensen die de opleiding hebben gedaan?
Die hier misschien ervaring mee hebben of juist niet?
En klopt het dat het loon nogal verschilt per dierenarts?


Alvast bedankt!!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:21

Hey ik ken een aantal mensen die deze opleiding hebben gedaan of bijna klaar zijn.

Het is inderdaad heel erg moeilijk om hier werk in te krijgen. Een stalgenoot zit nu achter de kassa en een kennis werkt al jaren in een dierenwinkel. Van alle mensen die de opleiding halen zijn er maar een paar die echt in dit vak terecht komen. Het is gewoon heel erg moeilijk om in de dierenwereld aan de slag te komen.

Bedenk dat je heel veel stages moet lopen! En maar een paar keer bij een dierenarts. Je zult dus ook terecht komen bij een asiel, pension, dierenwinkel etc.

Verder zijn er veel te veel opleidingen en te weinig plaatsen. Als je toch wilt gaan zou ik naar Barneveld gaan. Die hebben de beste opleiding op dit gebied (en de beste stageplaatsen). Daarbij ligt het niveau hoger dan in de rest van het land. In de klas van mijn vriendin zitten mensen uit heel Nederland. En een groot aantal komt zelfs van aan andere da assistente opleiding.

Mijn vriendin gaat nu heel wat anders doen. Ze heeft gezien wat dit "vak" echt in kan houden. Je zit als assistente achter de balie, moet afrekenen, klanten ontvangen, achter de computer zitten en hokken schoonmaken. En daarnaast mag je het rotwerk doen waar de dierenarts zelf geen zin/tijd in heeft (tegen spartelende dieren vast houden, de werkruimte schoonmaken, hokken schoonmaken etc). Af en toe mag je helpen bij een operatie (lees dingen aangeven) of voeren.

Het loon is niet echt geweldig helaas.

krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:17

ja, ik ben er nu ook zo een beetje onderhand mee bezig en lees ook overal dat er weinig werk in te vinden is, en niet zoveel verdient.
Dat vind ik echt heel jammer want zelf zou ik het ook willen doen, dierenarts zelf wil ik ook wel..maar dat kan ik wel vergeten...
maar het zit ook heel veel administratief werk achter he. Je komt niet veel in aanraking met de dieren, maar je moet juist de hokkenschoonmaken enzz. En dus de mensen met problemen helpen........ dus niet alleen maar met dieren bezig zijn

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:20

Dan kun je beter paraveterinaire opleiding doen... Dan behoor je wel te mogen assisteren bij operaties en je kunt castreren, gebitsreiniging etc. Maar er is geen CAO en je wordt heel slecht betaald. Bovendien moet je ook een beetje geluk hebben, anders word je als een gewone assistente ingezet...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:50

Een kennisje van mij heeft een jaar of 5-6 al dit diploma gehaald en toen was er al geen werk meer in, terwijl dat er nog wel was voor ze aan de opleiding begon...
Dus ik zou even een decaan aanschieten over de werkgelegenheid.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:10

Zelfs als je paravetarinair bent wil nog niet zeggen dat je die werkzaamheden ook kunt doen. Je mag het wel en hebt er voor geleerd maar het is maar de vraag of je niet ergens achter de balie komt. De dierenartssen die ik ken doen die werkzaamheden meestal zelf. De assistente roept men er alleen bij als er iets nodig is (soort hulpje van de da dus) en natuurlijk om de tafel en alle spullen schoon te maken na iedere behandeling. De rest van de tijd zit je gewoon achter de balie en als er geen klanten zijn maak je de hokken schoon.

De betalingen zijn ook niet heel hoog terwijl de lonen van een da wel gigantisch zijn. Natuurlijk zijn er ook kosten en een lange studie voor nodig maar toch.

En je moet ook stage lopen op totaal andere plekken. Een vriendin mocht 4 weken hokken schoonmaken terwijl de eigenaar van het pension op vakantie ging! Daarnaast moet je werken in dierenwinkels en bij fokkers. Daar komt wel enige kennis van dieren bij kijken maar over het algemeen zijn er toch andere werkzaamheden.

Ik ben heel erg blij dat ik destijds niet in de dierensector ben gestapt! Verdien met mijn bijbaan in de keuken al meer dan een afgestudeerde da assistente. Hetzelfde is trouwens nog veel sterker van toepassing op de paardensector.

Hou dieren gewoon als hobby en zoek een baan waardoor je later een leuk huisje met grond kunt kopen. Dan kan je iedere dag met dieren bezig zijn.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:50

Bramblerose schreef:
Dan kun je beter paraveterinaire opleiding doen... Dan behoor je wel te mogen assisteren bij operaties en je kunt castreren, gebitsreiniging etc. Maar er is geen CAO en je wordt heel slecht betaald. Bovendien moet je ook een beetje geluk hebben, anders word je als een gewone assistente ingezet...


Castreren mag je officieel niet, ook al ben je paraveterinair. Ten onrechte mogen heel veel assistenten het wel.

Ook voor paraveterinairen is er heel weinig werk en toekomst. Ben zelf paraveterinair en kan je alleen maar heel sterk afraden een opleiding 'in de dieren' te doen.

krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:57

nou nou, wat hard allemaal..
kijk jullie geven dan wel advies voor dierenarts assistente..maar ga dan niet zeggen dat je niet in de dieren iets moet gaan zoeken..
als iemand het nou heel erg leuk vind en ze krijgt dit te lezen is dat echt niet aardig hoor.....
ja ik wil er niet veel van zeggen hoor, tis alleen een beetje hard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:54

Mijn zusje heeft 4 jaar geleerd voor dierenartsass en is met goeie cijfers geslaagd, maar ze werkt nu in de thuiszorg... Do I say more??

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:58

hier meld zich nog paraveterinair! ook ik heb geen werk, en ga volgend jaar een andere opleiding beginnen. Dit is niet alleen zo als je als dierenartsassistente wilt werken, maar in alle beroepen met dieren. Ze nemen liever een stagiare of vrijwilliger. Je moet stages lopen bij een dierenwinkel, pension, dierenarts, en bij veehouderij bedrijven. De opleiding is erg leuk, maar bedenk wel dat je heel heel erg moeilijk een baan vind...

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:03

krisjje schreef:
nou nou, wat hard allemaal..
kijk jullie geven dan wel advies voor dierenarts assistente..maar ga dan niet zeggen dat je niet in de dieren iets moet gaan zoeken..
als iemand het nou heel erg leuk vind en ze krijgt dit te lezen is dat echt niet aardig hoor.....
ja ik wil er niet veel van zeggen hoor, tis alleen een beetje hard


Soms is de waarheid nou eenmaal hard...
Ik heb zelf een bijbaantje in een dierenpension en dat verdient inderdaad niet veel, ook niet als je wel een diploma hebt...

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:57

krisjje schreef:
nou nou, wat hard allemaal..
kijk jullie geven dan wel advies voor dierenarts assistente..maar ga dan niet zeggen dat je niet in de dieren iets moet gaan zoeken..
als iemand het nou heel erg leuk vind en ze krijgt dit te lezen is dat echt niet aardig hoor.....
ja ik wil er niet veel van zeggen hoor, tis alleen een beetje hard


Wat denk je dat ze liever hoort? De waarheid of leugens?
Ze is 23 en ik neem aan dat ze echt wel begrijpt dat dit alles goed bedoeld is. In de dieren is gewoon bijna geen werk en als het er al is dan is het 9 van de 10 keer zeer slecht betaald. Zelfs mensen die afgestudeerd zijn als dierenarts komen haast niet aan een baan. Of je nu een dure opleiding gaat doen of niet, meer werk komt er niet.

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:06

Werk vinden is volgensmij niet alleen als dierenartsassistente moeilijk, maar in veel meer beroepsgroepen... behalve de operatieassistenten in de ziekenhuizen, daar hebben we tekort aan, het is leuk werk, want ik doe dit zelf ook met veel plezier!!! nog een voordeel het betaalt beter misschien dat dit iets is voor de TS

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:12

Het is idd zo dat er overal weinigwerk is!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:05

Er is niet overal heel wenig werk. Er is alleen in bepaalde sectoren weinig werk. Sommige sectoren trekken wel weer aan andere niet. En dan zijn er ook nog gebieden waar altijd weinig werk in zal blijven of die heel erg afhankelijk zijn van de economie.

Kijk maar eens bij een uitzendbureau of in de krant daar zie je meteen waar veel werk in is te vinden.

Veel vraag is er naar
°techniek, zorg, onderwijs, logistieke sector

En in de sector economie en administratie blijven er altijd banen. Die zijn namelijk niet afhankelijk van bepaalde factoren·

In het tourisme zal de werkgelegenheid dalen vanwege de opkomst van het internet en ook op momenten dat het slecht gaat met de economie.

En in dieren zit gewoon heel weinig werk. Zelfs als dierenarts is het gigantisch moeilijk (en dan studeren er ieder jaar nog niet eens zo heel veel af).
~
_Bedenk dat er in heel NL een overschot is aan mensen die iets met dieren doen. Zoveel vraag is er helemaal niet. Vandaar dat de lonen ook laag zijn (voor jou 10 anderen of jongeren).
_En veel banen in de dieren kunnen ook gedaan worden door een vrijwilliger of iemand met veel ervaring (denk aan fokkers, of mensen in een asiel).
_Denk ook dat je voor een eigen manege of dierenwinkel alleen een ondernemersdiploma moet hebben verder niets! Ja en een hoop geld iets wat je als jongere niet zomaar hebt.

Mijn advies is dan ook om een opleiding te doen waar je een redelijke baan mee kunt vinden. Je hebt dan geld genoeg om zoveel dieren te nemen als je wilt. Dieren zijn namelijk ook een leuke hobby. Je hoeft daar niet meteen je beroep van te maken.

Een kennis met gewone mbo opleiding heeft haar paard op een manege staan. Daar lopen mensen met een peperdure deurne opleiding tegen het minimumloon haar stal uit te mesten, paarden in/uit stappen en het tuig te onderhouden. Keihard werken, lichamelijk zwaar, lange dagen etc voor heel weinig geld (nog minder dan mijn bijbaan). Tja dan zou ik het wel weten hoor.

Dus begin niet te snel aan een dierenopleiding.

xxsweet

Berichten: 3657
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:14

Ik zou na dit jaar moeten kiezen tussen paravetrinair of management.. Maar paravetrinair had ik allang gezien.. Ook al veel gehoord date r niet veel werk in was.. En de opleiding die ik tot nu toe heb gehad is echt bagger..
Het is zonde van mijn tijd geweest en ik ben bijna van school afgegaan maar ik ga toch nog maar even 2 jaar management doen .. Misschien kan ik er toch wat mee...

Suc6!

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:30

flowerxxx schreef:
De betalingen zijn ook niet heel hoog terwijl de lonen van een da wel gigantisch zijn. Natuurlijk zijn er ook kosten en een lange studie voor nodig maar toch.


Dat valt ook tegen hoor, een dierenarts in loondienst (ik heb het niet over dierenartsen met een eigen praktijk, die krijgen immers geen loon) verdient op het moment gemiddeld 10.30 euro per uur! En dat terwijl een een schoonmaker gemiddeld 10.00 euro verdiend. En daarvoor heb je dan minstens 6 jaar gestudeerd

krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:43

gabyfedde schreef:
krisjje schreef:
nou nou, wat hard allemaal..
kijk jullie geven dan wel advies voor dierenarts assistente..maar ga dan niet zeggen dat je niet in de dieren iets moet gaan zoeken..
als iemand het nou heel erg leuk vind en ze krijgt dit te lezen is dat echt niet aardig hoor.....
ja ik wil er niet veel van zeggen hoor, tis alleen een beetje hard


Wat denk je dat ze liever hoort? De waarheid of leugens?
Ze is 23 en ik neem aan dat ze echt wel begrijpt dat dit alles goed bedoeld is. In de dieren is gewoon bijna geen werk en als het er al is dan is het 9 van de 10 keer zeer slecht betaald. Zelfs mensen die afgestudeerd zijn als dierenarts komen haast niet aan een baan. Of je nu een dure opleiding gaat doen of niet, meer werk komt er niet.


ja dus, moet ze het opeens maar afzien.. wat doe jij dan nu voor werk als ik vragen mag?

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:50

@ Krisjje
Ze moet doen wat ze zelf wil. Ze vraagt om reacties en die krijgt ze dus ook. Wat ze daar dan mee doet moet ze helemaal zelf weten.
Als je in mijn profiel had gekeken had je gezien dat ik nu voor operatie-assistent leer. Hier is wèl werk en toekomst in en het leuke is dat er dan ook nog van valt te leven.

krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:59

nou oke.. jeetje sorry hoor het was echt niet zo boos bedoelt ofzo.. ik zei ook gewoon wat ik van die reacties vond.. het lijkt mij iig niet zo leuk.. maar ik zeg al niks meer hoor..
er komt toch niks goeds van trerecht........

lindaatjuh23
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-01-06

Re: dierenarts assistente... echt zo weinig werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:40

Ik was inderdaad wel op zoek naar een eerlijk antwoord!!

hoor liever de waarheid dan mooie verhalen in de opleidings brochures. helemaal omdat ik al 23 ben wil ik niet meer de verkeerde keuze maken. ik ben namelijk gestopt met mijn opleiding.

Wat mij ook super leuk lijkt en waar ik over 2 weken ook een sollicitatie gesprek voor heb is (heel toevallig..) operatie assistent!

Ik wilde gewoon weten hoe het zit met dierenarts assistent, omdat me dat altijd al heeft getrokken en ik ben gek met dieren. Maar ik moet er natuurlijk wel goed van kunnen leven.

iedereen in elk geval bedankt voor de reacties!

gabyfedde: bevalt je werk als ok assistent goed? heb je misschien nog tips voor mn sollicitatie gesprek?

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: dierenarts assistente... echt zo weinig werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:59

lindaatjuh23 schreef:
gabyfedde: bevalt je werk als ok assistent goed? heb je misschien nog tips voor mn sollicitatie gesprek?


Het bevalt mij super! Ik vind het erg leuk werk. Ben pas net in de praktijk begonnen, maar weet nu al dat het helemaal is wat ik wil. Tips voor sollicitatie gesprek heb ik niet echt. Ze zien over het algemeen wel graag vlotte mensen die niet van stilzitten houden. Het is wel vermoeiend werk, want je staat/loopt de hele dag. Ik vind dat wel lekker, want houd niet van stil zitten. Het is ook heel afwisselend, geen enkele operatie is hetzelfde.
Bij welk ziekenhuis ga je op gesprek als ik vragen mag?
In ieder geval heel veel succes met je gesprek!

krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:51

wat voor niveau heb je daarvoor nodig ?

narrator

Berichten: 1878
Geregistreerd: 01-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:32

Ik zit nog te twijfelen tussen dierenarts-assistente of fysiotherapeut in de dieren (het liefst paarden natuurlijk).. Maar fijn topic ik blijf dit even volgen!

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:40

Als je fysiotherapeut voor dieren wilt worden heb je eerst fysiotherapie voor mensen nodig. Zo heb je wel een basis mocht het in de dieren niet lukken. Ik denk dat in die richting namelijk ook weinig werk is..