Fontys, pedagogiek wie doet of gaat deze opleiding doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:05

Geloof het of niet maar ik begrijp je verhaal zeker. Ik heb het broertje van dyslexie namelijk discalculie! En ja ook bij mij heeft het heel lang geduurt tot ze er achter kwamen.

School heeft hier ook weinig aan gedaan. Maar je ouders spelen hier ook een rol. Ze kunnen bijvoorbeeld vaker naar de leraar of directeur stappen. Verder kunnen je ouders ook zelf de schoolbegeleidingsdienst of je huisarts inschakelen. Iets als een huiswerkklas of extra onderwijs kunnen ouders ook zelf regelen. Al die dingen zijn mogelijk. Ouders behoren ook te zien dat het op bepaalde punten misgaat. Een juf hoort het ook te zien maar die heeft nog 29 andere kinderen in de klas.

Daarbij kan je op het vbo ook laten zien dat er dingen zijn waar je wel goed in bent. Of gewoon heel hard werken. Jij schrijft zelf dat je nergens meer zin in had en er met de pet naar gooide. Met een goed vbo diploma (volgens mij had je destijds niveau B,C en D) kan je gewoon naar het mbo niveau 4! Daarbij ben je op de middelbare school op een leeftijd dat je wel aan kunt geven dat er wat fout zit.

Een advies op de basischool is ook alleen maar een advies. Niet iets wat je verplicht moet volgen. En zeker niet iets waar je jaren later nog boos over moet zijn. Je kunt niet alle problemen op dat ene advies of die ene juf schuiven. Als ik dat destijds had gedaan had ik nu ook wel boos kunnen zijn!

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Fontys, pedagogiek wie doet of gaat deze opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 21:19

ik ben blij dat je me wel begrijp aangezien ik het erg moeilijk vind om het uit te leggen. Ik begrijp ook wel dat het zinloos is om er nu nog boos om te zijn omdat er nu toch niks meer aan te doen is maar ik wordt er wel telkens weer een beetje mee geconfronteerd. Het is gewoon een beetje oud zeer van mij waar ik een deuk van heb gekregen.

dat ik die niveau 4 had kunnen doen, had ik ook kunnen doen en dat is wel gedeeltelijk mijn eigen fout geweest.
Nu wil ik het toch proberen met die test of het zo gaat lukken en anders wil ik het proberen met een 1 jarige niveau 4 opleiding die als het goed is bij mij op school ook gegeven wordt.

mijn ouders hebben me wel altijd goed gesteund ook door vaak naar de leraar te stappen maar omdat dat niet goed opschoot heeft mijn moeder me zelf geholpen door samen met mij die dictee's te gaan oefenen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 01:07

Ik vind dat kinderen standaard getest moeten worden op dyslexie, zo voorkom je dus dit soort frustraties achteraf. Ik begrijp heel goed dat je er geirriteerd/boos over bent, gelukkig heb je zelf wel het inzicht dat je daar nu niets meer mee op schiet. Wat je het beste voor ogen kunt houden is je einddoel, waar wil je heen en hoe kan je er op de meest makkelijke en haalbare manier komen! Hoe lang het dan nog duurt moet niet uitmaken, als je je doel maar haalt en uiteindelijk een goed leven hebt en tevreden bent over je baan.

Klinkt simpel zoals ik het zeg, maar het scheelt jezelf een hoop frustraties als je je puur op je (haalbare) doel richt.

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:50

Thirza schreef:
Josa schreef:

Hoho, als je dat makkelijk aan had gekund had je dat ook kunnen laten zien.. En het advies van de basisschool is niet heilig...
Ik had Mavo advies, heb gewoon mijn VWO diploma gehaald, dat vind ik er geheel los van staan!



ja daar kwamen ze mee toen ik mijn VBO op mijn sloffen gehaald had, ik deed er nooit wat voor en had allemaal hoge cijfers behalve voor nederlands. Ja erg handig als je dyslexie blijkt te hebben.
Ik had daar nog nooit van gehoord (van dyslexie dus) maar ik was toch ook gewoon dom? dat werd mij iig altijd verteld en als je dom bent kan je ook geen HAVO.
die mensen verwijt ik dus echt wel wat en dankzij hun moet ik maar gewoon langer naar school.


Wanneer je onwijs goeiepunten haalt ga je zelf toch ook denken van hé goh dit gaat lekker, misschien een stapje hoger?

@Marlon: nee te zwaar zeker niet, vind het hele HBO systeem niet fijn en weet ook niet of ik wel met kinderen wil gaan werken. ga hoogstwaarschijnlijk universiteit doen.. Maar idd het is een enorme chaos!

Anoniem

Re: Fontys, pedagogiek wie doet of gaat deze opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:05

ik heb spw4 in een jaar gedaan, bij Profit.
ontzettend dure opleiding en vreselijk slecht geregeld ik raad het je af.
maargoed mocht je het willen, kun je even googlen, ze zitten op meerdere plekken in nederland.