Overstap van schapen naar waterbuffels

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyceLa

Berichten: 2125
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Overstap van schapen naar waterbuffels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 20:11

We zijn de afgelopen jaren met verschillende projecten geweest die helaas niet zijn gelukt. Zo wilden we een zorgboerderij opstarten, maar dat lijkt tegenwoordig onmogelijk met alle nieuwe wetten en regels waar je aan moet voldoen. Toen dachten we een minicamping te starten, en Boerenbed zag een samenwerking met ons wel zitten, en wij met hen. Maar helaas, de gemeente ging niet akkoord..

En na drie jaar ellende met de schapen, ja je leest het goed drie jaar, helaas begon het bij ons al twee jaar voor de Blauwtong (die voor ons wel echt de nekslag was), hebben we de switch gemaakt naar waterbuffels.

We hebben ons maanden goed ingelezen, zijn bij verschillende waterbuffelboerderijen door heel Nederland geweest voor informatie, en hoe meer we te weten kwamen over deze lieve, sociale dieren, hoe enthousiaster we werden! Daarnaast heeft het vlees en zuivel van de waterbuffel veel voordelen voor de gezondheid. En omdat waterbuffels meer voeding uit hun voer (lees gras) halen, scheiden zij veel minder mest en dus stikstof uit dan de 'gewone' koe.

Zo hebben we afgelopen november de eerste kalveren opgehaald. We wilden vast kennismaken met deze fantastische dieren. En hebben we steeds een beetje verder uitgebreid, en zitten we nu op 17 knuffelbuffeltjes zoals wij ze noemen. Ze hebben de leeftijd vanaf 6 maanden tot bijna 2 jaar. De volwassen buffels moeten nog aangeschaft worden. Hier wachten we nog mee tot de nieuwe, grote stal staat waar we nog mee bezig zijn met vergunning etc.

Vorige maand hebben wij ons landwinkeltje geopend. En het loopt het echt al super! We hebben niks te klagen. Mensen weten ons al te vinden, we zijn drie dagen in de week open, en elke dag komen er nieuwe mensen, en elke dag komen er mensen terug voor de producten.

Omdat we nog geen melk hebben van onze eigen buffels, verkopen we de producten van buffelcollega's. Dit wordt door dezelfde fabrikant gemaakt, die onze melk in de toekomst gaat afnemen. Dat zijn wel belangrijke dingen om geregeld te hebben bij de start.

De mensen mogen wanneer wij open zijn tussen de jongste/kleinste kalfjes in de stal. Het is echt leuk om te zien hoe kinderen en soms volwassen kunnen genieten van de dieren. En ook de dieren genieten van de aandacht. Onze kalfjes zijn deze aandacht wel gewend. We hebben zelf twee kinderen en vooral de jongste (3jaar) is gek op alle dieren en helpt met alles mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Overstap van schapen naar waterbuffels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:21

Hoe oud moeten die waterbuffels dan zijn voordat ze kalfjes krijgen?

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:27

Wat interessant die waterbuffels. Ik weet er eigenlijk vrij weinig vanaf. Leuk om er wat over te lezen.

En wat een pech dat de camping, b&b en het met schapen niet lukte.

Hopelijk hebben jullie hier meer geluk mee.

prompter

Berichten: 11263
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Overstap van schapen naar waterbuffels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:33

Ze zien er erg vriendelijk uit :). Veel succes ermee!

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:38

Leuk om je hier te zien, ik ben op de open dag geweest. Wanneer verwachten jullie zelf te melken?

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:43

suc 6. zo makkelijk zijn ze niet, wij halen al jaren hier buffelvlees en ijs bij een waterbuffelboer hier in de buurt, geeft ook excursies langs de dieren en zo mak zijn ze niet, ja de kleintjes redelijk, maar de meeste mamma's en straks de papa kunnen behoorlijk schade aan richten. En een papa heb je nodig wil je melk gaan krijgen.

Emj_23
Berichten: 1212
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Overstap van schapen naar waterbuffels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:57

Wat interessant! Ik vind het knap hoor, dat jullie alle mogelijkheden onderzoeken om te kunnen boeren.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 21:16

wat leuk!
,ik heb een tijd terug een documentaire gezien over waterbuffels,ik dacht dat het van de stoerderij was?
vraag me wel ergens af hoe doe je dat dan met het water?
zomers lijkt me dat eigenlijk geen probleem,maar winters dan kan dat allemaal wat makkelijk?

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Overstap van schapen naar waterbuffels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 21:56

Wat een mooi project. Veel succes. Wat heerlijk zoals mensen mogen knuffelen.

Heb je ook nagedacht hoe je ziekteinsleep gaat voorkomen? Zijn waterbuffels bijv ook gevoelig voor mortellaro en andere runderziektes?

Worden de waterbuffels ook via KI gedekt? Of alleen natuurlijk?

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:46

assie schreef:
Wat een mooi project. Veel succes. Wat heerlijk zoals mensen mogen knuffelen.

Heb je ook nagedacht hoe je ziekteinsleep gaat voorkomen? Zijn waterbuffels bijv ook gevoelig voor mortellaro en andere runderziektes?

Worden de waterbuffels ook via KI gedekt? Of alleen natuurlijk?


wat ik begrepen heb van de boer waar wij altijd komen, alleen natuurlijk dekken, vandaar ook stier erbij en die zijn niet echt aardig dus hoe jongere stier des te veiliger en bij tekenen van mannetjes gedrag ruimen en andere weer jongere stier erbij, mede ook omdat waterbuffels vreselijk paniekvogels zijn, melken is ook niet even doen bv. daar moet je ze echt met veel beleid voor trainen. En zeker geen chaos rond die tijd, want ze zijn zo van slag en ze zijn vreselijk sterk ook nog eens...

wat betreft ziektes, de boer die ik ken werkt natuurlijk (bio?) dus alleen echt in uiterste gevallen ab erin. Dus verwacht dat dat wel meevalt. Tis natuurlijk wel helemaal op ingesteld zijn etc. om ze overal van vrij te houden.

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:48

ellepel schreef:
wat leuk!
,ik heb een tijd terug een documentaire gezien over waterbuffels,ik dacht dat het van de stoerderij was?
vraag me wel ergens af hoe doe je dat dan met het water?
zomers lijkt me dat eigenlijk geen probleem,maar winters dan kan dat allemaal wat makkelijk?


die staan daar nooit op stal dus swinters ook gerust in de poel/blubber en of sloot, want ze gaan wel eens door het draad, laten zicht niet tegenhouden door een draadje meer of minder en in de blubber ligt een paal natuurlijk zo om.

Zoolgangster

Berichten: 9717
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:10

speurneusc schreef:
ellepel schreef:
wat leuk!
,ik heb een tijd terug een documentaire gezien over waterbuffels,ik dacht dat het van de stoerderij was?
vraag me wel ergens af hoe doe je dat dan met het water?
zomers lijkt me dat eigenlijk geen probleem,maar winters dan kan dat allemaal wat makkelijk?


die staan daar nooit op stal dus swinters ook gerust in de poel/blubber en of sloot, want ze gaan wel eens door het draad, laten zicht niet tegenhouden door een draadje meer of minder en in de blubber ligt een paal natuurlijk zo om.


De dikke schedel die een waterbuffel heeft, maakt helaas pijnloos slachten vrijwel onmogelijk... ze zijn erg moeilijk in 1x te bedwelmen, moeten meerdere malen geschoten worden, en soms laat men dat na, en worden ze bij bewustzijn verder verwerkt... Vind ik best wel een "dingetje". Je hoort daar nooit iemand in zo'n feel good documentiare over, wel nuttig om te weten waar je aan begint.

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:39

Zoolgangster schreef:
De dikke schedel die een waterbuffel heeft, maakt helaas pijnloos slachten vrijwel onmogelijk... ze zijn erg moeilijk in 1x te bedwelmen, moeten meerdere malen geschoten worden, en soms laat men dat na, en worden ze bij bewustzijn verder verwerkt... Vind ik best wel een "dingetje". Je hoort daar nooit iemand in zo'n feel good documentiare over, wel nuttig om te weten waar je aan begint.


niet elke slachter mag/kan ze slachten, gaat met gewoon pistool en kogels, is maar een enkele slager/slachterij die daarvoor wapenvergunning EN een slachtvergunning voor heeft.

Nicje87

Berichten: 9856
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:44

Wat leuk! Waar zitten jullie precies? Wie weet komen we eens langs.

JoyceLa

Berichten: 2125
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Overstap van schapen naar waterbuffels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 10:28

Bedankt voor jullie reacties!

De buffels zijn zo rond de 1,5 wanneer zij voor het eerst tochtig worden. Kan ook wat eerder of later zijn. Anders dan bij koeien laten de waterbuffels dit niet altijd goed zien. Daarnaast zijn waterbuffels erg stressgevoelig, en wordt KI niet aangeraden omdat het vaak mislukt. Het is het beste om er één of twee stieren bij te laten lopen.

Waterbuffels zijn niet ziektegevoelig, ze worden vele malen minder ziek dan koeien of schapen etc.

Er is een reden dat we de mensen tussen de kalfjes laten en niet bij de grotere buffels ;-) Al kunnen we deze ook aaien, en komen ze zelf naar ons toe tijdens het opstrooien. Het blijven dieren, het blijft altijd een risico. Waterbuffels zijn van nature erg nieuwsgierig, maar inderdaad niet allemaal knuffelbaar.

Wanneer de grote stal gebouwd is en er volwassen buffels zijn die melk geven, is het niet de bedoeling dat mensen daar heen gaan. Juist omdat ze zo stressgevoelig zijn.

Waterbuffels zijn onwijs sterke en eigenwijze dieren en kunnen overal doorheen banjeren. Ze zijn gek op sloten/water. Dit is de enige manier om af te koelen omdat ze niet zweten. Het enige wat helpt met afzetten zijn houten palen en stroomdraad. Dit hebben we bij collega's afgekeken en gaat daar ook goed. Ik denk dan ook dat de Stoerderij ze expres laat ontsnappen voor het publiek. Is een goede PR stunt en leuke entertainment natuurlijk, inmiddels is het bijna een gewoonte geworden ;-) Hij doet het leuk.

Voor nu spuiten we ze af met een tuinslang op het land, ze komen dan zelf naar ons toe om eronder te staan, maar we willen een waterpoel realiseren van de zomer, waar ze goed zelf kunnen afkoelen. Dat is wel de beste manier voor ze.

Waterbuffels houden niet van de kou, kunnen ze ook niet zo goed tegen. In de winter zullen ze dan ook binnenblijven bij ons. Je kunt ze in de winter ook buiten houden als ze goede schuilmogelijkheden hebben en genoeg ruwvoer om zich warm te kunnen houden.

Wat de slacht betreft, heb ik nog geen negatieve berichten gehoord. Het klopt dat er een speciale protocol is voor het slachten voor een waterbuffel. Niet elk slachthuis mag dit doen. Ze hebben inderdaad een hele harde schedel waardoor er met een grote pin door het hoofd geschoten wordt. Dit moet in één keer goed gedaan worden om ze niet te laten lijden. Het verhaal wat hierboven staat lijkt mij dan ook niet door een gecertificeerde en bekwame slachthuis gedaan te zijn als het al zo is gebeurd, maar dat weet ik natuurlijk niet.

We zitten in Alphen aan den Rijn. We hebben ook een facebook pagina: Buffelrijk.

tengeltje11
Berichten: 7166
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Overstap van schapen naar waterbuffels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 11:39

Persoonlijk dacht ik ook wel direct van ‘oew, weten die wel waar ze aan begonnen zijn’? Want je openingspost lijkt alsof het bijna sprookjesdieren zijn…

De kleintjes zijn idd allemaal vlug leuk en makkelijk, maar pas echt op met de stieren en mama’s met kalfjes.
En zoals hierboven iemand zegt, bij het minste agressief gedrag van een stier weg er een jong, ander dier er bij, anders kom je ongelukken tegen.
Stier er bij is altijd het meest ideale om ze vol te krijgen, maar jaarlijks gebeuren heel wat ongelukken met stieren, meestal waren deze ‘normaal heel erg braaf’…

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:04

JoyceLa schreef:
Waterbuffels zijn onwijs sterke en eigenwijze dieren en kunnen overal doorheen banjeren. Ze zijn gek op sloten/water. Dit is de enige manier om af te koelen omdat ze niet zweten. Het enige wat helpt met afzetten zijn houten palen en stroomdraad. Dit hebben we bij collega's afgekeken en gaat daar ook goed. Ik denk dan ook dat de Stoerderij ze expres laat ontsnappen voor het publiek. Is een goede PR stunt en leuke entertainment natuurlijk, inmiddels is het bijna een gewoonte geworden ;-) Hij doet het leuk.


nou reken maar dat De Stoerderij dat juist NIET doet. Dat daar wel eens wat ontsnappen komt ook omdat ze vaak in natuurgebied lopen en als er al omheining is, dat dat jaren oud is, deze natuurgebieden zijn voor gewone boeren met de melkkoeien redelijk onbruikbaar omdat het daar ook vrij "natte" grond betreft met meerdere natuurlijke poelen, heerlijk gebied voor een waterbuffel dus. In natte grond kun je palen slaan wat je wil, maar vast staan ze niet, buffel die daar tegen gaat staan jeuken duwt ze dan uit de grond en maakt de weg vrij voor een uitje door de wijk. En heeft totaal niets maar dan ook niets met een PR stunt te maken. Dat Arjan een ster is in verhalen vertellen en schrijven tsja daar kunnen anderen nog een puntje aan .....

Zoolgangster

Berichten: 9717
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:24

JoyceLa schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

De buffels zijn zo rond de 1,5 wanneer zij voor het eerst tochtig worden. Kan ook wat eerder of later zijn. Anders dan bij koeien laten de waterbuffels dit niet altijd goed zien. Daarnaast zijn waterbuffels erg stressgevoelig, en wordt KI niet aangeraden omdat het vaak mislukt. Het is het beste om er één of twee stieren bij te laten lopen.

Waterbuffels zijn niet ziektegevoelig, ze worden vele malen minder ziek dan koeien of schapen etc.

Er is een reden dat we de mensen tussen de kalfjes laten en niet bij de grotere buffels ;-) Al kunnen we deze ook aaien, en komen ze zelf naar ons toe tijdens het opstrooien. Het blijven dieren, het blijft altijd een risico. Waterbuffels zijn van nature erg nieuwsgierig, maar inderdaad niet allemaal knuffelbaar.

Wanneer de grote stal gebouwd is en er volwassen buffels zijn die melk geven, is het niet de bedoeling dat mensen daar heen gaan. Juist omdat ze zo stressgevoelig zijn.

Waterbuffels zijn onwijs sterke en eigenwijze dieren en kunnen overal doorheen banjeren. Ze zijn gek op sloten/water. Dit is de enige manier om af te koelen omdat ze niet zweten. Het enige wat helpt met afzetten zijn houten palen en stroomdraad. Dit hebben we bij collega's afgekeken en gaat daar ook goed. Ik denk dan ook dat de Stoerderij ze expres laat ontsnappen voor het publiek. Is een goede PR stunt en leuke entertainment natuurlijk, inmiddels is het bijna een gewoonte geworden ;-) Hij doet het leuk.

Voor nu spuiten we ze af met een tuinslang op het land, ze komen dan zelf naar ons toe om eronder te staan, maar we willen een waterpoel realiseren van de zomer, waar ze goed zelf kunnen afkoelen. Dat is wel de beste manier voor ze.

Waterbuffels houden niet van de kou, kunnen ze ook niet zo goed tegen. In de winter zullen ze dan ook binnenblijven bij ons. Je kunt ze in de winter ook buiten houden als ze goede schuilmogelijkheden hebben en genoeg ruwvoer om zich warm te kunnen houden.

Wat de slacht betreft, heb ik nog geen negatieve berichten gehoord. Het klopt dat er een speciale protocol is voor het slachten voor een waterbuffel. Niet elk slachthuis mag dit doen. Ze hebben inderdaad een hele harde schedel waardoor er met een grote pin door het hoofd geschoten wordt. Dit moet in één keer goed gedaan worden om ze niet te laten lijden. Het verhaal wat hierboven staat lijkt mij dan ook niet door een gecertificeerde en bekwame slachthuis gedaan te zijn als het al zo is gebeurd, maar dat weet ik natuurlijk niet.

We zitten in Alphen aan den Rijn. We hebben ook een facebook pagina: Buffelrijk.




Daar ga ik dan ook maar vanuit.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 13:23

speurneusc schreef:
suc 6. zo makkelijk zijn ze niet, wij halen al jaren hier buffelvlees en ijs bij een waterbuffelboer hier in de buurt, geeft ook excursies langs de dieren en zo mak zijn ze niet, ja de kleintjes redelijk, maar de meeste mamma's en straks de papa kunnen behoorlijk schade aan richten. En een papa heb je nodig wil je melk gaan krijgen.


Jeetje wat zijn jouw berichten negatief en denigrerend..:=

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 13:46

Captain schreef:
speurneusc schreef:
suc 6. zo makkelijk zijn ze niet, wij halen al jaren hier buffelvlees en ijs bij een waterbuffelboer hier in de buurt, geeft ook excursies langs de dieren en zo mak zijn ze niet, ja de kleintjes redelijk, maar de meeste mamma's en straks de papa kunnen behoorlijk schade aan richten. En een papa heb je nodig wil je melk gaan krijgen.


Jeetje wat zijn jouw berichten negatief en denigrerend..:=

Realistisch qua zorgen stieren. Vriendin van mij verloor goede vriend. Brave stier, tussen 2 ervaren mensen in, mobiel van ene ging af, stier schrok, sprong opzij bovenop de ander en die werd nooit meer wakker. Ook brave dieren en ervaren mensen geven dodelijke ongelukken als er zoveel gewicht bij komt kijken.

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 15:11

tamary schreef:
Realistisch qua zorgen stieren. Vriendin van mij verloor goede vriend. Brave stier, tussen 2 ervaren mensen in, mobiel van ene ging af, stier schrok, sprong opzij bovenop de ander en die werd nooit meer wakker. Ook brave dieren en ervaren mensen geven dodelijke ongelukken als er zoveel gewicht bij komt kijken.


en waterbuffels zijn echt niet tam, daar moet je 100% je aandacht bij houden, altijd. Is geen hollands melkkoetje, al beweert topic starter dat het knuffeltjes zijn... nou echt niet... ze blijven link en vooral met kinderen

tengeltje11
Berichten: 7166
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Overstap van schapen naar waterbuffels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:05

Idd, ik snap dat bericht helemaal, openingspost is een beetje heel erg sprookjes-achtig en een groep volwassen dieren met stier en kalfjes, kan je echt niet vergelijken met wat er nu loopt….
Hoop dat TS dit goed genoeg beseft en weet waar ze aan beginnen, want ik vind het nu niet het makkelijkste ras om zonder ervaring mee te starten.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:23

Leuk en interessant!
Wel toevallig dat ik op dit topic stuit. Sinds 10 dagen is de positieflijst definitief (vanaf 1 juli 2024) en mogen we geen Russische Dwerghamster (40g, 8cm) houden maar wel Waterbuffels! *\o/* En dan noem jij ze knuffelbuffels, erg grappig haha.

Ik ga gewoon volgen om dat ik het interessant vind!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41787
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:33

tamary schreef:
Captain schreef:


Jeetje wat zijn jouw berichten negatief en denigrerend..:=

Realistisch qua zorgen stieren. Vriendin van mij verloor goede vriend. Brave stier, tussen 2 ervaren mensen in, mobiel van ene ging af, stier schrok, sprong opzij bovenop de ander en die werd nooit meer wakker. Ook brave dieren en ervaren mensen geven dodelijke ongelukken als er zoveel gewicht bij komt kijken.

Dat geldt voor alle runderen, niet per se alleen de waterbuffel.

Heel leuk, TS, je hebt je goed ingelezen en contact met andere houders. Ik volg ook, ben heel benieuwd hoe alles eruit komt te zien straks :D.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:37

speurneusc schreef:
tamary schreef:
Realistisch qua zorgen stieren. Vriendin van mij verloor goede vriend. Brave stier, tussen 2 ervaren mensen in, mobiel van ene ging af, stier schrok, sprong opzij bovenop de ander en die werd nooit meer wakker. Ook brave dieren en ervaren mensen geven dodelijke ongelukken als er zoveel gewicht bij komt kijken.


en waterbuffels zijn echt niet tam, daar moet je 100% je aandacht bij houden, altijd. Is geen hollands melkkoetje, al beweert topic starter dat het knuffeltjes zijn... nou echt niet... ze blijven link en vooral met kinderen


Je komt een beetje zuur en jaloers over.