Studie Psychologie ( Universitair)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TessB
Berichten: 672
Geregistreerd: 13-05-04

Re: Studie Psychologie ( Universitair)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:26

VOlgens mij is de statistiek inderdaad wel goed te doen wat ik van meerdere heb gehoord..
Mijn zus studeert (bijna klaar) trouwens ook psychologie in Utrecht!!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:13

haha ik vond en vind statistiek wel een ontzettend drama, mijn grootste struikelblok Maar ik was altijd al slecht in wiskunde

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:19

voor de een is statistiek echt hel en drama en voor de ander een eitje, dat is het onderdeel waar volgens mij de grootste onenigheid over bestaat in moeilijkheidsgraad

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:05

tja en is per universiteit verschillend hoe moeilijk ze ervover doen. In groningen moet je verplicht statistiek 1a halen om het 2de jaar te mogen volgen en 1b om stat. 2 te volgen en natuurlijk dan ook 2 om 3 te kunnen volgen.

DiLiberty

Berichten: 669
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:08

Helen88 schreef:
Heeft iemand van jullie wel eens van psychobiologie gehoord?

Ik was dit weekend op de open dag van de UvA en heb daar een voorlichtingsronde van die studie bekeken, en eigenlijk is dit echt precies wat ik altijd al wilde maar waarvan ik niet wist dat het een studie is.


ja, in een studiegids had ik dit ook zien staan. Ik ben alleen niet toelaatbaar met mijn profiel.
Maar wat houdt die studie verder precies in?

DiLiberty

Berichten: 669
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:12

ladypaard schreef:
ik steek ook m'n vinger op,,
ik wil ook psychologie studeren

wil ongeveer de zelfde kant op als jij,
en denk erover om naar leiden, groningen of nijmegen te gaan.

vraagje, waarom heb je de open dagen niet bezocht????
daar heb ik nu mijn keuzes op gebasseerd,,

voor de opendagen ben je nu een beetje laat, ze zijn bijna allemaal voorbij,
alleen vrijdag de 25e nog in leiden...

en ja ik ga daar heen


ik ben vorig jaar wel naar Groningen geweest, alleen toen wist ik nog niet zeker of ik het wel wilde.
Dit jaar wilde ik naar Nijmegen en Utrecht gaan, alleen dit viel in mijn tentamenweek. Dus kon ik er niet heen, daar baalde ik wel erg van.
Maar volgend jaar (maart ofzo) dan ga ik er nog wel heen.

DiLiberty

Berichten: 669
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:18

Heeft ook iemand CM gedaan, die nu psychologie studeert? Ben benieuwd of het dan ook wel te doen is.

Verschilt het ook per universiteit hoeveel uur je colleges hebt? (of werkgroepen(als je die hebt bij psy)?
Op de site van nijmegen las ik dat je 12 uur ongeveer colleges hebt per week (i/h 1e jaar)
Op de andere sites heb ik het niet kunnen vinden..

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:04

DiLiberty schreef:
Heeft ook iemand CM gedaan, die nu psychologie studeert? Ben benieuwd of het dan ook wel te doen is.

Verschilt het ook per universiteit hoeveel uur je colleges hebt? (of werkgroepen(als je die hebt bij psy)?
Op de site van nijmegen las ik dat je 12 uur ongeveer colleges hebt per week (i/h 1e jaar)
Op de andere sites heb ik het niet kunnen vinden..


ik neem aan dat je met CM het profiel cultuur en maatschappij wordt bedoeld? Yeps heb ik gedaan. Het is goed te doen alleen het biologiedeel vond ik in het begin lastig, omdat ik daar geen ervaring in had. verder goed te doen hoor, statistiek is ook wiskunde A, dus dat scheelt alweer. Verder had ik in Leiden in het eerste jaar 3 vakken per trimester ( zal nu iets anders zijn ivm met semesterindeling sinds dit jaar) maar voor elk vak 2 uur hoorcollege en 2 uur werkgroep, dus dat is indd ongeveer 12 uur ( denk dat het wel 15 wordt, met extra statistiek progr op de comp dat je elke week hebt en volg mij van een vak 2 x hoorcolleges

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: Studie Psychologie ( Universitair)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:59

Ik doe ook psychologie, bedrijfspsychologie (=arbeid en organisatie) aan de unief van Gent. Ik zit nu in het 3e jaar (1e licentie)
Ik doe het wel graag en vind het goed te doen qua moeilijkheid.
Wij hebben we veel statistiek gehad, en nu nog steeds (statistiek 1 en 2, psychometrie, data-analyse, methoden en technieken,...) We hebben elk jaar 2 vakken in die richting, 1 per semester.
Je moet je niet gek laten maken daardoor, maar je moet het ook niet minimaliseren, als je slecht bent in wiskunde zul je het met die vakken niet makkelijk hebben maar onmogelijk is het zeker niet!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:07

Ik ben nu tweedejaars psychologie student aan de Universiteit van Maastricht, en ´t bevalt me heel goed.
Maastricht is een heel erg biologisch/cognitief ingestelde universiteit, en de masters die je kunt volgen zijn dus ook die richting op. Je hebt:
- experimentele gezondheidspsychologie
- psychologie en recht
- arbeids&organisatiepsychologie
- neuropsychologie
- ontwikkelingspsychologie
- cognitieve neurowetenschappen

Verder heb je nog 3 tweejarige onderzoeksmasters, cognitive neuroimaging, neuropsychology en abnormal psychology.

Ik heb zelf ook CM gedaan, en het viel me alles mee. Maar nu moet ik zeggen dat, hoewel échte wiskunde wel altijd een struikelblok was, de statistiek (denk aan normaalcurves e.d.) die we kregen in 6VWO me vrij makkelijk afging. Tijdens statistiek op de uni borduur je daar eigenlijk op voort. Examenbundel erbij houden is wel makkelijk.
Verder zit bij mijn opleiding er een flinke scheut biologie bij, eigenlijk wordt alles vanuit dat zichtspunt bekeken. Ik vind het heel interessant, maar dat hangt er heel erg vanaf of jij dat ook leuk vindt of niet.

Ik heb 4 uur in de week college. Maastricht is de enige universiteit in Nederland die met PGO (probleemgestuurd onderwijs) werkt. Dat houdt in dat je voor elk blok in een onderwijsgroep zit, waarmee je casussen bespreekt en zo dus alle stof behandelt die je nodig hebt voor het tentamen. In feite krijg je de stof zo'n 5x aangeboden (in 't college, tijdens de voorbespreking van de casus, het opzoeken van de literatuur, tijdens de nabespreking van de casus en tijdens het leren zelf), waardoor leren heel wat minder tijd kost.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:17

Ik ben eerstejaars aan de VU in Amsterdam. Het bevalt me tot nu toe goed, mijn eerste tentamens vond ik niet moelijk. Ik ben nu bezig met statistiek en ook dat vind ik niet lastig, maar ik ben wel altijd goed in wiskunde geweest.

Ik merk wel dat mensen met CM of EM het wel een stuk moeilijker hebben omdat er toch wel veel dingen uit de biologie terugkomen die zij niet gehad hebben, en dat wordt dan maar heel kort uitgelegd. Maar ik ben natuurlijk nog maar net bezig, ik weet niet hoe dat in de rest van de studie gaat.

De boeken zijn wel allemaal in het engels, maar daar wen je gauw aan. Een vriend van me had een 4 voor zijn VWO examen engels maar nu heeft hij totaal geen moeite meer met engelse teksten.

mealyan
Berichten: 157
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Studie Psychologie ( Universitair)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:13

Citaat:
Heeft iemand van jullie wel eens van psychobiologie gehoord?


Ik studeer psychobiologie aan de UvA. (Dit is de enige universiteit waar dit kan.) Als je meer wilt weten, vraag het gerust.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:34

Soda schreef:
Citaat:
Ik studeer in Utrecht. Of de opleiding echt goed is weet ik eerlijk gezegd niet, dat vond ik niet zo belangrijk Vind Utrecht vooral een hele leuke stad, daarom heb ik ervoor gekozen hier te studeren. Onze afstudeerrichtingen zijn hetzelfde als aan de UvA. Ik ben nu vijfdejaars en doe klinische neuropsychologie. Ik doe nu mijn onderzoek, ga in december op stage en wil in september 2006 afstuderen. Statistiek vond ik echt ontzettend meevallen, maar ik heb ook een erg exact pakket gehad op de middelbare school (wilde eerst namelijk Geneeskunde studeren). Er was één derdejaars statistiekvak wat wel érg pittig was (gemiddelde tentamencijfer een 4,5 geloof ik... ) maar verder goed te doen, mits je het een beetje interessant vindt. Wat wil je verder nog weten?

Hee wat toevallig! Ik doe biologische en neuropsychologie in utrecht en ben in hetzelfde jaar begonnen als jij.

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik opnieuw zou mogen kiezen ik zeker niet voor utrecht zou kiezen. Niet voor mijn richting althans. En dat heeft niks met het onderwijs op zich te maken maar puur met begeleiding. Die is er gewoon niet. Vooral als je door omstandigheden ( ziekte, sterfgeval enz) van het standaard studiepad af moet wijken kan je echt verrekken. Ik hoor heel veel mensen in utrecht hierover klagen. Het contact met de docenten vind ik ronduit slecht. Ze zitten echt in hun ivoren torentje. Ze zijn vooral bezig met hun onderzoek en hun kwaliteiten als docent zijn vaak matig tot slecht, uitzonderingen daargelaten. Prima wetenschappers maar niet geschikt als docent. Ik heb onlangs een wetenschappelijke stage gelopen en ben nu aan mij verslag aan het schrijven en dat was wel leuk. Ik zat toen meer in het onderzoekswereldje en heb veel geleerd.

Vorige week was ik naar een stagemiddag geweest omdat ik nog graag een klinische stage wil doen. Deze stagemiddag werd allereerst al niet door de universiteit georganiseerd maar door een studievereniging. En de docenten schitterden wederom door afwezigheid. Uiteindelijk kwam er eentje veel te laat opdagen. Waarna een complete discussie losbrak over de slechte begeleiding in utrecht.

Ik kan utrecht alleen maar afraden als onderwijsinstelling. Om onderzoek te doen zit je er denk ik wel goed. Er lopen wat dat betreft goede wetenschappers rond.

Chrisssy

Berichten: 853
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Studie Psychologie ( Universitair)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:42

Welke stad raad jij aan dan?

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:48

Dat kan ik niet zeggen. Ik heb alleen ervaring met utrecht. Je zou eens met mensen moeten praten van andere universiteiten.

Vedette

Berichten: 513
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Vianen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:27

IK studeer ook psychologie aan de Uni van Utrecht. Ik zit op dit moment in het 2e jaar en ben begonnen met de richting neuropsychologie, wat ik het liefts zou willen sturen richting de klinische neuropsychologie. De m&s vakken vind ik ook nog wel mee vallen, er zijn genoeg mogenlijkheden voor extra begeleiding en bonuspunten. Wat ik wel echt verschrikkelijk vond was het vak diagnostiek en testtheorie. Zowel het boek als de collegegever (sorry als ik hier mensen mee beledig).

Op zich vind ik het een leuke en goede studie alleen zijn er een aantal zaken waar ik niet over te spreken ben. Misschien is het ook op andere universiteiten zo, dat weet ik niet. Maar in Utrecht komt het nog al regelmatig voor dat de docenten de cijfers niet optijd hebben of ander werk niet optijd afhebben. Niets is zo vervelend als het pas weten van cijfers NA de tentamens! En wat ik dan helemaal erg vind is dat er nergens wordt vermeld wanneer je de cijfers dan wel kunt verwachten.

De begeleiding zou inderdaad wel wat beter kunnen. Ik had afgelopen jaar een studiebegeider en die wist alleen maar wat te vertellen over zijn eigen studiepad. Voor vragen over andere studiepaden moest je bij hem niet zijn. Dat je niet alles weet alá, maar bij hem schorte de kennis over de studie echt aan alle kanten een daarbij bereidde hij zich ook niet goed voor op de bijeenkomsten. Dat was zwaar irritant.

Ik was overigens ook vorige week naar de stagevoorlichting geweest van neuropsychologie. Ik geloofdat dat dezelfde stagevoorlichting is als waar Saar4 naar toe is geweest, maar dat weet ik niet zeker. Ik vond het ook erg slecht dat er docenten afwezig waren, maja.

Verder heb ik het er wel enorm naar mijn zin. Met name de college's van Inleiding in de Psychologie die je in het eerste jaar inhet eerste blok krijgt zijn enorm leuk! Maar dat verschilt natuurlijk per plaats, per smaak en per docent. En ik vind het er heel erg gezellig!

Succes met je keuze iig!

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Studie Psychologie ( Universitair)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:28

Hier nog een psychologie/studente.
Ik studeer in Tilburg en ben nu eerstejaars.
Ik vind het vrij weinig aan, je wordt niet echt uitgedaagd ofzo.
Hebben jullie ook saaie colleges?
Bij ons zijn er bepaalde docenten die gewoon van de sheets voorlezen.
Ik doe niet echt aan colleges, als je het boek leest, leer je precies hetzelfde (alleen dan in het engels)!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Re: Studie Psychologie ( Universitair)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:39

urselin schreef:
Hier nog een psychologie/studente.
Ik studeer in Tilburg en ben nu eerstejaars.
Ik vind het vrij weinig aan, je wordt niet echt uitgedaagd ofzo.
Hebben jullie ook saaie colleges?
Bij ons zijn er bepaalde docenten die gewoon van de sheets voorlezen.
Ik doe niet echt aan colleges, als je het boek leest, leer je precies hetzelfde (alleen dan in het engels)!

Dat is bij ons niet zo, op de sheets staan dingen die niet in het boek staan en andersom. En de docenten lezen niet gewoon voor van de sheets, maar vertellen er nog wat meer bij. Maar het komt natuurlijk wel neer op wat er op de sheets staat, daar zijn de sheets voor

Soda

Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:44

Vedette schreef:
De m&s vakken vind ik ook nog wel mee vallen

Wacht maar tot M&S 3...
@ Saar4: Klinische stage heb ik trouwens helemaal zelf geregeld. (Ben net een paar dagen geleden begonnen...) Adressen gezocht in de stagemap, brieven gestuurd, op gesprek geweest en aangenomen, pas toen alles rond was, heb ik een docent ingelicht. Ze komen je inderdaad niet echt te hulp, maar ik heb er weinig last van. Ik ben twee jaar geleden bij de stagevoorlichting geweest, daar waren overigens wel docenten bij aanwezig.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:59

Soda schreef:
Vedette schreef:
De m&s vakken vind ik ook nog wel mee vallen

Wacht maar tot M&S 3...
@ Saar4: Klinische stage heb ik trouwens helemaal zelf geregeld. (Ben net een paar dagen geleden begonnen...) Adressen gezocht in de stagemap, brieven gestuurd, op gesprek geweest en aangenomen, pas toen alles rond was, heb ik een docent ingelicht. Ze komen je inderdaad niet echt te hulp, maar ik heb er weinig last van. Ik ben twee jaar geleden bij de stagevoorlichting geweest, daar waren overigens wel docenten bij aanwezig.


Waar loop je stage? Hoe lang van te voren ben je ongeveer begonnen met brieven sturen enz?

Soda

Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-04

Re: Studie Psychologie ( Universitair)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:10

Ik stuur je even een pb!

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:15

Ik ga volgend jaare psygologie studeren in Nijmegen (heb me zelfs al ingeschreven )
Maar, als er zo veel in t engels is, hoe zijn de tentamens dan? In t nederlands, of ook in het engels?

DiLiberty

Berichten: 669
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:47

_Scarlet_ schreef:
Ik ben nu tweedejaars psychologie student aan de Universiteit van Maastricht, en ´t bevalt me heel goed.
Maastricht is een heel erg biologisch/cognitief ingestelde universiteit, en de masters die je kunt volgen zijn dus ook die richting op. Je hebt:
- experimentele gezondheidspsychologie
- psychologie en recht
- arbeids&organisatiepsychologie
- neuropsychologie
- ontwikkelingspsychologie
- cognitieve neurowetenschappen

Verder heb je nog 3 tweejarige onderzoeksmasters, cognitive neuroimaging, neuropsychology en abnormal psychology.

Ik heb zelf ook CM gedaan, en het viel me alles mee. Maar nu moet ik zeggen dat, hoewel échte wiskunde wel altijd een struikelblok was, de statistiek (denk aan normaalcurves e.d.) die we kregen in 6VWO me vrij makkelijk afging. Tijdens statistiek op de uni borduur je daar eigenlijk op voort. Examenbundel erbij houden is wel makkelijk.
Verder zit bij mijn opleiding er een flinke scheut biologie bij, eigenlijk wordt alles vanuit dat zichtspunt bekeken. Ik vind het heel interessant, maar dat hangt er heel erg vanaf of jij dat ook leuk vindt of niet.

Ik heb 4 uur in de week college. Maastricht is de enige universiteit in Nederland die met PGO (probleemgestuurd onderwijs) werkt. Dat houdt in dat je voor elk blok in een onderwijsgroep zit, waarmee je casussen bespreekt en zo dus alle stof behandelt die je nodig hebt voor het tentamen. In feite krijg je de stof zo'n 5x aangeboden (in 't college, tijdens de voorbespreking van de casus, het opzoeken van de literatuur, tijdens de nabespreking van de casus en tijdens het leren zelf), waardoor leren heel wat minder tijd kost.



Met cm bedoel ik inderdaad Cultuur en Maatschappij. Ik heb het geluk denk ik dan wel dat ik Biologie12 heb gekozen. Ik vind het best wel ingewikkeld (vooral dat met die fagocyten blabla--> afweersysteem etc, maar ik neem aan dat je dat niet krijgt.
Ik vind biologie wel heel erg interessant. En die normaalcurves heb ik nu ook met Wiskunde, dat is wel redelijk makkelijk.

Ik heb donderdag een gesprek gehad met mijn decaan, hij zei dat ik wel over een tweede keus moest nadenken (ivm loting), ik heb alleen echt geen idee wat ik nog meer wil. Iemand een idee? (beetje in de richting v. psychologie, wat ik met cm kan doen, en niet te veel economie? ...

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:02

Wat ik hoorde over de loting was dat die vorig jaar was ingesteld en dat er bij de universiteiten waar ik intresse in had (nijmegen en tilburg) er plaatsen over waren afgelopen jaar... Oftewel dat die loting een lachertje was, alleen ingesteld zodat mensen van bv geneeskunde niet meer een jaar psychologie gingen doen.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik ingeloot word (naja, dat er ook volgend jaar nog plaatsen over zijn), en als er geloot word, zal het denk ik een kleine loting zijn, en ik haal ook nog eens redelijk hoge cijfers (dan zit je in een klasse met meer kans )
Enuh, wat dacht je van sociologie? Denk dat dat het meest verwant is? (weet t niet precies hoor ). Of anders pedagogiek, culturele antropologie ed?

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:27

EbbyT schreef:
Wat ik hoorde over de loting was dat die vorig jaar was ingesteld en dat er bij de universiteiten waar ik intresse in had (nijmegen en tilburg) er plaatsen over waren afgelopen jaar... Oftewel dat die loting een lachertje was, alleen ingesteld zodat mensen van bv geneeskunde niet meer een jaar psychologie gingen doen.

Klopt, ik ben ook gewoon ingeloot (Tilburg). Je moet je op tijd inschrijven om echt zeker te zijn dat je ingeloot bent.
Maar ik ken ook iemand die op het allerlaatste moment zich had ingeschreven en die is ook 'ingeloot', dus er waren veel plaatsen over ja.