Vraagje aan uitwonende studenten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Vraagje aan uitwonende studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:40

Hoi,
Ik heb een vraagje aan studenten die niet meer thuis wonen.
Ik was namelijk benieuwd (en mijn vader ook ) of jullie naast je studiefinanciering nog geld van je ouders krijgen? en hoeveel dan?
Bedankt voor het antwoorden!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Vraagje aan uitwonende studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:28

Ik krijg van mijn ouders 200 euro in de maand en ze betalen mijn verzekering, dankzij die bijdrage lukt het me om zonder lenen te studeren. Sinds een half jaar heb ik geen vast bijbaantje meer, daardoor is het wel wat krapper geworden, maar als alles een beetje lukt studeer ik in september zonder studieschuld af.
Van vrienden en studiegenoten hoor ik heel verschillende verhalen over wat ouders bijdragen; ik ken een meisje dat helemaal niets krijgt, en die moet aardig wat uren werken om de eindjes aan elkaar te knopen, aan de andere kant ken ik ook mensen waarvoor zowel de kamer als de verzekering als alle studiekosten betaald wordt en die dus hun volledige stufi aan eten en leuke dingen uit kunnen geven. Het verschilt dus nogal van persoon tot persoon.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Vraagje aan uitwonende studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:18

Ik heb het geluk dat mijn vader voor mij mijn kamerhuur, ziektekostenverzekering en collegegeld betaal en daarnaast krijg ik nog een bedrag per maand erbij om van te leven.

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:22

Op ib-groep.nl kun je uitrekenen wat je ouders wettelijk moeten betalen aan jou. Mijn ouders hoeven niets bij t ebetalen, maar ik heb dus wel een aanvullende beurs.

Vaak betalen ouders collegegeld, verzekering en de kamerhuur, tenminste om mij heen (vrienden) hoor ik dat veel.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:22

ik krijg 175 euro van m'n ouders per maand erbij, van m'n stufi gaat 150 euro op aan huur (de helft van de huur is dat), de rest kan ik van doen wat ik wil. Schoolboeken betalen m'n ouders, en de verzekering ook

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:54

Mijn ouders betalen alles wat met m'n studie te maken heeft. Dus collegegeld, boeken, readers etc. Ook betalen ze m'n ziektekostenverzekering en de eventuele ziektekosten die ik maak.
Studiefinanciering mag ik zelf houden.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:01

Jij en je ouders krijgen van het ibg bericht hoeveel de ouderbijdrage is. De studiefinanciering bestaat uit:

*basisbeurs (thuiswonend/uitwonend voor iedereen gelijk)
*aanvullende beurs (afhankelijk van het inkomen van je ouders)
*ouderbijdrage

Jullie krijgen dus vanzelf bericht. De ibg groep werkt met de belastinggegevens van je ouders van 2 jaar terug.

Ik vind sommige mensen hier wel heel verwend als je ouders hebt die alles betalen. Je krijgt als uitwonende behoorlijk wat studiebeurs daar kan je het prima van betalen. En wat is er slecht aan werken voor je geld (en je cv)? In mijn klas heeft bijna iedereen een bijbaan om dingen te betalen. Veel studenten hoeven zich totaal geen zorgen te maken over geld en kunnen doen wat ze willen dat lijkt mij niet goed. Op die manier wordt je niet gestimuleerd om snel te studeren (je hebt immers geen schuld en alles wordt toch betaald).
Een aantal mensen die ik kende deden dus rustig aan en wisselden veel vaker van studie dan mensen die het zelf moesten betalen. Ook bestelden ze alle boeken nieuw en ook boeken die ze niet echt nodig hadden. Veel makkelijker met geld dus.

Je studententijd is juist bedoeld om te leren zelfstandig te worden. Op deze manier regelen je ouders alles en leer je erg weinig. Wat als de steun van je ouders na je studie opeens wegvalt? Een vriendin viel in een diep gat toen ze ging werken. Het bleek toch wel veel te kosten en ze had altijd royaal geleefd.

Ook ken ik enkele ouders die voor verschillende kinderen veel tot bijna alles betalen. Die moeten echt zuinig aan doen (geen verbouwing, nieuwe auto of dure vakantie). Het kind kan doen het wil en gaat ieder jaar naar het buitenland op vakantie.
Ik zou als ouder toch echt niet krom gaan liggen voor de studie. Tot 18 jaar betaal ik het daarna niet meer automatisch (dus alleen een bijdrage of alleen het schoolgeld).

Het verbaasd mij dan ook niets dat er zoveel uitvallers zijn in het onderwijs. En dat er volgens het NIBUD heel veel jongeren zijn met schulden en geldproblemen.