In de 5e van profiel wisselen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

In de 5e van profiel wisselen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:48

...iemand hier ervaring mee?

Ik zit nu in de 5e. Doe gymnasium en heb profiel N&G. Ik heb altijd in de 1e t/m 3e ontzettend hoge cijfers gehaald, en vooral voor de exacte vakken stond ik allemaal 8en en 9ens. Toen ik naar de 4e ging was het dus een logische keus om voor N&T te kiezen. Omdat ik mijn opties open wilde houden koos ik als keuzevak Biologie 1&2, wat dus inhield dat ik ook N&G profiel had. Dus twee profielen. Daarnaast had ik ook latijn.

Nou, gelijk vanaf het begin van de 4e ging het slecht. Ik kon het niet meer volgen, snapte er allemaal niks meer van. Het hele jaar door ging het zo verder, allemaal cijfers om en nabij de 5. Zeker de exacte vakken waren ineens dramatisch. Nouja, veel gesprekken gehad op school, hoe dit ineens kon e.d. Niemand wist het, ik deed toch echt veel aan mijn huiswerk. Toch ben ik met mijn hakken over de sloot naar de 5e over gegaan. Nu zou ik het makkelijker krijgen, want de 4e was het moeilijkste jaar, en ik had mijn N&T profiel laten vallen.

Nou, dat valt dus mooi vies tegen. Weer zijn mijn cijfers bedroevend slecht, zo mogelijk nog slechter dan vorig jaar. Met het enige verschil dat mijn cijfers nu dossiercijfers zijn en dus behoorlijk aantikken. Eerste toetsweek, van de 9 toetsen waren er 7 onvoldoende. Werd er radeloos van, had me rot geleerd! Dus weer naar de decaan, en er werd echt aan me gevraagd of ik zo door wilde. Maarja, had net een leuke vervolgopleiding gekozen en wilde dat niet zomaar opgeven. Ik stond toen voor de keus om van profiel te wisselen. Dat was vlak voor kerst, ik zou dan een jaar en 1/4 jaar in moeten halen, maar ze wilden me die kans geven. Maar ik koos ervoor om hiermee door te gaan.

Nu gaat het íets beter, maar nog steeds slecht. En juist de vakken die ik nodig zou hebben voor een vervolgopleiding die ik wil zijn slecht, en dikke onvoldoendes. En nu is het maar de vraag of ik hiermee de 6e in wil. Ik kan niet blijven zitten, mag zelf bepalen of ik naar de 6e wil. Maarja, met zoveel onvoldoendes wil ik mijn examenjaar niet in.

Stel dat ik het niet zou halen, dan zou ik de 5e over moeten doen. Maar dan kies ik ervoor een ander profiel te nemen. Dit door de adviezen van leraren, die allemaal zeggen dat ik het inzicht gewoon niet heb, en het volgend jaar ook niet kan. Mocht ik de 5e overgaan doen, dan zou ik een heel jaar moeten inhalen aan vakken die ik dan gemist heb. Ik zou waarschijnlijk E&M kiezen, en dan moet ik dus bijv. een jaar economie 1&2 inhalen.

Mijn vraag dus, hebben hier mensen ervaringen mee? Ik ga er zowiezo alles aan doen het dit jaar te halen, maar mocht ik het over doen, is het dan te doen? Krijg je het dan ongelooflijk zwaar en is het het waard? Heb je er geen spijt van?

Bluh, heel verhaal, maar zit er best wel mee, moet dan mijn hele toekomstplannen weer omgooien, en heb geen garantie dat ik het dan wel kan.

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Re: In de 5e van profiel wisselen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:33

Ik heb er geen ervaring mee, maar wou even zeggen dat ik nu ook zoiets heb. De 1e 3 jaar allemaal voldoendes voor de exacte vakken.

Maar dit jaar

Ik ga dit jaar ook met moeite over denk ik, of blijf zelfs zitten. Aan de ene kant ligt het bij ons niet alleen aan mij. (Wiskunde & Natuurkunde leraar leggen gewoon heel slecht uit. En heel de klas haalt onvoldoendes) en Scheikunde valt het kwartje maar niet. En als tie valt dan is dat na de repetitie/SO.

Maar ik ga dit topic dus even volgen, mocht ik in hetzelfde schuitje komen, dan weet ik wat mijn mogelijkheden zijn.

(Zit btw in 4VWO en heb N-stroom gekozen)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:41

Snap je de stof ook niet of snap je alles en er komt alsnog een onvoldoende uit?
Probeer iets van bijles te nemen, vanaf nu, kijk of dat helpt. Dan heb kan je iig een betere keuze maken voor volgend jaar.

Mijn decaan heeft het wel eens over een studiedag gehad op de Universiteit van Leiden geloof ik. Dan heb je een hele dag een student van dat vak 'voor jezelf' en ben je constant daarmee bezig. Heel veel mensen gaan het hierdoor wel begrijpen, omdat die studenten ook nog weten waar het bij hun fout ging en ze kunnen het vaak op een betere manier uitleggen. Misschien is dat wat?

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:04

Het zou voor jou dus betekenen dat je 3 vakken (eco, ak en gs) moet inhalen als je van profiel verandert, mits je wiskunde B kiest bij E&M? Lijkt mij aardig zwaar! Maar waar een wil is is een weg, en als ik jou zo hoor gaat het met dit profiel helemaal niet makkelijk worden. Als je blijft zitten en van profiel wisseld, kun je dan niet met school regelen dat van een paar algemene vakken je cijfers blijven staan, zodat je je aandacht meer op de in te halen vakken kunt richten?

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: In de 5e van profiel wisselen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 00:23

Jeetje, dat is zwaar balen zeg. Ik ga dit topic ook volgen, heb er ook nog geen ervaring mee. Ik zit nu in 4-vwo, profiel NG, en het gaat ook zwaar deprimerend .... Ik sta nu (nog) voor 3 vakken onvoldoende, maar als ik zo door ga worden dat er snel meer....
Ik kan gewoon niet plannen, dat is het bij mij. Dat gaat me zo moeizaam af, en ook gewoon omdat ik het niet begrijp... Vooral scheikunde, natuurkunde zijn een ramp....

Droomster schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar wou even zeggen dat ik nu ook zoiets heb. De 1e 3 jaar allemaal voldoendes voor de exacte vakken.

Maar dit jaar

Ik ga dit jaar ook met moeite over denk ik, of blijf zelfs zitten. Aan de ene kant ligt het bij ons niet alleen aan mij. (Wiskunde & Natuurkunde leraar leggen gewoon heel slecht uit. En heel de klas haalt onvoldoendes) en Scheikunde valt het kwartje maar niet. En als tie valt dan is dat na de repetitie/SO.

Maar ik ga dit topic dus even volgen, mocht ik in hetzelfde schuitje komen, dan weet ik wat mijn mogelijkheden zijn.

(Zit btw in 4VWO en heb N-stroom gekozen)



Zelfde dus...
Ik heb morgen repetitie natuurkunde, ik heb het slecht gepland en snapte er niets van. Mijn vader heeft me vandaag geholpen, maar ik was gewoon zo ontzettend moe. We zijn om half 11 gestopt en we zijn pas in het midden van het hoofdstuk... Vreselijk, wat moet ik nu.....
Mijn pappa schrijft een briefje, maar ik baal hier zo van. Twee weken geleden was ik donderdag en vrijdag ziek, vorige week maandag en ben dinsdag halverwege de dag naar huis gegaan. Donderdagmiddag moest ik naar de ortho (weer een les gemist). Als ik nu weer een proefwerk niet maak..... Voor nu is het even niet anders, maar dit moet echt veranderen wil ik over gaan en wil ik het ook volgend jaar redden.


Maar aan de TS, de 5e is dus het zwaarst ? Zucht.....
Heel veel succes maar... Ik volg je topic nog even..

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:59

Sjonniej schreef:
Snap je de stof ook niet of snap je alles en er komt alsnog een onvoldoende uit?
Probeer iets van bijles te nemen, vanaf nu, kijk of dat helpt. Dan heb kan je iig een betere keuze maken voor volgend jaar.

Mijn decaan heeft het wel eens over een studiedag gehad op de Universiteit van Leiden geloof ik. Dan heb je een hele dag een student van dat vak 'voor jezelf' en ben je constant daarmee bezig. Heel veel mensen gaan het hierdoor wel begrijpen, omdat die studenten ook nog weten waar het bij hun fout ging en ze kunnen het vaak op een betere manier uitleggen. Misschien is dat wat?


Hmm, het verschilt. De ene keer snap ik niks van de stof, maar probeer ik er maar het beste van te maken. En de andere keer ben ik blij dat ik het snap, en dan blijkt op de toets dat ik het tóch niet kan.
Ik heb al bijles. En mijn decaan had het inderdaad ook over studiedagen in Leiden, maar dit jaar waren die in de kerstvakantie (waren wij op wintersport), en volgens hem zijn die meer op de 6e gericht, op de exameneisen en daar ben ik nog láng niet aan toe.