Carrièreswitch naar het onderwijs?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Carrièreswitch naar het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 17:13

Hallo,

Zijn er hier bokkers die de stap gemaakt hebben om in het onderwijs te gaan werken? Ik heb zelf een hbo afgerond in de zorg, ben daar ook werkzaam geweest, en overweeg nu om een carrièreswitch naar het onderwijs te maken. Ik denk dan als eerste aan het mbo/zorggerelateerd. Er zijn meerdere instroom mogelijkheden en ik ben me nu aan het oriënteren erop. Binnenkort hoop ik eens mee te kunnen lopen een dagje. Ik vraag me af of er soms meer bokkers zijn die in het onderwijs werken. Wat moet je vooral kunnen/leuk vinden en wat is absoluut niet geschikt of belangrijk te weten?
Ik hoor heel graag ervaringen!

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:23

Ondanks dat ik momenteel thuis zit met burn out klachten kan ik in volle overtuiging zeggen dat het onderwijs onwijs leuk is! Ik werk weliswaar wel in het VO, dus dat zal anders zijn dan het MBO.

Probeer inderdaad lekker een paar keer een dag mee te lopen, liefst op verschillende scholen. Dan proef je echt hoe het is.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:33

Wat leuk! Ik werk in het basisonderwijs, iets heel anders dan MBO, maar met veel plezier. Tijdens het meelopen zul je ervaren of het wat voor je is, ik zou je ook verschillende scholen adviseren.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:55

Ik ben 6 jaar geleden geswitched van de journalistiek naar de lerarenopleiding en geef nu ook net zo lang les op een MBO school. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad.

Ik kwam daarvoor voor mijn werk al veel op scholen. Ook had ik Engels gestudeerd en wilde altijd graag weer iets met de taal gaan doen.

De eerste twee jaar zijn pittig. Vaak word je in het diepe gegooid. Maar als je daar tegen kan dan vind je je draai wel en ga je echt genieten. Zoek ook een school waar je je goed voelt. Door het lerarentekort is er keuze genoeg.

IndianSu

Berichten: 227
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:34

Ik werk nu zo'n 9 jaar in het onderwijs, waarvan de laatste 2,5 jaar op een MBO verpleegkunde (als docent Engels). Om meerdere redenen denk ik er nu over om het MBO te verlaten en terug te gaan naar een VO school. Wat ik je vooral mee wil geven is om het niet te onderschatten. Ik heb meerdere collega's die vanuit de zorg kwamen keihard onderuit zien gaan omdat het toch wel een stuk zwaarder was dan ze dachten. In het begin kost het voorbereiden van de lessen erg veel tijd en is het lesgeven stressvol. Ook volg je in het begin vaak een opleiding ernaast, en die combinatie is pittig. Ik herinner me nog dat een collega zei dat haar vorige functie als verpleegkundige op de spoedeisende hulp minder stressvol was dan het onderwijs :') Nu lijkt mij dat rijkelijk overdreven, maar het geeft wel aan dat de overstap toch wel zwaar is. Als zorgmedewerker heb je bovendien waarschijnlijk de neiging hoge eisen te stellen aan jezelf en het werk zeer serieus te nemen, terwijl wanneer je net begint met lesgeven het belangrijk is om fouten te durven maken en daarvan te leren.

Ik zeg dit allemaal niet om je te ontmoedigen! Het onderwijs is hartstikke leuk, maar het past gewoon niet bij iedereen. Slim dat je van plan bent om een dagje mee te lopen. Vraag daarbij vooral de aanwezige collega's het hemd van het lijf!

Ook belangrijk om te weten is dat je in het MBO heel veel meer doet dan alleen lesgeven. Je bent meestal ook SLB'er, je bezoekt studenten op hun stage en je neemt examens af. Ook moet je vaak veel verschillende vakken geven (=veel tijd kwijt aan voorbereiding).

Als je nog meer wilt weten, vraag het mij gerust! :)

Bora2013
Berichten: 207
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Carrièreswitch naar het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:23

Ik kan het je aanraden. Zelf lang in MBO en HBO als docent werkzaam geweest, de combinatie werkzaam in zorg én beroepsonderwijs, vond ik het leukst. Maar twee banen gelijktijdig is erg zwaar. Uiteindelijk heb ik gekozen om terug naar de zorg (GGZ) te gaan om diverse redenen. Maar voordelen beroepsonderwijs: beter betaald, schoolvakanties vrij (heerlijk als je opgroeiende kinderen hebt). Het is een dynamische wereld het huidige beroepsonderwijs en dat is erg leuk. Wel wordt er een behoorlijk beroep gedaan om je digitiale vaardigheden. Ik neem aan dat je ook een opleiding tot docent dan wil gaan doen? Want ik vind dat lesgeven echt een vak is, iets wat je moet leren. Maar dus met heel veel plezier werkzaam geweest in het beroepsonderwijs. Benieuwd naar je ervaringen.