Hoe dierenarts worden?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou ja dierenarts willen worden?

Ja
1 (100%)
Nee
Geen stemmen
Misschien
Geen stemmen
Ik ben al dierenarts
Geen stemmen
Ik heb al een ander beroep
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1


nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Hoe dierenarts worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:15

heej mensen

zoals de titel al zegt: "hoe kun je dierenarts worden."
ik weet bijv. dat je VWO nodig heb, maar is het bijv. ook mogelijk om vanuit de Havo naar een Hbo opleiding door te stromen waardoor je als nog dierenarts kunt worden en welke vakken heb je allemaal nodig en allemaal zulk soort vragen zou ik graag een antwoord willen.

ik zou zelf namelijk heel graag dierenarts worden en denk ook zeker om dat te gaan proberen, maar ik zit nu op de Havo en heb ooit is gehoord dat er een doorstroom mogelijkheid is via een hbo opleiding is alle informatie is welkom

groetjes nujaro

ziatje
Berichten: 1198
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:28

Uhm ik weet er ook niet zo veel van hoor
Als je nu op de Havo zit eerst je diploma halen, en daarna Vwo doen, daarna kun je naar de Universiteit. Voor dierenarts heb je denk ik het profiel Natuur & Gezondheid nodig.
Veel succes!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:29

Volgt topic ook even

nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:30

keej gezellig ben ik niet de enige met vragen

ziatje: ik denk dat ik dat ga doen samen met een vriendin van mij
nog meer mensen met informatie?

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:49

Ik zou nog eens goed rondkijken. Je kunt niet instromen met hbo. Je moet echt een afgeronde vwo hebben met het juiste profiel (N).

Daarnaast moet je loten. Iedereen met een 8 of hoger komt meteen binnen. De overige plaatsen worden geloot. Er zijn aparte klassen voor 7 en 6. De kans dat je wordt ingeloot is zeer klein. Diergeneeskunde kan je alleen in Utrecht studeren en de plaatsen zijn heel beperkt.

Verder is Belgie een optie maar dat is af te raden. Die opleiding is vele malen zwaarder dan Nederland. Kijk maar eens rond in dit forum zijn verschillende dierenarts topics.

De kans op een baan is trouwens ook erg klein. Nederland heeft een overschot aan dierenartsen. Je kunt alleen ergens beginnen als je geld hebt om jezelf in te kopen in een bestaande praktijk. Anders moet je zelf een kliniek beginnen (behoorlijk onbetaalbaar).

nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 17:52

bedankt voor de handige informatie flowerxxx

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:53


nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:37

thnx ga ik zeker gebruik van maken

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:36

Ik zou ook even verder rondkijken, want zeker als je eerst nog na havo, vwo moet gaan doen gaat het erg lang duren!

Ik denk dat het ook nuttig is om bij jezelf af te vragen WAAROM je dierenarts wilt worden, en of je dat ook niet in een andere opleiding kunt vinden.

Ik heb jaren lang diergeneeskunde willen studeren, maar de kansen dat je binnenkomt zijn klein, de studie is zwaar en lang, en baanmogelijkheden naderhand zijn ook niet je van het...

Ik ben daarna verder rond gaan kijken en ben bij dierwetenschappen uitgekomen (ook universiteit dus ook vwo nodig)... je zou bijvoorbeeld nog kunnen denken aan dier-, veehouderij of anderen dieren studies op hbo. Ik weet bijvorobeeld dat je met je propeduese habo dier en veehouderij kunt instromen in dierwetenschappen.

Ga eens naar de studiebeurzen, en spreek je decanen op school aan, zij kunnen je verder helpen en echt meerdere studies te overwegen.

Voor je het weet bijt je je vast in diergeneeskunde, en voor je het weet blijkt het helemaal de verkeerde keuze te zijn.

nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 10:54

zou ook een optie zijn ja

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:40

flowerxxx schreef:
Ik zou nog eens goed rondkijken. Je kunt niet instromen met hbo. Je moet echt een afgeronde vwo hebben met het juiste profiel (N).

Daarnaast moet je loten. Iedereen met een 8 of hoger komt meteen binnen. De overige plaatsen worden geloot. Er zijn aparte klassen voor 7 en 6. De kans dat je wordt ingeloot is zeer klein. Diergeneeskunde kan je alleen in Utrecht studeren en de plaatsen zijn heel beperkt.

Verder is Belgie een optie maar dat is af te raden. Die opleiding is vele malen zwaarder dan Nederland. Kijk maar eens rond in dit forum zijn verschillende dierenarts topics.

De kans op een baan is trouwens ook erg klein. Nederland heeft een overschot aan dierenartsen. Je kunt alleen ergens beginnen als je geld hebt om jezelf in te kopen in een bestaande praktijk. Anders moet je zelf een kliniek beginnen (behoorlijk onbetaalbaar).


Hier iemand die dgk studeert in België. Het is zeker NIET af te raden.
Het is zo'n gedoe elke keer om maar weer tegen de vooroordelen op te boksen die verspreid worden door mensen die zelf niet eens dgk in België studeren?? (Die überhaupt niet eens dgk studeren...)

Ik zou je wel aanraden om mee te loten. België is inderdaad zwaar en er is een heel andere cultuur en dat merk je echt. Maar er zijn zoveel andere nederlanders dat je je niet echt 'buitenlander' voelt Ik heb nog steeds meegeloot voor Utrecht toen ik al in België zat (en naar het 2e jaar mocht).

Dus ik zou zeker proberen om in Utrecht te komen. Lukt dat niet en wil je echt dierenarts worden, dan kan je naar België.

Ik raad je dus zeker niet af om naar België te gaan, ik raad het je eerder aan. Het is wel zwaar maar je bereikt er wel mee wat je wil en dat is dierenarts worden.

Via HBO kom je volgens mij niet meer. Echt VWO met verplicht profiel (staat op de site, ik weet het niet, heb VWO oud)

lilykashmir

Berichten: 7545
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:21

Ik zou dan na je havo VWO gaan doen. Het is maar 1 jaartje langer dan als je gelijk VWO zou doen!

chantalvl

Berichten: 187
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Witte Paarden

Re: Hoe dierenarts worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:35

Ik wil ook graag dierenarts (assistente veterinair) worden en ik zit ook op havo.. ik heb navraag gedaan in de buurt bij de dierenarts en het is via havo wel mogelijk alleen moet je langer studeren je moet in plaats van 5 jaar 6 jaar op school zitten, en daarna nog wat opleidingen maar het is dus wel mogelijk..Jippiiii!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:53

lilykashmir schreef:
Ik zou dan na je havo VWO gaan doen. Het is maar 1 jaartje langer dan als je gelijk VWO zou doen!

Vanaf 5 havo moet je bij mijn weten naar 5 vwo, dat zouden dus 2 jaartjes zijn.

Maar ik zou als ik jou was inderdaad nog alles even goed op een rijtje zetten... De loting, studie en het vinden van een baan zijn geen dingen die je 'zomaar' doet/vind....

_Marleen_

Berichten: 2921
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Edam

Re: Hoe dierenarts worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:17


Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:35

MarianneR schreef:

Via HBO kom je volgens mij niet meer. Echt VWO met verplicht profiel (staat op de site, ik weet het niet, heb VWO oud)


N&G of N&T met biologie 2

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:47

Sjonniej schreef:
lilykashmir schreef:
Ik zou dan na je havo VWO gaan doen. Het is maar 1 jaartje langer dan als je gelijk VWO zou doen!

Vanaf 5 havo moet je bij mijn weten naar 5 vwo, dat zouden dus 2 jaartjes zijn.


Nee, het is 1 jaar langer dan het normale vwo Nu doe je 7 jaar over het VWO en normaal 6 jaar. Het is wel 2 jaar langer dan havo.
Tegenwoordig kan je ook op veel scholen na je havo in 1 jaar je VWO diploma halen... Schijnt wel erg zwaar te zijn want je moet wat je normaal in 2 jaar doet, in 1 jaar doen. En ik kan je vertellen dat 5VWO (en 6 waarschijnlijk ook) niet echt makkelijk zijn....

Wanneer jij echt zeker weet dat je dat graag wilt zou ik het gewoon proberen, maar je moet het wel echt zeker weten. Denk er dus eens goed over na en praat erover met je ouders en je decaan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:26

Ja op die manier wel inderdaad
Die 2jaar in 1 is volgens mij volwassenenonderwijs, dus moet je 18+ zijn, tenzij je dispensatie kan krijgen bij de gemeente.

nujaro

Berichten: 5435
Geregistreerd: 22-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:02

ooh dat ben ik nog niet dus dan kan ik beter 2 jaar erover doen dan ben ik er nog sneller vanaf P haha maar ja hartstikke bedankt voor alle info en ga er zeker wat mee doen als er iemand nog meer info heeft natuurlijk is dat ook welkom

hmmm
Berichten: 111
Geregistreerd: 13-01-05

Re: Hoe dierenarts worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:00

Vroeger kon je met een HBO propedeuse ook meeloten voor de studie. Je moest dan alleen wel je deelcertificaten VWO voor natuur- en scheikunde halen.
Maar aangezien het VWO nu in een tweede fase zit en het HBO in de bama, zal dat denk ik wel verandert zijn.
Maar kijk anders even rond op www.vet.uu.nl daar moet het vast wel staan.

Enne... het is een zware studie, maar als je het echt wilt, moet je er gewoon voor gaan. Het is wel heel leuk (meestal dan)