Gymles

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Gymles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 17:18

Ik moet volgende week een gymles geven voor mijn examen. De les duurt 50 minuten en ik moet een korte warming-up(bv rondjes rennen oid, maar dat verzin ik nog wel even) en bv een balspel of toestellen.

Het gaat om een T3 klas, het is niet mijn klas, maar ik moet het voordoen,want zij moeten dezelfde soort opdracht gaan doen en dan weten ze hoe ze het moeten doen. Er zitten trouwens 17 mensen in de klas en het is gebruikelijk dat er maar een stuk of 14 meedoen.

Ik heb al een beetje rondgevraagd wat ze zelf leuk vinden;
De jongens willen voetballen(het zal ook eens niet zo zijn*zucht )
en de meiden willen iets van toestellen->het liefst trampoline springen.
Aangezien dit nogal een verschil is, weet ik even niet wat ik nou zal doen, mijn vraag is dus: hebben jullie nog leuke, originele ideeën om te doen in de les? Het liefst iets wat een balspel(voetbal oid) combineert met toestellen.

Groetjes Annemieke

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:42

Moet je in het gymlokaal blijven?
Wij moeten dit jaar allemaal een les geven, mag ook met zijn tweeën, en mag/moet buiten school. Er zijn er die gaan paardrijles geven, anderen gaan kanoën, klimmen, skeeleren, voetballen (jongens ), en ik ga bijvoorbeeld tennisles geven. Erg leuk en is eens wat anders!

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 17:55

Ja helaas moet ik in het lokaal blijven. Ik doe de les eigenlijk in m'n eentje, maar een vriendin van me komt ook even helpen(vindt ze leuk )
Ik wilde eerst ook paardrijden, maar helaas..

Annemarie

Berichten: 3426
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Wageningen/Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:05

T3 = een derde klas? Dus ongeveer 14/15 jaar zeg maar?

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:07

T3-> VMBO-t niveau- 3e klas. Rond de 15/16 zijn de meeste.
Mijn les moet wel voldoen aan Havo-eisen *dat klinkt echt stom* ik bedoel: het wordt dan wel gegeven in een vmbo klas, maar het wordt beoordeelt op havo niveau. snap je?!
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 07-02-06 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:11

Ik weet niet of jullie in de les al vaak laten badmintonnen maar dat vinden de meeste wel leuk. Of trefbal/pionvoetbal waarbij de leerlingen om beurten moeten keepen. Degene die de kegel omgooide/omtrapte moet de keeper aftikken, die zich vrij kan maken door op een bok of kast aan de andere kant te springen? Als hij dat goed deed, mag hij nog een ronde keepen.
Even denken hoor, wat kan ik nog meer bedenken... apenkooien?
Sorry, ken de eisen niet hoor!

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: Gymles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:44

Wij moesten dit jaar ook lesgeven. Bij ons is een les apenkooi gedaan.

(Wij deden wel onze klas gewoon & dan 2 mensen uit de klas die les geven.)

En toen deed ineens een 3VMBO klas ook mee & die vonden het ook super leuk om te doen.

We hebben ook Hockey, Badminton, Voetbal, Basketbal gedaan.

Trefbal is trouwens ook leuk om te doen! En dan een variant daarop, want je normaal dus niet doet.

Zelf heb ik samen met een vriendin siamees paaltjesvoetbal gedaan. Klasgenoten waren daar niet al te blij mee *stonden wij aan de kant; "Er komt nog een 2e bal bij hoor" "Kom op jullie kunnen het!"
(dus paaltjesvoetbal & dan 2tallen met een voet aan elkaar)

biyoulover

Berichten: 223
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Warmond

Re: Gymles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:50

Een variant op trefbal is wel leuk en vinden de meeste mensen wel leuk.

Ik zit ook in de derde klas en wat bij mij in de klas eigenlijk iedereen wel leuk vindt is "Bunker trefbal". Dat houd in dat 2 teams ieder een aantal onderdelen krijgen waarmee ze een bunker mogen maken. Daar hebben ze dan 10 minuten ofzo voor. Dan keurt de leraar of hij stevig genoeg is voor de veiligheid Nou en dan maar spelen dan kun je je dus verschuilen op in onder de bunker noem maar op.

Een andere leuke is met pionnen. Je zet aan het einde van de twee velden 1 pion neer. Als mensen af zijn moeten ze aan de kant gaan zitten. Als de pion van de tegenstander dan omgegooid is mag iedereen weer in het velt komen. Vind volgens mij ook de hele klas wel een leuke variant.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Kus Simoon

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re: Gymles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:54

biyoulover schreef:
Een variant op trefbal is wel leuk en vinden de meeste mensen wel leuk.

Ik zit ook in de derde klas en wat bij mij in de klas eigenlijk iedereen wel leuk vindt is "Bunker trefbal". Dat houd in dat 2 teams ieder een aantal onderdelen krijgen waarmee ze een bunker mogen maken. Daar hebben ze dan 10 minuten ofzo voor. Dan keurt de leraar of hij stevig genoeg is voor de veiligheid Nou en dan maar spelen dan kun je je dus verschuilen op in onder de bunker noem maar op.

Een andere leuke is met pionnen. Je zet aan het einde van de twee velden 1 pion neer. Als mensen af zijn moeten ze aan de kant gaan zitten. Als de pion van de tegenstander dan omgegooid is mag iedereen weer in het velt komen. Vind volgens mij ook de hele klas wel een leuke variant.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Kus Simoon


Dat eerste van jou klinkt wel leuk Bedankt

Ik had ook een variant op trefbal bedacht, ik zal het even uitleggen(ik hoop dat jullie het snappen)
Je pakt de kar, met de 2 dikke matten erop, die zet je in het midden op de lijn tussen de 2 velden. dan zet je aan beide kanten 2 trampolines neer, en dan moet je dus om iemand af te gooien op de trampoline springen en dan gooien. Dan hebben ze toch iets met de trampoline
Iemand suggesties om dit te veranderen, of andere ideeën??

biyoulover

Berichten: 223
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Warmond

Re: Gymles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:57

Het is wel een leuk idee inderdaad. Dus je kan zeg maar de tegen partij niet zien alleen als je op de trampoline springt? ja die ga ik ook een keer voorstellen

Wat wij ook weleens doen is gewoon een paar verschillende varianten doen. Maar ja wij hebben wel een rooster van 75 minuten dus iets meer tijd.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:10

Kan je het niet combineren?
Wij hebben met trampolines altijd errug leuke dingen gedaan. Bijvoorbeeld een grote dikke mat midden in de gymzaal, trampoline ervoor, matjes erachter en dan proberen over die mat heen te klimmen. Iedereen vond dat altijd super leuk om te doen!!
Hoogspringen, met een trampoline ervoor.
Jongens kunnen zich dan uitsloven, dat vinden ze vaak ook leuk.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 19:36

Alles is welkom, gil maar wat ideeën, het gaat erom dat het origineel is en leuk om te geven(ik vind alles wat betreft gym leuk om te geven, om te doen is dan net weer een ander verhaal )

Natrick

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: De bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:43

Wat wij wel is gedaan hebben is slagbal maar dan zijn de honken zegmaar toestellen. Dus het eerste is dan bijv. een trampoline met een dikke mat erachter. Plus een klein matje er achter of ernaast wat dan dient als honk 1. Je moet dus eerst de bal weg gooien/slaan (wij deden dat meestal met een tennisbal en een slagpankje) Dan voordat de bal terug is aan het begin (dus hetzelfde als bij gewoon slag bal) Op het honk staan. Zo maak je vier verschillende honken. Zelf vond ik dat altijd erg leuk.

Je moet wel goed opletten met het maken van je les op de veiligheid. Soms lijkt iets heel leuk maar is het in praktijk erg gevaarlijk. (waaronder vaak dingen met een trampoline) Met een trampoline over een touwtje springen is trouwens erg gevaarlijk. Kan je erg vervelend mee vallen. (zijn de meningen trouwens over verdeelt)

Ik heb nog wel meer ideeen maar t is zoveel typen op dit moment

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:51

Wij deden wel eens treftbal, waarbij elk team een mat (de dikke of de kleine) mocht gebruiken als schild. Je moest die mat dus met je team overeind houden, en dat werd steeds moeilijker naarmate er meer mensen afvielen.
Wat we ook wel eens deden was met een aantal hulpmiddelen over een bepaald parcours heen. Bijvoorbeeld een groep van 6, met alleen een bank, en dan over kasten heen en in de touwen enzo, zonder op de grond te komen. Vond ik altijd erg leuk!

Annemarie

Berichten: 3426
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Wageningen/Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:55

Eehm, wat wij wel eens hebben gedaan is een heel vreemd balspel, weet niet hoe het heet eigenlijk, maar ik ga het proberen uit te leggen.
Je hebt 2 dikke matten naast elkaar, en daar midden overheen is een volleybal/badminton net gespannen.
Je hebt 2 teams, en elk van die teams heeft 1 keeper. Aan beide kanten van het net komt een keeper te staan, die niet van de dikke mat af mag komen.
De teamgenoten van de keepers moeten overspelen. Ze mogen niet met de bal lopen. Wel mogen ze aan alle kanten van het net lopen (behalve op de dikke mat). Ze moeten proberen te scoren door de bal in het net te gooien ( wel aan de kant waar de keeper van de tegenpartij staat natuurlijk ). De tegenpartij moet proberen de bal af te pakken en te voorkomen dat er gescoord word.

Natrick

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: De bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:57

Annemarie schreef:
Eehm, wat wij wel eens hebben gedaan is een heel vreemd balspel, weet niet hoe het heet eigenlijk, maar ik ga het proberen uit te leggen.
Je hebt 2 dikke matten naast elkaar, en daar midden overheen is een volleybal/badminton net gespannen.
Je hebt 2 teams, en elk van die teams heeft 1 keeper. Aan beide kanten van het net komt een keeper te staan, die niet van de dikke mat af mag komen.
De teamgenoten van de keepers moeten overspelen. Ze mogen niet met de bal lopen. Wel mogen ze aan alle kanten van het net lopen (behalve op de dikke mat). Ze moeten proberen te scoren door de bal in het net te gooien ( wel aan de kant waar de keeper van de tegenpartij staat natuurlijk ). De tegenpartij moet proberen de bal af te pakken en te voorkomen dat er gescoord word.


Dat is een erg leuk spel, hmm hoe heette dat nou ook alweer. Het was toch ook zo dat je pas vanaf een bepaalde afstand mocht gooien op het net zegmaar. Want als je er naast mag staan zit ie er natuurlijk zo in

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:00

t is wel leuk' iemand is hem niemand is hem' en daarna trampesium .. of apenkooitje met de bal

Yannicke

Berichten: 7699
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:56

uhm...honkbal met hindernissen...laat ze bv over een kast springen, in hoepels springen, over iets balanceren zonder eraf te vallen, onder iets door laten kruipen etc! en dan na elke hindernis ong heb je dan het honk! vind ik zelf persoonlijk n erg leuk spel om te doen!

mandy101

Berichten: 1274
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Gymles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:21

tref bak is altijd leuk

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:26

Trefbal met een dikke mat
gaat gewoon hetzelfde als 'normaal' trefbal, maar dan staat er een dikke mat in het midden, de partij die het eerst de mat bij de tegenpartij heeft omgegooit heeft gewonnen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:08

Ik had een heel leuk spel gevonden:

Je neemt een touwtrektouw, die knoop je met de uiteinden aan elkaar vast en legt het in een vierkant op de vloer.
Bij iedere hoek van het touw zet je op 5 meter ongeveer een bank, en op 2 meter een pion.
Je verdeelt de groep over de banken en zorgt dat de groepjes onderling bepalen welke personen welk nummer krijgen (dus 1, 2, 3, etc).
Dan roep jij een nummer en de persoon met dat nummer moet naar het de hoek in het touw rennen en aan het touw trekken, tot hij/zij zijn pion kan omschoppen.

Het klinkt erg simpel maar was heel erg hilarisch

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:12

ik heb dat vorig jaar ook moeten doen.
ik deed het samen met de pc nerd van de klas dus hij had een mooie powerpoint presentatie hoe het spel moest :|

We deden treftbal en rood land blauw land en de hele klas werd hyper en de leraar raakte overstuur een echt succes dus

Ringo_Star

Berichten: 557
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:16

Nodig: 2 dikke matten.

1 mat leg je op de grond
En de andere mat er tegen aan dat je een hoek van 90 graden hebt zegmaar.

Houden 2 mensen de rechtopstaande mat vast.

De andere leerlingen moeten er overheen klouteren (en dat is moeilijker dan je had gedacht;))
En dan kan je ook varieren
Een trampoline ervoor, verzin het maar!

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:22

Wat heb je gedaan?

Ringo_Star

Berichten: 557
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Rijssen

Re: Gymles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:22

Nog een!

Nodig: 2 dunne matjes, Tamponhockeysticks, kast, verschillende balsoorten, Baskitbalnet, 2 kleine doeltjes, hockeysticks verzin het maar!

Je laat de kinderen op de bank zitten tegenover elkaar..!
Je zegt een getal bijv. 3 dan rennen er drie kinderen heen en weer bijv 2 keer!
Dan gooi jij een bal in het spel (die je in de kast hebt liggen) Bijv. een Softbal, Dan rennen ze gelijk naar het midden, de kinderen langs de kant gillen.. ROZE!!! haha!
En dan spelen ze het spel!

Het is heeel erg leuk! (maar wel moeilijk om uit te leggen!