Fontys, pedagogiek wie doet of gaat deze opleiding doen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Fontys, pedagogiek wie doet of gaat deze opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 19:02

ik ben nu nog bezig de opleiding SPW kinderopvang mbo niveau 3. Als ik hier klaar mee ben (juni 2006) wil ik dus verder richting pedagogiek, ik heb op verschillende plaatsen geinformeerd maar overal krijg ik te horen dat mijn vooropleiding te laag is. Ik heb wel zwart op wit op papier staan dat ik het makkelijk aan zou kunnen.
Nu is er bij Fontys een flexibiliteits test waar je een test kan doen of je het wel aankan. Nu vroeg ik me af of iemand die test al eens gedaan heeft?
en of er iemand op die school zit die deze opleiding ook volgt of gaat volgen.
Ik wil dus gaan voor de 4 jarige deeltijd opleiding Pedagogiek: algemene beroepsopleiding.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:52

Ik studeer pedagogiek aan de fontys in Tilburg. Hoe het met de vooropleidingen zit weet ik niet precies. Ik kom namelijk van de havo af.
Als je vragen hebt mag je me altijd pmen!

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 12:54

in welk jaar zit je?
en wat vind je ervan?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Fontys, pedagogiek wie doet of gaat deze opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:00

Ik zit nu in het tweede jaar.
Ik vond het eerste jaar veel leuker dan dit jaar. Vorig jaar had ik veel theorie en ik vond de boeken erg interessant. De lessen werden iets minder goed gegeven..
Dit jaar vind ik het dus een stuk minder, maar dat komt meer omdat ik mijn stage niet zo leuk vind.
Maar het is een brede studie en je kan er als het goed is veel kanten mee op.

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:16

jij doet het dus voltijd?
waar loop je nu stage dan?
en welke kant heb je gekozen? de leraren variant of de beroeps variant?

wel jammer dat je het nu wat minder vind! kan je het niet aankaarten op je stage dat je het niet zo naar je zin hebt?

Kiovili

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:44

Ik heb het gedaan. Wel in Nijmegen, HAN. Ik ben na 3 maanden al gestopt..

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 01:27

polopaardje schreef:
Ik heb het gedaan. Wel in Nijmegen, HAN. Ik ben na 3 maanden al gestopt..

Waarom ben jij na 3 maanden al gestopt?

Ik loop stage bij een manege voor gehandicapten. Het leek mij echt heel leuk om te gaan doen, maar gehandicapten mensen liggen mij gewoon helemaal niet.. Op de stage weten ze het, maar ik wil het ook wel gewoon afmaken en je mag niet zomaar wisselen, want dan moet je alles inhalen!

Ik doe inderdaad de voltijd en de algemene beroepenvariant.
Welke richting wil jij kiezen? En waarom lijkt je de studie leuk?

Ik weet nu dat ik om de verkeerde reden deze studie heb gekozen. Mij leek het namelijk leuk om met kinderen te werken, maar in het uiteindelijke beroepenveld ga je dus meer voorlichting geven en vooral werken met de ouders.. Dat zie ik dus niet zo zitten!
Maar ik moet wel zeggen dat ik al wel veel geleerd heb van deze opleiding. Je hebt namelijk ook lessen sociale vaardigheid, gesprekstechnieken en dat soort dingen. Je leert hierdoor beter naar jezelf kijken enzo!
Daarom weet ik ook nog niet of er nu mee stop of na deze studie iets anders ga doen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:48

Ik wil deze opleiding deeltijd (algemene beroepenvariant) gaan doen. Nog even onder voorbehoud omdat ik natuurlijk wel eerst een baan moet vinden met mijn huidige diploma (spw-4) die aansluit op Pedagogiek.

Ben ook wel erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

Volgens mij moet je voor elke hbo-opleiding minimaal mbo niveau 4 gehad hebben. Is het voor jou geen optie om spw-4 verkort te halen?

Kiovili

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:14

marlon7 schreef:
polopaardje schreef:
Ik heb het gedaan. Wel in Nijmegen, HAN. Ik ben na 3 maanden al gestopt..

Waarom ben jij na 3 maanden al gestopt?

Ik loop stage bij een manege voor gehandicapten. Het leek mij echt heel leuk om te gaan doen, maar gehandicapten mensen liggen mij gewoon helemaal niet.. Op de stage weten ze het, maar ik wil het ook wel gewoon afmaken en je mag niet zomaar wisselen, want dan moet je alles inhalen!

Ik doe inderdaad de voltijd en de algemene beroepenvariant.
Welke richting wil jij kiezen? En waarom lijkt je de studie leuk?

Ik weet nu dat ik om de verkeerde reden deze studie heb gekozen. Mij leek het namelijk leuk om met kinderen te werken, maar in het uiteindelijke beroepenveld ga je dus meer voorlichting geven en vooral werken met de ouders.. Dat zie ik dus niet zo zitten!
Maar ik moet wel zeggen dat ik al wel veel geleerd heb van deze opleiding. Je hebt namelijk ook lessen sociale vaardigheid, gesprekstechnieken en dat soort dingen. Je leert hierdoor beter naar jezelf kijken enzo!
Daarom weet ik ook nog niet of er nu mee stop of na deze studie iets anders ga doen.



Ten eerste wat jij ook aangeeft. Mij leek het met name leuk om met kinderen te werken, maar uiteindelijk ben je vooral bezig met ouders. Daarnaast ben ik er achter gekomen dat ik ook graag veel met mijn handen bezig ben. Deze opleiding kwam op mij over als alleen praten, praten en nog eens praten. Na vele gesprekken met mijn tutor, studiebegeleiders etc. ben ik tot het besluit gekomen dat het toch beter was om te stoppen.

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:32

marlon7 schreef:

Ik doe inderdaad de voltijd en de algemene beroepenvariant.
Welke richting wil jij kiezen? En waarom lijkt je de studie leuk?



Ik werk op een kinderdagverblijf nu zo'n 3 jaar, met de kinderen werk ik dus al, ik vind dat heel erg leuk! maar ik wil graag meer.
Ik zou ook gaan voor de algemene beroepenvariant
Ik zat eerst te kijken richting orthopedagogiek maar dat is voor mij nu helemaal niet haalbaar omdat ik dus niveau 3 heb toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik deze opleiding tegen, na alles gelezen te hebben lijkt het me heel erg leuk omdat je juist zo veel kanten op kan.

wel jammer dat je stage toch niet is wat je zoekt, een klas genoot van mij wil juist met gehandicapten werken, mij lijkt het heel erg moeilijk en trekt het me niet zo.


flair schreef:
Volgens mij moet je voor elke hbo-opleiding minimaal mbo niveau 4 gehad hebben. Is het voor jou geen optie om spw-4 verkort te halen?


dat klopt ja dat je niveau 4 moet hebben, ik ga het eerst met deze test proberen en als dat niet lukt wil ik dus SPW op niveau 4 gaan doen. Erg krom trouwens ik werk dus op een KDV en ben van daaruit de opleiding SPW gaan doen, toen kon je kiezen uit 2 of 3 jaar, aangezien de 2 jarige erg zwaar zou zijn en ik ook een paard had. Had ik gekozen voor de 3 jarige opleiding. Nu blijkt dat die 2 jarige wel niveu 4 is, als ik dat geweten had dan had ik dat dus wel gedaan. Maar ja zo zijn er wel meer fouten gemaakt niet alleen door mij.

wat voor een baan wil je hebben? richting kinderopvang of iets anders?



@ polopaardje

jammer dat het toch niet was wat je wou, het is dan meestal zo'n teleurstelling.
Wat doe je nu?

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:09

Bedoel je met je test de 21+ test? Die test is verplicht voor mensen die niet het juiste niveau hebben. Het is een soort staatsexamen op gebied van taal, staatsinrichting engels en nog wat.

Een opleiding mag normaal gesproken geen mensen met een laag niveau toelaten. Je moet of niveau 4 hebben, een gelijkwaardig buitenlands diploma of de 21 toets doen.

Ik vind het anders ook oneerlijk voor mensen die wel niveau 4 hebben.

Je kunt spw 4 ook in 1 jaar doen hoor. Heeft een vriendin gedaan in zwolle die had ook een niveau 3 opleiding.

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:33

ja die 21+ test ja, maar bij de fontys noemen ze het een flexibiliteits test.
Ik snap niet waarom ik een jaar nog een opleiding zou moeten doen terwijl er bewezen is dat ik het makkelijk aankan maar door fouten van andere mensen is dit er dus te laat uitgekomen waardoor ik met de gebakken peren zit.

maar die spw opleiding die je in 1 jaar kan is dat de ruime opleiding op ook op kinderopvang gericht?
zwolle is alleen iets uit de richting voor mij.

Kiovili

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Fontys, pedagogiek wie doet of gaat deze opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:43

Dat is zeker jammer ja! Had het wel erg naar m'n zin op school zelf. Leuke mensen etc. Nu moet je weer van vooraf aan beginnen. Dat is wat minder. Ik werk nu een 'jaar' en ga het dan proberen als operatie-assistent. Tussen deze opleiding en de opleiding Pedagogiek twijfelde ik voordat ik met Pedagogiek begon. Ik moet toevallig morgen op sollicitatie bij een ziekenhuis voor een soort 'stageplaats'. Die moet je namelijk een hebben voor je aangenomen wordt op de opleiding zelf. Wish me luck

Jij in ieder geval succes als je de opleiding gaat doen!

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Fontys, pedagogiek wie doet of gaat deze opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:06

Ik zou iets als pedagogisch medewerkster in een ziekenhuis leuk vinden om te gaan doen en anders wil ik na deze studie nog de pabo doen, omdat ik denk ik toch voor de klas wil staan, maar ik vind dat er in de pabo te weinig diepgang zit.
Ik wil inderdaad echt met de kinderen zelf werken en dat is gewoon niet zo met deze studie.
Ik heb vorig jaar een week stage gelopen op een kinderdagverblijf, hartstikke leuk hoor, maar te weinig uitdaging voor mij!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:12

Thirza schreef:
ja die 21+ test ja, maar bij de fontys noemen ze het een flexibiliteits test.
Ik snap niet waarom ik een jaar nog een opleiding zou moeten doen terwijl er bewezen is dat ik het makkelijk aankan maar door fouten van andere mensen is dit er dus te laat uitgekomen waardoor ik met de gebakken peren zit.

maar die spw opleiding die je in 1 jaar kan is dat de ruime opleiding op ook op kinderopvang gericht?
zwolle is alleen iets uit de richting voor mij.


Ah zelfde test alleen een andere naam. Ik zit zelf op een avans-fontys opleiding dus dacht al dat het die test was. Heb wat info opgezocht van fontys.

Het toelatingsonderzoek bestaat uit een schriftelijke toets (op havo-niveau) op de onderdelen:

Spelling
Tekstverklaren Nederlands
Staatsinrichting/Maatschappijleer

Ook stijl en schrijfvaardigheid wordt beoordeeld.
Als de toets met goed gevolg is afgelegd, volgt een intakegesprek met de instroomcoördinator en een lid van de examencommissie. Hierbij komen motivatie, aanleg en persoonlijke omstandigheden aan de orde. Je dient beide onderdelen voldoende af te sluiten om toegelaten te worden.


Ik zit zelf op het hbo en ken maar 2 gevallen die via deze test binnen zijn gekomen. Heb gehoord dat het redelijk pittig is. De test bestaat uit onderdelen die niets te maken hebben met je toekomstige studie of vooropleiding. Meisje uit mijn klas had echt heel hard moeten leren om hier door te komen. Vaak is de middelbare school al lang geleden en dit soort dingen krijg je niet op ieder mbo.

Ik vind niet dat je dit af kunt schuiven op fouten van anderen. Je weet toch dat je voor hbo een niveau 4 opleiding nodig hebt? En je weet voor je aan een opleiding begint ook welk niveau het is (in jouw geval 3). Ik ken een aantal mensen die 1 tot 2 jaar een extra opleiding hebben moeten doen om niveau 4 te halen. Dat bedoel ik met oneerlijk de toelatingseisen zijn voor iedereen gelijk.

Wens je wel succes met de toets. Lijkt mij geen makkelijke opgave!

Mijn vriendin had hetzelfde probleem als jij. Ze doet nu sph en had ook alleen niveau 3. Er zijn maar weinig scholen waar je in 1 jaar niveau 4 kunt halen. Het is volgens mij een algemene spw opleiding niet gericht op kinderopvang. Je moet wel stagelopen en dat kan je doen in de richting kinderen (en in je eigen regio). Het is wel zwaar maar zeker waard als je een jaar eerder kunt beginnen met hbo.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:42

Spw-4 is niet op kinderen gericht en kan je niet in 2 jaar doen voor zo ver ik weet. Spw-4 was altijd 4 jaar en ik zat in de eerste lichting die hem in 3 jaar mocht doen. (3 jaar geleden)

Een spw-4 eindstage mag je niet in een kdv of op een basisschool doen doen... Je kiest in het laatste jaar namelijk voor activiteitenbegeleiding of woonbegeleiding en een kdv is voor beiden niet goedgekeurd (bij ons) Wel kan je in de jeugdhulpverlening zoals ik doe. Ik loop nu stage in een gesloten jeugdinrichting, dit heb ik wel zelf moeten regelen, de school biedt dit soort plekken niet aan. Alle plekken die de school heeft aangeboden voor de woonbegeleiding zijn met verstandelijk gehandicapten, bij de activiteitenbegeleiding komt daar nog de doelgroep ouderen bij. (geen kids dus bij beide)

De baan die ik wil is dus ook in de jeugdhulpverlening, wat ik nu doe is erg leuk maar hierin voel ik me zelf teveel opgesloten. Je kunt niks zonder sleutel, als je binnen wil komen moet je door de metaal detector en je spullen door een scan... je loopt constant met piepers. Evengoed wil ik het bij deze doelgroep houden dus ga ik kijken voor een open jeugdinrichting

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:21

Ik doe ook HBO pedagogiek in Tilburg. Voor zover ik weet moet je inederdaad niveau 4 hebben, voor iedere HBO opleiding trouwens. Ik weet wel dat de opleiding pittig is voor de mensen die van het HBO afkomen.

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:23

En nog iets heel belangrijks. De opleiding in Tilburg in ieder geval is volledig omgegooid naar competentie gericht onderwijs. Dus zoals bij Marlon is het niet meer.

Ik zit eerstje jaar en het valt me erg tegen. Ik doe voltijd...

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:43

flowerxxx schreef:

Ik vind niet dat je dit af kunt schuiven op fouten van anderen. Je weet toch dat je voor hbo een niveau 4 opleiding nodig hebt? En je weet voor je aan een opleiding begint ook welk niveau het is (in jouw geval 3). Ik ken een aantal mensen die 1 tot 2 jaar een extra opleiding hebben moeten doen om niveau 4 te halen. Dat bedoel ik met oneerlijk de toelatingseisen zijn voor iedereen gelijk.




ik vind dus persoonlijk wel dat ik dit op de fouten van iemand anders kan afschuiven aangezien ik naar een VBO opleiding ben gestuurd door de basis school terwijl ik de HAVO makkelijk aan had gekunt achteraf, dus door die fouten moet ik maar langer naar school.
nee sorry daar pas ik voor.

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:47

Thirza schreef:
flowerxxx schreef:

Ik vind niet dat je dit af kunt schuiven op fouten van anderen. Je weet toch dat je voor hbo een niveau 4 opleiding nodig hebt? En je weet voor je aan een opleiding begint ook welk niveau het is (in jouw geval 3). Ik ken een aantal mensen die 1 tot 2 jaar een extra opleiding hebben moeten doen om niveau 4 te halen. Dat bedoel ik met oneerlijk de toelatingseisen zijn voor iedereen gelijk.




ik vind dus persoonlijk wel dat ik dit op de fouten van iemand anders kan afschuiven aangezien ik naar een VBO opleiding ben gestuurd door de basis school terwijl ik de HAVO makkelijk aan had gekunt achteraf, dus door die fouten moet ik maar langer naar school.
nee sorry daar pas ik voor.



Hoho, als je dat makkelijk aan had gekund had je dat ook kunnen laten zien.. En het advies van de basisschool is niet heilig...
Ik had Mavo advies, heb gewoon mijn VWO diploma gehaald, dat vind ik er geheel los van staan!

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:52

Josa schreef:

Hoho, als je dat makkelijk aan had gekund had je dat ook kunnen laten zien.. En het advies van de basisschool is niet heilig...
Ik had Mavo advies, heb gewoon mijn VWO diploma gehaald, dat vind ik er geheel los van staan!



ja daar kwamen ze mee toen ik mijn VBO op mijn sloffen gehaald had, ik deed er nooit wat voor en had allemaal hoge cijfers behalve voor nederlands. Ja erg handig als je dyslexie blijkt te hebben.
Ik had daar nog nooit van gehoord (van dyslexie dus) maar ik was toch ook gewoon dom? dat werd mij iig altijd verteld en als je dom bent kan je ook geen HAVO.
die mensen verwijt ik dus echt wel wat en dankzij hun moet ik maar gewoon langer naar school.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:17

Josa schreef:
En nog iets heel belangrijks. De opleiding in Tilburg in ieder geval is volledig omgegooid naar competentie gericht onderwijs. Dus zoals bij Marlon is het niet meer.

Ik zit eerstje jaar en het valt me erg tegen. Ik doe voltijd...


Ik vind het ook maar raar dat het helemaal anders is geworden. Ik heb ook gehoord dat het een beetje een rommeltje is..
Maar waarom valt het voor jou tegen? Te zwaar? Jullie moeten ook al veel stage lopen toch?

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:38

Citaat:
flair schreef:
Spw-4 is niet op kinderen gericht en kan je niet in 2 jaar doen voor zo ver ik weet. Spw-4 was altijd 4 jaar en ik zat in de eerste lichting die hem in 3 jaar mocht doen. (3 jaar geleden)


Dit is alleen voor mensen die spw niveau 3 diploma hebben. Normaal gesproken moet je dan 2 jaar over niveau 4 doen maar in Zwolle kan het dus ook in 1 jaar.

TS ik ben zelf ook op de mavo begonnen en verwijt niemand iets!
Beetje raar dat jij boos bent op verschillende mensen omdat je een vbo advies hebt gekregen. Een school kan ook niet ruiken dat jij dyslexie hebt dat zijn dingen waar jij, je ouders en school samen achter moeten komen.
Als je topcijfers haalt tijdens je vbo kan je doorstromen naar de mavo. En met een goed vbo diploma kan je op mbo niveau 4 beginnen. Dat zijn dingen die jezelf in de hand hebt.

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Fontys, pedagogiek wie doet of gaat deze opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:55

op de basisschool hadden ze het al kunnen weten mijn dictee's deed ik nooit goed en de rest ging wel goed.

en als je dan een leraar hebt die iedereen een dropje beloofd als iedereen een voldoende zou halen en ik altijd degene was die nooit een voldoende haalde waardoor de hele klas boos was op mij. Ik leerde me suf voor die dictee's ik speelde op een gegeven moment niet eens meer buiten was alleen maar aan het leren en dan kom je op school en wordt je weer de grond in getrapt.
Toen hadden ze toch even na moeten denken vind ik, ik als 10jarige die nog nooit gehoord had van dyslexie met een vreselijk minderwaardigheids complex deed mijn mond niet meer open omdat ik toch maar dom was.
Mijn ouders hadden er ook nog nooit van gehoord, maar hadden het wel vaak zat aangeklaart bij de leraren die deden er helemaal niks voor!
dat verwijt ik die mensen heel erg.


en toen ik op het vbo zat, had ik zo'n minderwaardigheids complex en werd vreselijk gepest, dan doe je ook je mond niet open. Als je enig idee hebt hoe ik me toen gevoeld had dan begrijp je dat wel.

Daarna zijn ze er dus pas achtergekomen. Daarna op de school waarop ik nu zit is het dus weer verkeerd gegaan met de niveau's en ja daar had ik zelf beter op moeten letten maar dat van de basisschool vind ik niet dat ik daarvoor naar mezelf moet kijken en mezelf er daar de schuld van moet geven.

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:05

het is vaak zo dat je met een vooropleiding (niveau4) een hbo verkort mag doen..
weet niet of het daar ook zo is maar als je dan eerst spw4 doet in een jaar en dan de hbo ben je ook vier jaar kwijt.. misschien wel een idee..
(ik heb onderwijsassistent gedaan en mocht SPH in 3 jaar doen..)