Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:28

Doretta schreef:
@t Misja: waar heb je precies stage gelopen in Zweden en voor welke opleiding? Was het niet moeilijk om daar te communiceren?...


Ik heb gewoond en stage gelopen in Sollna, Stockholm. Ik liep stage op een gesloten afdeling voor (ex) psychiatrische patiënten die uitbehandeld waren in een reguliere kliniek. Het was een particuliere instelling, dus de zorg was erg goed (rijke cliënten!).
Het was voor de opleiding SPH, maar heb daar toendertijd Sociale Wetenschappen gedaan.
Ja, het communiceren in het begin was inderdaad moeilijk, mijn eerste dag meteen met collega's die géén woord Engels spraken. Maar goed, als je er zelf open voor staat, handen en voeten werk, goed kijken en luisteren. Dan komt dat na een weekje of 3 vanzelf wel!

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:36

Eef18 schreef:
Doretta schreef:
Ey thanks voor je reactie. Ierland is inderdaad ook nog wel een mogelijkheid om te overwegen! Maar aan je profiel te zien ben je ook in London geweest, beviel Ierland dan toch beter?


Ik woon part-time in London dus dat telde niet als stage

Leuk om ook de verhalen van anderen te horen!!!


Oh london! Daar zou ik graag wat meer over willen horen. Is het een stad om 5 maanden om te krijgen? Hoe zijn de mensen, de stad, het uitgaan, het vieren van nieuwjaar (dan zit ik er tenslotte ), de prijzen, etc, etc...
Ben ik érg benieuwd naar!

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:07

Ik moet volgend jaar (5tvwo) ook stage gaan lopen ergens. Gewoon om je Engels te oefenen, moet dus iets Engelstaligs zijn. Als iemand alvast wat voor mij weet...? Ik hoor het graag!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:22

Hey misschien is het wat om naar de Antillen te gaan als stage?

Een vriendin studeert hbo-rechten en is op dit moment bezig met haar stage daar. Ik word alleen al jaloers als ik naar de foto's kijk! Ze zit op het OM dus als jij bij de MER een beetje redelijk wat van strafrecht hebt gehad zou je het kunnen proberen.

Het is een totaal andere cultuur, mensen spreken redelijk Nederlands en het is altijd lekker weer (op de foto's zie ik haar op het strand en ik zit in de sneeuw grr )

Haar ervaring was wel dat jij op tijd moet beginnen met buitenlandstages! Als je opleiding minder ervaring heeft dan moet je veel zelf doen. Je moet echt de tijd nemen omdat je niet zo snel wat hoort.

Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 13:20

@t flowerxxx; het klopt dat je heel veel zelf moet doen, vandaar dat ik er nu ook alvast een beetje mee wil beginnen. Maar ik krijg tijdens mijn opleiding niet veel te maken met strafrecht, dat valt niet echt in mijn genre zeg maar. Ik heb meer een soort vorm van bedrijfsrecht, wat je daar een beetje op kan toespitsen.
Om eerlijk te zijn trekt het rechten aspect van de MER me ook niet echt. Vind het ondernemers gedeelte leuker; beetje het management gebeuren zeg maar:D

Maarja zo'n lekker warm land trekt mij ook wel, maar ik weet niet of ik daar wel mogelijkheden heb. En uiteindelijk gaat het mij ook gewoon om de ervaring. Kijken hoe ik het er in mn eentje van af breng in een 'vreemd' land...

Dora88

Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:12

mijn zus is in Nieuw Zeeland geweest voor d'r stage voor MBO veehouderij. Ze is er 3 maanden geweest, waarvan ze 1 maand een rondreis met de Kiwi-express heeft gemaakt. Ze heeft op 'n boerderij stagegelopen op het noordereiland waar ze ontiegelijk veel koeien hadden.
Het is haar goed bevallen!
En eigenlijk.. Ik WIL OOK !

majijke

Berichten: 452
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Gouda

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:40

flowerxxx schreef:
Hey misschien is het wat om naar de Antillen te gaan als stage?

Goed idee!

Ik ben zelf 3 maanden op Curacao geweest, en heb daar stage gelopen bij een dierenkliniek. Zit in het laatste jaar voor para- veterinair (assistente) en heb daar heel veel geleerd.

Er lopen daar veel stagiaires rond met allerlei verschillende studies.
Studenten huizen zijn er ook genoeg, en uitgaan kan je 7 dagen per week.

Als je er over zit te twijfelen mag je me altijd pm'en, ik vertel je graag meer!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:14

Ik heb net een topic geopend met hetzelfde onderwerp (viewtopic.php?f=91&t=536901), had deze nog niet gezien..

Ik wil ook in mijn 3e jaar (= volgend jaar) van mijn studie Culturele en Maatschappelijke Vorming stage lopen in het buitenland. Mijn school heeft vooral contacten in Kaapstad, daar gaan veel CMV studenten heen. Daar heb ik verschillende dingen gehoord..

Mijn stagebegeleider raadde Curacao af, ivm cocaine/drugshandel en de daarbij komende problemen/onveiligheid.

Ik blijf dit topic maar even volgen

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:25

Bij ons zijn er ook een aantal studenten naar Zuid Afrika gegaan, maar ook dáár moet je opletten m.b.t. je veiligheid (zoals je stagebegeleider over Curacoa vertelde). In Z-Afrika moet je niet het openbaar vervoer nemen; een auto huren is daar de beste mogelijkheid, maar natuurlijk wel een kostenpost.
Qua land moet het fantastisch zijn!

Als je meer over Z-afrika wil weten, zal ik even meer informatie vragen aan een vriendin van mij.

succes met je keuze, het gaat zeker weten een toptijd worden

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:53

Over Kaapstad heb ik ook veel vehalen gehoord over onveiligheid. In eerste instantie vond ik Kaapstad dan ook niks, maar mijn stagebegeleider heeft me misschien wel omgepraat, maar heb nog niks besloten.
Auto huren is voor mij geen optie, ik ben wel van plan mijn rijbewijs te halen, maar dan mag je pas na 2 jaar een auto huren. Kopen (en verkopen als je weer naar huis gaat) is dan een optie, volgens mijn stagebegeleider is dat mogelijk.

Als je nog wat informatie over Z-Afrika voor me kan vragen, graag

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:51

Doretta schreef:
Australië trekt mij ook wel, maar ben benieuwd of je daar zo 1,2,3 op eigen houtje een stage plek kan regelen...


Voor Australie heb je, net als voor Amerika, een visum nodig. Daarvoor moet je de nodige financiele middelen hebben en een organisatie waar je kan werken plus een organisatie die sponsort. Niet 123 geklaard dus.

Wat ik nog niet in dit topic hoor zijn de kosten. Londen is een enorm dure stad om te wonen en werken. De wisselkoers eu/pond is nadelig. Wat dat betreft is Amerika weer goedkoper, en een euro land misschien een nog makkelijkere optie.

Ohja, ik heb 6mnd in de US stage gelopen, en mocht je die kant uit willen kan ik je nog wel aan wat adresjes helpen. In de US geldt dat het per staat totaal verschillend is, eigenlijk net als e landen in Europa, dus dat kan je ook niet over één kam scheren.

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:05

qua prijs in Wenen was het redelijk goed te doen; ik kreeg dan wel stagevergoeding van het hotel.

Voor een dak boven het hoofd heb ik €300,00 betaald; een eigen kamer, eigen badkamer en eigen keuken (2 pitten en koelkast). Kasten stonden er al, pannen, beddegoed e.d. moest je zelf voor zorgen. Verder kon je gratis gebruik maken van faciliteiten als fitness, squash, sauna, tafeltennis en een tv-ruimte. Echt, een topgebouw met goede service! Natuurlijk had je hier ook goedkopere (en dus kleinere) en duurdere kamers. Voor meer informatie mag je gerust PB'en. Persoonlijk vond ik het een prima prijs/qualiteit verhouding

Voor 45 euro heb je een maandkaart voor het gebruik van de metro, tram en trein binnen Wenen. En dat, terwijl een dagkaart 5 euro kost!
Het openbaar vervoert rijdt van 5 uur sochtends tot half 1 savonds. voor de rest staan overal taxi's en voor na het stappen rijden er zelfs enkele gratis bussen!

De prijs van eten en kleding zal ongeveer het zelfde zijn als hier. Ligt natuurlijk maar net eraan waar je het koopt

Als het voor je studie is, kun je (zou je bij je school moeten navragen) een Leonardo Da Vinci beurs aanvragen. Hiermee krijg je een bepaald bedrag (alleen door enkele vragen te beantwoorden) als je binnen europa op stage gaat en minder dan bedrag X verdient. De hoeveelheid die je uiteindelijk met de Leonardo Beurs krijgt is o.a. afhankelijk van de duur dat je weg bent.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:06

Ik heb nog geen buitenlandse stage gelopen (doe ook nog maar 5 vwo) maar wil dit zeker gaan doen.
Ga als het goed is een opleiding doen waarbij heel veel studenten naar het buitenland gaan, en het lijkt mij gewoon een geweldige en onmisbare ervaring.

BasiNami

Berichten: 1205
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:26

Mijn vriend gaat in april en mei stage lopen op een boerenbedrijf in Nieuw Zeeland. Hij volgt de HBO-opleiding agrarisch ondernemingsschap (oid ). De boer waarbij hij stage loopt is een kennis van de familie. De boer zei dat er heel vaak mensen uit Nederland komen. Zodra mijn vriend weggaat komt er weer een andere jongen (ook uit Nederland) die daar de hele zomer vakantiewerk gaat doen!
Ik ga hem wel missen natuurlijk, maar ben stiekem ook erggg jaloers!!

missixty
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:21

ik ga misschien naar disney op stage, 10 maanden, over 3 weken horen we de indeling

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:08

Pfff 10 maanden in Euro Disney rondlopen... Wat moet je doen dan?

Ik ga als het goed is over een jaartje of 2 ook op stage.. (doe Dierwetenschappen, 2e jaar in Wageningen). Ik wil graag naar Nieuw-Zeeland, want dat is een land waar je niet snel heen zal gaan op vakantie bijvoorbeeld. Verder wil ik misschien ook nog gaan werken in het buitenland tussen m'n Bsc en Msc, en natuurlijk als ik klaar ben Canada lijkt me wel wat om te wonen en te werken!

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:44

BasiNami schreef:
Mijn vriend gaat in april en mei stage lopen op een boerenbedrijf in Nieuw Zeeland. Hij volgt de HBO-opleiding agrarisch ondernemingsschap (oid ). De boer waarbij hij stage loopt is een kennis van de familie. De boer zei dat er heel vaak mensen uit Nederland komen. Zodra mijn vriend weggaat komt er weer een andere jongen (ook uit Nederland) die daar de hele zomer vakantiewerk gaat doen!
Ik ga hem wel missen natuurlijk, maar ben stiekem ook erggg jaloers!!


Waar volgt hij die opleiding....heb er nog nooit van gehoord en zit zelf op de has in den bosch.

Goof

Berichten: 28944
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:26

Citaat:
Voor Australie heb je, net als voor Amerika, een visum nodig. Daarvoor moet je de nodige financiele middelen hebben en een organisatie waar je kan werken plus een organisatie die sponsort. Niet 123 geklaard dus.


Ligt eraan. Als je niet langer dan drie maanden gaat, kun je in principe met een toeristenvisum reizen, dat is gratis. Het ligt er wel aan of je betaald krijgt voor je stage, en of je daar nog les krijgt ofzo.
Ik heb drie maanden op een lagere school les gegeven, kreeg er niet voor betaald en heb niets te maken gehad met organisaties.
Ik heb mijn stage ook in no-time geregeld.
Wat bedoel je eigenlijk precies met organisaties waar je kan werken en die je sponsoren?

missixty
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:29

@ lorena;

doe horeca opleiding, dus als ik daar terecht kom zit ik in 1 van die hotels daar...

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:26

Citaat:
Reem schreef:

Ik heb net een topic geopend met hetzelfde onderwerp (viewtopic.php?f=91&t=536901), had deze nog niet gezien..


Ik ben echt blond (eigenlijk ben ik bruin, maar ja..) ik had ook een topic geopend, uiteraard snel weer verwijderd...

Ik zit in het tweede jaar HBO Pedagogiek en wij moeten in het derde jaar ook stage lopen, of 10 maanden in Nederland, of 5 in Nederland, 5 in het buitenland...
Ik dacht 'Neeej dat is écht niets voor mij!!!' maar je raad het al er is iets op mijn weg gekomen... Een vriendin van mij is voor een half jaar naar Australië geweest (ze heeft daar ook familie enzow) en nu hebben we bij school geïnformeerd en volgens hun is het mogelijk om daar je stage te volgen, mits je stageplaats voldoet aan de eisen.
Met andere woorden, we zijn met zijn tweeën druk bezig dingen te regelen want als het financieël mogelijk is, dan ga ik volgend jaar februari naar Australië toe!