Konijn opensnijden!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:24

Bij ons moest 5vwo een lamshart oid ontleden... Ik en nog een paar anderen uit 4 vwo mochten kijken.. Vond het best wel interessant

Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

Re: Konijn opensnijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:43

het beugelbekkie verhaal

wij hoefde ook geen dieren open te snijden.. we hebben ook geen programma's bekeken.. maar je hebt er wel programma;s voor.. en die zullen denk ik wel duurder zijn als een paar konijnen die anders naar de slacht gaan.. ik zou gewoon zeggen ik doe dat niet en zorgen dat je de hele groep meekrijgt..

abcde123
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:45

Wij moesten op school (2e klas) een varkens hart open snijden! Vond het eigenlijk best intressant! Maar bij ons kon je ook aangeven als je het echt niet wou, dan hoefde je ook niet mee te doen.

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Re: Konijn opensnijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:36

wij moesten in de 3e klas een vis ontleden, waaronder de tong en de kieuwen eruit snijden. Ik vond het persoonlijk erg interessant! deze dieren zouden toch al afgemaakt worden, of jij ze nou opensnijd of een ander..... Probeer er niet te veel over na te denken en er wat van te leren het is een enorme ervaring!

annehorse
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Konijn opensnijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:35

ik zou echt heel erg weigeren ik ben vegetarisch dus ze hoeven niet te flikken om te zeggen anders eet je het toch op
slachtafval bijvoorbeeld vissenkop of schapenhart of zo zou ik denk ik nog wel doen aangezien het anders toch wordt weggegooid
maar een konijn of kikker of zo dat kan dat mens van bio mooi vergeten }>

Nicky__

Berichten: 2892
Geregistreerd: 04-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:41

en ik kan al niet tegen garnalen natekenen......

Sabrina538
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Konijn opensnijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:41

hey

ik denk dat jullie allemaal beetje vertekent beeld hebben.

wat betreft zielig voor de dieren: denken jullie nou echt dat jullie zo belangrijk zijn dat ze de dieren speciaal voor jullie doden?! natuurlijk niet. al helemaal konijnen niet. organen kunnen vaak door scholen na afspraak afgehaald worden voor practica. andere dieren, zoals zwerfkatten in een asiel, worden soms wel op een andere manier afgemaakt zodat ze nog bruikbaar zijn voor onderzoek (maar deze zouden anders ook afgemaakt worden). 't zou niet goed gaan al zou iedereen maar dieren doden om ze ff te bekijken he?!

daarnaast lijkt t misschien smerig aan t begin, maar als je daar eenmaal doorheen bent is t echt vreselijk intressant!!

xxx

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:51

bij ons op school werd er een kip ontleed. ik vond het niet zo smakelijk om te zien

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:35

Ik moet na de vakantie een varkenshart ontleden, lijkt me echt superinteressant!

Maar ik denk dat ik dit niet zo vies vind, omdat je niet in het echt ziet wat voor beest erom heeft gezeten zeg maar.
Bij dat konijn zie je dat het een konijn is.

Jaa, beetje vaag uitgelegd.

Mango_

Berichten: 5309
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Dronten

Re: Konijn opensnijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:39

Ik zou der niet tegen kunnen. Ook omdat ik zelf 2 konijntjes hier thuis heb zitten Maar wij hebben al een kippenvleugel opengeknipt de botjes gebroken enz. een vis der kieuwen eraf geknipt... en in de 4de moeten sommige een schapenhart ontleden. Ik kan zelf echt niet tegen bloed, snijden in dingen en noem maar op.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:40

Is super interessant. Gewoon verstand op 0. Niet nadenken dat dat een konijn is.

Ik heb zelf op een konijnenslachterij gewerkt. Ik moest daar o.a. ogen eruit halen, hartjes en longen eruit halen, doorzagen, enz. Zolang je er niet bij nadenkt, gaat dat prima.

Maar toen ze bij ons op school een konijn gingen villen, werd ik wel ff misselijk. Maar daarna is het gewoon net zoals vlees bij de slager.

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:55

Ik ben wel vegetarisch, maar ik vind het niet erg als mensen dieren opensnijden om ervan te leren. Ik weet ook dat er scholen zijn die dieren krijgen van bepaalde instanties, dat zijn verkeersslachtoffers die er nog "goed" uitzien. Daar heb ik helemaal geen moeite mee, ik vind dat er zo respectvoller mee wordt omgegaan dan wanneer ze naar de Rendac gaan en dan met heel veel tegelijk worden verbrand in een oven. Ik vind ook (MIJN mening) dat snijden in een hart ofzo net zoiets is als snijden in een stukje vlees, alhoewel ik liever in een hart snij want dat hoef ik niet in mn mond te stoppen.

xxsweet

Berichten: 3657
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:16

Jaah idd Saaraah

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:46

ik ga binnenkort een kat ontleden

dat lijkt mij toch wel iets minder, een kat staat toch wel iets dichter bij mij

ik heb inmiddels al 2 kippen moeten ontleden, en 1 biggetje.

het stinkt wel, maar goed. je leert er erg veel van. absoluut!

saltpepper
Berichten: 343
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:08

Hallo alemaal,

Ik ben docent op een agrarische school en ik vind dat leerlingen moeten weten hoe een dier er van binnen en van buiten er uit ziet.

Op mijn vorige werkplek hebben we met leerlingen vissen opengesneden (erg intressant want een van de vissen had kuit bij zich en de luchtblaas was goed te zien). Wel eens gezien hoe kieuwen inwendig er uit zien?
Via via haden we het verteringsstelsel van een kip, varken (stink echt heel erg omdat het een alleseter is), shetlander (hele lange blindedarm) en delen va de magen van een koe meegenomen. De leerlingen die het meest liepen te klagen, gingen het hardst aan de slag met ontleden........

Ivm met strenge wetgeving is dit niet makelijk te regelen. Alles moest weer compleet terug naar de slachterij.

Maar het is zo bijzonder om te kijken hoe een dier er van binnen uitziet!!!! Wij als docenten doen dit echt niet zo maar voor de "fun". Hier zit een doel achter: de werking van een verteringsstelsel visueel verduidelijken. En op foto's krijg je echt niet hetzelfde resultaat. Dit moet je gewoon een keer meegmaakt heben!

Voor de liefhebbers ik heb fotos', maar de beelden kunnen wel schokkend zijn.......

Greetz Mexxiemaal

Vanillala

Berichten: 390
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:28

Wij hebben met biologie wel een keer een varkenshart ontleed. Dat vond ik best interessant eigenlijk. Een konijn lijkt me op zich wel boeiend, maar ik denk dat ik toch liever de video zie, dan..

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:13

hoezo liever op video, dat lijkt me juist heel saai!

het doen is gewoon erg leuk. tuurlijk lijkt het je vies als je het doet, maar dat trekt vanzelf weg.
want eigelijk is het best wel schoon allemaal

Vanillala

Berichten: 390
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 01:19

Ja, ik zat hier dus later nog aan te denken. En je hebt gelijk ook.

Het was meer het meisjemeisje in me wat dacht aan zo'n bruin pluizebolletje als de mijne die opengereten voor mijn neus lag. Maar die worden toch niet gehouden voor slacht, dus dat zal wel meevallen.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 01:25

bah gelukkig is mijn bio leraar hier tegen volgens mij. en ik ik zou die dag zien zijn hoef dat echt niet mee te maken. bij ons hebben ze dus een varkens poot gehaald bij de slager voor de bio lessen gelukkig heb ik dit niet hoeven te bekijken mocht weg kijken maar gingen ze voor me neus staan met dat varkens poot. bah

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 01:31

NovaLee schreef:
Dus jullie zijn allemaal ook vegetarisch?

Stelletje moraalridders...

Nee ik ben niet vegetarisch, maar ik heb er gewoon geen zin in om er naar te gaan zitten kijken als die kip geslacht word. het is dan misschien wel super leerzaam, maar geefmij maar een dode kip ipv een levende, waar je even later in zit te pulliken (ik hoop trouwens dat het niet door gaat met de aankomende vogelgriep, ik weet niet of het er een rede voor moet zijn, maar ik hoop het wel)

Anoniem

Re: Konijn opensnijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:55

Jeetje
Ik heb de kabeljauw-kop en kippenpoot al gehad..
What's next ?