Ik ga op kamers.. Tips?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Ik ga op kamers.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:00

Afgelopen maandag heb ik om 11 uur 's avonds ineens besloten dat ik op kamers wil. Inmiddels ben ik dus druk bezig met zoeken. Komende maandag heb ik zelfs een eerste kijkavond!

Maar wat ik me nu afvroeg, heeft iemand nog tips? Sowieso met betrekking tot de kijkavond, maar ook over alle andere dingen die met op kamers gaan te maken hebben. Dus waar moet ik sowieso aan denken etc? Ben benieuwd.

_Jolien_

Berichten: 1199
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Ik ga op kamers.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:06

Ik zit eraan te denken om ook op kamers te gaan.

Heb me dus ingeschreven op kamernet en krijg daar dus berichtjes van. Verder kijk ik ook regelmatig op www.studentenkamers.nl op die site kun je gratis reageren (ideaal dus).

Ik heb nog maar 1 hospiteeravond meegemaakt, er waren 20 mensen in een super klein kamertje, echt verschrikkelijk en ze wisten niet wie ze moesten kiezen. Naar zo iets ga ik dus niet weer.

Het is handiger om via via een kamer te krijgen, zo hoef je dat hospiteren niet mee te maken.

verder moet je een inboedelverzekering afsluiten (ongeveer 15-30 euro per jaar)

Bella_Donna
Berichten: 604
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:06

kamernet.nl ben je daar al wezen kijken? die is erg handig

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ik ga op kamers.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:11

Advertentie zetten en idereen laten weten dat je een kamer zoekt. Zet er een in het streekblaadje en op www.kamernet.nl en dan onder urgente oproep. je betaald wel €10 maar dan krijg je wel de meeste recaties en heb je sneller een kamer. Ik kreeg het ook als tip en het werkt echt.
Of schrijf je in bij een kamerbureau, vanaf een bepaalde afstand sta je korter op de lijst dus schrijven ze als inschrijfdatum 9-02-2005 i.p.v 9-2-2006.
Je betaald wel, maar het is niet veel.

Kijkavonden kunnen verschrikkelijk zijn. Meestal gaat het zo: een aantal geinteresseerden komen naar de kamer kijken. Dat kunnen er 6 zijn, maar oms ook wel 20. Je gaat dan naar de kamer kijken en daarna praten, zodat de mensen die er wonen je beter kunnen leren kennen en kunnen kijken of je wel in dat huis past. Uiteindelijk beslissen ze dan wie ze het leukste vinden en die krijgt de kamer. Als je geluk hebt is iedereen op een ander tijdstip, maar meestal zit je met meerdere of met alle kijkers. En dat is moeilijk want je moet er wel een beetje tussenuit springen wil je kans maken op de kamer.
Soms kan het ook heel erg gaan en hebben ze van te voren al vragen bedacht waarvan ze de antwoorden echt opschrijven. Heb een keer gehad dat ze in een kringetje om mij heen gingen zitten en alle vragen op mij afvuurden }> , verschrikkelijk .
Tijdens zo'n kijkavond moet je gewoon jezelf blijven. Als je geluk hebt krijg je snel een kamer, als je pech hebt loop je wel 20 kijkavonden af en heb je nog steeds geen kamer.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:18

Op Kamernet ben ik ingeschreven, vrienden en bekenden weten inmiddels ook dat ik op zoek ben. Vanwege afstand zal ik geen voorrang krijgen, want mijn ouders wonen in Arnhem Zuid en ik wil naar Arnhem Noord terwijl ik in Nijmegen studeer.

De kijkavond komende maandag is als het goed is voor mij alleen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:29

AM --> ST.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ik ga op kamers.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:30

En nu nog wat tips na de kijkavond. Schrijf je in, in je nieuwe woonplaats en vergeet niet de wijziging door te geven bij de IBG met betrekking tot je studiefinanciering, want je krijgt wel een uitwonende beurs nu. Let wel op: als je je van je nieuwe huisbaas niet mag inschrijven bij de gemeente: NIET DOEN!! Dan kan je beter de kamer laten voor wat het is, want dan zit er iets niet goed.

Maar ook nog tips voor het zoeken naar een kamer. Zoek kamers met een huurprijs incl. Dat houd in dat er ook water,gas en electriciteit bij de huur inbegrepen zitten, en dat kan per maand best een heleboel kosten schelen. Er zijn ook kamers waar het internet bij de prijs inbegrepen zit.
Huisbazen rekenen ook borg, dat is meestal een maand huur( kan soms ook twee zijn)dat je wel genoeg geld overhoud.
Inboedelverzekering idd ook niet vergeten, het komt vaker voor dan je denkt dat er brand uitbreekt in studentenhuizen.
Let ook op de indeling van de kamers waar je gaat kijken. Soms wordt er geadverteerd met grote kamers voor lage prijzen, maar die blijken dan allemaal schuine wanden te hebben en daar heb je niks aan. Een kamer van 12m2 kan klein klinken, maar als de muren een beetje goed staan kan je een hoop kwijt. De ene kamer van bijvoorbeeld 12m2 is dus beter in te richten dan een andere kamer van 12 m2, het is maar net hoe de muren lopen.

En dan nog tips over onmisbare dingen voor in je kamer en in en rond je huis. Een fiets is zeeeeeeer belangrijk . Net als slaapplaats voor gasten. Een magnetron en waterkoker is ook onmisbaar.
Blusapparaten en rookmelders ook, goed op letten. Mocht je de kamer hebben, de huisbaas op aan spreken, die dient er voor te zorgen dat die dingen in huis hangen.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:33

Maar het probleem van inschrijven heb je zo te horen ook niet . Hoop voor je dat je de enige bent, echt lekker. Alleen kan wel een nadeel zijn, dat als ze je niet zien zitten dat ze weer een kijkavond organiseren.
Maar ik hoop voor je dat het positief uitvalt.
Veel succes!!

MayBelle

Berichten: 729
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:31

whiii ik ga ook bijna ik sta ingeschreven bij de sshw (in Ede-Wageningen) en op kamernet.nl kijk ik regelmatig.
Je kan je vaak idd ook vanuit een studentenverening aanmelden enzo

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:58

Ik heb zondag én maandag een kijkavond, dus ik hoop dat het wat wordt.

Gambler
Berichten: 138
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Ik ga op kamers.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:09

Één belangerijke hint.. hoop niet dat je volgende week al een kamer hebt.

Wil je in de meest gevraagde steden... Hele lange wachtrij..
Het helpt als je iemand kent die al ergens woont.. Loodsen ze je zo binnen.

Ik heb in Utrecht op kamers gezeten.. Ik had gelukkig gelijk een kamer maar de wachtrijen voor Utrecht zijn over het algemeen erg lang...

Succes..

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 12:46

Daar ga ik ook niet vanuit hoor.

Gambler
Berichten: 138
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:51

Loesjuh schreef:
Daar ga ik ook niet vanuit hoor.

Succes in ieder geval..
Op kamers is geweldig...

Kiovili

Berichten: 661
Geregistreerd: 18-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:03

En wat is het geworden vanavond?

Ik heb net mijn kamertje in Nijmegen weggedaan en inmiddels zit er al iemand anders in, jammer! Ik zat echt ideaal, bij de HAN om de hoek. Zag ook in je profiel dat je pedagogiek gaat doen/doet op de HAN. Heb ik ook gedaan!

Echt verdere tips heb ik niet echt want die zijn hier boven ook al gegeven. In ieder geval veel succes!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 00:06

De kamer van vanavond was erg leuk, groot (18m2) en zeker niet duur! Wel was het plafond wat laag en zat er een klein raam in. Maar er was zeker wel wat van te maken met lichte vloeren en muren enzo! Er was nog één andere kandidate en dat was het zusje van één van de mensen die er al woont, dus tja.. afwachten maar. Ik hoor nog van ze!

Morgen ga ik ook bij een erg leuke kamer kijken, die zit supercentraal!

@ polopaardje: Ik wil sowieso niet in Nijmegen wonen. Ik heb niet zoveel met die stad. Bovendien wil ik wel vlakbij een station omdat ik ook nog naar mijn pony moet, en die staat in Elst.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:40

Is dat echt handig dan? Om naar Arnhem noord te gaan verhuizen? Maar als je met de trein naar Elst gaat (begrijp ik uit je verhaal) kan je dat in principe ook vanuit Nijmegen doen. Is bijna net zo ver.

Tja gewoon jezelf zijn bij kijkavonden. Niet te moeilijk doen en niet te veel eisen. Toen ik vanuit Den Haag kwam kreeg ik geen voorrang, dus zo werkt die regeling niet....heeft meer te maken met mensen die wegens sloop snel iets anders moeten hebben. Zo krijgen wij voorrang, omdat onze woningen over 2,5 jaar gesloopt zal worden en ze verhuizing willen aanmoedigen.

Wat voor prijzen heb je nu voor gekeken? Informeer ook naar evt. bijkomende servicekosten en of gas/water/elektra/telefoon/internet erbij zitten. Dat zijn nameljk nog flinke kostenposten waar je je makkelijk op verkijkt.
Veel succes!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:29

Ja dat is wel handig, want vlakbij het station in Nijmegen is ten eerste al amper een kamer te vinden, en ten tweede zijn die sowieso te duur voor mij. En ik vind Arnhem-Noord gewoon echt heel leuk, met de trein ben ik dan met 15 minuten in Elst en 20 minuten in Nijmegen ongeveer.

Ik let inderdaad wel goed op wat er bij de huur in zit. Heb ook een lijstje gemaakt met dingen die ik per se wil weten van een kamer.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:32

OK

Zo'n lijstje is ook wel handig ja!! Heel slim.
Ik heb hier in Arnhem trouwens ook nog maar zelden een kamer gezien die ik in verhouding vond staan tot de prijs, maar goed....dat is ieder voor zich natuurlijk.

Bijna nog belangrijker dan de kamer zijn je huisgenoten. Probeer of je van te voren met allemaal kan kennis maken en vraag naar zog. huisregels enzo.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:47

Ja inderdaad, huisgenoten zijn ook erg belangrijk. Maar ook dat staat op mijn lijstje, die huisregels.

En hoe bedoel je dat kamers en prijs hier zelden in verhouding staan? Want ik ben gisteren bijvoorbeeld bij een kamer van 18 m2 voor 190 euro wezen kijken, in een redelijk net huis. Dus die verhouding lijkt me dan prima.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:04

Dat kan ik zo niet beoordelen. Maar de meeste kamers die ik gezien heb zou ik niet willen wonen voor het bedrag dat ze vragen. Dat bedoel ik ermee.
Mijn eerste kamer was achteraf gezien ook best duur. Nu heb ik gewoon weer heel veel mazzel

Wat is eigenlijk de reden van deze plotselingen ommezwaai?

edit: dat van ons komt over een paar maanden waarsch. wel leeg, maar dat is denk ik te lang voor je wachten en dan moet je er nog wel iemand bij zoeken om het betaalbaar te krijgen.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 01:16

Tja een echte reden voor deze ommezwaai is er niet eigenlijk, maar het was inderdaad niet echt gepland.

Ben vanavond bij een kamer wezen kijken die erg beviel. Dus morgen even de huisbazin bellen of zij het er ook mee eens is, en zo ja, dan heb ik er al een!

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Ik ga op kamers.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 01:30

Ik ken een aantal mensen die in rotterdam een kamer zochten!
En allemaal hadden ze binnen 3! weken een goede, ruime, bereikbare en betaalbare kamer!

dus als ik die verhalen hoor, hoeft een kamer zoeken echt geen hel te zijn!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:23

Nee inderdaad, tot nu toe gaat het bij mij ook snel. Als die kamer van gisteren daadwerkelijk doorgaat, dan heeft het precies een week geduurt.
Die kamer is dan weliswaar niet ruim, maar wel licht (met balkonnetje), betaalbaar, en bovenop het station!

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:31

Welke straat?? Mijn vriend heeft namelijk ook praktisch op het station gewoond een paar jaar terug....

Ik had beide kamers ook binnen 2 dagen maar ja, de 2e was viavia en dat gaat meestal sowieso sneller.

Duimen dus!!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:36

Boven Bevers Sport ofzo. Dus eigenlijk direct naast het busstation, gewoon aan de Utrechtsestraat.