Combinatie op kamers - studeren én eigen paard mogelijk?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Combinatie op kamers - studeren én eigen paard mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 20:10

Ik kon het niet laten om twee maanden geleden een jong paard te kopen, errug impulsief daar ik einde deze zomer in Nijmegen sta ingeschreven voor een bóeiende studie rechten haha!

Ik woon nu in Noord-Holland, dus ik moet verhuizen en had in de planning om mijn paard én mijn hele inboedeltje mee te nemen naar Nijmegen naar de studentenkamer, mijn paard daar iets buiten de stad te stallen in een pension.

Nou ben ik altijd zo van "ik doe het en ik zie wel" maar het begint toch wel een beetje aan me te vreten.

Misschien zijn er onder jullie die hetzelfde hebben gedaan en die wat tips hebben? Ik zou bijvoorbeeld willen weten hoe het op financieel gebied gaat, is het te betalen? En hoe gaat het wat tijd betreft, komen jullie in de knel met je studie, en moeten jullie er veel voor laten, is het óf het studenten leven óf een paard, of valt het te combineren?

Ik hooooop écht heel erg dat iemand in 't zelfde schuitje zit of heeft gezeten, een Pb vind ik ook leuk als het een persoonlijk verhaal is of iets dergelijks, alvast bedankt!

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:31

Het eerste jaar kon ik het echt niet combineren en heb ik nauwelijks gereden, dit jaar gemakkelijk qua tijd, maar ik werk niet bij. Qua financien weet ik het niet goed, ik zie mijn medestudenten vaak krom liggen en al moeten kiezen tussen uitgaan en een schoolexcursie, terwijl ze zoveel mogelijk bijwerken. Zelf leen ik maximaal en betaal daarvan mijn paard en spaar voor de baby. Mijn vriend doet de vaste lasten en het levensonderhoud. Zonder hem zou ik het allemaal niet kunnen bolwerken.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:49

Om te beginnen, m'n ouders betalen m'n paard, dus daar heb ik geen omkijken naar. Het eerste jaar heb ik heen er weer gereisd, en dat ging prima, al moet ik wel zeggen dat ik makkelijk leer, en geen 4 uur per dag aan m'n paard besteed, dat zou ik nooit redden..
Nu ik op kamers zit, doe ik m'n paard alleen nog in het weekend. Door de weeks zou ik kunnen redden, maar dan zou ik toch minder tijd over hebben voor andere dingen (zoals hier zitten en dit typen, zeer regelmatig de stad in etc). Heb dus een lief vriendinnetje zover gekregen haar door de weeks te doen, en we zijn er beide erg tevreden over!

Ik heb geen idee trouwens hoe duur stalling rondom nijmegen is, dat is ook iets om rekening mee te houden.. hier rondom utrecht zal best duur zijn..

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:56

Ik ga een beetje in het zelfde schuitje zitten waarschijnlijk. Momenteel studeer ik CE en ik heb 2 jaar terug een veulen gekocht. Met de gedachte dat ik ermee kon gaan beginnen als deze studie klaar is (volgend jaar dus). Nu wil ik graag nog een studie eraan vastplakken. Dus dan een beetje hetzelfde idee als wat jij wilt. Paard buiten de stad, op kamers (in tilburg wss) en studeren.
Financieel zal het geen probleem zijn (ouders betalen paard en studie), maar ik vraag me af hoe het zal zijn met de tijd die ik over houd...

Persoonlijk ligt het, denk ik, gewoon aan je discipline en planning. Tijdsindeling is heel belangrijk en vooral ook dat je je eraan houdt. Zal voor mij een hele opgave worden, maar hé, alles voor de paardjes he!

janinetjjj

Berichten: 5003
Geregistreerd: 09-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:09

Ik ben van plan in Groningen te studeren over twee jaar..
En wil mn paardje graag houden. Ik woon in de buurt van Leeuwarden en ben van plan het eerste jaar te reizen en het 2e jaar misschien op kamers. Ik zou dan een stal in Groningen zoeken. Goed plannen lijkt me hierbij heel erg belangrijk !
Mn ouders betalen paard ( standaard dingen dan) en studie.
Ik weet verder niet hoeveel huursubsidie je krijgt wat je vaste lasten zijn en studiefinaciering.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:34

Bedankt voor jullie reacties.

Nou mijn ouders hebben niet zo veel dus ik krijg een extra toelage en dan zit ik op ongeveer 480 euro financiering in de maand, daar gaat dan al 250 euro kamerhuur af en ik betaal de helfd van mijn paard nu zelf, maar dat zou kunnen veranderen, nouja als ik van 120 euro in de maand weet te leven en ik krijg nog wat van mijn ouders.. *denk denk*

wordt krap...

maar met een jong paard moet je werken, dat is het probleem.. die kun je niet makkelijk drie of vier dagen stil laten staan, en dan nog, moet je wel een luxe stal hebben als er voor je uitgemest wordt..

leuk om te lezen dat er mensen in het zelfde schuitje zitten en dat ik niet de enige ben trouwens.. maar wel pechjes voor ons. Nouja ik zou er niet heeeeeeeeeel erg mee zitten om hem te verkopen maar ik denk dat ik de ontspanning van werken met paarden gewoon nodig heb ook tijdens mijn studie, maar als het niet anders kán..

Nouja ik wacht nog wat meer reacties af, thnx vast!!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:57

Joh rechten, dat gaat best lukken! Ik doe geneeskunde, reis daarnaast en kan in theorie bijna elke dag trainen. Als je je reistijd niet kwijt bent (in mijn geval ruim 2 uur per dag) én je doet rechten én je wilt niet per se bij een studentenvereniging dan moet dat heus wel lukken.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:58

Ik studeer, heb een paard, betaal mijn boeken en paard zelf, ben momenteel werkloos en leef nog steeds. In principe kan het dus goed gaan. Wel wil ik graag op kamers, maar dat zit er voorlopig nog even niet in. Ik blijf nog een poos thuis, ga werk zoeken en dan ga ik sparen, zodat ik iets heb om op terug te vallen mocht het mis gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:05

ik ga in augustus biologie studeren, op kamers en heb 2 paarden.

Helaas pindakaas gaan ze mij beide verlaten. Ik denk niet dat ik het op kan brengen naast mijn school, bijwerken en studentenleven er ook nog eens 2 paarden bij te doen.

Ik kies er dus voor om te stoppen.

Over 4 jaar weer genoeg andere paarden

bar_
Berichten: 370
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Combinatie op kamers - studeren én eigen paard mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:12

Ik heb precies hetzelfde. Ik wil volgend jaar ook rechten gaan studeren in groningen en heb altijd gezegd dan moet het paard maar weg want i k wil een echt studentenleven hebben en ik ben ook het type ruiter dat fanatiek traint en wedstrijden rijdt en niet tevreden is met twee keer in de week rijden.

Maar ja nou komt het steeds dichter bij en ik wil mijn paardje eigenlijk helemaal niet kwijt. Het gaat ook net zo lekker met wedstrijden ( mag binnenkort Z starten) . Ik ga dit topic dus zeker volgen want ik zou ook niet weten hoe ik het moet combineren.

Heen en weer reizen kost 3 en een half uur dus ik zou dan alleen in het weekend kunnen rijden. Of ik moet mijn paard bij groningen ergens gaan stallen maar ik denk dat dat toch echt te duur is.

Maar ik heb sowieso besloten om eerst maar te zien hoe het gaat en als het niet gaat kan ik altijd nog beslissen om te verkopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:16

bij mij is het juist andersom Sarino. Ik heb altijd gezegd dat ze moesten blijven en dat ik ze wel mee zou nemen naar de stad waar ik ga studeren.

Ben fanatieke wedstrijdruiter heb goede paarden staan en ben idd ook niet tevreden met minder. Voor het geld hoef ik het niet te doen, mijn vader betaald ze.

maar hoe dichterbij het komt hoe zeker ik ervan ben dat ik mijn paarden wegdoe.

Zietje

Berichten: 447
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:55

Hai,

Ik heb ook een paard, studeer sinds dit jaar (weer) en woon op kamers.
Ik mail maximaal want werken er naast dat lukt echt niet. Een wervelend studentenleven past er ook niet echt nog bij.
Al je tijd gaat of naar je paard of naar je studie. Ik heb het wel gedaan omdat ik absoluut geen afscheid wil nemen van mijn paardje.
De tip is echt om te zorgen dat je reisafstanden tussen je paard, je kamer en de school zo kort mogelijk zijn. Ik woonde eerst nl. nog thuis in amsterdam en moest daardoor 4 uur reizen elke dag en dat is niet echt goed voor je studie......
Veel succes en plezier!

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 14:30

Ik vind het zo moeilijk hé ik ben aan de andere kant ook bang dat ik het vreselijk ga missen. Maar ik ben inderdaad ook meer van één ding goed doen dan twee dingen half. Ik heb sinds kort een heel goed jong paard en ik wil ook echt wat bereiken, anders hoef het van mij niet. Ik wil niet half paard half studie doen. Maar het is wel erg moeilijk kiezen.

Ik woon zelf ongeveer 3 uur van Nijmegen af, dus ik móet wel op kamers, en daarbij komt dan ook nog kijken dat, als ik mijn paard meeneem, ik geen beschikking heb over een trailer en/of auto, ik heb er zelf als arme student natuurlijk geen geld voor, en mijn ouders hebben hún auto gewoon nodig.

ik kan moeilijk zes uur heen en weer reizen om daar een wedstrijdje te rijden, dat is gewoon niet mogelijk, daarbij zou ik de auto dan savonds weer terug moeten rijden en weer met de trein naar Nijmegen... nouja dat is gewoon onmogelijk! (12 uur reizen op een dag, haha!)

Dan kan ik wel op een wedstrijdstal gaan staan maar mijn ouders betalen 100 euro stalling in de maand mee aan mijn paard en de hoefsmid, dus dan kom ik gewoon geld tekort.

Wel echt zonde want ik heb mijn nieuwe paard echt nét, en dan zou ik 'm van de zomer al weer moeten verkopen

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:54

Je zou wellicht je paard voor de helft van de week kunnen leasen... dat je samen kosten deelt..

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:50

Wat betreft mijn eigen situatie, als ik op kamers ga, over een maand of 3, stop ik definitief met de wedstrijden (heb inmiddels al een jaar niet meer gestart door examendrukte en de drukte rondom geneeskunde) Mijn zusje gaat dan de hele week voor Patos zorgen en rijden, 1x in de weekend kom ik rijden en natuurlijk in het weekend. Ik zit zelf in een best luxe positie dus.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:44

Woon zelf ook in nijmegen. Waar ga je je paard stallen? *is heel nieuwsgierig *

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:47

ik denk van wel natuurlijk heb je niet altijd de tijd en soms niet kan rijden, het is hoe je rijd als je echt iederedag wil rijden dan kan het eht niet maar iemand die ik ken rijd tog nog wel genoeg

biep

Berichten: 488
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Amsterdam & Hilversum

Re: Combinatie op kamers - studeren én eigen paard mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:24

ik vind het goed te doen tot nu toe.

ik doe sociologie (uva) en ik heb erg weinig college tot nu toe. Ik werk 3 avonden per week en verdien daar ca.400 euro mee, dan heb ik nog mijn stufi van 250pm, dus ik heb 650 inkomsten per maand, daarvan gaat 250E naar mijn stalling en 250E naar mijn kamer. Dan heb ik nog 150E pm om te eten en mijn ouders betalen de rest (hoefsmid/zorgverzekering etc). Qua geld haal ik het dus en qua tijd ook.

Ik zit ook over een bijrijder te denken die wat mee betaalt in de kosten en op de dagen dat ik de hele dag naar school moet (di en do) wil rijden.
Dat zou ook een optie zijn voor jou misschien?

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 14:06

Shiloh het probleem is dat ik het gewoon graag goed zou willen doen, tot nu toe heb ik drie keer op mijn eigen paard gezeten, ik ben hem nog aan het beleren, en tegen die tijd zou hij net een paar maanden onder het zadel zijn, ik vind het dan riskant om hem te gaan verleasen en ik zou zélf graag ver willen komen met hem, maar betwijfel of ik daar dus het geld en de tijd voor zal hebben.. Maar ik doe het eerlijkgezegd (met dít paard dan) liever helemaal niet dan dat ik het nét niet red om het goed te doen, snap je?

Ik weet nog niet precies waar ik mijn paard ga stallen, aan de "boskant" van nijmegen ben ik een beetje huiverig voor de dazen maar voor buitenritten wel weer leuk, ik ben van plan tegen die tijd ook via bokt wat contact te maken met mensen zoals jij, Leentje1 die al wat meer bekent zijn in de paardenwereld in die buurt. Als je tips hebt of leuke stallen weet en rijverenigingen mag je altijd pb'en, graag zelfs !

Biep volgensmij heb jij het wel goed voorelkaar maar wat ik me nu afvraag is, heb jij ook nog tijd hiernaast voor een "sociaal leven" het studentenleven zegmaar, het is niet dat ik iedere avond uit zou willen of bij een dispuut wil ofzo, maar ik ken helemaal niemand in Nijmegen dus ik zal wel wat tijd kwijt zijn aan het opbouwen van sociale relaties, iig dat vind ik gewoon belangrijk.. hoe zit dat bij jou?

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Combinatie op kamers - studeren én eigen paard mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:32

Gut, laat ik me nou net in exáct dezelfde situatie bevinden...!
Ik ga dit jaar hoogstwaarschijnlijk ook Rechten doen in Nijmegen, maar wil echt heel graag op kamers. Het op en neer reizen zie ik absoluut niet zitten (is 1,5uur van Almelo naar Nijmegen)...
Nu heb ik (nog geen jaar) een paard dat waarschijnlijk de potentie heeft voor de Lichte Tour, dus die ik niet zomaar wil verkopen! Ik ben ontzettend bang dat ik het erg ga missen en dat wil ik helemaal niet..
3 dagen in de week rijden, is voor hem niet genoeg en anders wordt het (net als jij zegt) 'half paard en half studie'. Laat dát nou juist niet de bedoeling zijn!
Ik beoefen nog meer sporten (fanatiek hockeyen, en tennissen in de zomer), dus eerst dacht ik : 'Nou dan ga ik toch lekker op hoog niveau hockeyen daar...'. Helaas ben ik nu zover dat ik nog liever stop met hockeyen dan dat ik mijn paard zomaar moet verkopen.
Ik pieker me ook helemaal suf en nu je het zegt...,....het paard in Nijmegen stallen lijkt me ook wel wat! Zullen wel elkaar hierover op de hoogte houden, aangezien we allebei dezelfde studie en stad willen kiezen?

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:33

Bombarie schreef:
Biep volgensmij heb jij het wel goed voorelkaar maar wat ik me nu afvraag is, heb jij ook nog tijd hiernaast voor een "sociaal leven" het studentenleven zegmaar, het is niet dat ik iedere avond uit zou willen of bij een dispuut wil ofzo, maar ik ken helemaal niemand in Nijmegen dus ik zal wel wat tijd kwijt zijn aan het opbouwen van sociale relaties, iig dat vind ik gewoon belangrijk.. hoe zit dat bij jou?


Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Ken er namelijk ook nauwelijks iemand...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:58

Het is maar net wat je zelf wilt. Ik studeer diergeneeskunde, een studie waar je vergeleken met de meeste andere studies gigantisch veel tijd mee kwijt bent. Ik heb op het moment twee paarden, waar ik ook gewoon elke dag mee train. Ik ben wel in de luxe dat ik thuis stallen heb, en is mijn keuze om thuis te blijven wonen, omdat het anders niet te bekostigen is. Ik reis elke dag heen en weer, en ben daar in totaal iets van 4 uur per dag mee kwijt. Tjsa, ik bene r gelukkig mee. Ik heb geen behoefte om in het bestuur van een of andere vereniging te zitten ofzo, ik heb op school en hier in Rotterdam een goed sociaal leven, en doe zat leuke dingen, maar ik moet ook wel keuzes maken. En er zijn ook dagen bij dat ik om half 6 mijn bed uit stap, van half 9 tot half 6 in Utrecht zit, dan om half 8 thuis ben, eet, twee paarden rijd, en dan tot een uur of half 1 zit te leren, om vervolgens de volgende ochtend weer om half 6 mijn bed uit te rollen.. Het is dat ik het zo leuk vind, en dat voor mij een leven zonder paarden onmogelijk is .
Je hebt met rechten wel minder les, dat dat scheelt al enorm. Ik wete niet hoe makkelijk je leert, maar dan zou je bijvoorbeeld in het weekend een baantje erbij kunnen nemen.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 11:02

Sjaantje supertoevallig, onze situaties lijken wel erg op elkaar, we moeten elkaar idd op de hoogte houden, ik moet wel nog een stalling gaan zoeken enzo, maar via bokt moet dat geen probleem zijn, met ruim 40 000 leden staan er vast ook wel wat in nijmegen

Passionato, jij lijkt het ook wel goed voor elkaar te hebben, maar je hebt wel een heel druk leventje, ik weet niet of ik dat aan zou kunnen. Helaas kan ik mijn paard ook niet bij huis stallen en moet ik ook nog op kamers.. en bij rechten blijft het niet want ik ga er ook filosofie bij doen, dus 't wordt evengoed een druk studieprogramma voor mij. Het meest benieuwd ben ik toch wel naar sociale contacten van studenten met paarden.

Er zit trouwens wel een rijvereniging voor studenten in Nijmegen zag ik laatst op Internet (misschien ook wel leuk voor jou om te weten Sjaantje) je krijgt kortingen op de lessen en het lidmaatschap van de federatie enz enz.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:49

Bombarie schreef:
Sjaantje supertoevallig, onze situaties lijken wel erg op elkaar, we moeten elkaar idd op de hoogte houden, ik moet wel nog een stalling gaan zoeken enzo, maar via bokt moet dat geen probleem zijn, met ruim 40 000 leden staan er vast ook wel wat in nijmegen

Passionato, jij lijkt het ook wel goed voor elkaar te hebben, maar je hebt wel een heel druk leventje, ik weet niet of ik dat aan zou kunnen. Helaas kan ik mijn paard ook niet bij huis stallen en moet ik ook nog op kamers.. en bij rechten blijft het niet want ik ga er ook filosofie bij doen, dus 't wordt evengoed een druk studieprogramma voor mij. Het meest benieuwd ben ik toch wel naar sociale contacten van studenten met paarden.

Er zit trouwens wel een rijvereniging voor studenten in Nijmegen zag ik laatst op Internet (misschien ook wel leuk voor jou om te weten Sjaantje) je krijgt kortingen op de lessen en het lidmaatschap van de federatie enz enz.


Haha, ja die studentenvereniging had iemand me ook al van op de hoogte gesteld. Heb gister eens even zitten zoeken naar stalling in Nijmegen, maar das nog verdomd lastig (zonder waarschijnlijk een auto), aangezien ik een binnenbaan toch wel erg graag zou willen...
Hoe zit dat met jou?
Ik ga waarschijnlijk de gecombineerde studie Nederlands & Duits recht doen. Wordt wel druk dan, denk ik, maar ik wil het graag combineren!
Mijn ouders weten er nog niets van (dat ik het paard wil meenemen) en dat hou ik nog lekker even zo, totdat ik mijn plannetje verder uitgebroed heb

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:22

ik zit met ongeveer hetzelfde, alleen dan met het probleem paard mee fo niet, hij staat nu thuis, en ik betaal een deel van de kosten. maar als hij in pension moet stijgen die kosten waarschijnlijk wel heel erg.... en dat betalen mij ouders waarschijnlijk niet (deel van de studie wel). en om nu na mn studie meteen een torenhoge schuld te hebben, spreekt mij ook niet zo aan.