Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 01:09

Ik zit nu in het 2e jaar van de MER (management, economie en recht) en ik wil graag in het 3e jaar een buitelandse stage gaan volgen. En dan het liefst in een land waar ik de taal wat kan volgen en een land wat natuurlijk goed staat op mn cv. Ik zat zelf aan london te denken, maar ben benieuwd of hier ook mensen op bokt zijn die dit al een keer gedaan hebben.. En of jullie ook een land voor mij kunnen aanraden? En of het zwaar is om 3 maanden weg te zijn van fam. en paarden..?

Hoop op reacties!

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:13

Ik heb zelf stage in Ierland gelopen wat me verschrikkelijk goed bevallen is!! Ierland is een land wat momenteel ZEER aan het opbloeien is (2e meest welvarende land van Europa) Er wordt zeer veel in geinvesteerd en het heeft DE perfecte ligging voor de toekomst! (tussen Amerika en Europa in!)

Als ik jou was zou ik juist kiezen voor een land waar nog veel 'moet' gebeuren, waar je nog uitdagingen hebt etc. Dat zou in mijn ogen beter op een c.v. staan. Succes!

Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:48

Ey thanks voor je reactie. Ierland is inderdaad ook nog wel een mogelijkheid om te overwegen! Maar aan je profiel te zien ben je ook in London geweest, beviel Ierland dan toch beter?

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:01

Ik heb in amerika gezeten, dat is beetje verschillend qua staat of je goed zit. Ik vind die lui echt totaal niks maar ja... Verder 3 maanden is wel uit te houden, zeker als je goed zit!! Ik zou ook voor ierland of zoiets kiezen BOVEN amerika.

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:04

Ik ben zelf net terug van 5 maanden stage in Wenen. Hier heb ik gewerkt in een hotel. Echt, ik heb een toptijd achter de rug! Als je iets wil weten hoor ik het vanzelf!
Voor mijn volgende stage ben ik trouwens ook al een beetje over London na het denken, weet echter niet wat ik me erbij voor moet stellen qua cultuur e.d. mensen die er wonen. Ik blijf je topic volgen!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:08

Oeh ik blijf dit topic ook volgen. Ik heb geen ervaring met stages oid. Maar ik zie mijn toekomst niet in nederland. Ben dus ook heel benieuwd hoe stages in het buitenland verlopen. Ik studeer overigens voeding en dietetiek.

Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:10

@t orionneke: ik zat zelf ook niet te denken aan zoiets als Amerika, dat trekt me eerlijk gezegd ook niet echt. En jouw mening bevestigd dat maar weer

@t ja_nee: jeetje Wenen, dat lijkt mij op zich ook nog wel wat. Zeker wel een zeer mooie omgeving daar? En heb je tijdens stage gewoon Duits gesproken? Ik heb ook precies hetzelfde met London, alleen ik ben wel redelijk vaardig met de Engelse taal en ik hoop dat daar alleen maar te bevorderen. Maar ik weet ook niet of het wel geheel mijn cultuur e.d. is..

Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:11

@t Scooby: waar studeer je? en in welk jaar zit je momenteel? Ik zie mijn toekomst hier ook niet in Nederland haha. Soms weer wel, maar ik begin er zeer aan te twijfelen de laatste tijd.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:20

Ik studeer in Amsterdam, 1e jaar haha maar weet nu al dat ik mezelf niet in Nederland zie blijven. Maar idd ook weer twijfels, gezien je in veel landen niet zo'n opvangnet heb zoals in nederland. Kwa sociale voorzieningen als het niet zo lukt etc.

Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:23

Nee dat is waar. Het sociale opvangnet hier is wel goed. Maar realiseer je wel dat je daar je hele leven ook voor betaald
Ach ik weet het nog niet; ik denk alleen dat het vrij moeilijk wordt om hier carriere te maken. Maar aan de andere kant zou ik het ook zeer vervelend vinden om hier alles achter te moeten laten. Toch trekt een land als bv Nieuw Zeeland me wel heel erg... zo'n mooie omgeving e.d.

missixty
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:25

k blijf dit ook volgen... ik moet volgend jaar op stage en ga me inschrijven voor frankrijk (en dan hopelijk disneyland , dat lijkt me echt te gek!)

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:27

Ja, wenen vind ik echt een mega stad. Heb dan ook absoluut geen spijt van mijn beslissing. Natuurlijk ging ik ook vanwege de duitse taal, maar omdat ik in een Hotel gewerkt heb (10 weken receptie en 10 weken housekeeping) ben ik ook (voornamelijk bij de receptie) met de engelse taal in aanraking gekomen.

Trouwens, wij werden erg vaak in het engels aangesproken, door obers in een kroeg of bijvoorbeeld bij het afrekenen bij de H&M, hoewel de hoofdtaal natuurlijk toch duits blijft.

Hoewel ik zelf uit een gehucht kom, en nog nooit op kamers heb gezeten, heb ik nauwelijks tot geen last van heimwee gehad. Natuurlijk denk je aan thuis, maar het leven in Wenen is me altijd bevallen. Ik zat in een superdeluxe studentenflat, echt een toplocatie, en die U-bahn (de metro) was echt een uitvinding. Elke 5 minuten komt er wel eentje!
Wenen is een wereldstad, maar toch is veel te voet te bereiken. Alle toeristische punten zijn goed te doorlopen, de ringstrasse loop je in 1,5 uur tijd rond geloof ik. Wenen barst van de oude, hoge, mooie gebouwen! Genoeg te doen qua toeristische dingen, het uitgaansleven is super, veel winkelstraten (voor de shop aholics onder ons ) en de starbucks is overigens ook de moeite waard, haha...
Zelfs het weer heeft 5 maanden lang meegewerkt!

Nouja, als iemand graag iets wil weten dan roepen jullie maar!

@ Scooby en Doretta: ja, werken en wonen in het buitenland zal ook in mijn achterhoofd blijven zitten. Mijn verblijf in wenen heeft daar zeker aan bijgedragen. Vanaf september ga ik weer ergens stage lopen, heeel graag weer in het buitenland voor mij. Ja, london blijft me stiekem toch bezighouden... me toch maar eens gaan orienteren!!
Na mijn opleiding (nog 1,5 jaar) zou ik graag voor een tijdje naar Canada willen gaan, fantastisch land!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:30

Doretta schreef:
Nee dat is waar. Het sociale opvangnet hier is wel goed. Maar realiseer je wel dat je daar je hele leven ook voor betaald
Ach ik weet het nog niet; ik denk alleen dat het vrij moeilijk wordt om hier carriere te maken. Maar aan de andere kant zou ik het ook zeer vervelend vinden om hier alles achter te moeten laten. Toch trekt een land als bv Nieuw Zeeland me wel heel erg... zo'n mooie omgeving e.d.



Pfff ja nieuw zeeland, kwa cultuur ook niet zo'n shock denk ik.
Idd moet je hier in Nederland onwijs veel inleveren, ook een van de redenen dat ik hier niet graag wil blijven. En winter jakkie.
Maarja, ik houd wel van holland, lijkt me lastig alles achter te laten.

Over carriere maken heb ik nog niet zo gedacht, ik heb een opleiding gekozen, waarmee je overal wel terecht kan denk ik.

Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:40

@t ja_nee: haha, ik kom zelf ook uit een gehucht en ben ook nog niet op kamers geweest. Vandaar dat ik ook heel graag die stap wil maken, om te kijken of ik mezelf ook geheel alleen kan redden. Het is voor mij momenteel moeilijk om op kamers te gaan; ik woon namelijk in Friesland en heb verzorgpaard daar ook staan en ik studeer in Groningen... Hierboven op komt nog dat mn vriend in Leeuwarden een eigen appartement heeft Bovendien lijkt het me ook heel leuk om iets van een andere cultuur/taal te proeven. Wat voor opleiding doe jij eigenlijk?

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:45

Ja, ook ik heb de stap genomen. Mijn paard achtergelaten (in goede handen van mijn zus, ouders en de verzorgster die we nog hebben) en op naar Wenen. Dit heb ik echter wel gedaan met 4 andere, dus dat maakt het verblijf in een vreemd land natuurlijk net wat makkelijk! Savonds zit je niet alleen op je kamer, maar met zn 5e. Je eerste dag zoek je niet alles alleen uit, maar met zn 5e, etc, etc. Daar was ik wel blij mee hoor, met mijn groepje!
Helemaal alleen had ik het niet zo snel zo makkelijk gered!

Dat cultuur proeven wat je zegt is zeker de moeite waard, ook het spreken van een andere taal!

Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:58

Ja precies. Dat is wel zo makkelijk..én leuk als er mensen mee gaan. Maar aan de andere kant 'remt' het denk ik ook om nieuwe contacten te gaan leggen, omdat je met veel bekenden bent. Het lijkt me i.i.g. wel makkelijker en vertrouwder om mee te beginnen als je voor het eerst echt weg gaat. Bij mijn opleiding zijn er niet veel mensen die interesse hebben in buitenlandse stages; ik denk dus ook dat ik alleen ga..

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:07

trouwens, ik doe de hoge hotelschool in maastricht, dus daar heb je al snel mensen die naar het buitenland gaan
Ja tuurlijk, het remt je wel als je met zoveel mensen erheen gaat, maar voor mij was het wel goed hoor. Voor 5 maanden opeens niet meer thuis zijn, dus het was een goede 'opvang' voor mij. Ik heb echt top collega's gehad, maar heb idd maar met weinig mensen echt iets gedaan omdat ik met die 4 genoeg te doen had. Heb er wel een goede vriendin aan overgehouden uit Oostenrijk, waar ik altijd mee ben gaan stappen en waar ik nog een weekendje mee naar Salzburg ben gegaan, dat was top! Ik zal haar zeker nog eens zien!

Voor mijn volgende stage probeer ik er waarschijnlijk (onbewust) toch op te letten dat ik niet helemaal alleen ga.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:09

Ik zelf vind het juist goedom alleen te gaan. Indd omdat je anders behoorlijk geremt bent en de taal niet oppakt.

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:17

@ Orionneke: Ja hoor, daar heb je helemaal gelijk in! Maar voor mij was het best een grote stap om van 'nog nooit op kamers geweest te zijn én in een gehucht te wonen' te verhuizen naar 'the big city Wenen'. Door met 5e te gaan heb ik er echt een toptijd gehad! Toch ben ik nog een weekendje weggeweest met mijn collega, en met haar zal ik zeker contact blijven houden.

Toch wil ik de volgende keer ook niet alleen gaan, maar het hoeft ook niet persé met 5 mensen te zijn. Als je maar iemand heb waar je even terecht kun met je verhalen of wat dan ook.

De taal heb ik anders goed opgepakt, de hele dag in het hotel duits gesproken, en ook op straat heb je het altijd nodig. En de tijd dat ik avonddiensten gedraaid heb, heb ik mijn groepje alleen in het weekend gesproken.

Maargoed, iedereen kijkt er natuurlijk anders tegenaan, en dat is je goed recht hoor!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:54

Ik heb 3 maanden in Zweden gestudeerd en stage gelopen en dat was werkelijk fantastisch, dus ik zeg: DOEN! Die drie maanden vliegen om!

Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 15:57

@t Misja: waar heb je precies stage gelopen in Zweden en voor welke opleiding? Was het niet moeilijk om daar te communiceren?...

Goof

Berichten: 28943
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:00

Ik heb drie maanden stage gelopen in Australie, op een lagere school.
Ik zou het zo weer doen.
Australie is een prettig land, bijkomend voordeel is dat er engels gesproken wordt. (bovendien kende ik het land al).
Die drie maanden vliegen om, je paard zul je best missen, maar aan de andere kant, je bent daar met totaal andere dingen bezig, ik vond het prima zo, even geen paarden. Had genoeg te doen.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:04

ja_nee schreef:
@ Orionneke: Ja hoor, daar heb je helemaal gelijk in! Maar voor mij was het best een grote stap om van 'nog nooit op kamers geweest te zijn én in een gehucht te wonen' te verhuizen naar 'the big city Wenen'. Door met 5e te gaan heb ik er echt een toptijd gehad! Toch ben ik nog een weekendje weggeweest met mijn collega, en met haar zal ik zeker contact blijven houden.

Toch wil ik de volgende keer ook niet alleen gaan, maar het hoeft ook niet persé met 5 mensen te zijn. Als je maar iemand heb waar je even terecht kun met je verhalen of wat dan ook.

De taal heb ik anders goed opgepakt, de hele dag in het hotel duits gesproken, en ook op straat heb je het altijd nodig. En de tijd dat ik avonddiensten gedraaid heb, heb ik mijn groepje alleen in het weekend gesproken.

Maargoed, iedereen kijkt er natuurlijk anders tegenaan, en dat is je goed recht hoor!



Ik doelde verder niet op jou, had jou stukje nog niet gelezen!!

Doretta
Berichten: 38
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:44

Australië trekt mij ook wel, maar ben benieuwd of je daar zo 1,2,3 op eigen houtje een stage plek kan regelen...

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Buitelandse stages; iemand ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:35

Doretta schreef:
Ey thanks voor je reactie. Ierland is inderdaad ook nog wel een mogelijkheid om te overwegen! Maar aan je profiel te zien ben je ook in London geweest, beviel Ierland dan toch beter?


Ik woon part-time in London dus dat telde niet als stage

Leuk om ook de verhalen van anderen te horen!!!