LOI- studie, wie??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

LOI- studie, wie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:06

Omdat ik dit jaar en het volgende jaar niet naar school kan (ivm omstandigheden) zit ik erover te denken een LOI studie te gaan doen.

Gezien ik middenin de opleiding verpleegkunde zit, zat ik te denken aan:
- Medische terminologie
of
- Primaire medische kennis

Heeft iemand ervaring met deze twee studies van het LOI of uberhaupt met een studie van het LOI?
Ik ben vooral benieuwd of het een beetje netjes geregeld is en of het inderdaad binnen de tijd die ervoor staat haalbaar is.
En verder, hoe zit het met bijvoorbeeld exames, tussentijdse toetsen oid?

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:00

Kijk eens op het viva forum bij werk en studie staat een lang topic over thuisstuderen. Ik zou het zelf nooit doen en ken een aantal mensen die zijn afgehaakt.

Nadelen:
1: je moet heel veel motivatie hebben. Op school wordt je gemotiveerd door anderen en de docenten. Thuis moet je het echt alleen doen.
2: bij LOI duurt het erg lang voor je het werk weer terug krijgt. Als je ergens niet uitkomt kan je dus niet verder. Je moet dan wachten tot je weer wat hoort van je docent.
3: het is behoorlijk duur, meer dan bij een gewone studie.
4: veel werkgever stellen vragen over een loi diploma op je cv. Je komt soms moeilijker aan het werk omdat men denkt dat je een gewone school niet aankunt (je moet dus een goede reden geven terwijl dat bij een gewone opleiding niet hoeft).
5: Ik vond het materiaal van sommige studies niet zo mooi.
6: bij sommige studies moet je stage lopen. Dit is bij het LOI erg slecht geregeld (geen begeleiding door een stagedocent) verder kan het loi niet helpen bij het zoeken naar een stageplaats. En veel praktische studies zoals verpleegkunde hebben contracten met instellingen. Deze nemen dus alleen studenten van een bepaalde school aan.

Verder zou ik mij afvragen wat je met deze studies kunt. Zijn ze nodig voor verpleegkunde? Is je diploma ook echt erkend (bij loi kan je veel diploma's halen die leuk zijn maar officieel niets waard)

Ik zou persoonlijk mijn geld liever in de knip houden. Ik neem aan dat je verpleegkunde af wilt maken?

Maar kijk eens op de andere site daar zitten nog meer mensen met ervaring.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:02

ja verpleegkunde wil ik inderdaad erg graag afmaken, maar gezien ik een tussenstop moet maken van twee jaar, maar wel erg gemotiveerd ben om verder te leren, was ik dus aan het rondkijken bij de LOI

Ik zal inderdaad eens op die andere site kijken, bedankt!!

Zietje

Berichten: 447
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:21

ik doe nu dierenarts assistente via de LOI en dat bevalt mij prima. Je moet inderdaad goed gemotiveerd zijn anders laat je het makkelijk versloffen omdat niemand je controleert.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:35

ja, de motivatie lijkt mij het moeilijkst van die hele studie inderdaad!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:38

ja, de motivatie lijkt mij het moeilijkst van die hele studie inderdaad!

Nina_Chicka
Berichten: 234
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Halsteren

Re: LOI- studie, wie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:40

Ik volg momenteel de opleiding Secretaresse van het LOI en het bevalt heel goed. Je moet wel over veel discipline beschikken want het is met een thuisstudie makkelijk om te zeggen: "Och, dat stukje maak ik later wel even af".
Maar als je dat stukje discipline dus beheerst is het dus ideaal!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:42

Ik doe een HBO-opleiding bij het NTI (ook in Leiden, vergelijkbaar systeem als LOI maar het NTI sprak mij meer aan).

Bevalt prima & gaat erg goed ! Ik doe het naast een fulltime baan + heb een eigen paard waar ik zo'n 3 uur per dag aan kwijt ben, dus je moet zeker gemotiveerd zijn en de nodige zelfdiscipline hebben !

Maar mij bevalt het super, lekker je eigen tijd indelen en geen college's hoeven volgen, alles is thuisstudie (op een aantal vakken na die een praktijkdag hebben ipv een examen).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:56

grandeur, wat was voor jou het grootste voordeel van het NTI boven de LOI?

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:30

heb er zelf nog geen ervaring mee ikzelf zit momenteel ook wegens omstandigheden niet op school...niks rabels hoor
maaruhm ben zelf ook aant denken daar een studie (of meer) te gaan volgen of ieder geval 1 van die thuis studie dingen

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 03:28

Anique_Vaandrig schreef:
grandeur, wat was voor jou het grootste voordeel van het NTI boven de LOI?


Ik heb as donderdag een toelatingstoets bij het NTI. Het NTI trok mij meer omdat je wel stagebegeleiding krijgt en alles een stuk beter geregelt lijkt. Ik had een brief gestuurd en 2 dagen later had ik een brief terug. Bij het LOI duurde het ruim een week.

Bij zowel het NTI als het LOI kan je bepaalde studies doen, waarbij je alleen theorie ervaring opdoen en geen officieel diploma kan behalen maar na het voltooien van zo´n studie kan je bij het NTI wel doorstromen naar een officiele MBO studie.

Bij het NTI mag je van te voren al aangeven hoelang je er ongeveer over wil gaan doen. (de studie die ik wil gaan doen duurt officieel 4 jaar en ik moest er minimaal 24 maanden over doen en maximaal 48 dus)
Als je het al met al niet red mag jij bij het NTI tot 3 keer toe je studie verlengen. (ja dat kost wel weer geld)

Ik moet een toelatingstoets doen omdat ik net voor de eindtentamen van 3 havo moest stoppen en dus ook geen vmbo diploma heb. En ik mocht zelf kiezen in welke maand in die toets wilde doen.

Ik vind het allemaal net wat netter georganiseerd dan bij het LOI.

En ik denk dat het met werk zoeken uiteindelijk best meevalt. Ik moet zo´n 1000 uur stage lopen per jaar dus mijn aanstaande werkgever (haha) weet wel dat ik werkervaring heb en dat ook aankan.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:52

Ik ga zelf ook studie via NTI doen.

Keuze daarop is voor mij toch gevallen omdat ik NTI stuk persoonlijker vindt dan bij de LOI en je betere begeleiding krijgt. Kosten zijn daarnaast voor de opleiding die ik wil doen (dokters-assistent) bij de NTI lager dan bij de LOI.

Heb zelf trouwens ook verpleegkunde gedaan, ook HBO, maar kan dat mede vanwege medische reden niet afmaken. Daarom nu dus werk en NTI-studie.
Er zijn idd meer leuke opleidingen zoals de TS al noemt, maar daar kun je volgens mij niet zoveel mee. Ja leuk idd om die kennis te hebben, maar met alleen diploma LOI medische terminologie kom je nergens aan de bak.

Ik zou dan persoonlijk liever een officiele opleiding doen. Die kun je ook in twee jaar afronden en stel dat je niet meer met je studie verder kunt heb je wle officieel diploma waarmee je wel verder kunt.
Daarnaast is het vaak ook mogelijk om als je officiele opleiding hebt gedaan ook vrijstelling voor vervolgopleiding kunt doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:08

ik ga eens op internet zoeken naar het NTI, ik had nog nooit van het NTI gehoord, maar als ik dat zo hoor lijkt dat me ook wel wat!

risje, de "cursus" medische terminologie is echt alleen bedoeld om "er een beetje in te blijven", dus niet om er later echt wat mee te kunnen. Voor mij is het namelijk niet handig om een LOI/ NTI opleiding te gaan doen, omdat ik heel misschien volgend jaar alweer kan instromen (opleiding verpleegkunde niveau 4)

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:35

Tsja als je er dan toch niks mee wil doen, is het dan geen idee om iets totaal anders te doen?
Heb je direct mooie aanvulling op je opleiding;-)

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Re: LOI- studie, wie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:16

Ik zit er zelf ook aan te denken om een studie bij de LOI of NTI te gaan doen, dus even een abonnementje op dit topic

Demian

Berichten: 266
Geregistreerd: 09-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:52

Mijn moeder heeft de cursus 'Medische terminologie' gedaan en dat viel erg tegen. Door de Latijnse benaming voor woorden raak je snel in de war en door de discipline om die ook echt goed te leren, is het een lastige cursus. Ze is er mee gestopt en heeft later via haar werk zo'n cursus gedaan, waarbij er regelmatig 'les' werd gegeven en je werd getoetst. Hierdoor heeft ze wel de cursus afgemaakt.

Als je eraan begint, succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:42

risje, is op zich natuurlijk een idee, maar je vind verder niet zosnel iets wat je binnen een jaar kunt afronden en dat ook nog redelijk aansluit op hetgeen je leuk vind (de medische wereld)

Dragqueen, dat is idd wel erg jammer, dus nog een goede reden om er nog even over na te denken!!!

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:51

@anique:
Jawel hoor.....wat denk je van doktersassistent?
Is niveau 4, en je mag dus nog steeds heel veel dingen zelf doen.
Opleiding duurt bij de NTI normaal gesproken 18 maanden, maar als je al vooropleiding hebt gehad kun je vrijstellingen krijgen en dus sneller klaar zijn. Ook kun je altijd sneller gaan dan aangegeven tempo oftewel nog sneller klaar kunnen zijn.
Enne ik heb de boeken gezien, is volgens mij echt niet moeilijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:00

doktersassistent is inderdaad op zich ook wel leuk! ik zal daar ook eens voor gaan informeren

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:55

vond ik dus ook, je doet veel zelf, kunt veel vrijstelling krijgen en heeft veel raakvlak met verpleegkunde.

Succes met je zoektocht!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:35

dankjewel!!!

Sophie2
Berichten: 4814
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Winterswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:54

Ik heb gehoord dat een LOI opleiding niet goed is..

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:57

Sfiejj schreef:
Ik heb gehoord dat een LOI opleiding niet goed is..


Misschien kun je er een uitleg bij geven waarom dan niet? Hier hebben we denk ik weinig aan...

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: LOI- studie, wie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:03

Ik doe de opleiding dierverzorging via de LOI. Ik heb geen minimale of maximale tijd die ik er over moet doen. Is idd heerlijk, maar je moet idd, zoals al een heel aantal keren gezegd echt wel zelfdiscipline hebben. Bij mij is het nu wat verwaterd, na een verhuising enz. Ben nu weer aan het opladen om weer te beginnen. Wat ik heel vervelend vind is dat ik tot nu toe nog steeds geen dierenverzorgingsvak heb gedaan, en dat is des te moeilijk om het op te brengen wel te doen. Maar nog 1 lang boekwerk over computers en dan kan ik eindelijk aan de beessies beginnen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: LOI- studie, wie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:10

Hoe zit dat met zo'n opleiding met studifinanciering etc, krijg je dat ook gewoon nog?